XP: Måste "reparera" nätverksanslutningen vid varje uppstart

Permalänk
Medlem

XP: Måste "reparera" nätverksanslutningen vid varje uppstart

De senaste dagarna när jag startat datorn har det varit en gul triangel över nätverksikonen nere vid klockan, det står nånting i stil med "Anslutning till lokalt nätverk: 100Mb/s begränsad eller ingen anslutning" och jag måste då välja Support/Reparera anslutningen för att komma ut på nätet (ibland måste jag göra det ett par ggr innan det fungerar).

Jag har BBB LAN 100Mbit, kan det vara nåt lokalt strul eller är det min dator tror ni?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk

Det kan vara så att nätverkskortet inte får en IP-adress automatiskt. Har du router eller liknande inkopplat?

Permalänk
Medlem

Ja det verkar som det är så, jag har en switch som delar ut bredbandet till datorn och PS3:an.
Detta problem började plötsligt utan att jag hade gjort nånting, det verkar som att det bara är första gången jag startar datorn efter att den varit avstängd i ett halvt dygn som det blir så.

Jag ska prova att starta upp PS3:an först nästa gång.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Pröva att ge datorerna fasta IP-adresser, det löste mina problem med "...begränsad eller ingen anslutning".

Permalänk
Medlem

Det går inte att ge datorn en fast IP-adress eftersom det är den som syns utåt, switchen får ju ingen egen IP tilldelad som en router får.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Det går inte att ge datorn en fast IP-adress eftersom det är den som syns utåt, switchen får ju ingen egen IP tilldelad som en router får.

Troligtvis brandväggen. Har pratat med ett par st som har samma problem för tillfället. Speciellt Zonealarm verkar strula.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dx.
Troligtvis brandväggen. Har pratat med ett par st som har samma problem för tillfället. Speciellt Zonealarm verkar strula.

Så måste det vara, jag har nyligen Symantec-sanerat min dator och lagt in Zonealarm. Jag får väl lägga in symantec istället igen, Zonealarm krånglar och vill ladda hem samma uppdatering varje dag.

Nu gick gick det bra att börja surfa direkt när jag startat datorn men då vet jag vad det beror på, tack för hjälpen!

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Så måste det vara, jag har nyligen Symantec-sanerat min dator och lagt in Zonealarm. Jag får väl lägga in symantec istället igen, Zonealarm krånglar och vill ladda hem samma uppdatering varje dag.

Nu gick gick det bra att börja surfa direkt när jag startat datorn men då vet jag vad det beror på, tack för hjälpen!

NP