Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sverige tvåa i GITR:s network ready-kategori

Permalänk
Melding Plague

Sverige tvåa i GITR:s network ready-kategori

The World Economic Forum sammanställer varje år Global Information Technology Report, GITR. Detta är en sammanställning på hur olika länder står sig emot varandra i teknologisk utveckling. En kategori i rapporten är "network ready" och här hittar vi Danmark på förstaplats följt av Sverige på andraplats.

Läs nyheten: Sverige tvåa i GITR:s network ready-kategori

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vi är ju grymma på bredband/förbindelser i Sverige, så de förvånar inte mig.

Permalänk
Medlem

om comhem leverar 100mbit snart så lär vi krossa allt motstånd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Vi är ju grymma på bredband/förbindelser i Sverige, så de förvånar inte mig.

Precis. Fan, Sverige är ju underbart:) hehe

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Medlem

Det Sverige är dåligt på är utbyggnad av fiber i storstäderna och wi-fi. I USA bygger man till exempel in trådlösa routrar i trafikljusen, så man kan åka genom hela staden och ha konstant teckning.

Permalänk
Medlem

"USA förlorar sin förstaplats sedan förra året och hamnar nu på en sjundeplats. Anledning till detta sägs enligt rapporten vara:

[...]relative deterioration of the political and regulatory environment."

HAHAHAH! alla hatar Georgie
good going sverige, nu är det bara fibret som ska in i varje hus sen är jag nöjd

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
"USA förlorar sin förstaplats sedan förra året och hamnar nu på en sjundeplats. Anledning till detta sägs enligt rapporten vara:

[...]relative deterioration of the political and regulatory environment."

HAHAHAH! alla hatar Georgie
good going sverige, nu är det bara fibret som ska in i varje hus sen är jag nöjd

De kommer nog inte hända under våran livstid

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Det Sverige är dåligt på är utbyggnad av fiber i storstäderna och wi-fi. I USA bygger man till exempel in trådlösa routrar i trafikljusen, så man kan åka genom hela staden och ha konstant teckning.

sverige är för litet för trådlöst nätverk

sen så finns det nog problemet att ta betalt för tjänsten med ?
jag bor i en stad med ca 10 k pers och ett trafikljus:rolleyes:

skulle vara kul om alla nissar stod där vid o surfade liksom

kanske göteborg och stockholm kan vara något ..

häldre så vill jag har ett nät som klara iaf 10/10.. sen är det innom sammaområde så ska man ha det ut till vänner för oftast bor man ju några hus ifrån och så har man bara 0.5 ut vilket kan kännas surt då man lika gärna kan lägga in det på mp3n och sedan gå dit på 2 min o är klar

fast roligt att sverige toppar högt vi är rätt mycket övermedel på alla undersökningar som finns vilket är roligt för ett land på 9 miljoner
roligt att övriga norden hänger med

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
De kommer nog inte hända under våran livstid

De har jag svårt att tro. Fiberutbyggnaden de senaste 10 åren har ju varit enorm.

Permalänk
Avstängd

Trevligt med 100/10 mbit, BBB.

I andra länder, som USA, etc och flesta andra länderna så sitter folk på sug-uppkopplingar, långsamma som fan, typ 20 kb/s, hah.
Vissa sitter fortfarande kvar på dial-up modem.

USA har en del korkade idéer, vissa där vill få in .xxx domän, mer censur, spioneri på all data som förs över nätverk, etc. Vissa ISP vill ta bort network neutrality, idioter.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Avstängd

Dom har lite fler folk därborta än i Sverige så det är väl inte så konstigt att alla inte fått sitt bredband än

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
"USA förlorar sin förstaplats sedan förra året och hamnar nu på en sjundeplats. Anledning till detta sägs enligt rapporten vara:

[...]relative deterioration of the political and regulatory environment."

HAHAHAH! alla hatar Georgie
good going sverige, nu är det bara fibret som ska in i varje hus sen är jag nöjd

Vi kanske borde satsa på att få in fast telefoni till alla hus först och främst. Telia har slutat dra in nya förbindelser till hus eftersom man drar in bredband istället och skaffar ett fullkomligt inkomplett IP-telefoni (jag har haft IP-telefoni på flera olika adresser, det har sämre stabilitet än GSM-nätet). En sak hade varit om det bara hade gällt nya lägenheter, men det gäller även de som förlorat sina ledningar t.ex. med stormen Gudrun.

Många av de som förlorade sina telefonledningar där kommer aldrig få tillbaka dem. För 40 år sedan kunde folk gå på månen, idag kan vi inte ens dra ut nya telefonledningar. Jag tycker vi borde satsa på att få det vi har i dag att fungera innan vi går vidare. Ett exempel på det är den usla samtalskvaliten och stabiliteten på GSM-nätet.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

Fan! Kom på att det kanske blir ombildning av famlijebostäders lägenheter som jag bor i, då kommer inte familjebostäder dra in fiber! Ska man dra egna sladdar då??? Inget 100mbit annars

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
....I USA bygger man till exempel in trådlösa routrar i trafikljusen, så man kan åka genom hela staden och ha konstant teckning.

Blir det liknadant i sverige som har glest mellan trafikljusen så blir jag tvungen å köpa en Humvee/Bulldozer för att komma hem alls, jävla nollor som står där å porrsurfar fast det är grönt

Här är ett par pers i en Humvee med trafik problem i fårhedslandet = http://www.liveleak.com/view?i=8f93275ed9&o=1

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boken
om comhem leverar 100mbit snart så lär vi krossa allt motstånd

OM ja.. de lär aldrig få tummen ur.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd

Danska ociviliserade barabarer som ligger före oss.

Visa signatur

jag är en gräg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Det Sverige är dåligt på är utbyggnad av fiber i storstäderna och wi-fi. I USA bygger man till exempel in trådlösa routrar i trafikljusen, så man kan åka genom hela staden och ha konstant teckning.

Visst, de må ha många Wi-Fi projekt på gång i USA, antingen komersiella eller volontära projekt.

Men det existerar inte 100/100 via fiber i väggen för ett par hundralappar i månaden i USA. Möjligtvis om du bor på ett inom något campus område på ett universitet. Vad jag vet så existerar inte 24Mbps ADSL(2) där heller för humana priser.

Vi har något som heter stadsnät i vissa av våra städer. Där räcker de att dra in en lina från nämsta knutpunkt i stan, sen kan du själv välja leverantör, ohyggligt prisvärt om man tänker efter. (fast nu vill de borgerliga lägga ner stadsnäten iofs.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jöhgänn
Danska ociviliserade barabarer som ligger före oss.

Deras land är väldigt mkt mindre å enligt mej säkert mycket enklare att dra linor än i sverige. Hela deras befolkning är ju samlade på samma plats å på så sätt är d mkt enklare att fördela ut bredbandet. tänk bara på sverige skogigt å bergigt medans danmark, en vilsen platt halvö utan träd å berg å skit, ( deras högsta berg, Himmelberget är inte mkt högre än 200m har ja hört ) klart som fan att dom e bättre än oss om dom har så pass mkt bättre förutsättningar för att lägga nårra kablar.

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3

Här är ett par pers i en Humvee med trafik problem i fårhedslandet = http://www.liveleak.com/view?i=8f93275ed9&o=1

jahaja, nu förstår man lite bättre hur bodycounten kan vara såpass konstant...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jahaja, nu förstår man lite bättre hur bodycounten kan vara såpass konstant...

Ja det är inte konstigt att de blir beskjutna där nere:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Här är ett par pers i en Humvee med trafik problem i fårhedslandet = http://www.liveleak.com/view?i=8f93275ed9&o=1

Snacka om att ta folk bakifrån hehe

Lite GTA stil på det där

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Avstängd

Undrar när de kommer fler 10-gigabits nätverkskort.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Undrar när de kommer fler 10-gigabits nätverkskort.

'

Intelskommande styrkretsar kommer köra ned 10GBE istället för GBE

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
(fast nu vill de borgerliga lägga ner stadsnäten iofs.)

vad nu? : O

jag hoppas dom inte vill att alla ska sitta på adsl igen.
eller skickar dom inte mer pengar till utbyggnad bara?
källa? det verkar orimligt.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.