Ytterligare en "Vad skall jag satsa på"-tråd

Permalänk

Ytterligare en "Vad skall jag satsa på"-tråd

Hej vänner!

Jag sitter och funderar på att uppgradera min dator, men är osäker på vad man skall köpa. Har kollat runt lite i en del trådar och blivit förvirrad i "CPU-flaskhals-debatten". Vad skall jag köpa för att inte stå med en cybertratt om en månad eller två? Anledningen till uppgraderingen är att man är sugen på att kunna köra spel med Direct X 10-stöd. Spel som spelas nu är mestadels RTS (CoH, DoW och C&C: 3 samt kommande SC2) men även LotR: Online och FPS (såsom BF2, BF2142, Oblivion och kommande UT3).

Nuvarade rigg:

AMD 64 3200+
4 x DDR 512 MB
PowerColor X1950 XT 256 MB

Tänkta rigg:

AMD 64 X2 3800+
2 x DDR2 512 MB
MSI GEFORCE 8600GTS 256MB HEATPIPE PCI-E

Inser också att jag behöver skaffa nytt moderkort då CPU har en annan socket och minnena är DDR2 ist f DDR.

Totalt: ~4400 SEK beroende på köpställe.

Är detta rätt val, eller är ngt fel? Skall man köpa allt nu eller vänta? Hoppas det finns några vänliga själar som, trots min oseriösa omröstning, kan hjälpa mig.

Tusen tack i förväg för alla svar, oavsett om ni tycker att det är bra val eller om ni undrar om jag verkligen har alla hästar i stallet.

MvH
Fredrik

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är ganska onödigt att uppgradera för du har ju ett grafikkort som funkar bra i alla dx9 spel och 2 gb ram, däremot så tycker jag du kan försöka få tag på en begangnad X2 prolle.

Sen när ddr3 har blivit billigare, när det finns fler dx10 grafikkort och K10 och Penryn finns att köpa så kan du köpa en helt ny dator.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk

Ok, tack.

BTW, ni som röstat i omröstningen, skriv gärna kommentarer i tråden.

Permalänk
Medlem

Tycker inte 8600GTS är ett bra köp överhuvudtaget då ditt nuvarande kort spöar det så att. I DX9 då förstås..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Varför inte skaffa c2d istället?
Ett P5B och en E4400 typ.

Behåll ditt grafikkort.

Skaffa 2gb ram från Db för 940kr.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
... I DX9 då förstås..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Behåll ditt grafikkort.

Grejjen var den att jag ville kunna köra DX10, vilket jag inte kan med mitt nuvarande. Aja, det blir väl till att vänta tills priserna gått ned och uppgradera allt då.

Permalänk
Medlem

Vadå köra DX10? Finns knappt några spel som använder DX10 förutom några få som blir lite sötare med DX10. Sälj ditt feta grafikkort isåfall och köp ett bättre kort än 8600!

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk

Jo, visst skall jag sälja mina gamla delar när jag fått de nya.

Det är sant att det inte finns så många spel som stödjer DX10 än, men ett av mina favvospel (CoH) gör det iom den senaste patchen, så jag blev sugen.

Aja, det blir nog att vänta iaf. Tack för alla svar.

edit: stavning