Permalänk
Inaktiv

Å andra sidan så är testet på KSMBs länk testat på samma sätt...(förutsätter jag iaf) Det är väl fördelen med att kolla på den sidan. Samma personer, samma förutsättningar. Istället för att kolla på 2 skilda sidor. Konstigt det skiljer så mycket iaf... men kolla här:
http://www.notebookcheck.com/NVIDIA-GeForce-8600M-GT.3498.0.h...
de verar ha testat kortet mer än 1 gång också. Undra vad som kan va fel... eller om kortet varierar utifrån vad resten av datorn har för prestanda?

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
http://www.notebookcheck.com/Mobile-Grafikkarten-Benchmarklis...
titta här då era fjantar. (tror ni jag sitter och ljuger eller).

3dmark06
go8600gt = 3150...............18;e plats
go7900gs = 3800...............9;e plats

Ooohhhpppss va konstigt. (om nu go8600gt är så mycket bättre, varför ligger det inte upp vid gtx-korten ? ).
(som sagt, en nyare driver, ger inte flera hundra poäng extra i 3dmark06. DET GER först o främst stabilitet)

(blanda förfan inte in överklock, gs-kortet käkar upp ett go8600 i överklock till frukost. ni har väll förfan knappast aldrig ens klockat go8600gt i verkligheten)

dessutom testar notebookcheck korten "profisionellt" (bryr mig inte om nånn snubbe på nätet som slängt ut några bilder).

go7900gs är ett bättre gaming kort. LÄS tester PÅ NÄTET !

ha en bra dag !

Det spelar inte så stor roll KSMB. Om dom fått 3100 i 3dmark06 så skriver dom ändå inte med vilken specc på datorn. En Zepto med 8600M GT 512mb ram får cirka 3800 i 3dmark06, och det kommer alla zeptoägare få med sitt 8600M, så enkelt är det! Acceptera! Vi vet att notebookchecks lista säger 3100 men om folk får 3800 på sin zepto så får du väl acceptera att det faktiskt ÄR så!

Permalänk
Medlem

Det är helt lönlöst att fösöka förklara något för KSMB!

Han är ju så fruktansvärt enkelspårig och trångsynt.

Känns dummt att försöka skapa en diskussion med någon som kanske inte ens har fyllt 10år...

Permalänk
Medlem

Ett annat citat från en recension av en laptop med 8600GT (dom nämner inte övrigt spec). Resultatet är bra mycket närmre 3800 än notebookcheck's 3100:

"We can't tell you how good Intel's X3100 chip is, since we don't have one. Our Santa Rosa sample uses an Nvidia GeForce 8600M GT with 512MB of RAM, which by our reckoning is a faster solution. We tested it with 3DMark 2006 and it achieved 3,668"

Källa : http://asia.cnet.com/reviews/notebooks/0,39050495,62010298-3,...

Permalänk

alltså undrar om DeluxXxe ens kommer vilja läsa den hår tråden... kan du specifiera om du vill ha en 17 tums bärbar eller om du vill ha en mindre? dom senaste inläggen kanske inte hjälper så mycket men om du kan tänka dig en 17 tums skärm så får du bra prestanda med dellen som ksmb föreslog annars ligger zepto bra till..

om du däremot inte känner för att ligga nära övre gränsen på din budget så kan jag tipsa om en dator som jag har spanat en del på. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=151724
äger själv ingen asus men jag har inte läst nått alltför negativt om dom här på sweclockers och man får relativt mycket för pengarna. amd turion, geforce go 7600, 1gb minne med en ledig minnesplats, 160 gb hd, inbyggd kamera och windows vista på köpet. dessutom har asus 2 år garanti och 1 år på batteri.

offtopic: hoppas övriga forummedlemmar kommer in lite mer på tråden ämne annars kanske nån moderator får ta och städa lite för dom senaste tio inläggen handlar ju inte om det som trådskaparen ville.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
bättre grafikkort vart får du det ifrån. go7900gs har 20 pipes och får ca 3800 i 3dmark06

go8600 har 16 pipes och får ca 3100 i 3dmark06 (eller tror du bara för att det är ett DX10-kort så är det alltid bättre ?)

kan garantera att du kan lira med högre AA, högre upplösning på ett go7900gs. ((dessutom så låser (nästan alla 9400-ägare) upp sin gpu, vilket medför ca 5-5500 i 3dmark06.....kan du försöka få i en 14", lycka till))

dessutom har Dell bättre support, byggkvalite.....

en annan sak. Zepton är knappt testad i verkligheten (finns bara några butiksresencioner), knappt ingen som vet hur den funkar i spel o dylikt.....

Du måste lära dig kolla upp fakta innan du skriver en massa korkade saker;

Här har du ett 3DMark06 resultat från en review, där finns en massa andra postade här i tråden, och du kan se att den får knappast 3100. Det på notebookreview kan vara gjort med äldre drivrutiner eller något, detta är gjort av PCW i storbritannien: "Graphically, the system was very capable too, scoring 3,637 in 3Dmark06"

Grafikkortet som sitter i Zepton har 32 (TRETTIOTVÅ!) STREAM processorer, så varför du säger "16 pipes" vet jag inte. Som sagt, ta och kolla upp fakta innan du kommer med dna påståenden.

Och sammanfattningsvis, 32 > 20 (bara så du vet)

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee

om du däremot inte känner för att ligga nära övre gränsen på din budget så kan jag tipsa om en dator som jag har spanat en del på. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=151724
äger själv ingen asus men jag har inte läst nått alltför negativt om dom här på sweclockers och man får relativt mycket för pengarna. amd turion, geforce go 7600, 1gb minne med en ledig minnesplats, 160 gb hd, inbyggd kamera och windows vista på köpet. dessutom har asus 2 år garanti och 1 år på batteri.

Den ser prisvärd ut faktiskt. Dock är AMD en bra bit efter Intel på den mobila marknaden. Hade en laptop med AMD turion 2,0ghz (single core) som jag sålde till min bror som tidigare haft en med 1.6ghz Pentium M och enligt honom var prestandaskillnaden stor. Trots att AMD:n hade högre klock presterade den märkbart sämre, något jag själv upptäckte senare efter att ha läst igenom lite benchmarks. AMD är helt enkelt inget bra val när det gäller bärbara datorer

Permalänk
Medlem

Tja. Det tog ett litet tag för mej att ta en titt på forumet igen. Responsen var bättre än förväntad.
Angående storleken på skärmen så funkar både 15" och 17", då den inhandlas istället för en stationär (inte jag som ska ha den). Har klickat runt lite nu och hittat följande alternativ:

http://se.zepto.com/Shop/Notebook.aspx?notebookid=644
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=331045
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097498
http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/note...
den med 7900gs? x1400 gissar jag är rätt kasst. Annars så verkar ju Zepto's dator i länken väldigt bra för priset. Dustin-datorn har ett x1800 grafikkort, är det nåt att ha? Hur handikappat är det gentemot ett x1800XT till pci-e ?

Angående 3dmark-kriget så är jag rätt säker på att jag fick mellan 3500-4000p i 3dmark06 med min stationära. Så för en bärbar är väl inte det fy skam? Betyder det att ett go7900gs är lika bra som ett desktop 7900gs? För mitt x1950gt ligger ungefär i samma prestandaklass och jag har då alltid trott att mobile-korten var ganska strypta.
Tack för alla svar än sålänge!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Zepton är 14" och inte ett jättebra val för en dator som ska ersätta en stationär. Om den knappt ska flyttas så kan du skaffa 17". Annars har ju zepto en 15" också med samma spec

Permalänk
Inaktiv

Ska den ersätta så hade jag tagit en 17" personligen. Men 15" är inte litet det räcker nog för de flesta.

Permalänk
Medlem

Ska den bara spela så skulle jag nog satsa på en 17. . Men själv sitter jag aldrig och gamar framför en laptop

Visa signatur

------------

Permalänk

Man får tänka på att zepto datorerna har ett snäpp högra upplösning, om jag har förstått mig på dells (röriga) sida rätt så har 9400 (17") 1440 x 900 eller snäppet högre, vilket är samma som de två zepto datorerna (14.1" = 1440 x 900; 15.4" = 1680x1050) med både olika stora och mindra skärmar.
Alltså en 14.1 tum med 1440 x 900... Samma som min 19" LG jag sitter blevid nu

MvH

Btw: har beställt en Zepto 6624W med 2,0 ghz och 2 gb ram:D kan inte tiden gå fortare?

Permalänk
Avstängd

har läst igenom tråden, och blir lite förvånad hur oerfarna en del verkar.
för det första har inte Nvidia släppt något mobilt dx.10 grafikkort som matchar go 7900 serien.

det är bara rena spekulationer hur den här Zepton kommer funka i spel. troligtvis kommer den funka bra, men att säga att den har ett bättre grafikkort en exempel Inspiron 9400 är helt fel.
go8600 serien är Nvidias nya mellanklass modell, (precis som förra go 7600 serien var). det kommer även komma deras toppklass, troligtvis go 8800, och även den mindre klassen go 8400.

on topic.
vill du ha säkert kort skulle jag rekomendera FS xi1546 eller Inspiron 9400, både får du under 15000kr. Zepton är lite av chansning. Inspiron har bäst spel-prestanda, men kostar några tusenlappar extra. lycka till med köpet.

Visa signatur

livet ä gött

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av putkinen
har läst igenom tråden, och blir lite förvånad hur oerfarna en del verkar.
för det första har inte Nvidia släppt något mobilt dx.10 grafikkort som matchar go 7900 serien.

det är bara rena spekulationer hur den här Zepton kommer funka i spel. troligtvis kommer den funka bra, men att säga att den har ett bättre grafikkort en exempel Inspiron 9400 är helt fel.
go8600 serien är Nvidias nya mellanklass modell, (precis som förra go 7600 serien var). det kommer även komma deras toppklass, troligtvis go 8800, och även den mindre klassen go 8400.

on topic.
vill du ha säkert kort skulle jag rekomendera FS xi1546 eller Inspiron 9400, både får du under 15000kr. Zepton är lite av chansning. Inspiron har bäst spel-prestanda, men kostar några tusenlappar extra. lycka till med köpet.

Källa? jag säger inte att du har fel, absolut inte. Men var har du fått tag i denna info från? Eller gissar du bara genom att läsa på specen för 7900 och 8600?

MvH!

Permalänk
Avstängd

precis som jag skrev, rena spekulationer.
man kan inte säga nått om hur en dator funkar i spel, bara för att en kille säger en sak, när en annan stor respekterad sida säger något annat. i det här fallet litar jag mer på ett företag som testar bärbara datorer 5 dagar i veckan.

vill du ha ett mobilt grafikkort som matchar go 7900 serien får du helt enkelt vänta tills det släpps ett sådant kort.

Visa signatur

livet ä gött

Permalänk
Medlem

Detta var en intressant tråd om en bärbar speldator i rätt priskategori (för mig). Tyvärr spårade inläggen ut rejält ett tag, men det ser ju bättre ut nu på slutet igen.
: )

Om man vill jämföra två grafikkort litar jag mer på en oberoende jämförelse där förutsättningarna är likartade i övrigt, än enstaka tester på specifika datorer. Annars jämför man ju olika datorsystem och det var väl inte frågan*? Med andra ord har jag bara sett en tillförlitlig källa i den här tråden hittills, listan från notebookreview. Eller missade jag någon annan oberoende jämförelse?

Ett stort plus för en bärbar dator är om Ctrl-knappen sitter där den ska vara. Alltför många bärbara har av någon outgrundlig anledning satt Fn-knappen i nedre vänstra hörnet. Sådär kul att växla mellan datorer då...

*Jo, egentligen var grundfrågan vilket datorsystem som var bäst att spela på, men grälet handlade om vilket grafikkort som var bäst.

Permalänk
Avstängd

tack, äntligen en människa som förstår sig på test resultat.

som sagt, Zepton kan mycket väl funka bra i spel, men att säga att den har bättre spel-prestanda en Inspiron 9400 är totalt felaktigt.

Visa signatur

livet ä gött

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av putkinen
som sagt, Zepton kan mycket väl funka bra i spel, men att säga att den har bättre spel-prestanda en Inspiron 9400 är totalt felaktigt.

Och du baserar detta på?

http://www.laptopworld.dk/index.php?id=385
Har nu spel tester också, nån som har en länk till ett 9400 test?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av putkinen
tack, äntligen en människa som förstår sig på test resultat.

som sagt, Zepton kan mycket väl funka bra i spel, men att säga att den har bättre spel-prestanda en Inspiron 9400 är totalt felaktigt.

Men är det inte felaktigt att säga det motsatta då, eftersom ingen har jämfört?

Som ni kan se här får tex. Dells dator med Go7900 3541 i 3dMark06.

http://www.pcper.com/article.php?aid=293&type=expert&pid=5

Zeptons nya med Go 8600GT får enligt de tidigare länkarna ca 3800 i samma test.

Jag säger inte att 8600GT alltid har samma höga prestanda som 7900 (speciellt inte vid OC) genrerellt i spel,
men i 3dmark 06 är de ganska så likvärdiga. Då också med betadrivrutiner på 8600.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bas Rutten
Men är det inte felaktigt att säga det motsatta då, eftersom ingen har jämfört?

Som ni kan se här får tex. Dells dator med Go7900 3541 i 3dMark06.

http://www.pcper.com/article.php?aid=293&type=expert&pid=5

Zeptons nya med Go 8600GT får enligt de tidigare länkarna ca 3800 i samma test.

Jag säger inte att 8600GT alltid har samma höga prestanda som 7900 (speciellt inte vid OC) genrerellt i spel,
men i 3dmark 06 är de ganska så likvärdiga. Då också med betadrivrutiner på 8600.

skumt att både den ska och
http://www.notebookcheck.com/NVIDIA...-GT.3498.0.html
visar 3300 (om du kollar så har de gjort 2 tester iaf och tagit snitet)

undra vad skillnaden mellan testerna är. för det skilljer rätt mycket.

Permalänk

Jag håller med Bas rutten, men inget går ju säga säkert...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
skumt att både den ska och
http://www.notebookcheck.com/NVIDIA...-GT.3498.0.html
visar 3300 (om du kollar så har de gjort 2 tester iaf och tagit snitet)

undra vad skillnaden mellan testerna är. för det skilljer rätt mycket.

Varför finns det inga källor till testen som notebookcheck baserar sina resultat på?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Hur som helst får zeptos datorer med 8600M GT cirka 3800p i 3dmark06, det kan vi ju fastställa eftersom det finns flera källor som bekräftar detta. Hur den datorn med 8600M notebookcheck testade presterade spelar ingen roll om vi diskuterar t.ex. 6224W vs Inspiron 9400 eller hur?

Ingen kan överhuvudtaget mosätta sig det jag precis skrivit, för det vore helt knäppt

(Och för er som säger "Ja men det är privatpersoner och zepto själva som fått 3800p och jag litar inte på det" så kommer det ju snart dyka upp recensioner och fler och fler privatpersoner kommer ha 6224W och skriva vad dom får i 3dmark06 och då kommer vi alla se att en zepto med 8600M GT får cirka 3800p i 3dmark 06. End of discussion)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag föreslår att ni lugnar ner er lite, vi kallar INTE folk för idioter osv.
Tänk på att vi skriver här för att hjälpa trådskaparen inte för att kasta paj på varandra.

Direktlänk till forumreglerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
skumt att både den ska och
http://www.notebookcheck.com/NVIDIA...-GT.3498.0.html
visar 3300 (om du kollar så har de gjort 2 tester iaf och tagit snitet)

undra vad skillnaden mellan testerna är. för det skilljer rätt mycket.

jag vet inte..., drivrutiner/operativsystem kanske, eller övrig hårdvara.

Jag rekommenderar till er som är osäkra inför datorköp och Zepto, att ni väntar på mer omfattande recencsioner.
Men jag kan ju säga själv att jag tycker den verkar väldigt lovande, speciellt med tanke på dess storlek.

Permalänk
Avstängd

Hmmm vad menas med att låsa upp??

Visa signatur

jag är en gräg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bas Rutten
Det är helt lönlöst att fösöka förklara något för KSMB!

Han är ju så fruktansvärt enkelspårig och trångsynt.

Känns dummt att försöka skapa en diskussion med någon som kanske inte ens har fyllt 10år...

Beundrar din argumentations-teknik. Har du tillfört något konstruktivt till diskussionen? Undrar vem som är 10 år.

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz | 2 x 1024mb | 100gb (7200rpm) | True life wxga+ | GF Go7900gs |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mewlo
Beundrar din argumentations-teknik. Har du tillfört något konstruktivt till diskussionen? Undrar vem som är 10 år.

hehe. säger han som har exakt samma dator som KSMB.

Permalänk
Medlem

Jag läste ett rykte om att Dell har en bättre skärm i början av en produktserie och för recensioner för att sedan byta till en något sämre skärm i volymproduktionen.

Det låter helt befängt, ligger det någon sanning bakom? Jag hoppas inget fabrikat håller på med sånt fuffens.

Hur är ljudnivån för Dell respektive Zepto? Går fläkten ofta eller nästan aldrig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gz
Jag läste ett rykte om att Dell har en bättre skärm i början av en produktserie och för recensioner för att sedan byta till en något sämre skärm i volymproduktionen.

Det låter helt befängt, ligger det någon sanning bakom? Jag hoppas inget fabrikat håller på med sånt fuffens.

Hur är ljudnivån för Dell respektive Zepto? Går fläkten ofta eller nästan aldrig?

Är iaf inte så för zepto, prototyperna de har skickat har faktiskt sämre skärm än vad de kommer säljas med.

Visa signatur

CCNP