Installation av Vattenkylning
Efter ett tags luftkylande så bestämde jag mig för att prova på vattenkylning. Kul tänkte jag, men när jag började mäta i lådan och fundera hur allt skulle se ut så blev jag mer och mer tveksam till om det verkligen skulle gå. Jag läste en runt på forum för att se om jag kunde hitta någon annan som har samma låda, men det var lättare sagt än gjort.
Till slut hittade jag den här sidan som gav mig "hopp och mod" att prova *hoho*
http://virtualrain.blogspot.com/
Tanken var att nästan helt kopiera hans ide och förhoppningsvis få en lika fin låda. Dock blev det inte riiiiktigt så, men det blev fint i allefall!
Så jag har pusslat ihop ett vattenkylningspaket och nu var det dags att sätta ihop allt.
Komponenterna i datorn är:
AMD64 AM2 X2 5200+
ASUS M2N32 SLI Delux
ASUS EN7900GT Top
Cooltek 600W Nätagg
Creative X-Fi Xtreme Music
4 st Samsung SATA2 400Gb
WD Raptor 150 Gb
Vattenkylningspaktet är:
DCC+ Ultra Pump
Cooltek 120x2 Radiatorer
Apogee vattenblock till CPU & GPU (Vars namn jag inte kommer ihåg just nu)
Ett par bra tips för dig som funderar på att bygga eget vattenkylningssystem!
1. Fundera på varför du skall ha vattenkylning!
Skall det vara för att datorn skall vara tyst, tycker du det är snyggt eller är tanken att det skall klockas odentligt? De måste du veta innan du sätter igång med ditt bygge. Mitt projekt är gjort för att det skall klockas! Därefter har jag anpassat allt och lagt upp min budget.
2. Läs på!
Det finns jättemånga fina guider och anvisningar både här på Swec men även på Xtreme Systems forum (www.xtremesystems.org) där du kan få fram hur mycket information som helst. Här är en jättebra guide!
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=54331
3. Bestäm exakt allt och mät odentligt innan du handlar!
Se till att du har plats i din låda till sakerna du tänker sätta i. Mät upp hur radiatorn/erna skall sitta. Planera ut hur slangarna skall gå, hur vattenblocken skall sitta och allt annat som skall i.
4. Se till att du har gått om tid och stressa inte ihop något!
Ta dig en hel helg eller varför inte en hel vecka till det här projektet. Testkör i minst 24 timmar innan du slår igång hela datorn. Användn en separat nätdel eller en annan dator som kan stå brevid och bara driva pumpen så du 100% vet att inget läcker.
Det kommer fler och fler bilder efter hand!
Besök albumet: Installation av Vattenkylning av anemic