Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Jag håller på att göra en liten grafisk grej där jag tänkt rita ut denna rektangel, som är byggd på det gyllene snittet, och sedan ha någon mattematisk formel som visar hur punkt d förhåller sig till punkt c och f. Jag behöver inte förstå vad det står i formeln, bara den är korrekt. Någon som har lust att hjälpa lite?

http://www.skenbild.se/bild/gsnitt/grekt.gif
(texten till bilden där jag hittade den)
"ABCD är en kvadrat. Dela sträckan CD på hälften så får du punkten E. Sätt passarens nål i E och rita ner från B tills CD:s förlängning skärs i punkten F. AGCF är nu en gyllene rektangel. Det gyllene snittet ligger i punkten D. Man kan sedan fortsätta att rita gyllene rektanglar inuti varandra som ryska dockor. Se den sträckade linjen."

Edit: Använd gärna formeln som skrivs på wikipedia, men skriv om den så den passar till denna rektangel.

Edit2: När vi ändå är igång skulle det vara väldigt vänligt om någon kunde tipsa mig på olika sätt gyllene snittet kan visas i naturen. Har för mig att jag läste någonstans att vissa delar av kroppen är placerade på ett sätt så att de följer gyllene snittet. Typ att sträckan mellan nästippen och fingertopparna i förhållande till ens längd eller något.

Antag att sträckan CD är x. ED är då x/2 och CF = CE + cirkelns radie, dvs. x/2 + sqrt((x/2)^2+x^2) = (1+sqrt(5))x/2

CD/CF är alltså x/((1+sqrt(5))x/2) = 2/(1+sqrt(5)), vilket som av en händelse råkar vara 1/fi. Man kan också observera att det fi som syns i bilden avser sträckan CF om kvadraten har sidan 1.

Permalänk

Integrera

Över den mängden i R3 som begränsas av paraboloiden z=x^2+y^2 och planet
z=1

Förstår att jag ska gå till polärakordinater men får fel svar då jag gör detta.

edit: missa dxdydz i bilden men antar att ni förstod det.

Visa signatur

Bison: You have made me a very happy man.
Colonel William F. Guile: And next, I'll make you a dead one.

Permalänk
Medlem

Hur löser man olikheter med kvadratrötter i? Är det bara att kvadrera hela utrycket?

10¹² < 0,5 + √(0.25 + 2a² -2a)

Blir det:

10^24 < 0,25 + 0,25 +2a² -2a

?

Och hur löser man den efter det?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ | 2 GB RAM | GeForce 6600 GT | A8N32 | Corsair HX520W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Memento
Hur löser man olikheter med kvadratrötter i? Är det bara att kvadrera hela utrycket?

10¹² < 0,5 + √(0.25 + 2a² -2a)

Blir det:

10^24 < 0,25 + 0,25 +2a² -2a

?

Och hur löser man den efter det?

Om du gör så får du även en dubbel produkt som kan skapa problem
enklare vore att flytta över 0.5 till vänster ledet

10¹²-0,5 < √(0.25 + 2a² -2a)

sen kvadrerar du

(10¹²-0,5)^2 < 0.25 + 2a² -2a

flyttar över så du har 0 o vänsterled

0 < 0.25 - (10¹²-0,5)^2 2a² -2a

löser den med vanlig andragrads ekvationslösning får typ a>7*10^11 eller a<-7*10^11

Visa signatur

Bison: You have made me a very happy man.
Colonel William F. Guile: And next, I'll make you a dead one.

Permalänk
Medlem

En till fråga angående samma grafikgrej jag snackade om tidigare.

Visst är det här rätt för att räkna ut arean på de röda delarna?

Edit: att det är för många paranteser behöver ni inte bry er om, det är inte relevant, det enda viktiga är att det stämmer.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Matte freaks.. själv e ja värdelös :(:(
och jaaa hata matte :P.. Vardagsmatter går bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
En till fråga angående samma grafikgrej jag snackade om tidigare.

Visst är det här rätt för att räkna ut arean på de röda delarna?
http://pici.se/pictures/IoYwOxZDD.gif

Edit: att det är för många paranteser behöver ni inte bry er om, det är inte relevant, det enda viktiga är att det stämmer.

Det stämmer nästan, flytta upp v i respektive täljare

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Alltså (r1^2*pi)*v/360?

Permalänk
Medlem

precis

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Expert på finita element sökes :)

Jag har lite problem med att förstå hattfunktionerna som används som basfunktioner i finita elementmetoden. De beskrivs ungefär som ett kroneckerdelta (i,j är index):

Uij = 1 om i = j eller 0 om i != j

men har tydligen också derivata:

(Uij(x))'= 1+x/h om -h<x<0 eller 1-x/h om 0<x<h
(Uij(x'))'= 1/h om -h<x<0 eller -1/h om 0<x<h

Det jag inte begriper är hur Uij kan ha derivata överhuvudtaget, eftersom den definieras som kroneckerdeltat. Vi drar ju inte in några distributioner i det här eftersom vi bara pratar om funktioner och dessutom funktioner i det begränsade rummet

V = { v | v är kontinuerlig och begränsad, v' är styckvis kontinuerlig, v(0) = v(1) = 0, v är linjär på [xi,x(i+1)], i =0,...1] }

alltså h = 1/(N+1) och är steglängden i FEM-nätet. Kommer derivatan från villkoret att v ska vara linjär på intervallet [-h,h], och hur integrerar jag exempelvis en funktion (Ui(x')'(Uj(x'))' ? Sådana integraler behöver jag arbeta ut för att bestämma elementen i det linjära ekvationssystemet som trillar ut från den diskreta variationsformuleringen.

Edit: Ja, ja, det är klart att dom är linjära om de tillhör det underrummet. Varför skriva ut samma sak två gånger när det kan inses lätt av den stackars studenten? Men jag undrar fortfarande varför man ibland sätter in x och ibland x' i Uij resp. (Uij)'. Hjälp uppskattas. Nu måste jag rädda såsen på spisen!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Hej !

Jag har lite svårt att förstå vad dina beteckningar står för.
Vad är U_ij ?

Som jag förstår det så försöker du lösa ett problem i en variabel på intervallet [0,1], därför undrar jag varför det är två index på basfunktionen U_ij ?

Eller du (eller jag) kanske har missuppfattat vad U_ij står för ?
Om det står för skalärprodukten mellan basfunktion i och basfunktion j i en ON-bas så stämmer din beskrivning av dem, dvs då blir de precis Kroneckerdeltat.

Jag tror inte att det där du läser menas att U_ij skulle vara någon basfunktion.
Hattfunktionerna som du nämnet bör vara funktioner som är noll överallt bortsett från ett intervall där de är triangelformade (med spetsen uppåt).
Dessa funktioner är deriverbara överallt utom just i det x som ger "toppen" och de x vid foten av triangeln.
(Tar man derivata i svag mening har dessa funktioner derivata. Det behöver man dock kanske inte tänka på närmare här.)

Om funktionen hade en "hoppdiskontinuitet" så skulle derivatan mycket riktigt bli en distribution, men så tror jag inte att de menar att basfunktionerna ska se ut, eller ?

Edit :
"Det jag inte begriper är hur Uij kan ha derivata överhuvudtaget, eftersom den definieras som kroneckerdeltat."

Den är kroneckerdeltat i variablerna i och j, vilket inte är detsamma som att funktionen skulle vara kroneckerdeltat i x variabeln. (om nu U_ij är en funktion av x överhuvudtaget..)

Edit igen :
Angående det du skriver om x och x', så är det också lite svårt att svara på det om jag inte vet sammanhanget.

Ett sådant sammahang jag kan tänka mig är följande :

Du kanske vill lösa ett problem i det tvådimensionella området 0<=x<=1, 0<=x'<=1.
Du vet att {U_i(x)} är en On-bas på intervallet [0,1]. Då kan du skapa en en ON-bas på hela kvadraten (för ett visst linjärt delrum) (relativt skalärprodukten som ges av en dubbelintegral nu) genom att ta den parvisa produkten av de tidigare basfunktionerna, dvs {U_ij(x,x') = U_i(x)*U_j(x')} där i och j varierar mellan 1 och n.
(Här måste du använda x', eftersom x är "upptagen" och beskriver koordinaten i x-led.)

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att U_ij är en slarvig beteckning för U_j som funktion av x_j. Det är ingen skalärprodukt, så mycket vet jag. Annars gav det här lite mer insikt. Tackar!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Aha, ok.

U_ij är alltså U_i(x_j) ?
Ja, då blir det ju också kroneckerdeltat.

Du deriverar dock sedan funktionen U_i(x) som funktion av (den kontinuerliga variablen) x och inte med avseende på konstanten x_j.

Kul att kunna hjälpa till !

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Hejsan, jag behöver hjälp med en uppgift från Matte D på gymnasiet.

"Familjen Svensson har just köpt en villa. Under garaget finns en stor, liggande cyliderformad oljetank. Tyvärr har mätstickan kommit bort.

När Åke fyller på tanken visar det sig att den rymmer precis 4 m^3. Han tillverkar en ny mätsticka och finner att diametern är 1,20m.

Hur mycket olja är det kvar när oljedjupet är 0,45m?

Hur ska Åke gradera sin mätsticka?"

Skulle uppskatta om ni kan hjälpa mig lite på traven, ni behöver inte lösa hela uppgiften. Tacksam för svar!

EDIT: Nevermind, jag löste den själv. Trevligt att det krävs formler som man aldrig har sett förut. http://mathworld.wolfram.com/CircularSegment.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krullstah
Hejsan, jag behöver hjälp med en uppgift från Matte D på gymnasiet.

"Familjen Svensson har just köpt en villa. Under garaget finns en stor, liggande cyliderformad oljetank. Tyvärr har mätstickan kommit bort.

När Åke fyller på tanken visar det sig att den rymmer precis 4 m^3. Han tillverkar en ny mätsticka och finner att diametern är 1,20m.

Hur mycket olja är det kvar när oljedjupet är 0,45m?

Hur ska Åke gradera sin mätsticka?"

Skulle uppskatta om ni kan hjälpa mig lite på traven, ni behöver inte lösa hela uppgiften. Tacksam för svar!

EDIT: Nevermind, jag löste den själv. Trevligt att det krävs formler som man aldrig har sett förut. http://mathworld.wolfram.com/CircularSegment.html

Man behöver knappast några cirkelsegments formler för den uppgiften

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drutt
Man behöver knappast några cirkelsegments formler för den uppgiften

Behöver man inte? Isåfall får du gärna visa hur man kan lösa det på ett enklare sätt.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det finns något sätt att i en matematisk formel skriva "division till heltal" typ. Exempelvis så att kvoten 3,3 eller 3,6 blir 3 istället? Inte avrunda utan snarare "klippa av" decimalerna.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Jag undrar om det finns något sätt att i en matematisk formel skriva "division till heltal" typ. Exempelvis så att kvoten 3,3 eller 3,6 blir 3 istället? Inte avrunda utan snarare "klippa av" decimalerna.

http://mathworld.wolfram.com/FloorFunction.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drutt
Man behöver knappast några cirkelsegments formler för den uppgiften

Det är väl bara att ta arean * 0.45. En cylinders volym räknas ut med basen * höjden, där basen är cirkelarean.

radie = 0.6m
arean = radie*radie*pi
volym = arean * h

volym = radie * radie * pi * h
volym = 0,6 * 0,6 * pi * 0.45
volym = 0,509m^3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
http://mathworld.wolfram.com/FloorFunction.html

Typ Int(6,9999999999999999999999999999999999999999999999999999) = 6 då?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Persa
Det är väl bara att ta arean * 0.45. En cylinders volym räknas ut med basen * höjden, där basen är cirkelarean.

radie = 0.6m
arean = radie*radie*pi
volym = arean * h

volym = radie * radie * pi * h
volym = 0,6 * 0,6 * pi * 0.45
volym = 0,509m^3

"liggande cyliderformad oljetank"

Blir väl en annan grej? Eller har jag missat något?

edit: Annars skulle jag nog försöka räkna ut det genom att beräkna arean på cylinderns platta yta med en dubbelintegral där jag begränsar området mellan 0 och 0,45 och sedan multiplicera med höjden.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Aha står det liggande. Det har lag totalt missat. Mitt fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Typ Int(6,9999999999999999999999999999999999999999999999999999) = 6 då?

Ja, men int(6.999...)=7.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
Ja, men int(6.999...)=7.

Nu vet jag inte vilken funktion som avses med just Int, det känns som den naturliga definitionen är heltalsdelen av parametern. Och heltalsdelen av 6.999... är alldeles avgjort inte 7. Dock kan Int även tolkas som 'avrunda till närmaste heltal', men då är det ju inte längre frågan om att extrahera heltalsdelen.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är heltalsdelen och det blir så eftersom 6.999... = 7.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Men jag vill få 6.99999... till att bli 6. Hur får jag det?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle använda den typ av hakparenteser (utan "tak") som finns på Mathworld-sidan som länkades (floor function). Går inte att skriva ut här i forumet vad jag vet, men de finns i t.ex. LaTeX.

Permalänk
Medlem

Någon anning om vad floor heter på svenska? Frågade min mattelärare om det idag, och han kände inte till det.

Hursomheĺst så tack iallafall!

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Jag har gjort den där cylinderuppgiften och kommit fram till en lösning. Denna är ändock gjord i grader, skall göra den i radianer sen också men om man är desperat efter en lösning duger den nog.

http://i17.tinypic.com/4xy5z42.gif
http://i10.tinypic.com/6afqhpx.gif

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Någon anning om vad floor heter på svenska? Frågade min mattelärare om det idag, och han kände inte till det.

Hursomheĺst så tack iallafall!

Golv?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?