Permalänk

I behov av ergonomisk mus och tangentbord

Nu är det så att jag har börjat få smärtor i handled och underarm ibland efter långa spelpass eller musintensiva/tangentbordsintensiva program och letar därför efter efter ett ergonomiskt tangentbord och en ergonomisk mus/trackball.
Budgeten ligger på runt tusenlappen.

Första frågan ska jag satsa på en trackball, för att på så sätt belasta andra muskler än en mus eller är en ergonomiskt utformad mus ännu bättre?

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010093682
eller
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010044460

Ge gärna förslag på andra möss/trackballs och gärna något bra ergonomisk tangentbord. Trådlöst är ett plus men inget krav.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en > http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010029840
Den använde jag då jag fick smärtor i handen , numera kör jag med logitech MX1000 och Revolution MX möss utan problem med smärta/obehag.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Ritplatta kanske är nått att tänka på?

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Ritplatta kanske är nått att tänka på?

Är det inte nästan omöjligt att spela med ritplatta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KikkomaN^SWE
Är det inte nästan omöjligt att spela med ritplatta?

Jo det är lika omöjligt att spela med en sån som med en trakball. Tanken är att kunna variera dom gångerna du kör i desktopen och ha musen bara när du spelar.
Ett annat sätt är att lära sig desktop navigera med vänstern om du nu är högerhänt. Tar några dagar att lära sig men bra att vila högern.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Jo det är lika omöjligt att spela med en sån som med en trakball. Tanken är att kunna variera dom gångerna du kör i desktopen och ha musen bara när du spelar.
Ett annat sätt är att lära sig desktop navigera med vänstern om du nu är högerhänt. Tar några dagar att lära sig men bra att vila högern.

Med ritplatta menar du d http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010088053 ?

Permalänk

Det ar upp till dig hur langt du ar beredd att ga och hur mycket du ar beredd att offra. Ett annat problem ar givetvis hur lange du sitter framfor datorn. Jag hade ett vinklat tangentbord och en ergonomisk fran Microsoft och fann att det fungerade under korta stunder. Har provat det mesta sasom ritplatta, trackball, trackpad, mus, tangentbord, p5 handske och det som hjalpte mig mest var ett projektionstangentbord och en wiimote men det passar bara ett fatal och kostar ca 2,5k. Da ingar wiimote, nunchuck, ir sandare, bluetooth dongle och i-tech tangentbord. Har sjalv forsokt spela fps med ex trackball och det gick bara inte.

edit:

Sitter du inte sa mycket framfor datorn borde du satsa pa ett vinklat tangentbord med handledstod och kanske en Razer Deathadder. Kan tillagga att jag spelar fps med min wiimote och det fungerar tillfredstallande. Har aven blivit av med mina smartor.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Det ar upp till dig hur langt du ar beredd att ga och hur mycket du ar beredd att offra. Ett annat problem ar givetvis hur lange du sitter framfor datorn. Jag hade ett vinklat tangentbord och en ergonomisk fran Microsoft och fann att det fungerade under korta stunder. Har provat det mesta sasom ritplatta, trackpall, trackpad, mus, tangentbord, p5 handske och det som hjalpte mig mest var ett projektionstangentbord och en wiimote men det passar bara ett fatal. Har sjalv forsokt spela med ex spela fps med ex trackball och det gick bara inte.

Du kan inte länka till en bra ritplatta? Får testa det.

Permalänk

Skrev om mitt inlagg, sorry. Jag har inte sa varst bra koll pa ritplattor tyvarr.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk

Efter närmare eftertanke har jag bestämt mig för att satsa på en trådlös trackball. Nu behöver jag bara ett trådlöst ergonomiskt tangentbord. Några tips?

Permalänk
Medlem

om du vill ha ett tangentbord så kan jag rekomendera detta:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=45918

grymt skönt att skriva på

MVH JOhnny

Edit: Såg ej att du ville ha ett trådlöst innan jag posta. detta är med sladd.

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.