Permalänk

Tips uppskattas

Hejsan.

Jag funderar på att köpa mig en ny stationär dator i sommar, och jag har varit ute ur den stationära miljön ganska länge, då jag haft en bärbar dator.

Trots att Intel har ett försprång vad gäller processorer just nu, så vill jag köra på AM2.
På grund av att jag är van vid det och för att de har (i dagsläget) bättre drivrutiner i Linux, så vill jag ha ett Nvidia-grafikkort. Grafikkortet skall stödja OpenGL 2.0 samt gärna DX10.

Det är alltså ett paket med processor, moderkort, ram och grafikkort jag vill ha hjälp med att plocka ihop.

Vilka moderkort är bäst i dagsläget, vilka chipset, och vilka versioner är det som gäller?

Hur är det med minnen? Räcker (eller ska det vara?) 6400-minnen till AM2 i dagsläget?

Tackar för svar.

[EDIT]
Budget, ca 4k.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget? Maxpris för hela systemet? PC6400-minne borde räcka bra.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Vad har du för budget? Maxpris för hela systemet? PC6400-minne borde räcka bra.

Meh, det räcker med 5300, har man 2GB så klarar man sig oavsett hastighet på minnet, 6400 tar bara betalt för att siffran är högre.

Permalänk
Medlem

Oj 4 lakan, tajt budget! Ja, PC-5300 är det som gäller då.

700 kr för 2Gb ram då,
6-700kr på billigast möjliga AM2 m-k,
för 7-800 får du typ en AMD X2 3800+
och kvar blir knappt 2000kr som räcker till ett X1950XT.

Det är bara att surfa in på Datorbutiken.se och se vad de har i lager.

Visa signatur

Memento mori...