Vilka år släpptes dom roligaste spelen?

Permalänk
Medlem

Vilka år släpptes dom roligaste spelen?

Tjo!
Satt och började fundera över vilket år som det släpptes flest spel som man tyckte var roliga...
Nu för tiden är det ju mest 1 spel / år som man tycker "Hmm, man kanske borde prova", men förrut satt man och skulle prova alla.

Ska jag själv säga så måste det nog varit 1990-1998.
1990 satt man och spelar sitt SEGA MasterSystem så ofta man kunde, fortsatte så tills man fick playstation mitten på 1996, satt man och lirade det fram till julen 96 då första datorn kraschlandade i huset. Satt man och spelade som en galning, men ju mer tiden gick så släpptes mindre och mindre roliga spel... så det nyaste spelet jag köpt måste nog varit Diablo 2?
Nog för att man spelar World of Warcraft nu för tiden, men det är ju bara ett spel sen 2004...

Vad tycker du?

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

Visst tyckte man ju att det fanns en del roliga spel när man var liten. Men var de verkligen så roliga som man tyckte då?:P Worl of Warcraft Räknar jag inte som ett av de roligaste spelen då det inte direkt var nyskapande utan mer eller mindre kopierade andra mmorpgs. hade hoppats mer på det spelet.

Men men. Kommer ju alltid stjärnskott lite då och då. vet inte ens vilket spel jag tyckt varit bäst genom tiderna. Eller det får nog vara Warcraft 3 ändå. Det är iaf det som jag spelat flest timmar. Alla dessa lan som man spelade det på förr:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

jag gillade hero på spektravideo men jag vet inte vilket år det kom någon gång på 80 talet, annar gillar jag och kör fortfarande total annihilation, kom väll 97.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

åren mellan 85-99 skulle jag nog vilja påstå.
allt från comondore/amigan till playstation.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Jag är tveksam till om spelen verkligen var roligare förr eller under en viss tidsperiod.
Anledningen till att spelen verkade vara roligare för x antal år sen har nog mycket med att göra att alla nya spel jämförs med alla de bästa spel eller bästa (delvis förvrängda av nostalgi) spelminnen man upplevt genom hela sitt liv.
Jag anser att spelen var bäst under slutet av 80- och början av 90-talet, men då var jag också 10-20 år yngre (är 28 nu) och hade heller inte sett alla bra spelideer upprepas till döds.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
Jag är tveksam till om spelen verkligen var roligare förr eller under en viss tidsperiod.
Anledningen till att spelen verkade vara roligare för x antal år sen har nog mycket med att göra att alla nya spel jämförs med alla de bästa spel eller bästa (delvis förvrängda av nostalgi) spelminnen man upplevt genom hela sitt liv.
Jag anser att spelen var bäst under slutet av 80- och början av 90-talet, men då var jag också 10-20 år yngre (är 28 nu) och hade heller inte sett alla bra spelideer upprepas till döds.

Storsta anledningen till att spelen kanns samre nu om du fragar mig ar de bara skyndar ut allt. Titta tillbaka pa gamla godingar som FF3 (tror det var 3 i Europa och 6 i Nordamerika) till SNES, da inser man att det lades ner lika mkt tid pa slutscenerna den gamla goda tiden som en del foretag verkar lagga ner pa ett helt spel nufortiden.
Att spelen inte var sa latta att man klarade av dem pa 3 dagar ar ju ingen nackdel heller, arkad konverterade spel till NES var ju nast intill omojliga, men pa inget satt daliga for det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
åren mellan 85-99 skulle jag nog vilja påstå.
allt från comondore/amigan till playstation.

VÄLDIGT OFFT: men hur många dagar i veckan tränar du?? :)....

Permalänk

Snälla, 85-99? Hur dum kan man vara, det är ju i stort sett alla år spel har varit stort...

Jag skulle nog om jag fuskar som ni gör och säger över en längre tidsperiod, säga 1985-1990.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga 2006 eftersom då släpptes Oblivion
Har aldrig någonsin spelat ett spel så mycket som det

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse.L
Jag skulle säga 2006 eftersom då släpptes Oblivion
Har aldrig någonsin spelat ett spel så mycket som det

HAHA...DMM äger oblivion. som bara den

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Snälla, 85-99? Hur dum kan man vara, det är ju i stort sett alla år spel har varit stort...

Jag skulle nog om jag fuskar som ni gör och säger över en längre tidsperiod, säga 1985-1990.

ok,och vilka "regler" är det i denna tråd då=/?
eftersom det är praktiskt taget omöjligt för mej att välja just 1 år där det släpptes mycket bra spel,så valde jag 85-99.

nämn 1 år med spel du då,eller är du lika dum som oss andra?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
HAHA...DMM äger oblivion. som bara den

DMM?

//Lasse

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk

jag tyckte 2004 var ett bra år med spel som Vampire the masquearde - bloodlines, Thief: Deadly Shadows, Fable, Dawn of War, Chronicles of Riddick och Kotor 2 som släpptes på slutet av året till xbox. Finns säkert fler höjdare som kom det året.

Permalänk
Medlem

1996-2000 Starcraft, Half-Life, Quake, Quake II, Quake III, Unreal Tournament, de 2 första Age of Empires, Carmageddon II och en hel del som jag inte får fram direkt i minnet.

Visa signatur

ASrock P55 Extreme | i7 870 @ 3.6GHz | 4GB | Gigabyte GTX 460 OC | 2,06TB| Corsair 620W och Fractal Design Define R3

Permalänk
Glömsk

Svårt att säga ett specifikt år, men om jag ska ta en sådan tight gräns som möjligt får jag nog säga 1994-1996. Dels kom SNES-RPG-trion FF6, Chrono Trigger och Secret of Mana (SoM kom 94 till Europa, dock tidigare i asien), för att inte tala om Donkey Kong Country, Yoshi's Island. Till PC hade vi Quake, Duke Nukem 3D, C&C och Red Alert, Doom, Doom II, Little Big Adventure ( ). Har säkert missat något uppenbart.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

96 och 98 är två favoritår.

96: Red Alert, Duke Nukem 3D, Diablo, Tomb Raider, Quake, Nintendo 64 och Super Mario 64.

(97: Quake II, Fallout, Age of Empires, Monkey Island 3, Total Annihilation)

98: Starcraft, Unreal, Half-Life, Fallout 2, Grim Fandango, Thief, Zelda the Ocarina of Time.

Ja, Nintendo 64 är den enda konsolen jag äger, och jag har bara 4 spel till den.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Skulel nog vilja säga från -96 till -99 ungefär, men spelen då var inte bättre då än vad dom är nu enligt mig, det var bara nyhetens behag..spelen idag är betydligt mer välgjorda och genomtänkta.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse.L
DMM?

//Lasse

Dark messiah :D:D:D.....Riktigt ballt är det..Typ som en film. Monsterna lyfter upp en kastar iväg en osv. Det bästa är att man kan hugga av vad som helst ifrån fienderna. Sen är den balla Slowmo med oxå

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 100mbit
Skulel nog vilja säga från -96 till -99 ungefär, men spelen då var inte bättre då än vad dom är nu enligt mig, det var bara nyhetens behag..spelen idag är betydligt mer välgjorda och genomtänkta.

....enligt dej.

glöm ej dom orden;)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

De bästa spelen släpps alltid nästa år.

Permalänk
Medlem

97 - FF7

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Svårt att säga ett specifikt år, men om jag ska ta en sådan tight gräns som möjligt får jag nog säga 1994-1996. ..... Har säkert missat något uppenbart.

Tomb Raider! Dessutom, vem glömmer "Microsoft Monster Truck Madness"?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
96 och 98 är två favoritår.

96: Red Alert, Duke Nukem 3D, Diablo, Tomb Raider, Quake, Nintendo 64 och Super Mario 64.

(97: Quake II, Fallout, Age of Empires, Monkey Island 3, Total Annihilation)

98: Starcraft, Unreal, Half-Life, Fallout 2, Grim Fandango, Thief, Zelda the Ocarina of Time.

Ja, Nintendo 64 är den enda konsolen jag äger, och jag har bara 4 spel till den.

Måste säga att jag blir tårögd när jag läser ditt inlägg. Saknar dessa år :/

Permalänk
Medlem

Nes & Snes tiden enligt mig, de går aldrig få tillbaka den spel känslan som fanns i spelen då.

Damn sicka tider

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fe|ix
Måste säga att jag blir tårögd när jag läser ditt inlägg. Saknar dessa år :/

kan skryta med att jag har alla dessa spel på originalskiva här hemma :):):)

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

Sent 90-tal tidigt 2000-tal är mitt svar. I år 96-02 ungefär.

Varför? Baldur's Gate, 1998 med expansion 1999. Baldur's Gate 2, 2000 med expansion 2001/2002. Föra att nämna några som inte nämnts tidigare...

Jag tror att spelutvecklarna fick mer tid på sig att skapa ett bra spel då istället för stressen som ligger bakom nu med att få ut spelet till massorna och sen patcha det till döds..

Visa signatur

"You cannot kill the Messiah" - C&C3 Tiberium Wars

Permalänk
Medlem

när nes släpptes och metroid och zelda och kid icarus var tuffa,, det var tider

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

Haha ska det vara nått så är det typ när Redalert 95 kom. Kommer i håg dom ljuva tiderna då man satt på bbs klubbens kala glov och lirade så det skulle vara 1997-98 tror jag

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < )

Permalänk
Medlem

1997-2000 skulle jag säga.

Grim fandago, Age of empires 1 & 2, Starcraft, Jazz Jackrabbit 2, Unreal Tournamen, Red alert 2. What more could you ask for?

Permalänk
Medlem

vad sägs om 1994?

Beneath a Steel Sky
Colonization
DOOM 2
Heroes of Might and Magic
Jagged Alliance
The Need for Speed
System Shock
Theme Park
Transport Tycoon
Warcraft: Orcs & Humans
X-COM: UFO Defense

För att bara nämna PC-spel
Annars är väl 1987 ett gyllene år också.