Koppla in aktiv baslåda direkt på ljudkortet?

Permalänk
Medlem

Koppla in aktiv baslåda direkt på ljudkortet?

Kan man koppla in en aktiv baslåda direkt på ljudkortet och hur gör man det i sånt fall?

Tänkte köra 5.1 ljud med hälp av 3 st T-amps plus en baslåda men vill först veta att det går.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det går bra, mycket enkelt om ditt ljudkort stödjer 5.1/7.1. Du ansluter en kabel mellan baslådans lågnivåingång och ljudkortets utgång.

Permalänk
Medlem

Annars köper man en begagnad surroundreceiver på Tradera för att lösa det. Gjort så själv och fick tag på en receiver som är 4-5 år gammal + dvd + 5 högt för 510:-.

Högt ligger i källaren för ögonblicket då dom inte var mycket att ha och så hade jag redan monitorer + att jag köpte Audio Pro:s Sub Sonic för 1000:- så allt tillsammans gick på 1510:- vilket inte är så farligt tycker jag.

Har iaf inte plats för 5.1 så 2.1 med bas är vad jag då kör med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Ja, det går bra, mycket enkelt om ditt ljudkort stödjer 5.1/7.1. Du ansluter en kabel mellan baslådans lågnivåingång och ljudkortets utgång.

Ok, ska satsa på en sånn lösning. Är inte ute efter något superljud direkt men hoppas att det låter hyffsat i alla fall. Kanske blir ett x-fi kort också om det fungerar bra.

Permalänk
Medlem

På ljudkortets baksida så har du en utgång som har center/sub. Så om du kopplar in den och får ut center ljudet istället så kanske du behöver en annan kabel imellan.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Jag antog det. Om man använder en 3,5mm till rca så borde man ju ha delat upp center och sub. Sen mär det väl bara att testa vilken av kontakterna som innehåller basljudet.