Någon här som brukar tillverka Thermite?

Permalänk

Någon här som brukar tillverka Thermite?

Termit är en blandning av järnoxid(III) och alupulver. Som brinner i 2500-3000grader.

Hur tillverkar du ditt järnoxid/alupulver?

Själv anväder ja elektrlyt för att framställa järnoxid sedan hettar jag upp rostet till det är helt rött "Gått över till järnoxid(III)

Alupulvret är jobbigast att framställa det är bara stå me vinkelslipen å slipa å slipa å slipa sen sopa ihop allt. Det denna process som jag försöker effektivisera lite nå tips?

/the_dreamer

Permalänk
Hedersmedlem

Kemifråga, mera åt naturvetenskap än livsstil tycker jag håll tråden på en bra nivå så blir det fint

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Testpilot

Finns de nån vettig användning för det för privatpersoner eller är det mest för skoj och förstöra saker med? läste på Wikipedia att man kan använda det till att kapa järnvägsspår och det känns ju lagom aktuellt.

Men det är alltså lagligt att ha det hur som helst? hur ligger det till med napalm?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden

Men det är alltså lagligt att ha det hur som helst? hur ligger det till med napalm?

Nope, det har jag svårt att tro...Termit räknas väl som ett miltärt sprängämne, mycket potent dessutom.

Känns lite udda att en person skapar en sådan här tråd, får man fråga vad skall ha det till ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Finns de nån vettig användning för det för privatpersoner eller är det mest för skoj och förstöra saker med? läste på Wikipedia att man kan använda det till att kapa järnvägsspår och det känns ju lagom aktuellt.

Men det är alltså lagligt att ha det hur som helst? hur ligger det till med napalm?

Att diskutera teoretiskt kring skapande och aplikationer ser jag inga problem med. Som kemiintresserad har man givetvis skapat och lekt med dylika ting. Och precis som med extrem överklockning så behöver det inte ha något större syfte än att det är kul i 30 sek, kostar massor av pengar och är totalt onyttigt

Hade posten varit "Hej, hur gör man thermite, jag ska försöka smälta mig igenom motorblocket på grannens volvo, eller Shiet vad folk springer roligt när det brinner napalm på deras ryggar" så hade tråden haft ungefär samma levnadstid som en fri radikal i ett glas med C vitaminbrus.

Permalänk
Medlem

Napalm har jag står i en burk här i hyllan bredvid datorn så jag hoppas de inte är olagligt att ha.
Napalm är väldigt användbar när man ska ut och grilla och man inte har någon torr ved med sig.
Bara att plocka upp lite pinnar och kleta på lite sen får man riktig fart på grillen

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ti 4400
Napalm har jag står i en burk här i hyllan bredvid datorn så jag hoppas de inte är olagligt att ha.
Napalm är väldigt användbar när man ska ut och grilla och man inte har någon torr ved med sig.
Bara att plocka upp lite pinnar och kleta på lite sen får man riktig fart på grillen

Det där inlägget gjorde min dag

Permalänk
Medlem

Frigolit och bensin brukar jag använda när jag ska tända eld utomhus, blir en kletig sörja som brinner riktigt fint

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

Nu var det termit som tråden skulle handla om inte låsas napalm

Permalänk
Avstängd

Alltså det finns ju inte så många sätt att göra det på så om du inte hittar alupulver som nån redan stått och slipat ner får du ju göra det själv. Får man fråga vad du använder Thermite till förresten?

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Alltså det finns ju inte så många sätt att göra det på så om du inte hittar alupulver som nån redan stått och slipat ner får du ju göra det själv. Får man fråga vad du använder Thermite till förresten?

Ja men det finns rätt många olika sätt man kan slipa på

Nå bara lite oskyldiga expriment som avrätta gammladatorer så man får stilla barnasinnet

Permalänk
Medlem

En stenslip kanske??

Visa signatur

Ich Mag Zu Scheissen, Das Bist So Schön, Und Das Reichen Lecker

Permalänk
Medlem

Re: Någon här som brukar tillverka Thermite?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_dreamer
Termit är en blandning av järnoxid(III) och alupulver. Som brinner i 2500-3000grader.

Hur tillverkar du ditt järnoxid/alupulver?

Själv anväder ja elektrlyt för att framställa järnoxid sedan hettar jag upp rostet till det är helt rött "Gått över till järnoxid(III)

Alupulvret är jobbigast att framställa det är bara stå me vinkelslipen å slipa å slipa å slipa sen sopa ihop allt. Det denna process som jag försöker effektivisera lite nå tips?

/the_dreamer

Hade du bott närmare Örebro hade du kunnat svänga förbi jobbet så kunde du fått alu-pulver tills du kräks Slipar mycket alu-skenor när man längdar och kortar canalisskenor.

Permalänk
Medlem

Jag tror att järnoxid säljs i färgafärer som nått slags färgämne

Permalänk
Medlem

Hur kan man få eld på det då? Tända eld på järn och aluminium låter ju inte som det allra enklaste här i världen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Hur kan man få eld på det då? Tända eld på järn och aluminium låter ju inte som det allra enklaste här i världen.

Det är lättare än vad man kanske skull kunna tro. Järnet är ju oxiderat och inte i metallform, och fungerar som syrekälla. Aluminium brinner skarpt i rätt konsistens (pulver) och temperatur.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Hur kan man få eld på det då? Tända eld på järn och aluminium låter ju inte som det allra enklaste här i världen.

När det begav sig och terroristhandboken fanns på olika bbs:r så kunde man läsa i den att en bit magnesiumband fungerade fint att tända med.

Visa signatur

Rehab is for quitters

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cliff
När det begav sig och terroristhandboken fanns på olika bbs:r så kunde man läsa i den att en bit magnesiumband fungerade fint att tända med.

Tomtebloss funkar.

Permalänk

Om man har nog mycket alupulver i så fungerar det med tomtebloss

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Hur kan man få eld på det då? Tända eld på järn och aluminium låter ju inte som det allra enklaste här i världen.

Eftersom eld är en oxidation i hög hastighet så gäller det bara att få järnoxiden & alu-pulvret att reagera på varandra & börja oxidera ännu fortare.. typ.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Redox

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tänk på att alupulver är starkt cancerframkallande om du andas in det så använd mask då ni slipar.

Tändningen sköts bäst med socker + salpeter så får man en fin temperatur på >1000°C.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Eftersom eld är en oxidation i hög hastighet så gäller det bara att få järnoxiden & alu-pulvret att reagera på varandra & börja oxidera ännu fortare.. typ.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Redox

Najs. Var många år sen man läste Kemi A nu. Men detta verkar klart vara ett kul sätt att förlora sin ögonbryn på.
Så sockerkrut eller tomtebloss är den teoretiska tändningsmekanismen.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Gjorde en lite större sats med 3/4 järnoxid och 1/4 alupulver. Dock så var det för lite aluminium jag tror att de är bäst me 1/3 alu istället för 1/4. bättre me lite för mycke alu än för lite Angående Tändning så funkar tomtebloss rätt bra bara använda ca 4-5st för att vara säkert och ha ett litet mellan rumm mellan de. så att de hettar upp termiten och inte bara varandra

Permalänk
Medlem

Om man vill inhandla de nödvändiga ingridienserna för att tillverka termit eller andra lattjo kemi blandningar verkar den här sidan ganska bra. http://www.svenskakemi.nu/index.html

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Detta vore nog kul att testa. Man hettar alltså bara upp rost och blandar med aluminium pulver och tänder på? 10-20 gram är väl lagom för en nybörjare lr? Hur stora satser brukar du köra med?

Permalänk

Nå 100g är ju väldigt liten sats. Största har varit 1kg

Permalänk
Hedersmedlem

Ni förstår säkert att detta är mycket farligt!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jo självklart men det finns det mycket som är:D http://www.youtube.com/watch?v=WrCWLpRc1yM Länk till ett Brainiac klipp där de använder termit. Och tittar man på det får man respekt för det kan jag lova.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T