Permalänk

Dator bygget

Tja, Jag skulle vilja bygga en dator för första gången har tyvär bara ingen aning om va ja ska köpa. kommer nog antagligen att använda den mest för spel och sånt...
ja har sparat ihop till 15.000 så snälla ge mig en lista på rekomenderade grejer som behövs i datorn å motivera gärna varför plz

Snälla skicka inga länkar till andra inlägg och google isn´t my fucking friend >.<'

Permalänk
Hedersmedlem

finns en bygg guide här på swec om att bygga en dator. läs igenom den några gånger innan du bygger sen så du inte gör något dumt.

Permalänk

hehe, den behövs tror ja ^^ ska bli jävligt kul att göra de här nu när ja äntligen har lite cash.. behöver dock en massa delar som ja inte vet nått om... allt från grafikkort till dvd ska me ffs

Permalänk

Det du behöver är:

Moderkort- alla komponenter måste kopplas in här
Processor-sköter i princip allt
Minnen-måste finnas, ju mer desto bättre
Grafikkort-måste ju kunna visa bild på skärmen
Hårddisk-operativsystem osv måste finnas nånstans
Optisk enhet (DVD)-för att installera OS osv
Chassi-kan vara bra att ha
Nätaggregat-ger dina komponenter ström.

hoppas ja inte missuppfatta din fråga nu bara

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

hehe, tyvär lite
kan lite basic vad sakerna gör och hur dom fungerar men inte T.ex. Vilket grafikkort som är bra me den processorn å sånt där så ja skulle verkligen uppskatta om nån kunde göra en typ lista eller liknande

T.ex.
Grafikkort: GeForce 8800GTS
Moderkort: etc etc....

Permalänk
Medlem

Var finns den där guiden, Shimonu?

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe sorry blandade ihop swec med en annan sida där jag hittade guiden länge sedan.

Swec borde också skaffa en guide

http://archive.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index.php

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krist3nKott3
hehe, tyvär lite
kan lite basic vad sakerna gör och hur dom fungerar men inte T.ex. Vilket grafikkort som är bra me den processorn å sånt där så ja skulle verkligen uppskatta om nån kunde göra en typ lista eller liknande

T.ex.
Grafikkort: GeForce 8800GTS
Moderkort: etc etc....

Ja men då förstår jag.
Det enda du ska kolla på är moderkortet och gå efter det.
PCI-e grafikkort, DDR2, Dualcore, SATA är det som gäller nu för att dra några exempel.

Om du vill lära dig så är det bästa att läsa på själv.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||