Permalänk

Köpt ny tv 1080i vs 1080p

Hej!
Har köpt mig en G 37LC2RR.

Det var lite hastigt, och när jag kom hem insåg jag att den inte klarar högre än 1080i.
Min fråga, inom en snar framtid, kommer det finnaas material (Filmer, tv-spel m.m) som jag inte kommer kunna ta del av p.g.a. den inte klarar 1080p?

Har gjort ett misstag?

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Beror helt på summan du tänkt lägga på tvn.

För en runt 10k rekomenderar jag att hitta en bra 720p tv så man får mycke för pengarna. Medans för en runt 14k så får man riktigt fina 1080p tvs *pekar på sharp aquos*

Sitter själv i kval mellan olika tvs nu, me dock 720p tvs då jag inte har så hög budget för de

Permalänk

Jag köper nog TV idag och kommer att lägga ca 15000 på en 40" 720p.
Den kommer att användas mest för att kolla på TV och köra konsoll på.

Jag är rädd att med för hög upplösning så kommer visa spel, normala digitala TV sändningar, filmer från datorn mm att bli riktigt dåliga.
T ex så är det väll bara Blu-Ray filmer som alltid är 1080p (och kanske HD-DVD)?

Xbox360, Tv, PS3, PC spel mm kommer inte alltid ha den upplösnigen.

Sen så har jag hört och läst att man "måste" ha 42"+ för att kunna se skillnaden mellan 720p och 1080p.

Visa signatur

i7 920 | HD 5870 Xfire| Asus P7TD Deluxe | RAM - 6 gb 1866 mhz |
(X) Accuratea

Permalänk
Medlem

Kollade på 720p på 106" från en Hitachi PJ-TX300 projje. Bilden var sjuukt bra.
Jag gillade den bilden mer än 1080p blue-ray på en 46" samsung lcd

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killer_AB
Jag köper nog TV idag och kommer att lägga ca 15000 på en 40" 720p.
Den kommer att användas mest för att kolla på TV och köra konsoll på.

Jag är rädd att med för hög upplösning så kommer visa spel, normala digitala TV sändningar, filmer från datorn mm att bli riktigt dåliga.
T ex så är det väll bara Blu-Ray filmer som alltid är 1080p (och kanske HD-DVD)?

Xbox360, Tv, PS3, PC spel mm kommer inte alltid ha den upplösnigen.

Sen så har jag hört och läst att man "måste" ha 42"+ för att kunna se skillnaden mellan 720p och 1080p.

Bara för att upplösninge är högre på panelen betyder inte det automatiskt att bilden blir sämre när det är en lågupplöst bild som visas

Både HD-DVD och Blu-Ray filmer är i 1080p

Permalänk

Alltså, jag HAR KÖPT DEN.

Den klarar allt upp till 1080i. Men EJ 1080p.
FInns det material som jag ej kan ta del av p.g.a. detta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mårten C
Alltså, jag HAR KÖPT DEN.

Den klarar allt upp till 1080i. Men EJ 1080p.
FInns det material som jag ej kan ta del av p.g.a. detta?

Ja men inte mycket...

Permalänk
Medlem

Den klarar nog 1080p ändå ska du se.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Ja men inte mycket...

Men det betyder att jag kanske får köpa ny tv om två år???
Det låter ju inte bra...

Permalänk
Medlem
Citat:

Det låter ju inte bra...

nej, alla filmer i 1080p kan du se i 1080i också. jag vet då ingen spelare som bara ger ut det p iaf. den billigaste HDDVDn tex ger inte ens ut 1080p utan enbart 1080i trots att skivorna klarar mer. så koppla du av och poppa några påsar popcorn bara..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Som sagts innan så ta't lugnt, det är inte så att man per automatik får en bättre bild bara för att upplösningen är högre, det finns ju så mycket mer att titta på i specen kontrast, ljusstyrka bara för att nämna några.

Ta ett exempel som LCD och plasma fighten, vanligaste upplösningen för en LCD runt 40" är ju 1366x768 medans plasmorna i samma storlek oftast ligger på 1024x768 där verkar ju helt plötslig upplösningen inte vara något bekymmer.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk

Tack, är helt klart mycket lugnare.

Har dock ett problem, får inte bild med S-video.
Är lite orolig att porten är sönder.
Fan va trist
Får dock bild med den "gula" sladden, alltså videos-ingången som sitter precis bredvid ljudingången.

Permalänk
Citat:

Det låter ju inte bra...

Som de ovanstående säger så kan man se på 1080p klipp i lägre upplösning, menade inte det så ;).

Permalänk

Blir det skit, eller blir det som att titta på 1080i-källa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Blir det skit, eller blir det som att titta på 1080i-källa?

nej, det du främst upplever som skillnaden är att bilden blir stabilare, lugnare snarare än att den upplevs som skarpare. för de flesta fall i film är det marginellt tom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack, är helt klart mycket lugnare.

Har dock ett problem, får inte bild med S-video.
Är lite orolig att porten är sönder.
Fan va trist
Får dock bild med den "gula" sladden, alltså videos-ingången som sitter precis bredvid ljudingången.

Ska du köra med S-video eller komposit???

Då har du ju i alla fall ingen som helst nytta av 1080i/p.

Permalänk

Jag ska köra med DVI-HDMI från datorn.
Men jag menar, jag vill ju inte att S-Video ska va sönder för det.
Kanske kommer ett länge när jag behöver använda den.

Sen förstår jag att man inte kan få 1080 i/p med s-video.
Det blir ju ändå att investera in en HDDVD eller blue-ray, whoever wins.
Men än så länge så blir det komposit/s-video med den vanliga DVD-spelaren.

I vilket fall, ska testa s-video med datorn, funkar inte det, då vet jag inte riktigt vad jag ska göra.
Jävla meck att gå och få en ny.
Dessutom var där inga döda pixlar som jag kunde uppfatta vilket gör att jag inte vill lämna tillbaka den.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera dig att köra RGB via scarten från din DVD istället, och då antar jag att du varken har HDMI eller komponent utgång på den.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag ska köra med DVI-HDMI från datorn.
Men jag menar, jag vill ju inte att S-Video ska va sönder för det.
Kanske kommer ett länge när jag behöver använda den.

Sen förstår jag att man inte kan få 1080 i/p med s-video.
Det blir ju ändå att investera in en HDDVD eller blue-ray, whoever wins.
Men än så länge så blir det komposit/s-video med den vanliga DVD-spelaren.

I vilket fall, ska testa s-video med datorn, funkar inte det, då vet jag inte riktigt vad jag ska göra.
Jävla meck att gå och få en ny.
Dessutom var där inga döda pixlar som jag kunde uppfatta vilket gör att jag inte vill lämna tillbaka den.

kolla stiften, S-kontakterna är rätt känsliga historier. de kan tryckts in eller böjts om kvaliten är lite kass eller om våld tillförts.

sen är det lite lurigt att verkligen veta om man får TV-signal ur datorn via dom ingångarna ofta. kolla hellre med en annan källa medan du testar iaf, dumt att ro över ån och hämta vatten ur andra sidan stranden liks..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Skulle rekommendera dig att köra RGB via scarten från din DVD istället, och då antar jag att du varken har HDMI eller komponent utgång på den.

han kan ju ha en gammal importspelare, då finns ingen SCART heller (och därmed ingen RGB) och S-video är istället bästa alternativet. (jag hade en sån själv)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså det spelar ju ingen roll om din tv stödjer 1080i/p eller inte. Om den inte har en native upplösning på 1920x1080 så kommer ju bilden ändå att skalas ner till en lägre upplösning.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro