PC i delar - Intel Core 2 Duo från komplett

Permalänk

PC i delar - Intel Core 2 Duo från komplett

Hej!

Har suttit och letat efter en dator i ett par dagar nu och fastnat för detta paket:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323837

Är det bra skit för pengarna eller ska jag fortsätta leta?

Sen undrar jag även om jag som aldrig satt ihop en dator förut fixar att pilla ihop det där paketet och hur lång tid det isåfall kan tänkas ta?

Väldigt tacksam för tankar och åsikter!:)

Permalänk
Medlem

Den datorn är väldigt bra, enligt mig.

Processorn räcker långt, att instalera programm osv kommerr gå jätte fort.
Processorn går att klocka mycket, men med ny kylning.
DirectX 10 grafikkortet är väldigt mycket grafik för pengarna. Du kommer att kunna spela högsta inställningar på de flesta DirectX9 spelen.(förutsatt att du har platt skärm.)
ladda ner senaste drivrutinerna på nvidias hemsida, det är många buggar nu i Vista och DirectX10.
Chassit har nog fönster, det står Windiow men på bilden är det inget fönster

I en recenssion på komplett om datorn så stog det att "de som är nybörjare på att bygga datorer ej ska försöka testa sig på det här som sitt första dator system."

Att installera och bygga ihop datorn tar nog inte så lång tid, 1-2 timmar kanske...

Du måste köpa till ett operativ system.

// Andreas

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Det där verkar vara ett väldigt vettigt system!

Beror lite på vad du ska göra.. men i spel kommer den att bränna på skitbra!

Första gången du bygger en dator tar det nog lite längre.. (5-6 timmar tog det för mig) men det är inget direkt svårt.. och det finns galet många step-by-step guider online så det är inget du ska vara rädd för!

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk

Okej!

Vad ska man tänka på att kanske köpa till för extra grejer?

Ett ljudkort blir det iallafall. Kanske en extra hdd och kanske köpa 2gig extra minne? Måste jag köpa vista eller klarar jag mig med XP i ett tag till för det har jag redan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Richard_S
Okej!

Vad ska man tänka på att kanske köpa till för extra grejer?

Ett ljudkort blir det iallafall. Kanske en extra hdd och kanske köpa 2gig extra minne? Måste jag köpa vista eller klarar jag mig med XP i ett tag till för det har jag redan.

För att ha 4GB minne så behövs nog Vista 64 bit har jag fått för mig, ganska mycket problem är det ju i början.

Du kan ju ta den gamla datorns system disk med XP på och koppla in i den nya datorn...
Men för att man ska få den där "ny dator känsla" så rekommenderas nog Vista.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

öhhm 4gb minne fungerar såväl som vista och xp spelar ingen roll.. och det spelar inte heller ngn roll om d e 32bit eller 64bit..

Det rekommenderas att man har ungefär 4gb till Vista för att allt ska flyta ordentligt.. så skaffaru 4gb minne så blire väl lite mer framtids-säkert kan man säga!

Ljudkort skulle jag iaf ta ett sånt här:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326870
kostar lite men det är grymt bra!

Du klarar dig nog på XP ett tag till men om du har råd i budgeten för all del!

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeppan
öhhm 4gb minne fungerar såväl som vista och xp spelar ingen roll.. och det spelar inte heller ngn roll om d e 32bit eller 64bit..

Det rekommenderas att man har ungefär 4gb till Vista för att allt ska flyta ordentligt.. så skaffaru 4gb minne så blire väl lite mer framtids-säkert kan man säga!

Ljudkort skulle jag iaf ta ett sånt här:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326870
kostar lite men det är grymt bra!

Du klarar dig nog på XP ett tag till men om du har råd i budgeten för all del!

Huh? Struntprat. XP har bara stöd för 2GB. Vista 32-bit har bara stöd för 3GB och det krävs Vista 64-bit för 4GB.

Permalänk
Medlem

ehh va? min XP har 3gb utan problem kan du förklara det kanske

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeppan
ehh va? min XP har 3gb utan problem kan du förklara det kanske

Du kan ha så mycket RAM som moderkortet stödjer, men din dator använder bara 2GB. Den tredje är bortkastad.

Permalänk
Medlem

men öhm jag kan läsa av 3gb i windows oxå??

sen läste jag runt och xp stödjer 4gb ram medan 64bit xp stödjer 16gb

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har för mig att XP klarar av 3gb max (32bit tror jag det var) och sedan vista har jag ingen anning..
// tobbe

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem

Xp klarar 3gig, sen om det används är ju en annan sak.

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk
Medlem

Man kan ha så mycket RAM i datorn som moderkortet tillåter, men XP 32-bit (den vanliga varianten av XP) använder aldrig mer än 2gb, har man stoppat i mer så kan du mycket väl se att det fysiskt finns i datorn, men XP använder aldrig mer än 2gb. Alltså är mer än 2gb helt bortkastat.

XP 64-bitars klarar mer än 2gb och Vista trodde jag klarade betydligt mer än 2gb i alla versioner, fast där kanske någon annan kan förtydliga.

edit: sista stycket läs: kan använda sig av, istället för klarar.

Permalänk
Avstängd

XP 32bit har 4(2^30) (ca 4 miljarder) fysiska adresser, precis som vista 32 bit. Så det stödjer precis lika mycket minne. Sen att minneshanteringen är bättre i vista hör inte hit.

Dock så använder sig inte XP av den ökade minnesmängden på ett effektivt sätt, detta beror på minneshanteringen. Det har med hur koden till XP är skriven och ingenting med att det är 32bit att göra.

I teorin skulle ett 32bit OS stödja 4 Gib minne. Det beror på hur många andra enheter du har som kräver fysiska adresser.

Lägg av med skitsnacket!

Permalänk
Medlem

Teori och verklighet går inte alltid hand i hand. XP-32 har en begränsning, skapad av microsoft, för att inte kunna nyttja mer än 4gb minne, och av dessa 4 reserveras 2gb undan för operativet. Om microsoft har lust kan de släppa den här spärren och ge xp samma möjligheter som t.ex finns i 32bit 2003dce, att adressera sisådär 128gb.

Man kan lägga till växeln /3gb i boot.ini för att tvinga upp applikatonsminnet till 3gb och då krympa operativets minnesdel till 1gb, men det kräver samtidigt att programvaran är anpassad för att använda detta minne.
http://www.microsoft.com/technet/sysinternals/information/boo...

Kolla även lite på numa, awe och pae.

Minnesbegränsningar i diverse windowsversioner:
http://msdn2.microsoft.com/en-US/library/aa366778.aspx

Visa signatur

.