Vad ska jag ha för ny DVD-brännare?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag ha för ny DVD-brännare?

Tja!

Min brännare har efter typ 4-5 år på nacken börjar förstöra de flesta skivor jag sätter in, eller rättare sagt börja bränna, spotta ut dem med felet 4280 och då göra de oanvändbara. Sony DW-U10A, jag vet inte om jag borde förvänta mig mer.

Hur som helst vill jag köpa en DVD-brännare och jag kollade FAQen men den verkar inte så aktuell så jag valde att skita i den. Jag menar om jag kollar på brännarna på webhallen så är de DYRASTE och SKUMMASTE över 1000 och i FAQen står det att det är vad en brännare kostar nuförtiden..

Hursomhelst finns det brännare från 300 spänn och upp, är dessa sämre? På vilket sätt? Jag är inte ute efter dual-layer eller att de ska vara snabba. Jag bränner sällan men när jag vill bränna vill jag att det ska funka. Så vad ska jag ta? Jag är också snål.

Jag hoppas någon svarar...

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Medlem

Samsung eller Nec fungerar hur bra som helst.
Plextor om man är nördig.

Permalänk
Medlem

Och ingen SATA iallafall.
Om du inte vill bli den som startar flest problemtrådar på detta forum

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Och ingen SATA iallafall.
Om du inte vill bli den som startar flest problemtrådar på detta forum

Inga problem med SATA här och då har jag satt ihop två datorer på kort tid med både sata-hd som sata-dvd så det är en sanning med modifikation att du får problem!

Nu handlar det iofs om Intel chipset och så gammalt som 865PE så där finns det redan stöd i XP SP2 vad jag vet men det är inte så svårt att lägga in drivrutin i en installationskiva som man fixar själv med hjälp av Nlite om så behövs.

Du hittar Nlite här http://www.nliteos.com/

Permalänk

Jag fick intrycket av att det var en brännare till datorn i signaturen. I sådana fall är ju SATA överhuvudtaget inte aktuellt.

En billig brännare funkar bra för en normalanvändare. Snåla inte för mycket på skivorna bara.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

varför skulle inte en S-ata brännare vara ett alternativ?

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem

den nya pioneer 212

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrandBil
varför skulle inte en S-ata brännare vara ett alternativ?

Har du överhuvet taget läst frågan.

Visa signatur

okim

Permalänk
Medlem

Det finns ju te x. Nec i massor av prisklasser? Kan man ta någon av de billigare utan risker?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barnstormer
En billig brännare funkar bra för en normalanvändare. Snåla inte för mycket på skivorna bara. [/B]

Jag har just köpt ett 50-pack med TDK-skivor, har jag snålat då? :S

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Medlem

Jag kör med TDK 16X DVD-R, de är lika bra enligt de tester jag gjort som plextors taiyo yuden skivor och verbatim, om man tittar på kvaliteten på bränningen på skivan.
Sen vet jag inte om de håller lika länge som TY skivor men bränningen håller mycket god klass iaf.

Så kör på dem
Nu vet jag inte om deras + skivor är lika bra för de har jag inte testat så..

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring