Nu har jag klämt Fudzilla att dom fakar :d Kolla detta!

Permalänk
Medlem

Visst, jag kan hålla med om att Fudo skulle dubbel kollat var informationen kom ifrån, men det här är samma sak som om jag skulle blåsa er på era jobb.

Jag har varit med om en liknande grej för en annan websida jag jobbade för i England, TrustedReviews.com, fast då var det ett par andra sidor som försökte smutskasta oss.

Det känns rätt ruttet att nån skulle vilja göra sån här skit, eftersom det här är vissas levebröd och inte nåt skämmt. Jag är rätt besviken att det här ens hände.

Visst, vi är väl lite som vänt i häcken när det kommer till data nyheter och vi försöker att alltid hålla med det senaste skvallret, eftersom det är det som dom flesta verkar vilja läsa.

Dock är det viktigt att försöka vara korrekt i så hög mån som det går och i det här fallet så vart det fel pga utav att nån ville ha skoj på våran kostnad.

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med om att själva saken i sig var ganska rutten och taskigt gjort, men samtidigt måste de som låg bakom "skämtet" ha sett att ni låg på gränsen redan och kunde helt enkelt bara inte låta bli.

Det finns dessutom de som kan uppleva missledande rykten som lika katastrofala för dem som ni upplever den här smutskastningen. Inte för att det rättfärdigar, men det är ett motiv.

På något sätt skulle man kunna säga att Fud "had it coming". Att han inte var tillräckligt street smart i det här fallet. Annars är det imponerande hur länge The Inquirer har lyckats balansera liknande nyheter utan att(vad jag vet) åka dit lika mycket.

Enda sättet att reparera skadan är att fortsätta komma med mer välgrundade rykten i framtiden. Folk lär märka skillnaden.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheLostSwede
Kul för er kanske, men för oss som jobbar på Fudzilla så är sån här skit inte så kul.

Oj... ni märkte inte att det fanns en Svensk kille med i gänget på Fudzilla?
Nästa gång så kan du kanske försöka förlöjliga nån annan site som inte behöver göra bort sig efter att ha varit online i lite över två månader.

Tack för hjälpen, massa extra trafik vart det iaf tack vare dig.

Aha, jag letade efter vem det kunde vara. För jag visste att det fanns en. Är det du som är Lars-Göran?
Men hoppas ni slutar med så lösa rykten. Det är inte första gången ni publicerat något uppenbart fejkat. Även fast kanske inte ni ligger bakom så är det ju erat rykte som tar skada.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det finns dessutom de som kan uppleva missledande rykten som lika katastrofala för dem som ni upplever den här smutskastningen. Inte för att det rättfärdigar, men det är ett motiv.

Hur kan ett flyktigt rykte vara förödande för någon annan än för dem som lurades till att publicera det? De här fake-resultaten skadade väl ingen förutom Fudzilla?

I vilket fall som helst var det förbannat otrevligt gjort och om fudzilla nu har postat andra tvivelaktiga nyheter så har de kanske lärt sig något nu. Ni borde dock tänka på att detta är någons leverne ni jävlas med, klura på hur det skulle kännas om någon "framade" er eller era föräldrar (du verkar inte vara gammal nog eller kapabel till att ha ett jobb) bara för sakens skull.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

håller definitivt med om att ni får skylla er själva. Ifall ni publicerar vadsomhelst så ska ni även stå för det!

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur kan ett flyktigt rykte vara förödande för någon annan än för dem som lurades till att publicera det? De här fake-resultaten skadade väl ingen förutom Fudzilla?

Jag syftade inte på exakt den här "nyheten". Det var underförstått ett steg längre tänkt dvs om någon imaginär fabrikant blir så dissad i förväg på lösa boliner att en marknadsföring tappar momentum. Eller någon liknande effekt som kan uppfattas störande för de berörda.

Bara för att ta ett tänkbart exempel. En sån sak känns mer försvarbar om dessa rykten senare visar sig vara sanningsbaserade.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ryckten är alltid ryckten och ibland är det väldigt svårt att verifiera vart informationen kommer ifrån. Det är det som är problemet när man försöker skriva nyheter om saker som inte har kommit ut ännu.

Visst, Fudo borde ha kollat lite bättre, men jag antar att han inte är den första mäniskan som klantat till sig nån gång?

Jo, jag är LG och jag har kännt Fudo i flera år innan jag började att jobba med honom. Jag har jobbat för flera olika publikationer i England över dom senaste 7 åren. Jag har ett bra rykte i industrin och sånna här saker kan föra med sig att jag råkar illa ut, pga utav att nån ville ha lite "skoj" på någon annans bekostnad.

Ni kanske borde prova att jobba som journalist nån gång och se hur lätt det är att skilja på saker som är fakta, ryckten eller rent påhitt, det är inte alltid så lätt och mycket information kommer från flera olika källor ibland och kan ändå visa sig vara skitsnack. Det är bara att kolla på rycktena om att Motorola ville köpa Ericsson, hur sant var det? Ändå så skrev flera nyhets publikationer i Sverige on det.

Men men, nog tjaffsat, vi får bara se till att kolla lite bättre på vart saker kommer ifrån i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheLostSwede
Kul för er kanske, men för oss som jobbar på Fudzilla så är sån här skit inte så kul.

Oj... ni märkte inte att det fanns en Svensk kille med i gänget på Fudzilla?
Nästa gång så kan du kanske försöka förlöjliga nån annan site som inte behöver göra bort sig efter att ha varit online i lite över två månader.

Tack för hjälpen, massa extra trafik vart det iaf tack vare dig.

Ni kanske skall se till att satsa på lite kvalitativa nyheter då och inte basera sidan på rykten och lögner. Fudzilla förtjänar att göra bort sig totalt.
Försöker du få lite sympati för att du är svensk? Ursäkta men idioter finns i samtliga länder, lägg ner att snyfta och ryck upp dig och försök få Fudzilla att göra detsamma..

EDIT: Sen verkar det ju inte bättre än att samtliga skribenter på Fudzilla stavar och använder grammatik lämpat för en 7-åring.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheLostSwede
Ryckten är alltid ryckten och ibland är det väldigt svårt att verifiera vart informationen kommer ifrån. Det är det som är problemet när man försöker skriva nyheter om saker som inte har kommit ut ännu.

Visst, Fudo borde ha kollat lite bättre, men jag antar att han inte är den första mäniskan som klantat till sig nån gång?

Jo, jag är LG och jag har kännt Fudo i flera år innan jag började att jobba med honom. Jag har jobbat för flera olika publikationer i England över dom senaste 7 åren. Jag har ett bra rykte i industrin och sånna här saker kan föra med sig att jag råkar illa ut, pga utav att nån ville ha lite "skoj" på någon annans bekostnad.

Ni kanske borde prova att jobba som journalist nån gång och se hur lätt det är att skilja på saker som är fakta, ryckten eller rent påhitt, det är inte alltid så lätt och mycket information kommer från flera olika källor ibland och kan ändå visa sig vara skitsnack. Det är bara att kolla på rycktena om att Motorola ville köpa Ericsson, hur sant var det? Ändå så skrev flera nyhets publikationer i Sverige on det.

Men men, nog tjaffsat, vi får bara se till att kolla lite bättre på vart saker kommer ifrån i framtiden.

Jag håller med dig om att det var elakt, men samtidigt förstår jag dem som är irriterade kring er nyhetsrapportering eftersom det ofta inte framgår särskilt tydligt att det är rykten och inget som verifierats.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Elakt kanske man kan hålla med om. Kan förstå att diverse bransher är krävande, men att missleda folk med falsk information är inte precis smart. Ta och håll lite koll istället innan publicering.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Ok, tack för all skit, var inte precis vad jag förväntade mig.
Nu är saken den att dom flesta som jobbar där snackar 3-4 språk och Engelska råkar vara vara deras 3:e eller 4:e, så om du är lika bra som dom så kan du komma och klaga om deras grammatik. Det är nåt som jag försöker hjälpa till med, men jag har inte alltid tid att kolla allt när det postas eftersom jag råkar bo I Taiwan.

Det är en sak att skälla på dom för att dom är för godtrogna, men att kritisera deras Engelska är en helt annat sak. Försök själv att skriva artiklar på Engelska så får du se hur lätt det är. Din Svenska är ju inte precis perfekt heller för den delen, inte för att jag kan säga så mycket, eftersom jag inte har skrivit mycket på Svenska sedan jag flyttade ifrån Sverige nära 9 år sedan.

Men men, känner ni för att vara dryga så är det ok det också, men klaga på rätt grejer och när ni kan komma upp med en bättre sida själva, då kanske ni kan sluta vara avis. Det här är inte riktat till SweClockers eftersom dom inte har nåt att göra med dom tråkiga inläggen här.

Jag söker inte sympati för att jag är Svensk, jag är bara sur på folk som verkar villa förstöra för andra utan någon anledning.

Tack och hej

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheLostSwede
Ok, tack för all skit, var inte precis vad jag förväntade mig.
Nu är saken den att dom flesta som jobbar där snackar 3-4 språk och Engelska råkar vara vara deras 3:e eller 4:e, så om du är lika bra som dom så kan du komma och klaga om deras grammatik. Det är nåt som jag försöker hjälpa till med, men jag har inte alltid tid att kolla allt när det postas eftersom jag råkar bo I Taiwan.

Det är en sak att skälla på dom för att dom är för godtrogna, men att kritisera deras Engelska är en helt annat sak. Försök själv att skriva artiklar på Engelska så får du se hur lätt det är. Din Svenska är ju inte precis perfekt heller för den delen, inte för att jag kan säga så mycket, eftersom jag inte har skrivit mycket på Svenska sedan jag flyttade ifrån Sverige nära 9 år sedan.

Men men, känner ni för att vara dryga så är det ok det också, men klaga på rätt grejer och när ni kan komma upp med en bättre sida själva, då kanske ni kan sluta vara avis. Det här är inte riktat till SweClockers eftersom dom inte har nåt att göra med dom tråkiga inläggen här.

Jag söker inte sympati för att jag är Svensk, jag är bara sur på folk som verkar villa förstöra för andra utan någon anledning.

Tack och hej

Jag förstår dig till fullo. Det är svårt att bedriva journalistik när det alltid finns folk som kommer med felaktiga och påhittade scoop åt en. Det är svårt att veta vem man ska lita på och vem som är full av skit. Och nu får tydligen du skit på grund av din arbetsgivare dessutom. Det är ju inte du som är ansvarig utgivare eller den som publicerat det där direkt heller.
Världen vore bättre om alla vore ärliga. Framförallt för journalister.
Jag kan säga att jag är glad för att jag inte fastnat i den branchen. Jag har redan kommit fram till att det inte var min grej.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se DokujiN skriva en artikel grammatiskt korrekt på 4 olika språk.. eller artikeln hamnar på en 7-årings nivå?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag skulle vilja se DokujiN skriva en artikel grammatiskt korrekt på 4 olika språk.. eller artikeln hamnar på en 7-årings nivå?

Jag har inte så våldsamma krav. Jag skulle vilja se inlägg på sweclockers med åtminstone skapligt hyffsat språk

Menade inte skruvis inlägg specifikt då.

Angående det som tråden handlar om så undrar jag vem som är intresserad av rykten egentligen? Hänt i veckan är lika ointressant oavsett om den handlar om Pernilla Wahlgrens senaste förehavanden eller om nya processorers vara eller icke vara.

Vad är det för fel på verkligheten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag skulle vilja se DokujiN skriva en artikel grammatiskt korrekt på 4 olika språk.. eller artikeln hamnar på en 7-årings nivå?

Ja nu är det väl en jävla tur för mig att jag inte är i branschen så jag slipper försöka vara journalistisk. Hade jag tyckt att det var en god idé att hålla igång min journalistik på 4 språk hade jag antagligen sett till att jag behärskade samtliga språk det publiceras i. Annars finns ju alltid möjligheten att anställa folk med behörig kompetens. Du är välkommen att skriva en artikel själv, vilken relevans det nu hade?

Och vem jag menar specifikt är givetvis Fudo själv, ska man ta någon seriöst förutsätter det enligt min mening att man kan formulera sig så andra förstår.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DokujiN
Ja nu är det väl en jävla tur för mig att jag inte är i branschen så jag slipper försöka vara journalistisk. Hade jag tyckt att det var en god idé att hålla igång min journalistik på 4 språk hade jag antagligen sett till att jag behärskade samtliga språk det publiceras i. Annars finns ju alltid möjligheten att anställa folk med behörig kompetens. Du är välkommen att skriva en artikel själv, vilken relevans det nu hade?

Och vem jag menar specifikt är givetvis Fudo själv, ska man ta någon seriöst förutsätter det enligt min mening att man kan formulera sig så andra förstår.

Det hade samma relevans som ditt ungefär...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

jag kommer iaf. aldrig mer att lita på information från fudzilla. tack för att någon bekräftade det som så många misstänkt.

det är inte kul som konsument,entusiast osv. att bli lurad av en skvallerblaska som trycker minsta lilla sak dom kommer över som fakta.

hur svårt hade det vara för er att kolla källa i detta samanhanget? kan trådskaparen berätta hur han gav "infon" till fudo?

HW- världens svar på "hänt extra"! lol.
detta kommer förevigt att göra all information från fudzilla otrovärdig, nice jobbat!

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Hela nyhetsindustrin behöver ett ordentligt lavemang.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheLostSwede
Ok, tack för all skit, var inte precis vad jag förväntade mig.
Nu är saken den att dom flesta som jobbar där snackar 3-4 språk och Engelska råkar vara vara deras 3:e eller 4:e, så om du är lika bra som dom så kan du komma och klaga om deras grammatik. Det är nåt som jag försöker hjälpa till med, men jag har inte alltid tid att kolla allt när det postas eftersom jag råkar bo I Taiwan.

Det är en sak att skälla på dom för att dom är för godtrogna, men att kritisera deras Engelska är en helt annat sak. Försök själv att skriva artiklar på Engelska så får du se hur lätt det är. Din Svenska är ju inte precis perfekt heller för den delen, inte för att jag kan säga så mycket, eftersom jag inte har skrivit mycket på Svenska sedan jag flyttade ifrån Sverige nära 9 år sedan.

Men men, känner ni för att vara dryga så är det ok det också, men klaga på rätt grejer och när ni kan komma upp med en bättre sida själva, då kanske ni kan sluta vara avis. Det här är inte riktat till SweClockers eftersom dom inte har nåt att göra med dom tråkiga inläggen här.

Jag söker inte sympati för att jag är Svensk, jag är bara sur på folk som verkar villa förstöra för andra utan någon anledning.

Tack och hej

Herregud vilken snyftare...

Det är väl en service Fudzilla ska erbjuda och den service man får med fejkat material är ju sjukt dålig... att det är någons jobb som står på spel struntar jag väl fullständigt i... det är som att handla frukt&grönt på ICA och hitta en bunt mask... nog fan varnar jag folk för detta... inte tänker jag på att rädda Ulla 53s jobb i salladsdisken.
nej försök hålla er till fakta... om ni nu är erfarna journalister så borde väl en källkontroll vara det första man tänker på när man får sådan smaskig info.

Visa signatur

OCZ StealthXStream 600 Watt | Intel Core i5 750 | Gigabyte GA-P55-UD3 | Corsair 4GB 1333MHz XMS3 | powercolor HD5850 | 500GB Western Digital Caviar Black | Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag skulle vilja se DokujiN skriva en artikel grammatiskt korrekt på 4 olika språk.. eller artikeln hamnar på en 7-årings nivå?

Engelska är inget svårt språk, själv fick jag alla rätt och perfekt på allt utom uttal i nationella provet som var nyss. Engelska borde alla kunna! Även dom som pratar 4 språk, jag pratar två språk och kan båda väldigt bra. Ibland råkar jag däremot blanda in Engelska i min Svenska när jag pratar, Engelskan tar över allt mer.

Att skriva grammatiskt rätt på Engelska är hur lätt som helst, ibland kan det vara lite svårt att hitta något passande ord, svårare ord. Ibland måste man ju tillochmed slå upp ett ord i Svenskan, som Oberon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Engelska är inget svårt språk, själv fick jag alla rätt och perfekt på allt utom uttal i nationella provet som var nyss. Engelska borde alla kunna! Även dom som pratar 4 språk, jag pratar två språk och kan båda väldigt bra. Ibland råkar jag däremot blanda in Engelska i min Svenska när jag pratar, Engelskan tar över allt mer.

Att skriva grammatiskt rätt på Engelska är hur lätt som helst, ibland kan det vara lite svårt att hitta något passande ord, svårare ord. Ibland måste man ju tillochmed slå upp ett ord i Svenskan, som Oberon.

Pratar vi US english eller UK english & vilken är den rätta? Och nej, jag kan inte stava grammatiskt korrekt på svenska ens.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Pratar vi US english eller UK english & vilken är den rätta? Och nej, jag kan inte stava grammatiskt korrekt på svenska ens.

Det är väl bara att lägga till f ordet i varje mening så blir de US engelska. Nää allvarligt skriver jag US Engelska, UK låter lite fjantigt ibland, jag blandar!

[ONTOPIC]
Fudzilla måste lära sig att bekräfta allt från en säker källa, jag springer inte runt och säger att det ligger en bomb i stadshuset i STHLM bara för att mín granne sa det! Jag skulle låta dum i huvet, fram tills att bomben small, men då skulle jag ha blivit misstänkt istället!

Fudzilla tabbar sig mycket ja, men dom kan få bord idiotstämpeln genom att inte skriva falska obekräftade rykten, osäkra skvaller osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Det är väl bara att lägga till f ordet i varje mening så blir de US engelska. Nää allvarligt skriver jag US Engelska, UK låter lite fjantigt ibland, jag blandar!

[ONTOPIC]
Fudzilla måste lära sig att bekräfta allt från en säker källa, jag springer inte runt och säger att det ligger en bomb i stadshuset i STHLM bara för att mín granne sa det! Jag skulle låta dum i huvet, fram tills att bomben small, men då skulle jag ha blivit misstänkt istället!

Fudzilla tabbar sig mycket ja, men dom kan få bord idiotstämpeln genom att inte skriva falska obekräftade rykten, osäkra skvaller osv.

Precis, det som är rätt för vissa är inte rätt för andra... Hur var det nu - Color eller Colour?

Klart dom måste kolla källan.. det är viktigare än att vara grammatiskt korrekt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

absolut. inte vårat problem om dom klantar sig. bara bra att sånt här kommer fram i lyset.

kom ihåg det, lita aldrig mer på "fakta" från fudzilla! inte förrens en seriös sida bekräftat det iaf...

och lars-göran, gör dit jobb som journalist så behöver du inte hamna i trubbel. det borde du som "seriös" journalist veta bättre.

inte kolla källa... Jises!

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Precis, det som är rätt för vissa är inte rätt för andra... Hur var det nu - Color eller Colour?

Klart dom måste kolla källan.. det är viktigare än att vara grammatiskt korrekt.

OT Aluminum eller Aluminium ??

Jag tycker att det kanske kan ha varit lite "mindre snällt" att lura killen på det viset men sen så tyckar jag även att han borde ha kollat upp källan och sannolikheten att det var sant >innan< han publicerade artikeln.

Det är ju lite av ett tve-eggat svärd det där, man vill ju alltid vara först med nyheterna men då ökar ju risken också för att man kommer bli lurad eftersom inga andra källor och/eller referenser finns

Så när det kommer till kritan så finns det ju faktiskt väldigt bra argument för båda sidor i denna diskutionen men jag hade ju personligen hellre avstått från att publicera "årets scoop" om jag inte kunde säkerställa äktheten i informationen

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

OT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
OT Aluminum eller Aluminium ??

Efter 40 högskolepoäng ENG, vågar jag påstå att det första är US och det andra är UK.

Det var Webster som var med och ändrade stavingen en gång i tiden i staterna. "Hans" lexicon finns på nätet oxå:

www.webster.com

Engelsmännen ändrar egentligen aldrig sin stavning trots ändrat utal. Ordet för riddare "knight" uttalades t ex en gång i tiden ung: kni-sch-te inte helt olikt vårat ord "knekt".

Det är dock många som anser att dagens Amerikanska uttal ligger närmre den engelskan som pratades vid 1600-talet än vad dagens "RP-engelska" även kallad "BBC engelska" som pratas i södra England i dag gör. Vi ska dock minnas att England är världens mest lingvistiskt varierade yta medans USA är en av de minst varierade. Australien är den minst varierade på jorden och det kan vara väldigt svårt att höra vad en Austrailiensare kommer i från. Detta kommer ur att de flesta invandrade genom Sydney och New York och blev således "enhetliga" i sitt uttal.

Permalänk
Medlem

hahaha jo jag vet att ett är US och ett är UK, jag hänvisade bara lite till skruvis "color eller colour" på ämnet att det faktiskt finns fler skillnader mellan US eng och UK eng än att bara slänga in lite skällsord i uk eng för att få amerikansk engelska

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
hahaha jo jag vet att ett är US och ett är UK, jag hänvisade bara lite till skruvis "color eller colour" på ämnet att det faktiskt finns fler skillnader mellan US eng och UK eng än att bara slänga in lite skällsord i uk eng för att få amerikansk engelska

Jo stavning är det svåra i Engelskan och det tar ett tag innan man helt kan bemästra detta. Då menar jag att kunna vara helt konsekvent i sitt val av antingen Am. eller Br. i sitt sätt att stava. Sedan har vi den olika uppdelningen av substantiv som t ex: Truck/Lorry

För en som vill skriva som en Australiensare är det ännu värre då de säger Truck som Amerikanarna men har ändå de flesta andra ord som Britterna, förutom de mängder egna substantiv de har. I detta finns det få genvägar och måste helt enkelt nötas in i hjärnan på det gamla hederliga sättet.

Annars tror jag Skruvis oxå kände till att Colour/Color inte var en engångsföretelse. Jag ville bara ge er lite kött på benen om varför det ligger till som det gör. Engelskan är otroligt fascinerande, det är ju få språk som har varit så dynamiska i sin utforming sedan de gamla Saxarna bjöds in (eller invaderade ön). Särskilt intressant är hur deras bestämda/obestämda artikel kom till. Det ska ni kolla upp!

Permalänk
Medlem

Jo, jag känner till att det inte var en engångsföreteelse..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

grabbar nu är det väl lite väl oft!

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti