Vad sägs om dessa två alternativ?

Permalänk
Medlem

Vad sägs om dessa två alternativ?

Jag ska köpa ny dator, ca 8000 kan läggas. Skärm, tgbord, mus osv finns. Syftet med datorn är främst allmänt användande, det tyngre är bildhantering, webbdesign, videoredigering osv. Ofta ligger flera stora krävande program igång samtidigt. Spel är inget som är särskilt aktuellt alls. Så stabilitet och låg ljudnivå är mer prio. Vista blir det antagligen.

Jag har två paket som jag fått till nu:

1 (AMD) 7 643:- (inkl mont.):

db barebone #6 speldatorplattform, Cooler Master chassi, Hiper 580W nätagg. Abit KN9 Ultra moderkort för AMD AM2 och DVD-brännare

AMD Athlon64 X2 Dual-Core 5600+ 2.8GHz 2x1MB Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

Seagate Barracuda ST3320620AS 7200.10 320GB 7200rpm 16MB cache SATA2

Connect3D Radeon X1650Pro 512Mb DDR2 TV-out DVI RETAIL PCI Express

2 (Intel) 7 703:- (inkl mont.):

db barebone #7 speldatorplattform, Cooler Master chassi, Hiper 580W nätagg. Gigabyte GA-965P-DS4 moderkort för Intel Core 2 Duo Socket 775 och DVD-brännare

Intel Core 2 Duo E4300 1.8GHz 2MB FSB800 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

Connect3D Radeon X1650Pro 512Mb DDR2 TV-out DVI RETAIL PCI Express

De funderingar jag har på dessa paket är dels om nätagget är overkill? Jag gillar det chassit, men är osäker på nätagg och mdoerkortsdelen, därför jag plockat det färdigt. Grafikkortet är jag också osäker på om det finns andra alternativ som är i samma prisklass men bättre för mitt syfte? Vad tror ni? Tack på förhand!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | ASRock B550M Pro4 | GTX 1050 Ti

Permalänk
Medlem

Om du inte ska överklocka är ditt AMD-förslag bättre!

Tja nätaggergatet verkar indeed vara overkill men när det gäller om grafikkortet fyller sitt syfte så vågar jag inte svara på det. Jag tror det räcker alldeles utmärkt men om du värdesätter tystnad(som du antydde) så hoppas jag att det grafikkortet saknar fläkt(vilket jag inte tror att den gör).

Du skriver att ofta är det flera krävande program igång samtidigt och då kanske du skulle ha en 4-kärnig cpu men den kostar runt 4700kr idag men prissänks till 2400kr den 22 juli och då är det Intel-plattfomen, inte AMD. Det är mycket möjligt att AMD kan komma med en liknande produkt på samma plattform med konkurrenskraftigt pris men i nuläget har Intel övertaget.

OBS! Jag är inte Intel-fanboy. Jag har rekommenderat AMD-maskiner också!

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Okej, ja jag upptäckte precis det nu också att det finns fläktlösa grafikkort. Är det någon som har bra koll på schyssta sådana i liknande prisklass? Kan ju gå upp lite om någon även kan tipsa om ett bra nätagg för en mindre peng, eftersom det som väntat var overkill?

Ang processorn så är det för mycket pengar och för långt fram i tiden, tyvärr. Men värt att kolla upp som uppgraderingsalternativ senare, tack för infon!

Just det, jag har inte tänkt överklocka nej pga okunskap. Men jag har dock sett att folk lägger länkar till info om hur det går tillväga. Det kanske är bra att kunna och göra sånt ändå, eller? Fast antar det ställer högre krav på hårdvaran osv då?

-------UPDATE-------

Jag satt och kollade datorbutiken.com igen med nya ögon (7 483:- inkl mont.):

Cooler Master Centurion 5 Miditower ATX Black/Silver without PSU/utan nätagg

Cooler Master Extreme Power 380W PSU ATX 2.0

Abit KN9 Ultra nForce 570 Ultra MCP 4DDR2-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket AM2 ATX

AMD Athlon64 X2 Dual-Core 5600+ 2.8GHz 2x1MB Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2

Samsung DVD SH-S182D Dual-Layer +RW/R -RW/R 18X DVD+R 8X DVD+RW 16X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART RETAIL IDE

Leadtek WinFast GeForce 7600GT HeatPipe 256MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

Vad tros om främst nätagg och grafikkort nu? Nätagg var inte enkelt alls, vad krävs för effekt osv? Enligt tråden om nätagg ska man tydligen inte stirra sig blind på bara effekten heller, så jag kollade pris och pålitliga tillverkare nu mest.
Grafikkortet är fläktlöst, men alternativ till det? Är det bara heatpipe som betecknar att det är fläktlöst eller kan man se det på annat sätt i beteckningarna? Tack igen på förhand för kommentarer!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på nätaggregat men det är riktigt att man inte skall stirra sig blind på effekten, kvaliteten är viktigare och jag personligen värdesätter ljudnivån likaså. Om nätaggergatet är av bra kvalitet ska 380W räcka för dina ändamål men som sagt så tillhör jag de som vet lite om nätaggregat.

Däremot det här med fläktlöst grafikkort ellre inte så brukar benämningarna heatpipe, heatsink och Silent pipe vara fläktlöst. Det sistnämnda är patenterad av Gigabyte medan de andra tillverkas av bla Leadtek, Asus,MSI och Gainward. Den stora nackdelen med sådan lösningar är att de är förhållandevis dyra(du får dålig prestanda/krona) men i ditt fall som inte skall använda grafikkortet till spel så är tystnaden en viktigare faktor annars skulle fläktvinandet störa din bildbehandling;-)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Jag är ingen expert på nätaggregat men det är riktigt att man inte skall stirra sig blind på effekten, kvaliteten är viktigare och jag personligen värdesätter ljudnivån likaså. Om nätaggergatet är av bra kvalitet ska 380W räcka för dina ändamål men som sagt så tillhör jag de som vet lite om nätaggregat.

Däremot det här med fläktlöst grafikkort ellre inte så brukar benämningarna heatpipe, heatsink och Silent pipe vara fläktlöst. Det sistnämnda är patenterad av Gigabyte medan de andra tillverkas av bla Leadtek, Asus,MSI och Gainward. Den stora nackdelen med sådan lösningar är att de är förhållandevis dyra(du får dålig prestanda/krona) men i ditt fall som inte skall använda grafikkortet till spel så är tystnaden en viktigare faktor annars skulle fläktvinandet störa din bildbehandling;-)

Tack igen för kommentarer!

Har någon annan koll på nätagg om vad som är stabilt, pålitligt och tyst för mitt ändamål?

Jag har kikat runt mer på de fläktlösa korten nu, dessa är de jag kan tänkas ha råd med, men jag vet ingenting direkt om vilka tillverkare som är pålitliga etc. och vad prestandan egentligen säger. När är det bra att ha mycket minne på grafikkortet och vad spelar minnestyperna (DDR2 vs DDR3) för roll? Det billigare kortet har ju 512 MB DDR2, de andra 256 MB DDR3. Vad ska jag tänka på när jag väljer bland dessa alternativ?

https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Pro...

Visa signatur