Permalänk
Medlem

Bärbar som klarar wow m.m

Hej jag ska köpa en bärbar dator. Den ska klara många spel och utan lagg. det behöver inte vara så stor hårdisk. och den ska vara prisvärd. jag hade tänkt mig mellan 4000-6000. omedelbar hjälp. har funderat på den här datorn http://www.dustinhome.se/dacsaportal/ men e det nått att sats på?? tackpå förhand.

Visa signatur

CPU:4400+ X2 Grafik: Nvidia 7800gtx Minne: 2gb PC3200 SDRam HDD: Samsung SP 250x2 S-ATA

Permalänk

1: Bara så du vet, för det priset kommer du inte hitta någon speldator, då ska det vara en stationär isåfall. Bärbara är rena "slösurf/kontorsdatorer" i den prisklassen. Att den ska klara många spel utan lag är nog ingen omöjlighet, det beror helt på vad det är för spel och vad du har för krav på grafik!

2: Länken du har går till dustin homes startsida, inte till någon dator, fungerar inte att göra länkar därifån på det sättet.

Visa signatur

Spelriggen: Cooler Master 430 Elite > XFX PRO750W > ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 > Intel i5 2500K @ 4,3GHz > Antec Kühler H₂O 620 > 8GB (2x4GB) Corsair Vengance DDR3 @ 1600MHz > Sapphire HD6950 @ 940/1375 1.15V, 1536SP > 2x500GB Samsung HD501LJ

Permalänk
Medlem

Re: Bärbar som klarar wow m.m

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BPH
Hej jag ska köpa en bärbar dator. Den ska klara många spel och utan lagg. det behöver inte vara så stor hårdisk. och den ska vara prisvärd. jag hade tänkt mig mellan 4000-6000. omedelbar hjälp. har funderat på den här datorn http://www.dustinhome.se/dacsaportal/ men e det nått att sats på?? tackpå förhand.

Hej.
För 4000 - 6000 kronor så får du ingen dator som klarar spel, sikta på mellan 14000 - 16000 kronor om du vill spela spel som WOW och andra avancerade spel utan lagg. Du kan få tag på en begagnad för runt 10.000 kr på blocket kanske. Eller sikta på en stationär för ca 8000 kr.
Lycka till

Mvh
Team_Amd

Permalänk
Medlem

Den datorn jag har kollat på är denna: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105666 . Om man kollar på systemkraven på wow så ska ju denna dator palla det! Eller är jag ute och cyklar på hal is nu igen?

Visa signatur

CPU:4400+ X2 Grafik: Nvidia 7800gtx Minne: 2gb PC3200 SDRam HDD: Samsung SP 250x2 S-ATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Grafik (Grafikminne) Intel GMA 950, upp till 128 MB

Det är där problemet ligger, du kommer inte kunna lira WoW med det. Ok, det kanske går att starta men kommer att vara helt ospelbart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: Bärbar som klarar wow m.m

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Team_AMD
Hej.
För 4000 - 6000 kronor så får du ingen dator som klarar spel, sikta på mellan 14000 - 16000 kronor om du vill spela spel som WOW och andra avancerade spel utan lagg. Du kan få tag på en begagnad för runt 10.000 kr på blocket kanske. Eller sikta på en stationär för ca 8000 kr.
Lycka till

Mvh
Team_Amd

WoW funkar prima med ett grafikkort i det sämre laget, min bärbara med X300 grafikkort flyter det skitbra med, men laggar till en hel del då och då (Endast 512mb ram), men dock när jag är ute i öppna områden där det inte behöver buffra från ramminnet så funkar de skitbra.

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Re: Bärbar som klarar wow m.m

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
WoW funkar prima med ett grafikkort i det sämre laget, min bärbara med X300 grafikkort flyter det skitbra med, men laggar till en hel del då och då (Endast 512mb ram), men dock när jag är ute i öppna områden där det inte behöver buffra från ramminnet så funkar de skitbra.

va samma på min, har dock ett x700, vilket inte är så dyrt att få tag på heller...
mitt lagga o tog lång tid att ladda när jag hade 512 ram. sen satte jag in 1Gig extra, nu flyter det perfekt. Så ramen gör mycket för just WoW.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Bärbar som klarar wow m.m

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Team_AMD
Hej.
För 4000 - 6000 kronor så får du ingen dator som klarar spel, sikta på mellan 14000 - 16000 kronor om du vill spela spel som WOW och andra avancerade spel utan lagg. Du kan få tag på en begagnad för runt 10.000 kr på blocket kanske. Eller sikta på en stationär för ca 8000 kr.
Lycka till

Mvh
Team_Amd

14.000 till 16.000?

Håller inte riktigt med där, man kan ju få en helt ok dator för rätt långt under 14k.

OT:
Som tidigare nämnt av anarkizt så bör du se upp för integrerade grafikkretsar (Intel 900, intel 950 är väl de vanligaste som jag sett) om du ska kunna spela någonting hyfsat nytt som WoW.
1024 MB Ram är ju också ett minimum då det kommer märkas rejält om du har mindre.

Om du ska hålla dig innanför de ramar som du satt upp på 4000-6000 så blir det till att hålla dig till budgetprocessorer som Celeron eller Sempron.

Permalänk
Medlem

För 8-10 K får du en helt OK dator, som fungerar och spela med.

Den du länkade till klarar antagligen av Wow, men inte så bra

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Datorn har bra prestanda för sitt pris tycker jag...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Bärbar som klarar wow m.m

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
WoW funkar prima med ett grafikkort i det sämre laget, min bärbara med X300 grafikkort flyter det skitbra med, men laggar till en hel del då och då [/B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
mitt lagga o tog lång tid att ladda när jag hade 512 ram

Lagg = Lång tidsfördröjning i kommunikation mellan datorer.

OT:
Vill du bara kunna spela WoW så behöver du varken mycket kraft på processorn eller mycket minne, kanske 1,3 ghz och 512 mb ram.
Vill du dock kunna spela WoW och få det att flyta på bra kan det va värt att spendera lite mer för processorn och minne.

I båda fallen behöver du dock som tidigare sagt ett grafikkort som är något bättre än de integrerade.

Hur bra olika grafikkort är som du hittar på olika datorer kan du lätt jämföra om du söker på t ex "mobile graphic cards benchmark".

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Bärbar som klarar wow m.m

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
WoW funkar prima med ett grafikkort i det sämre laget, min bärbara med X300 grafikkort flyter det skitbra med, men laggar till en hel del då och då (Endast 512mb ram), men dock när jag är ute i öppna områden där det inte behöver buffra från ramminnet så funkar de skitbra.

Jag har testa att köra WoW med det kortet och en likvärdig processor och 1,5 gb i ram, det startade men rullade inte på bra. Då kan jag inte heller säga att det fungerar bra..

Permalänk

Det är inget fel på intels grafikkort i den serien såvitt jag vet.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Bärbar som klarar wow m.m

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyc
Lagg = Lång tidsfördröjning i kommunikation mellan datorer.

Vet inte riktigt vad du försöker påpeka med den meningen; lagg kan vara mycket mer än kommunikation mellan datorer; det betyder ju att datorn inte hänger med. Verkar som att du mer tänker på t.ex. lagg på IRC och liknande chatprotokol

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Bärbar som klarar wow m.m

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nemcue
14.000 till 16.000?

Håller inte riktigt med där, man kan ju få en helt ok dator för rätt långt under 14k.

OT:
Som tidigare nämnt av anarkizt så bör du se upp för integrerade grafikkretsar (Intel 900, intel 950 är väl de vanligaste som jag sett) om du ska kunna spela någonting hyfsat nytt som WoW.
1024 MB Ram är ju också ett minimum då det kommer märkas rejält om du har mindre.

Om du ska hålla dig innanför de ramar som du satt upp på 4000-6000 så blir det till att hålla dig till budgetprocessorer som Celeron eller Sempron.

Vi snackar inte om en helt "ok" dator, killen vill ha en speldator där han kan spela hyfsade spel (jag gissar hyfsade är bland dom senare, inte äldre än 1 år), det kan man inte på en burk för "rätt långt" under 14k, jag skulle inte rekomendera det i alla fall.

Team_AMD

Permalänk
Medlem

Lirar wow på en bärbar med en 3100 + sempron och 512 ram. Det går, helt klart! Lite mer ram så skulle det flyta på väldigt bra.

Visa signatur

Macbook und wow
Citera för svar tack!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Bärbar som klarar wow m.m

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erlesand
Vet inte riktigt vad du försöker påpeka med den meningen; lagg kan vara mycket mer än kommunikation mellan datorer; det betyder ju att datorn inte hänger med. Verkar som att du mer tänker på t.ex. lagg på IRC och liknande chatprotokol

lagg för mig är uppkopplingsrelaterat. inte låg fps.

vet inte vad för bra ord man kan använda istället för "låg fps".... hackar funkar kanske inte klockrent. förslag? (förlåt om sätter tråden på ett sidospår)

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Helt klart är det så att lagg (eng. lag) = fördröjning mellan server och klient.

"Hackar" är det ordet man brukar använda vid dålig prestanda, dvs låg fps.

Men det kanske bara är jag som 70-talist som tycker det

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Helt klart är det så att lagg (eng. lag) = fördröjning mellan server och klient.

"Hackar" är det ordet man brukar använda vid dålig prestanda, dvs låg fps.

Men det kanske bara är jag som 70-talist som tycker det

Du har ju helt rätt, hack heter det.
Fragbite's forum har förstört hela Sveriges ungdom. xD

OT: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010100273 ska du ha minst.

Permalänk
Avstängd

dessa kort framförallt klass 1 klarar av WOW utan problem:

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Klass 2 korten klarar också Wow utan problem.. Man behöver inte ha ett 7900 GTX för att lira Wow.

Kolla vad jag har för grafikkort? Ett 6800XT, fungerade fint i wow på 1280x1024

Men det är precis så att jag ligger över 25 fps (under det enligt mig är inte spelbart)

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Det är jävligt svårt att ge råd i dessa fall för vad vissa personer tycker är helt "OK" att spela på tycker andra är under all kritik, det vissa tycker är hackigt och långsamt tycker vissa är skitbra! Vissa är OK bara burken kan driva spelet utan märkvärdig upplösning och en stor väntan...
Jag har testat att spela WoW med ganska kassa burkar, det startar med spelglädje kan man glömma, samma sak gäller senaste NFS och andra spel.
Enligt mig är det då bättre att rekomendera killen att köpa en bättre dator och spara lite till än att köpa en sämre och bli besviken när det går segt som fan.

Mvh

Team_AMD

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är mer eller mindre ointressant om man ska spela wow, har själv ett
6600gt och en halvkass cpu. Det som däremot spelar roll är precis som några nämnt just ram-minnet.
Hade själv 512mb förut och det hackade lika mkt på längsta som högsta gfx inställningar men när jag senare kompletterade med ytterligare 512 i ram så flyter spelat utan några som helst problem med hyffsade inställningar..
Oftast är det så att det är minnet som är flaskhalsen i de flesta mmorpg, dock får man såklart passa sig för att köpa en bärbar med alldeles för dåligt gfxkort men å andra sidan, varför ska man köpa en bärbar om man ska spela wow?.
Min dator kostade väl runt 7000:- (hade skärm, mus, tbord sedan tidigare) och du behöver inte ens lägga 7000 för att kunna spela wow (dock är 1gb ram ett MÅSTE när du besöker Orgrimmar osv..)

Lycka till!

Ps. Hur i helvete kan du ligga precis över 25fps med det grafikkortet Jaomi?, sällan jag går under 30-40 och har bra mkt sämre kort än dig och kör samma upplösning..

/Sagge på Shattered Hand

Visa signatur

For you my love

Permalänk
Medlem

skulle en dator som den här klara av wow och andra avancerade spel bra?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326205&view=detailed

Permalänk
Medlem

Mojito: Även om jag tror jag hade föredragit en C2D istället för AMDn så ser den ut att klara sig rätt bra. Tror definitivt wow kommer flyta på där. Nästa steg i prestandahierarkin vad gäller bärbara grafikkort så kommer du närmre 20 papp om inte över.

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem

Du har väl bättre cpu än mig.

Det skulle säkert fungera bättre nu när jag har klockat grafikkortet och uppgraderat CPUn, men jag avinstallerade det

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o³w¹
Mojito: Även om jag tror jag hade föredragit en C2D istället för AMDn så ser den ut att klara sig rätt bra. Tror definitivt wow kommer flyta på där. Nästa steg i prestandahierarkin vad gäller bärbara grafikkort så kommer du närmre 20 papp om inte över.

den datorn finns även med dual core..
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326203

edit:
varför är det bättre med en dual core än med amd?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Klass 2 korten klarar också Wow utan problem.. Man behöver inte ha ett 7900 GTX för att lira Wow.

Kolla vad jag har för grafikkort? Ett 6800XT, fungerade fint i wow på 1280x1024

Men det är precis så att jag ligger över 25 fps (under det enligt mig är inte spelbart)

??????? nvidias 6800 kort är absolut inget dåligt kort. självklart går det att spela wow på det !

till trådgubben. eftersom du har så lite stålar att lägga på en gaming laptop, skulle jag titta på Blocket. där får du rejäl valuta för dina pengar.

t ex den här skönheten (en riktig gaming laptop), visst kanske lite dyr, men oftast kan man pruta rätt mycket:
http://www.blocket.se/vi/10851633.htm?ca=11_s

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Jag menade att man inte behöver ha ett 7950GTX för att lira wow, ett kort som jag har duger bra.
Antagligen fungerar även 7300 att lira wow smärtfritt med

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

när jag började spela WOW vilket var under betan så hae jag ett radeon 9000 kort 1,4ghz p4a och 512 rambus ram. Fungerade fint och en bärbar som är bättre än den datorn koster inte mycket. Köp en beggad dator för runt 6000 med minst 1gb ram så kommer du kunna spela wow klockrent. så länge det är nåt nvidia eller ati integrerat.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b