Vad som kan hända om man köper ipod via tradera eller ebay

Permalänk
Hedersmedlem

Vad som kan hända om man köper ipod via tradera eller ebay

Tänkte bara dela av mig av ett misstag som jag nyligen gjorde och det var att köpa en ipod nano 4GB till bra pris via en populär budgivningssida. Annonsen sa att det var en helt ny ipod nano 4GB och specifikationerna var inklistrade från apple store. Allt såg ut att vara iordning och priset landade på ca 1400kr inkl. frakt vilket jag tyckte var ett kap. Har länge sett fram emot att köpa en nano och sedan nike+ så förhoppningarna var höga.

Här är bilder från min spelare, notera att förpackningen verkar vara från apple åtminstone:

Det tråkiga med allting är att jag har det rätt tufft ekonomiskt för tillfället då jag bytt jobb och varit arbetslös en månad så jag har inte råd att köpa en riktig nano förens efter sommaren.

Mitt tips till er alla, köp era ipods från auktoriserade handlare. Det där "kapet" kan bli en av era livs sämsta affärer.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Detta va dvs en attrap?
(såg nämnligen lite tommt ut på näst sissta bilden i de dära hålen...)

Permalänk
Hedersmedlem

Ipod nano kostar ju bara drygt 1700kr ink frakt fån pixmania. Dom tillverkas ju i såpass stora volymer och säljs med lågt pris.
Det kostar inte många hundralappar extra för att vara på den säkra sidan där man även får med garanti.

Du får ju berätta vad som är fel på den? usel kopia?

Permalänk
Hedersmedlem

jepp, det är en usel kopia. Köpte den som sagt för att kunna använda nike+ samt för att kunna spela min musik jag köpt via itunes i vilket inte fungerar med denna skräpspelare.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Vilken trist historia....

När man handlar på Ebay och Tradera måste man vara nogrann med att läsa feedbacks som säljarna har. Om man är lite systematisk där kan man utesluta de flesta skumrask, men inte alla givetvis.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Vilken trist historia....

När man handlar på Ebay och Tradera måste man vara nogrann med att läsa feedbacks som säljarna har. Om man är lite systematisk där kan man utesluta de flesta skumrask, men inte alla givetvis.

Säljaren hade 400 positiva och ett tiotal negativa, jag tittade på några av de negativa de jag läste berodde på att säljaren hade varit lite långsam på att skicka varor men hade alltid gjort rätt till slut vad jag kunde läsa mig till.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Aha, men fanns det de som köpt ipods bland de som lämnat positiv feedback? Kollade du vad de köpt så han inte tidigare sålt andra grejjer och nu med en massa feedback i ryggen besämt sig för att lura folk. Har du kontaktat honom och betalade du via paypal? I så fall har de ju någon sorts garanti, där de ska betala tillbaka pengar om man blir lurad.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Aha, men fanns det de som köpt ipods bland de som lämnat positiv feedback? Kollade du vad de köpt så han inte tidigare sålt andra grejjer och nu med en massa feedback i ryggen besämt sig för att lura folk. Har du kontaktat honom och betalade du via paypal? I så fall har de ju någon sorts garanti, där de ska betala tillbaka pengar om man blir lurad.

Var blandade mp3-spelare som de innan köpt, bara någon enstaka ipod vilket antagligen var en kopia men som köparen antingen inte vetat om att det var en kopia.
Ja, jag har kontaktat honom och han är en riktig skitstövel. Har nu även gjort kreditupplysning på honom och den visade att han hade rätt stora skulder hos kronofogden, främst ej betalade studieskulder. Dock hade han jobb och tjänar som en normalt person men verkar komma undan ändå utan att behöva betala.

Använde inte paypal dessvärre utan förde in pengar direkt på hans konto.

Det var absolut ett par misstag från min sida, men jag har inte blivit lurad på detta sätt innan så jag gick in i affären med min vanliga inställning att folk oftast vill göra rätt för sig. pga PUL så kan jag tyvärr inte skriva ut hans uppgifter här i tråden, dock något som jag gärna hade velat. Han är bosatt i ett mindre exklusivt område i uppsala, så mycket kan jag säga i alla fall.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Gör en polisanmälan i alla fall. Även om polisen inte kan göra ngt kommer det i alla fall med i statistiken över ouppklarade brott. Kan du länka till hans användare på ebay?

Permalänk
Medlem

Jag har inte 100% koll, men visst är det väl inte 100% lagligt att luras sådär? Borde ju finnas någon lag eller i alla fall regler på Ebay som gäller felaktiga annonsbeskrivningar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johlin2
Jag har inte 100% koll, men visst är det väl inte 100% lagligt att luras sådär? Borde ju finnas någon lag eller i alla fall regler på Ebay som gäller felaktiga annonsbeskrivningar.

Ja det är ju bedrägeri att lura av nån pengar på det sättet. Fast det beror ju lite på vad det stog i annonsen så klart.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Absolut. problemet är att polisen ofta inte prioriterar dessa brott. Har har en polare som råkat ut för liknande otrevligheter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det där är inte lagligt. Framförallt är det intrång på Apples produkter eftersom han har sålt en piratkopia vilket är en kriminell handling. Det är INTE tillåtet att sälja en mp3-spelare som är fysiskt sett en exakt kopia på Apples-produkt iPod Nano.

Har han inte uppgett i sin annons att det i fråga ÄR en kopia och inte äkta så tror jag nog att du ska kunna klämma åt honom. Sen är ju frågan om Polis och åklagarmyndighet bevärar sig i frågan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt