Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
Har nu testat lite med RivaTuner.

Låste fläkten på 100%
Ställde upp Core till 600 och memory till 950 på standard2d/performance3d.

Resultat: +50 poäng i 3dmark 05

Är det min prolle som flaskhalsar eller vad händer ? Hade räknat med större skillnader. Hur långt kan man gå för att vara någorlunda safe ?

Som sagt Asus kort med standard kylare

Klocka prollen också, bara plus i kanten.

jag kör mitt 8800GTX 24\7 som min sign! (100% på fläcken vid spelande)

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk

Nu har jag kommit så långt det går innan 3dmark börjar hänga sig osv.

Det blev totalt: 658/1100
I 3dmark05 vart det till slut +373 poäng.

Nu återstår att se hur stabilt/varmt det är vid spelande.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
Nu har jag kommit så långt det går innan 3dmark börjar hänga sig osv.

Det blev totalt: 658/1100
I 3dmark05 vart det till slut +373 poäng.

Nu återstår att se hur stabilt/varmt det är vid spelande.

Det är inte så lönt att klocka GTX kortet med varken din eller min processor. Vi får knappt ut något av det. Kolla jag får 9300 poäng i 3dmark 06 och en quadcore som är klockad får 13.000 poäng med samma kort @ default.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det är inte så lönt att klocka GTX kortet med varken din eller min processor. Vi får knappt ut något av det. Kolla jag får 9300 poäng i 3dmark 06 och en quadcore som är klockad får 13.000 poäng med samma kort @ default.

Jepp det suger

Skrotet får hänga med ett par månader till sen blir det nya grejjer. Men nu vet man ju hur det går till iaf, kul att pilla lite.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loler
varför trimma GTX? jag har X1900XT och behövs ingen klock!

Varför inte? Du förlorar ju inget på det. Det går att maxa ut spel även med ett 8800gtx. Fast jag kan nog hålla med om att jag inte skulle lägga ner energi på det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
Har nu testat lite med RivaTuner.

Låste fläkten på 100%
Ställde upp Core till 600 och memory till 950 på standard2d/performance3d.

Resultat: +50 poäng i 3dmark 05

Är det min prolle som flaskhalsar eller vad händer ? Hade räknat med större skillnader. Hur långt kan man gå för att vara någorlunda safe ?

Som sagt Asus kort med standard kylare

Japp, din processor flaskhalsar.

Permalänk
Medlem

Vad menas med flaskhalsar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk

Den är en begränsning , i detta fall för grafikkortet.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

okej, jag är ganska så ny när det gäller att klocka osv.

Skulle vilja ha hjälp med att klocka mitt 8800 GTS, tror det flaskhalsar.

Ligger på 620/1020 och då stöter jag på artifekturer ibland och kanske bluescreen efter 2 timmars spelande. Hur mycket behöver jag gå ner..

Man får ju hålla på hur länge som helst om man ska sitta och spela 2 timmar för var 5/mhz du sänker.??

mvh kenny

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk

Efter överklock på min prolle och grafikkort hoppade jag upp drygt 2500 poäng i 3dmark05. Prollen gjorde massor.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
Efter överklock på min prolle och grafikkort hoppade jag upp drygt 2500 poäng i 3dmark05. Prollen gjorde massor.

Förstår fortfarande inte riktigt vad som menas med prollen? låter som du menar cpu men antar att det har med begränsning att göra.

/ kenny

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk

Det han menar är helt enkelt att det gjorde en stor skillnad i prestanda att överklocka CPU (antar han/hon klockade minne också).

kenkaaa, flaskhals är när en del i t ex. ett datorsystem är sämre än det andra och då medför att det andra inte kan "sträcka på benen" riktigt. I många fall så är det CPU som är flaskhalsen om man har ett Geforce 8800GTX vilket då medför att hur mycket man än klockar grafikkortet så får man ingen prestandaökning, i ditt fall som du skriver där så använder du begreppet flaskhals fel (i alla fall enligt mig).

Så, nu borde du veta vad flaskhals är.

Vill du veta mer, http://susning.nu/Flaskhals

Ha en fortsatt bra dag.

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenkaaa
Förstår fortfarande inte riktigt vad som menas med prollen? låter som du menar cpu men antar att det har med begränsning att göra.

/ kenny

Prollen = Processorn
Det som menas med flaskhals och begränsningar i det här fallet är att processorn inte skickar infromationen tillräckligt snabbt till grafikkortet som sedan i sin tur skall skicka info till skärmen.
Dvs grafikkortet är snabbare en prossecorn och får "vänta" på ny information.

Därför spelar det ingen större roll att klocka Grafikkortet då processorn flaskhalar. För grafikkortet kommer ju ändå inte ha mer att jobba med än tidigare.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Flaskhals

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era förklaringar, nu har jag blivit en vetskap rikare idag

Nu försöker jag bara hitta balansen där på mitt 8800 gts, inte lätt att klocka när man måste testa spela för varje ändring du gör. finns det inget bättre sett att testa sig fram??

// kenny

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenkaaa
Tack så mycket för era förklaringar, nu har jag blivit en vetskap rikare idag

Nu försöker jag bara hitta balansen där på mitt 8800 gts, inte lätt att klocka när man måste testa spela för varje ändring du gör. finns det inget bättre sett att testa sig fram??

// kenny

jo jag tycker du ska prova med 3dmark 05-06 om det funkar utan problem då är klockningen nog ok 3dmark test tar ca 10-15 min.

Permalänk
Medlem

Funderar själv på att köpa ett gtx till min dator (se sig). Men kommer min x2 4600+ att flaskhalsa vid 1680 x 1050? Orkar knappt byta moderkort och cpu igen...

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nsky|sct
Funderar själv på att köpa ett gtx till min dator (se sig). Men kommer min x2 4600+ att flaskhalsa vid 1680 x 1050?

ja.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Jag säger bara till er som säger att cpu:n flaskhalsar, försök hitta några nyare spel där cpu:n begränsar i säg 1680x1050 med AA och AF igång. Jag lovar att ni inte kommer att hitta många. Räkna bort alla source baserade och det blir jobbgt. Och jag räknar inte 3dmark som spel.....

Kontentan är, det lönar sig i princip alltid att överklocka grafikkortet om man kör en högre upplösning och då speciellt om man sätter igång massor med AA och AF.

Permalänk
Medlem

Hejsan.. här kommer jag med lite dumma frågor.
Provade överklocka mitt 8800GTX och körde 621/1001
Fungerar fint när jag testar i ATI tool. Tempen är inte så fasligt hög. Men när jag spelar spel så hänger sig datorn efter en halvtimma eller nåt. Tror inte att tempen är för hög då den ligger runt 70C vid spelande.

Hur löser man detta? Hastigheten borde väl kortet klara av?
Ge kortet mer ström? Hur mycket? Finns det någonstans där man ser hur mycket ström kortet faktiskt får?
mvh Cyn

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynic
Hejsan.. här kommer jag med lite dumma frågor.
Provade överklocka mitt 8800GTX och körde 621/1001
Fungerar fint när jag testar i ATI tool. Tempen är inte så fasligt hög. Men när jag spelar spel så hänger sig datorn efter en halvtimma eller nåt. Tror inte att tempen är för hög då den ligger runt 70C vid spelande.

Hur löser man detta? Hastigheten borde väl kortet klara av?
Ge kortet mer ström? Hur mycket? Finns det någonstans där man ser hur mycket ström kortet faktiskt får?
mvh Cyn

Jag hade testat andra drivrutiner OM du nu inte har dom nyaste.

Jag har en gång varit med om att jag klockade med Ati tool och det gick smärtfritt, men när jag startade upp ett spel fick jag problem.

Så bara för att det funkar fint i ati tool behöver det inte betyda att det ska funka 100% i alla spel sen

Testa att gå ner lite i klock, antingen på minnen eller gpu, då kan du utesluta vad det är som blir fel.

//Peter

Permalänk

Jag har klockat mitt 8800gtx i vista ultimate med rivatuner. Jag kör 630/960 orginal var 575/900.

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk

Kör mitt GTX på 660/2200 har temp på 68grader vid full load
över de så börjar de krångla men från original upp till den clocken så gör de bara 500 poäng i 3dmark

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700K MB: MSI Z270 Pro Carbon GFX: MSI 1080 Gaming X RAM: 16Gb HyperX Savage DDR4 @ 3000Mhz SSD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex 3 120GB HDD: Barracuda 1TB PSU: OCZ ZX-1000 Watt COOLING: Noctua NH-U14S OS: Windows 10 CASE: Fractal Define R4