Permalänk

Hur starta från skiva med usb-tangentbord?

Tjena!

Med risk för att låta som en härligt ovetande newb...

Hur ska man kunna starta datorn från Windows XP-skiva när man har ett modernt usb-tangentbord som aktiveras först när windows kör igång drivrutinen?

Bios frågar efter ett tangenttryck för att starta från skiva... :/ Jag har inte någon av de äldre PS2-kontakterna som datorn känner av direkt. Bara USB till PS2 -adapter.

Hur göra? Jag är lite trött i skallen nu, men ni förstår hoppas jag.

Snälla Bullen, hjälp mig.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem

Brukar finnas någon inställning i bios.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart
Brukar finnas någon inställning i bios.

hur ska man komma åt bios om tangentbordet inte aktiveras innan datorn har kommit in i windows?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
hur ska man komma åt bios om tangentbordet inte aktiveras innan datorn har kommit in i windows?

Man kopplar in sin usb->ps2-adapter. Det medföljde då en sån till mitt Logitech-tgb. Om moderkortet saknat ps/2-portar borde det här problem inte existera. På nyare moderkort borde dessutom standardinställningen vara att aktivera usb-tgb.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart
Man kopplar in sin usb->ps2-adapter. Det medföljde då en sån till mitt Logitech-tgb. Om moderkortet saknat ps/2-portar borde det här problem inte existera. På nyare moderkort borde dessutom standardinställningen vara att aktivera usb-tgb.

så då är det inte jag som är galen alltså? Det är datorn som ska kunna känna av USB-porten via adapter? Jag har testat att köra via USB-hub och direkt på portarna på baksidan av datorn (direkt till mammabrädan alltså).

Jag sitter sammanfattningsvis på ett microsoft -bord med PS-2 kontakt -> adapter.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Hedersmedlem

Det är faktiskt inte i BIOS du har problemet. När den visar att du ska trycka på en knapp för att starta från skivan har den redan börjat boota från skivan. Det är inte "BIOS" då.

Jag har varit med om (tror jag inte så ovanligt) att ett USB-tangentbord fungerar utmärkt när man ska in i BIOS-inställningarna. Men när det är dags för operativsystemet så fungerar det inte förrens operativsystemet tagit hand om USB etc.
Lösningen är att i BIOS titta efter "USB keyboard". Jag har sett två val, OS och BIOS. Ställ in på BIOS så ska det hantera det internt och du borde kunna trycka på vilkensomhelst-knappen (any key ) för att starta installationen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag lyckades aldrig lösa det där så jag köppte ett PS2 keyboard på Claes Ohlsson
för 60-70 kr .

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kunde annars ha lånat ett tangentbord så du kunde gå in i BIOS och ändrat på inställningen så hade problemet varit ur världen på 7 sekunder.

Permalänk
Medlem

nu betala han 10kr i sek för sitt prob

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

För mig har det löst sig iaf.. hittade ett uråldrigt tangentbord och testade lite andra usb-portar. Då ville det.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black