Permalänk
Medlem

Problem med en hemsida

Har en gammal hemsida som en polare gjort, men nu vill han inte köra den längre så jag ska ta över den. Problemet är att han hadde en windows server och jag har en linux server, när jag laddar upp sidan så blir alla ÅÖÄ helt konstiga.. blir fyrkanter bara typ, sen e det vissa andra tecken ochså som blir fel.

Hur gör jag för att lösa detta? Finns det någon program som man kan öppna hemsidan i och fixa så den funkar under linux istället?

Hemsidan e välldigt gammal, den e gjord typ 2001. Har inte kunskapen att göra en ny sida vill bara fixa det här så det funkar.

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk

Det handlar förmodligen om encoding, prova att lägga in följande mellan <head> och </head>:
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

humm... hittar inte vart jag ska lägga in det </head>: värkar inte finnas

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk

I /etc/apache/httpd.conf lägg till: AddDefaultCharset = UTF-8 Eller iso-8859-1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
humm... hittar inte vart jag ska lägga in det </head>: värkar inte finnas

Bättre att tala om för webbläsarens vilket charset du använder i Content-Type.

edit: Gör som hagbarddenstore säger, den använder Content-Type.

Permalänk
Medlem

jag kör en dist som heter ClarkConnect det e en Brandvägg/webser/mm mm och jag har problem med att hitta saker i den.

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Du har ju terminal du kan använda dig utav. Alla inställningar kan man inte göra via webgränssnittet.

Permalänk
Medlem

Det säkraste sättet är att i hemsidan ersätta alla specialtecken (de som inte ingår i 7 bits ASCII) med motsvarande enteniteter. T.ex Å med &Aring;. De flesta webbeditorer kan göra det i hela dokumentet med ett musklick..

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Det säkraste sättet är att i hemsidan ersätta alla specialtecken (de som inte ingår i 7 bits ASCII) med motsvarande enteniteter. T.ex Å med &Aring;. De flesta webbeditorer kan göra det i hela dokumentet med ett musklick..

ge mej ett bra förslag på ett lättanvänt program tack=)

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

varför inte bara ta upp terminalen och editera config-filen för apache? Lägg till raden

AddDefaultCharset ISO-8859-1

och starta om apache. Enkel lösning på ett enkelt problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Det säkraste sättet är att i hemsidan ersätta alla specialtecken (de som inte ingår i 7 bits ASCII) med motsvarande enteniteter. T.ex Å med &Aring;. De flesta webbeditorer kan göra det i hela dokumentet med ett musklick..

Detta är absolut inte rekommenderat, det är snarare ett ordentligt fulhack för att gå runt användningen av en korrekt charset.

Använd meta-taggen som dr slizer skrev eller sätt den server-side, typ så här (i PHP):

header('Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1');

Att sätta den i webbserverkonfigurationen fungerar naturligtvis också bra.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

har testat bägge soterna nu å det funkar inte =(

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Detta är absolut inte rekommenderat, det är snarare ett ordentligt fulhack för att gå runt användningen av en korrekt charset.

Använd meta-taggen som dr slizer skrev eller sätt den server-side, typ så här (i PHP):

header('Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1');

Att sätta den i webbserverkonfigurationen fungerar naturligtvis också bra.

Men i många fall det ända som säkert fungerar. Ställs ett default sharset i servern så kommer det att resultera i att meta-elementet negligeras. Det omöjliggör användande av andra teckenkodningar på sidor i servern än den som är inställd som default.

Men visst skall korrekt teckenkodning alltid anges. Enteniteter skall i förtstahand användas för enstaka tecken, som inte ingår i sidans teckenkodning, och för de tecken, som har specialbetydelse i HTML, t.ex. < och >.

En bra HTML-editor är Bluefish http://bluefish.openoffice.nl/

Visa signatur

Fagerja