Permalänk
Medlem

Bygga nytt/uppgradera?

I burken jag har nu infinner sig:

AMD Athlon 4200+ X2 med original fläkt

2x 1024 pc3200 ram minnen från nåt budgetmärke

160 gb IDE hdd

530 watts PSU från Hiper

DVD-brännare

MSI moderkort socket 939, AGP, kommer inte ihåg namnet

7600 GS

De alternativen jag har funderat på är antingen att köpa helt nya delar och bygga en ny eller att byta ut allt utom processorn, PSUn och dvd-brännaren. Om jag skulle behålla den gamla cpu:n skulle jag åtminstone köpa en ordentlig fläkt. Chassit måste i vilket fall bytas ut, det börjar bli rätt slitet. Jag har max 8000 att lägga ut. Använder datorn så gott som bara till spel.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tja har du 8000 kr kan du egentligen köpa en helt ny som duger fint bara du är beredd att klocka, och du skulle kunna återanvända Nätagget.. kanske hårddisken beroende på hur kräsen du är samt dvd brännaren

Core2duo e4300
Ram-minne 2 gb 5600-6400
geforce 8800 gts 320/radeon 1950
p5b-e moderkortet
nytt chassi
Bra kylare

Kan du nog plocka ihop för 7000-8000 kr om du kollar dig runt, och om du klockar får dig en hyfsad vass dator

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Var är bäst att köpa delarna? Hittar bara demo ex av moderkortet på komplett.se

Permalänk
Medlem

Kolla på shg.biz och datorbutiken.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

tarrgoth
Heldre Intel än AMD .. och jag har hört att zalman kylaren suger

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så är AMD möjligtvis lite sämre än Intel, samtidigt som AMD är billigare i jämförälse med hur mycket kraft man får, så eftersom min budget är rätt så pressad valde jag AMD. Dessutom hört att AMD är bättre än Intel oklockad och jag är lite för skrajsen för att våga hålla på så mycket med sånt.
Sen är även frågan om grafikkortet kommer passa i chassit, någon idé hur man kan få reda på det?

Permalänk
Medlem

Tarrgoth jag tror dem är ganska jämnförbara på samma klockfrekvenser (även om jag har hört intel är lite bättre) men fördelen är.. du kanske inte känner att du vill ge dig på att klocka.. men om du kanske tycker att datorn är seg om 6-12 månader, så kan du få med en bra kylare otroligt mycket högre prestanda ur din processor genom att klocka

Köper du t.ex en e4300 på 1.7 ghz samt en bra kylare.. sedan efter 6 månader börjar du vilja ha lite mer kraft.. Du läser på lite om klockning och du kan få upp processorn till 3 ghz, i vissa fall nästan 4 ghz

AMD får du upp i närheten av dem hastigheterna och kan inte alls öka så mycket.. därför tycker jag du borde köpa intel

För skulle du säga att det är omöjligt att du ändrar dig angående klockning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om jag var i dina kläder så hade jag köpt ett 8800gts och sen uppgradera när riktiga quad's kommer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raczo
om jag var i dina kläder så hade jag köpt ett 8800gts och sen uppgradera när riktiga quad's kommer

Han har AGP. Annars var det en bra ide.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |