Permalänk
Geeks
SweClockers

Hjälp SweClockers: Testmetod cpu-kylare

Jag håller på och planerar ett test av cpu-kylare och tänkte be om lite feedback om testmetoden. Tanken från början var att använda en separat termistor som fästs på processorn istället för mjukvara/processorns egna dioder (som vi tidigare kört med). Efter lite diskussion kom vi fram till att den externa mätningen antagligen introducerar fler felkällor än mjukvara (och är betydligt mer tidsödande). Detta kan tänkas vara:

  1. Variationer i hur dioden är fäst mellan kylartesten. (kontaktyta)

  2. Risken för glapp mellan kylare och processor

  3. Den mänskliga faktorn

Istället har vi tänkt använda oss av Intel Thermal Analysis Tool som oem-tillverkare använder för att kontrollera att de följer TDP. Detta program belastar processorn och mäter temperaturerna direkt från hårdvarans dioder. Problemen med detta är att:

  1. Vi vet inte hur exakta/bra kalibrerade processorns dioder är.

  2. BIOS/operativsystemets ACPI-implementation kan påverka resultatet.

För att testets resultat skall kunna ses som trovärdigt/pålitligt behöver följande kriterier uppfyllas:

  1. Resultaten skall kunna gå att återskapa

  2. Resultaten skall vara konsistenta

  3. Skillnader i kylförmåga mellan kylarna skall kunna påvisas med god precision

Det första kriteriet håller jag på och undersöker just nu. Det andra kriteriet har vi försökt bevisa genom empiri. Det tredje kriteriet är beroende av att det första och andra uppnås, och går inte bevisa före det att hela testet är genomfört. Genom att genomföra ett antal identiska test under likadana förhållanden försöker vi bevisa att resultaten är konsistenta, det vill säga att de inte varierar mellan olika körningar. Här är resultatet.

  1. 61 ºC

  2. 60 ºC

  3. 61 ºC

  4. 61 ºC

  5. 61 ºC

  6. 61 ºC

  7. 61 ºC

  8. 61 ºC

  9. 61 ºC

Testmetod: Intel Core2Duo E6600, Arctic Silver 5, Intel Standardkylare, ASUS P5B-Deluxe, Windows XP SP2, Intel Thermal Analysis Tool. (10 minuter full belastning därefter 5 minuters avstängning för att processor skall svalna (längre perioder i det riktiga testet sen))

Från testet ser vi att temperaturen varierar maximalt en grad mellan körningarna, vilket jag anser vara ett acceptabelt resultat. Vad anser ni om extern tempdiod vs. Intel TAT? Vilken metod ska vi använda oss av? Finns det bättre metoder? (inom rimliga gränser)

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Får man fråga när testet väntas bli klart/publicerat?

Visa signatur

[[Asus Commando - - C2D E6320 @ E6700 - - 4GB TWIN2X - - PC HD 2900XT - - Antec Solo - - X-Fi Xtream Music - - NX-8060]]

Permalänk
Medlem

Om ni använder en och samma processor och samma moderkort då borde väl Intel TAT metoden vara bättre. Den kanske inte visar exakt rätt temperatur men den borde åtminstone visa exakt hur mycket det skiljer sig mellan olika kylare.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDE
Får man fråga när testet väntas bli klart/publicerat?

I framtiden nån gång, detta är bara lite brainstorming inför ett eventuellt test.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
Om ni använder en och samma processor och samma moderkort då borde väl Intel TAT metoden vara bättre. Den kanske inte visar exakt rätt temperatur men den borde åtminstone visa exakt hur mycket det skiljer sig mellan olika kylare.

Självklart kommer det vara samma system i alla test, och dessutom ska vi försöka kontrollera rumstemperaturen så gott det går.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

anser det att TAT funkar bra men det är svårt att ha det i bakrunden då anser jag everst funkar mer en bra

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

Jag ser inte heller några problem om ni kör med samma system till alla kylare.
Håller ni koll på rumstemperaturen och hur den hänger ihop med processortemperaturen så kanske det till och med går att testa med ett par graders skillnad i rumstemp och jämna ut eventuella skillnader i processortemp.

Det vore kanske bra om ni testade olika sorters standardkylare också så folk ser vilken skillnad i temperatur och ljudnivå det skulle göra att byta ut sin stockkylare till en värre.
Till S939 finns det ju lite olika standardkylare, vissa har heatpipes och andra har det inte. Jag vet inte hur det är med Intel men förmodar att det skiljer lite i kylning beroende på om man köper en E4300 eller en QX6700.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk

Det vore kanske bra om ni testade olika sorters standardkylare också så folk ser vilken skillnad i temperatur och ljudnivå det skulle göra att byta ut sin stockkylare till en värre.
Till S939 finns det ju lite olika standardkylare, vissa har heatpipes och andra har det inte. Jag vet inte hur det är med Intel men förmodar att det skiljer lite i kylning beroende på om man köper en E4300 eller en QX6700.

stock-kylning är något som jag saknar i många test, hade varit bra att få med det.

Visa signatur

[[Asus Commando - - C2D E6320 @ E6700 - - 4GB TWIN2X - - PC HD 2900XT - - Antec Solo - - X-Fi Xtream Music - - NX-8060]]

Permalänk

Både TAT och extern sensor är du snäll.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?