Är Readyboost nånting att ha till en modern PC?

Permalänk
Medlem

Är Readyboost nånting att ha till en modern PC?

Jag har nu suttit och läst igenom Readyboost info på ett antal forum och jag börjar bli lite tveksam till om Readyboost är nånting att satsa på överhuvudtaget.
Innan jag hade läst på om ämnet så trodde jag att Readyboost skulle snabba upp även den snabbaste dator lite, att ett snabbt USB minne med sina egenskaper skulle komplettera Ram-minnet och Hd:n. Och att Readyboost därigenom skulle få program att ladda lite snabbare och även att Vista skulle boota snabbare.
Men nu har jag känslan av att Readyboost är mera en budget lösning för enklare och äldre datorer (maskiner med lite ram)

Jag kommer att bygga en ny modern maskin, med troligen minst 3Gb ram.
Nån som tror att Readyboost är nåt för mig?
Har du nånting intressant att säga om Readyboost så är det bara att skriva..

Permalänk
Inaktiv

nja skit i det då, har du ett minne över liggandes så varför inte, annars är det bara en eller två hundralappar som det kostar, köpte själv ett 1gb bara för att testa men märker ingen direkt skillnad, känns mer kul att ha det där, tillfredställer lite av prylbögen i mig

Permalänk

Nej, ReadyBoost är inget för dig.

"Overall, as many posters have pointed out, the feature is designed to improve small random I/O for people who lack the expansion slots, money, and or technical expertise to add additional RAM. As y’all know, adding RAM is still the best way to relieve memory pressure. "
(Matt Ayers, PM Microsoft Windows Client Performance Group)

Med >= 3GB RAM har du ingen nytta av ReadyBoost

Permalänk

Jag har använt det i drygt 20 min och är redan stört nöjd. Jag installerade Vista för två veckor sen och tyckte att det flöt på bra, dock inte lika snabbt som på XP. Jag vill ha mer RAM men har för tillfället inte råd.
Jag lyssnar väldigt mycket på AOL radio i Media Center och har stört mig på att det går lite för segt att välxa(tog typ 2-3 sekunder ibland) mellan Media Center och firefox när jag lyssnar på radio, och självklart visste jag att det beroende på att mina 1GB inte är tillräckliga.

Så idag gick jag till min närmaste datorbutik och tjackade ett 2GB SD minne för 140kr som jag har tryckt upp i den inbyggda kortläsare, och visst märker jag skillnad? Nu går det snabbt att välxa mellan MC och firefox. Jag var lite skeptisk till Readyboost skulle hjälpa men den hjälper grymt mycket, och jag lär märka fler prestanda ökningar under dom kommande dagarna. Allt för bara 140kr.

Självklart skulle det gått smidigare om jag hade 2GB är RAM. Trots att jag är nöjd med Readyboost så vet jag att vanligt minne är snabbare. Har man en dator med 3-4GB i RAM så är jag väldigt tveksam till att readyboost hjälper, om du man nu inte har 15 program öppna samtidigt.

Ni som har laptop med inbyggda kartläsare borde köpa minneskort istället för USB-minne så ni slipper ha en dongel som sticker ut och ockuperar en USBport. Det var så jag tänkte när jag letade efter ett minne.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Hedersmedlem

Har man 2 GiB interminne och uppåt har superfetch oftast kunnat cache:a det mesta som behövs i RAM istället, så readyboost märks inte så mycket då.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av homeboy87

...
Så idag gick jag till min närmaste datorbutik och tjackade ett 2GB SD minne för 140kr som jag har tryckt upp i den inbyggda kortläsare, och visst märker jag skillnad? Nu går det snabbt att välxa mellan MC och firefox. Jag var lite skeptisk till Readyboost skulle hjälpa men den hjälper grymt mycket, och jag lär märka fler prestanda ökningar under dom kommande dagarna. Allt för bara 140kr.
...

Är du säker på att vista verkligen utnyttjar ditt minneskort?
Readyboost kör normalt sett inte på removable media, vilket minneskort i kortläsare är.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag kör med ReadyBoost och största skillnaden anser jag är när man startar upp datorn eller väcker den från viloläge. Där är skillnaden definitivt märkbar. När man väl är inne i Windows så märks det i princip inte av.

Permalänk
Medlem

Drar upp den här tråden

Sitter idag med 2GB minne, vill inte köpa 1 GB till eftersom jag då mister Dual-channel. 2GB till känns lite onödigt eftersom det inte utnyttjas, kör 32-bitars. Dessutom vet jag inte om mitt moderkort är kompatibelt med alla slottar fyllda av det minne jag använder.

Kan det vara vettigt att Köpa ett USB-minne och använda som readyboost i så fall? Kommer självklart ha nytta av minnet på andra sätt också, så jag köper ett hur som helst. Säg inte bara att det är lika bra att använda om jag ändå har ett Istället, gör det någon skilldnad egentligen, har "bara" 2GB RAM som sagt...

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Desto mindre minne du har, ju större nytta av readyboost.
512MB + readyboost kan du få rejäl prestandaökning, men med 512MB vill du nog inte köra Vista, varken med eller utan readyboost.
http://www.anandtech.com/systems/showdoc.aspx?i=2917&p=6
Med 2 GB ram måste du nog använda stoppur för att få fram någon skillnad.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Har precis klockat min burk och visst är det ganska stor skillnad iallafall när det gäller uppstart från sleep/Hibernate. Med Readyboost 9 sek och utan 17 sek. Skall klocka burken och se vad resultatet blir vid start av S.T.A.L.K.E.R lite senare.

Edit; Har testat med och utan Readyboost vid start utav stalker och inladdning av bana och där var det ingen som helst skillnad med USB minnet eller utan.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Har precis klockat min burk och visst är det ganska stor skillnad iallafall när det gäller uppstart från sleep/Hibernate. Med Readyboost 9 sek och utan 17 sek. Skall klocka burken och se vad resultatet blir vid start av S.T.A.L.K.E.R lite senare.

Men hur mycket RAM har du i burken då?
Använder du readyboost i USB-minne eller i minneskort?

Visa signatur

HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 100 GB Hdd | Radeon x1600 256mb |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acrylamid
Men hur mycket RAM har du i burken då?
Använder du readyboost i USB-minne eller i minneskort?

I signaturen står hur mycket minne jag har och Readyboost fungerar endast med USB minnen så...;)

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk

*host* *host*
Borde jag tänkt på

Men jag blev lite lurad av homeboy87: Så idag gick jag till min närmaste datorbutik och tjackade ett 2GB SD minne för 140kr som jag har tryckt upp i den inbyggda kortläsare, och visst märker jag skillnad.

Ett USB minne sticker ju ut så jobbigt. Att stoppa in något i minneskortläsaren hade varit soft. Nu är iofs min erfarenhet att det går snabbare att föra över filer kamera>USB>Dator än kort>kortläsare>dator.

Visa signatur

HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 100 GB Hdd | Radeon x1600 256mb |

Permalänk
Medlem

Jag har firefox på att spara cache och tillfälliga sidor i 2 år, så med tiden har firefox blivit segare och segare, sen jag kopplade in readyboost på en Flash Voyager GT 4GB så har systemet och speciellt firefox blivit mycket kvickare...

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Jag har firefox på att spara cache och tillfälliga sidor i 2 år, så med tiden har firefox blivit segare och segare, sen jag kopplade in readyboost på en Flash Voyager GT 4GB så har systemet och speciellt firefox blivit mycket kvickare...

Är inte två år sjukligt onödigt länge?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Är inte två år sjukligt onödigt länge?

Japp.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Du bara gör så för att det går eller?

Permalänk
Medlem

typ

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Finns det något som motsvarar ReadyBoos till XP?

jag har en laptop med 192MB RAM och den skulle värkligen behöva mer minne för att kunna köra XP hyfsat.
Finns det något sådant?

Borde väl gå att lägga Swapfilen på ett Flashminne?

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
I signaturen står hur mycket minne jag har och Readyboost fungerar endast med USB minnen så...;)

http://en.wikipedia.org/wiki/ReadyBoost

"ReadyBoost is a disk caching technology first included with Microsoft's Windows Vista operating system. It aims to make computers running Windows Vista more responsive by using flash memory on a USB 2.0 drive, SD card, CompactFlash, or other form of flash memory, in order to boost system performance."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
Finns det något som motsvarar ReadyBoos till XP?

jag har en laptop med 192MB RAM och den skulle värkligen behöva mer minne för att kunna köra XP hyfsat.
Finns det något sådant?

Borde väl gå att lägga Swapfilen på ett Flashminne?

Nej.
Om du har ett extremt snabbt USB-minne och en slö hårddisk kanske du kan pröva och se om du kan ha flera varav den ena på löstagbara minnet.
Men det blir inte readyboost och jag skulle nog avråda från det. Du har inte backupen av minnet till hårddisken som readyboost har - sliter du ur minnet eller det krånglar lär du säkert få en bluescreen. Det komprimerar och krypterar inte innehållet på minnet och sist så är readyboost en integrerad del i windows swapning som bara tar de "små och snabba" läsbegärningarna. Stora sekventiella läsningar går direkt till hårddisken eftersom den är bättre på det.
Så nej, det finns inget till XP för detta och det är inte vad någon hemmasnickrare vivar ihop en patch för det.
Går det att ropa in lite RAM-minne till maskinen på någon auktionssida?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Har precis klockat min burk och visst är det ganska stor skillnad iallafall när det gäller uppstart från sleep/Hibernate. Med Readyboost 9 sek och utan 17 sek. Skall klocka burken och se vad resultatet blir vid start av S.T.A.L.K.E.R lite senare.

Edit; Har testat med och utan Readyboost vid start utav stalker och inladdning av bana och där var det ingen som helst skillnad med USB minnet eller utan.

testa och ställ upp grafiken på max så får du se hur det blir när du har mer än 2 gb i minne!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Mina resultat

Efter att ha använt Readyboost i drygt en månad tänkte jag att jag skulle kolla om det blivit någon skillnad. Readyboost ska tydligen lära sig ju mer man använder datorn, och min har använts flitigt. Jag har en Acer 5112wlmi, dvs. AMDx2 processor 1,6ghz och 1gb minne. För readyboost använder jag ett SD-kort (Sandisk Ultra 2).

Mina tider med Readyboost var följande

Boottid (5 ggr):
1m 44s
1m 43s
1m 42s
1m 41s
1m 44s

Uppstart av diverse program
Program 1: 8s
Program 2: 1s
Program 3: 7s
Program 4: 4s

Därefter tog jag bort readyboost enheten och fick följande resultat

Boottid (5 ggr):
1m 41s
1m 38s
1m 40s
1m 39s
1m 40s

Uppstart av diverse program
Program 1: 3s
Program 2: 1s
Program 3: 3s
Program 4: 3s

Slutresultat: Klart bättre prestanda i dessa test utan Readyboost. Jag är besviken.

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk

Re: Mina resultat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibjiba
Efter att ha använt Readyboost i drygt en månad tänkte jag att jag skulle kolla om det blivit någon skillnad. Readyboost ska tydligen lära sig ju mer man använder datorn, och min har använts flitigt. Jag har en Acer 5112wlmi, dvs. AMDx2 processor 1,6ghz och 1gb minne. För readyboost använder jag ett SD-kort (Sandisk Ultra 2).

Mina tider med Readyboost var följande

Boottid (5 ggr):
1m 44s
1m 43s
1m 42s
1m 41s
1m 44s

Uppstart av diverse program
Program 1: 8s
Program 2: 1s
Program 3: 7s
Program 4: 4s

Därefter tog jag bort readyboost enheten och fick följande resultat

Boottid (5 ggr):
1m 41s
1m 38s
1m 40s
1m 39s
1m 40s

Uppstart av diverse program
Program 1: 3s
Program 2: 1s
Program 3: 3s
Program 4: 3s

Slutresultat: Klart bättre prestanda i dessa test utan Readyboost. Jag är besviken.

Inte så konstigt då tekniken som sådan inte stöder andra minnen än USB-stickor. Oavsett vad Wikipedia säger, Microsoft säger själva att det inte fungerar med några andra minnestyper...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Inaktiv

readyboost på min burk i sign då?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Mina resultat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Inte så konstigt då tekniken som sådan inte stöder andra minnen än USB-stickor. Oavsett vad Wikipedia säger, Microsoft säger själva att det inte fungerar med några andra minnestyper...

Jag har testat med ett 512mb Sony standard Memorystick Pro Duo från min mobil, och det funkade utmärkt.

Readyboost gav mig lite mindre "hårddisktugg" i BF2, det var väl typ det ända jag kunde märka. Antar att det är för att det spelet äter systemresurser.

(Sony vaio, 1.66ghz dual, 2gb ram, seagate 7200rpm hd, Vista)

Permalänk

Re: Re: Re: Mina resultat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av smilfink
Jag har testat med ett 512mb Sony standard Memorystick Pro Duo från min mobil, och det funkade utmärkt.

Readyboost gav mig lite mindre "hårddisktugg" i BF2, det var väl typ det ända jag kunde märka. Antar att det är för att det spelet äter systemresurser.

(Sony vaio, 1.66ghz dual, 2gb ram, seagate 7200rpm hd, Vista)

Placebo effekt, hört talas om det?

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Mina resultat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Inte så konstigt då tekniken som sådan inte stöder andra minnen än USB-stickor. Oavsett vad Wikipedia säger, Microsoft säger själva att det inte fungerar med några andra minnestyper...

Men varför är det då med Vista möjligt att ställa in ett SD kort som readyboost?

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibjiba
Men varför är det då med Vista möjligt att ställa in ett SD kort som readyboost?

När jag kopplat in hårddiskar via USB får jag upp ifall jag vill använda hårddisken som Readyboost. Vista kan väl helt enkelt inte veta om vad du kopplar in gissar jag på.

Visa signatur

HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 100 GB Hdd | Radeon x1600 256mb |

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är den här tråden ganska gammal
Jag förstår inte heller varför det inte skulle funka. Alla USB mass storage device-prylar borde funka på samma sätt? Oavsett om det är ett USB-minne med "fast" flashkort eller minneskortsläsare.
Jag har då använt min minneskortsläsare + memory stick till att boota OS från, som man vanligtvis gör via USB-minnen. Datorn märker ju ingen skillnad.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200