Permalänk
Medlem

Problem med dvd

Tja. har brännt ett gäng img-filer till verbatims dvd-r skivor. använde dvd-decrypter och brännde på 4X, eftersom min brännare inte klarar av snabbare. Nu till problemet, mina skivor spelas upp perfekt i datorn, men ljudet och bilden spelas upp för snabbt på min "stationära" dvd. Det handlar inte om mycket men tillräckligt för att bilden ska bli lite ryckig och att man störs av det. Vad kan problemet vara? kass dvd-spelare eller kass brännare? nån som haft ett liknande problem eller?

EDIT: seriöst inget svar?

Permalänk
Medlem

Gissningsvis så är filmen du brände i NTSC-format och inte PAL, vilket innebär att spelaren måste "skapa" ytterligare en frame/s, syns som två små ryck/hack varje sekund.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frispel
Gissningsvis så är filmen du brände i NTSC-format och inte PAL, vilket innebär att spelaren måste "skapa" ytterligare en frame/s, syns som två små ryck/hack varje sekund.

Kollade skivorna och visst var det där problemet låg, finns det nått sätt att rätta till det? typ nåt program som gör om NTSC-->PAL?

Permalänk
Medlem

testat dvd shrink?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
testat dvd shrink?

ja, men lyckas inte förstå hur man ska konvertera en iso NTSC till PAL med shrink..nån som vet?

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om hur dvd shrink fungerar, men det du vill göra är en konvertering från NTSC till PAL som INTE involverar pulldown, istället så snabbar man upp ljudet så det hinner med filmen utan att man lägger till bildrutor...leta lite på http://www.videohelp.com/ och se om du inte kan hitta något

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frispel
Har ingen aning om hur dvd shrink fungerar, men det du vill göra är en konvertering från NTSC till PAL som INTE involverar pulldown, istället så snabbar man upp ljudet så det hinner med filmen utan att man lägger till bildrutor...leta lite på http://www.videohelp.com/ och se om du inte kan hitta något

Men mitt problem är ju dels att ljudet är för snabbt, det känns liksom som om filmen spolas framåt i 1,2X hastigheten om du förstår vad jag menar..har läst runt lite nu men det verkar ju som om det är ett jädra meck att konvertera NTSC-->PAL, ska det verkligen vara ett problem att spela upp en NTSC DVD i en stationär spelare, kanske enklare att köpa en ny eller? Tack för hjälpen iaf, är bara helt snurrig nu