Permalänk

Högljut kylskåp

Jag har ett stort problem som säkert många här delar med mig, att sova med huvudet 20cm från kylskåpet! Då jag bor i en etta med öppen planlösningar har jag inga andra möjligheter att möblera på så det är kylskåpet som måste fixas.

Min vanliga lösning brukar vara ett ge kylskåpet stryk under dagtid för då brukar det bli tystare under en kort period men det är allt annat än en permanent lösning.

Har ni några bra förslag på hur man ska få tyst på kylskåpet mer permanent så kom gärna med dom.

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk

jag hade precis samma problem. numera sover jag på kylskåpet. madrassen dämpar ljudet och färskvarorna hålls lika färska som förr trots att kylskåpet ligger ner. en win-win-situation skulle man kunna säga. sen måste du naturligtvis byta fläktar i kylen. noctua och scythe gör båda två bra kylskåpsfläktar.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Annan lösning kan vara att sova I kylskåpet, den symbiosen kan motverka din upllevelsa av jobbiga ljud.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk

Du måste ha Cool'n'Quiet aktiverat i kylens BIOS.

Permalänk

Jag har funderat på att skaffa ett absorptionsskåp istället för nuvarande kompressorskåp då det helt saknar rörliga delar men tyvärr är dom dyra så om någon känner till ett billigt absorptionsskåp så får ni gärna tipsa om det, jag har gratis el så energiförbrukningen för min del är oväsentlig.

Visa signatur

Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med min frys!
Den låter värre än en JET-motor!

Dock löste jag det genom att plocka isär frysen och stoppa in ljuddämpningsmattor mellan sidorna.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Avstängd

Jag brukar bara dra ut strömsladden när jag ska sova, fungerar prima, den blir faktiskt HELT tyst!
Fattar inte varför ingen annan kommit på detta än?

edit: Kylskåpstillverkarna borde ju skapa en robotarm som rycker ut elsladden varje kväll? Helt logiskt ju, borde finnas kylskåp med denna funktion, någon som sett?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

enklast är nog att ha en timer.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk

Det finns en teknik som liknar ryck-ur-sladden-tekniken och det är skruva upp termostaten en 30 minuter innan man ska lägga sig och sen skruva ner den när man kryper till kojs, problemet med den här tekniken är att det kommer att låta de 30 minuterna och har man sedan problem med att somna så brukar man tajma in när kompressorn startar och man precis ska somna.

Tyvärr är det bökigt att komma åt sladden på kylskåpet då det står på en sockel med alla sidor täckta men jag har gjort det någon gång (Och sen glömt sätta i den igen...).

Min granne har löst det så att han skruvat upp frambenen väldigt högt och bakbenen väldigt lågt och har dödat en del av vibrationerna och därmed en del av ljudet men det är fortfarande inte den ultimata lösningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag löste mitt problem genom att slänga ut kylen.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Man kan också klä in hela lägenheten med äggkartonger, vilket borgar för en akustiskt stum miljö. På vinterhalvåret behöver man ju ingen kyl/frys det är bara att slänga ut maten i en snödriva.

Dock behöver man en rejält hållbar säck att förvara maten ute i istället för ett kylskåp, en kraftig antiräv-påse, för att inte rävarna i trakten skall bli för tjocka och trinda. Då kan man bli anklagad för djurplågeri.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
... för att inte rävarna i trakten skall bli för tjocka och trinda. Då kan man bli anklagad för djurplågeri.

precis vad som hände mig. "vad har du gjort med min räv?! den är både tjock och trind!" lät det. så blev det 30 dagsböter. glada tider.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster