Film med RIKTIGT BRA surround ljud Tipps tack :)

Permalänk
Medlem

Film med RIKTIGT BRA surround ljud Tipps tack :)

Det är så att jag beställt riktigt feta högtalare och en förstärkare

Allt kommer troligtvis i början på nästa vecka, och jag och mina kompisar ska kolla på film, dom vet inte att jag beställt allting, så jag vill gjärna ha tipps om vilken film jag kan köpa för att chocka skiten ur dom med min nya 5.1 system.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Nya King Kong är rätt sjysst, den sätter jag på när jag skall demonstera 5.1 systemet.. Scenen när King Kong slåss mot Tyranosaurusarna..

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Sagan om Ringen har jag för mig använde Surroundet ganska bra.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Mitt tips är Desperado, inledningsscenen är klassisk. Resten är också ok

Superman returns kan också vara bra att chocka skiten ur polare med.

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Medlem

de senare StarWars-filmerna är väl också rätt klassiska med deras THX...

Visa signatur

[Asus P5B|C2D E6600|Sapphire x1950xt|WD Raptor 74GB|Samsung SP 320GB 500GB SATA2|2x1024MB 2x512MB Corsair VS PC5300|LaCie319]
[HP Pavilion zv6151EA A64 1280MB1]

Permalänk

Swordfish med kameraåkningen genom explosionen i början är grym på hög volym. Dock kanske inte resten av filmen precis lika bra.

Sagan om Ringen är ju högklassig rakt igenom men kanske inte har någon shockeffekt direkt.

Sin City tycker jag hade riktigt grymma röster. Effekter ok också.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Avstängd

Inga tvivel , "Rädda menige ryan" är känt för att uttnyttja surround (DTS) till max !

Permalänk
Medlem

The Haunting utan tvekan .. om jag inte misstar mig så är det runt 70min in i filmen så lär dina bashögtalare få slaganfall...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
The Haunting utan tvekan .. om jag inte misstar mig så är det runt 70min in i filmen så lär dina bashögtalare få slaganfall...

En rätt så bra skräckis dessutom

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Lite äldre klassiker:
Jurassic Park
T2
Jagad
Femte Elementet
Welcome To The Jungle
Equilibrium

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

Das boot har jag hört ska vara bra.

Permalänk
Medlem

Saving private Ryan, bästa hemmabioupplevelsen någonsin

Permalänk
Medlem

Det är nog inte mycker som slår Super Speedway när det gäller surroundljud, både ljud och bld är i absolut toppklass, men det är ju inte så konstigt då det är IMAX som är inblandad. Är man minsta intresserad av motorsport så är racingscenerna perfekta att dema sin anläggning med.

MS har ett kort klipp från Super Speedway på sin HD-video sida.
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/musicandvideo/h...

Permalänk
Medlem

För att kort lämna film-avdelningen, på tal om Rädda menige Ryan, är Band of Brothers-serien riktigt bra träning för bas och surround. Exempelvis avsnitten 2, 6 och 7. Se ett gäng avsnitt i sträck så har du en schysst långfilm

Jäklar va filmsugen man blev av att läsa den här tråden!

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Medlem

Måste bara säga "Saving private Ryan" jag också, inledningen är underbar för ett 5.1 system, även när Tiger vagnarna rullar fram så tror man att parketten ska lossna och fönstren lossna:-)

Visa signatur

Sinnena är som fallskärmar!
De fungerar bara när dom är öppna.

Permalänk

Kan lägga till Matrix också, härligt ljud när de står och skjuter massvis med skott från helikoptern, ren njutning att höra hylsorna falla i bakhögtalarna!

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk

Black hawk down och Saving private ryan

Btw, black hawk down lät jävligt bra på Blu-ray iaf.

Visa signatur

[X2 4200+@2700mhz][X1900XTX][580W Type-R][Lexa][OCZ Golden 2048 Mb][a8r-mvp]
Canon 30D - Canon 50/1:1.8 II - Canon 70-200/4.0 L

Permalänk

We Were Soldiers, inte jätte bra film direkt men ljudet är mumsigt.

Visa signatur

AMD3200+, 2 GB Corsair 3200 400Mhz, BFG 7900GT 575 core, 1,55 ghz mem.

Permalänk
Medlem

Blade 2 har riktigt bra surroundeffekter, en kul actionrulle för övrigt.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Tack för fina tipps ska nog se vad Matrix går för

Jag har läst lite om DTS men hör man skillnad i praktiken?
Varför har inte alla filmer stöd för DTS?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

T2

Klassiker som alltid går hem

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk

Equilibrium http://us.imdb.com/title/tt0238380/
Behind enemy lines http://us.imdb.com/title/tt0159273/
Stealth http://us.imdb.com/title/tt0382992/
Sagan om konungens återkomst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Tack för fina tipps ska nog se vad Matrix går för

Jag har läst lite om DTS men hör man skillnad i praktiken?
Varför har inte alla filmer stöd för DTS?

Du bör höra skillnad om du har någorlunda sjysst anläggning, jag hör iaf stor skillnad mer dynamik på nåt sätt!
Varför inte alla filmer har det? Bra fråga, en grej som säkert påverkar är DTS spåret tar en del plats. Nästan dubbelt så stor plats som ett DD spår.

Och på tal om film tips så säger även jag Saving private Ryan och Band of brothers! Men jag vill även slå ett slag för comboysa rullen Open Range. På versionen med DTS så är det vansinnigt grym eldstrid på slutet av filmen! Det smäller i bröstet varje gång dom skjuter.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Inlednings scenen i Gladiator när dom skjuter iväg eldbollar med stora katapulter, då fladdrar det i byxorna iaf hemma hos mig

Permalänk
Medlem

The Matrix (vet inte vilken av dom det var), när helikoptern "kraschar" in i en skyskrapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASTRX
Saving private Ryan, bästa hemmabioupplevelsen någonsin

Bra ljud är det i den, men det har blivit lite väl överskattat på senare tid. Men annars är det en ruggigt bra film.

Master And Commander: The Far Side of the World skulle jag vilja rekommendera

Ruggigt bra när fartygen smyger runt i dimman och man ser ljusblixtarna. 2-3 sekunder senare svischar det förbi kanonkulor över hela rummet.

De flesta stora filmerna med DTS ljudspår har helt okej ljud. Så det är bara att välja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Du bör höra skillnad om du har någorlunda sjysst anläggning, jag hör iaf stor skillnad mer dynamik på nåt sätt!
Varför inte alla filmer har det? Bra fråga, en grej som säkert påverkar är DTS spåret tar en del plats. Nästan dubbelt så stor plats som ett DD spår.

Att DTS tar större plats beror mest på att DTS inte använder lika effektiv komprimering som DD. DTS behöver helt enkelt högre bitrate för att ha lika bra ljudkvalitet som DD. DTS brukar också vara mixad med lite högre ljudnivå än DD (speciellt i basen). Högre ljud är lätt att förknippa med att det låter bättre.
Jag har en del filmer där jag tycker DD mixen låter mer naturligt och DTS mixen låter "överdrivet" på något vis.

Vad som egentligen låter bäst beror mest på mixningsjobbet, vilket för det mesta är utfört annorlunda på DTS spåret, men så är inte alltid fallet. Utgår man från samma mix av ljudspåret så bör det vara väldigt svårt att höra skillnad mellan DTS och DD.

På region2 filmer så skulle det vara ganska öderstiget att lägga till DTS-spår, då det oftast finns ett antal DD-spår med olika språk. Med DTS-spår skulle då bilden försämras då det kvarvarande utrymmet på skivan inte räcker till.

Permalänk

Vill man snabbt hära skillnad på DD5.1 och DTS så brukar jag spela upp Scenen i Lejonkungen där gnuerna kommer ner för berget, växlar man mellan DTS och DD5.1 så är det som dag och natt och då är ändå Disney hyfsade på att fixa ljud.

Men finns nog mängder av bra alternativ

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Stealth, rädda menige ryan redan sagda men klart värda att nämna.
De nya starswars filmerna är riktigt grymma emellan åt också.
Dock GRYMM skillnad på vad man har för högtalare här.

Nämnas bör och U-571 eller vad exakta numret är.
Fått oscar för ljudet när den kom och sonareffekterna snurrar runt i högtalarna som bara den.. Sjunkbomber detonerar ganska duktigt med;)

Permalänk
Medlem

ska kolla in "rädda meninge ryan" men rekommenderar starkt matrix 3 sista striden, helt otroligt i min mening, mina kompisar blev precis som jag ville när vi såg det.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|