Kan man krävas betala frakt?

Permalänk
Medlem

Kan man krävas betala frakt?

Jag har problem med mitt ca 2.5 år gamla Tagan 480W som tjuter, och jag ska nu skicka tillbaka det till kylning.com på garantin. Enligt dom måste jag betala frakten dit, även om det är fel på nätagget.

Kan dom verkligen kräva det?

Om någon vet numret till konsumentombudsmannen eller liknande där man möjligvis kan fråga så låt mig veta!

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem

Ja. vid RMA brukar man nästan alltid få betala frakten för enstaka komponeneter men då betalar de frakten tillbaka...

Permalänk
Medlem

Vid reklamation enligt konsumentköplagen skall det för dig som köpare vara både kostnadsfritt och utan väsentlig olägenhet att få varan lagad/utbytt.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Re: Kan man krävas betala frakt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OtZman
Jag har problem med mitt ca 2.5 år gamla Tagan 480W som tjuter, och jag ska nu skicka tillbaka det till kylning.com på garantin. Enligt dom måste jag betala frakten dit, även om det är fel på nätagget.

Kan dom verkligen kräva det?

Om någon vet numret till konsumentombudsmannen eller liknande där man möjligvis kan fråga så låt mig veta!

Om det är 2.5 år så måste det ju vara köpt före 1 april 2005 vilket betyder att det vara är 2 års reklamationsrätt. Jag kan med andra ord inte förstå hur det kan gå på garanti.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Re: Re: Kan man krävas betala frakt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeonHart
Om det är 2.5 år så måste det ju vara köpt före 1 april 2005 vilket betyder att det vara är 2 års reklamationsrätt. Jag kan med andra ord inte förstå hur det kan gå på garanti.

Det kanske kan vara så helt otroligt att tillverkaren lämnar 3 års garanti (GASP)?

T.ex. min netgear-switch har jag 5 års garanti på...

Men då det då blir utanför reklamationsperioden så är det tillverkaren som sätter villkoren för fraktsätt och så, så då har dom rätt att ta betalt.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulath666
Ja. vid RMA brukar man nästan alltid få betala frakten för enstaka komponeneter men då betalar de frakten tillbaka...

Vad är RMA?

Som bogg säger så är det 36 månaders (3 års) garanti.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Men då det då blir utanför reklamationsperioden så är det tillverkaren som sätter villkoren för fraktsätt och så, så då har dom rätt att ta betalt.

Innebär det alltså att när det endast går på tillverkarens garanti och "den vanliga" 2 års garantin har gått ut så har dom rätt att tvinga mig att betala frakten dit?

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk

Japp.
De tvingar ju inte dig att skicka dit den, men vill du ha den lagad så får du göra det.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Kan man krävas betala frakt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Det kanske kan vara så helt otroligt att tillverkaren lämnar 3 års garanti (GASP)?

T.ex. min netgear-switch har jag 5 års garanti på...

Men då det då blir utanför reklamationsperioden så är det tillverkaren som sätter villkoren för fraktsätt och så, så då har dom rätt att ta betalt.

Ja det är ju inte vanligt att det gör det

Tänkte inte på att det kunde vara så.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Nja jag skulle citera KKL http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19900932.HTM

----------
21 § Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar.
Första stycket gäller inte, om det görs sannolikt att försämringen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse eller på vanvård, onormalt brukande eller något liknande förhållande på köparens sida.
--------------

Vilket gör att:

-------------
Påföljder vid fel på varan

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

22 a § Har varan ett rättsligt fel enligt 21 a §, får köparen enligt 23 § första och andra styckena samt enligt 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §.
Utan hinder av 30 § första och andra styckena har köparen rätt till ersättning enligt 32 § för den skada han lider genom ett rättsligt fel som fanns vid köpet, om han varken kände till eller borde ha känt till felet.
Påföljder av ett rättsligt fel får även göras gällande, om tredje man påstår att han har en sådan rätt som avses i 21 a § och det finns sannolika skäl för påståendet. Lag (2003:162).
--------------

Vilket i sig gör att köparen troligen har rätt att kräva ersättning för sina utläg när en reklamation görs och garanti har lämnats där säljaren sedan får kräva den utgiften från sin leverantör.

Permalänk
Medlem

Antingen skickar kylning.com en fraktsedel till dig eller så betalar du frakten till dom och bifogar en kopia på postens kvitto så får dom ersätta dig för frakten när de har konstaterat att nätagget är defekt.

Om de kommer fram till att nätagget inte är trasigt så får du inte tillbaka pengarna som du har lagt ut på frakt.

Permalänk

Re: Kan man krävas betala frakt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OtZman
Jag har problem med mitt ca 2.5 år gamla Tagan 480W som tjuter, och jag ska nu skicka tillbaka det till kylning.com på garantin. Enligt dom måste jag betala frakten dit, även om det är fel på nätagget.

Kan dom verkligen kräva det?

Om någon vet numret till konsumentombudsmannen eller liknande där man möjligvis kan fråga så låt mig veta!

Konsumentombudsmannen lär nog knappast bry sig om ditt ärende. Den du behöver kontakta är konsumentvägledaren i din kommun. http://www.konsumentvagledare.konsumentverket.se/

Jag är dock benägen att tro att du får skicka nätdelen på egen bekostnad för att sedan bli ersatt vid eventuellt fel. Att ett SMIDIGT företag skickar ut fraktsedlar är en annan sak.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

På snubben på kylning.com lät det som att jag fick betala oavsett vad. Men jag tar väll o skickar in det o får det lagat, sen kan jag efteråt börja tjafsa om fraktpengarna, huvudsaken är att jag får ett fungerande nätagg.

Tack för dom lagarna olirc, verkar ju som jag har rätt till ersättning då

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem

kan du inte gå dit då : Odenplan i sthlm.

Permalänk
Medlem

Okej, här precis som på många andra ställen tror jag skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt behöver klargöras. Reklamationsrätt är något som man har på alla varor man köper. Om det finns ett ursprungligt fel i produkten så har man rätt att reklamera detta för att få produkten lagad eller ersatt med en ny. De första 6 månaderna så är det upp till säljaren att visa att felet inte var ursprungligt, och resterande tid är det upp till köparen att visa att det var det.

En garanti är ett avtal mellan säljare och köpare, eller tillverkare och köpare. Oftast innebär en garanti att säljaren åtar sig att reparera vissa problem som uppstått inom en viss tidsram, men villkoren varierar, så det kan vara något helt annat också. Det är således upp till det avtalet huruvida köparen skall stå för frakten osv.

Reklamationsrätten är således ingen garanti.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Precis, DrRotmos. Dessutom är det viktigt att poängtera att garantivillkoren kan skilja sig påtagligt från de villkor som konsumentköplagen har.

Detta innebär att under den tid som konsumentköplagen skyddar en som köpare så behöver man aldrig godta sämre villkor än de som konsumentköplagen anger. Om garantitiden däremot är längre än det skydd som man har genom konsumentköplagen så är man utelämnad till garantivillkoren (detta eftersom konsumentköplagen i det läget inte längre ger en rätt att få varan utbytt, det är bara garantin, med dess villkor, som i så fall gör det).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Precis, DrRotmos. Dessutom är det viktigt att poängtera att garantivillkoren kan skilja sig påtagligt från de villkor som konsumentköplagen har.

Detta innebär att under den tid som konsumentköplagen skyddar en som köpare så behöver man aldrig godta sämre villkor än de som konsumentköplagen anger. Om garantitiden däremot är längre än det skydd som man har genom konsumentköplagen så är man utelämnad till garantivillkoren (detta eftersom konsumentköplagen i det läget inte längre ger en rätt att få varan utbytt, det är bara garantin, med dess villkor, som i så fall gör det).

Som Olirc så förträffligt påpekade så är garanti reglerat i 21§ KKL så att en vara anses felaktig enligt KKL om den inte uppfyller vad som garanterats. Är en vara felaktig enligt KKL så kan konsumenten kräva avhjälpande/omleverans och det ska ske utan kostnad för konsumenten.

Hadeinte riktigt fattat detta själv tidigare och vad jag minns så var det inte riktigt så som jag lärde mig när jag läste köprätt för ett år sen. Lagtexten känns dock relativt tydlig och jag tycker inte att man kan gå emot den oavsett vad som kan tänkas ha varit meningen med lagen.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera