Permalänk

Hot Hot Hot...

Hej.
jag har nyligen satt in en ny cpu kylare (zalman) som ska kyla väldigt bra men för att sätta dit den så var jag tvungen att ta lös moderkortet, för att lägga en platta under.
Men för att göra det så tog jag lös mitt nätaggregat för det var i vägen.
sedan när jag satt tillbaka allt och datorn starta som vanligt, men till mitt stora bekymmer så vart datorn inte svalare, snarare varmare och då menar jag inte bara cpu:n utan allting.
nätagget vart en "aj det bränns" varm, grafikkortet blev 75 grader ibland varmare, och processorn 55 - 60 grader på högsta fläkt hastighet (cpu:n).
Men det är väldigt mysko för när jag startar ett spel så blir cpu:n 61 grader och så fort jag stänger ner så blir den 55 igen, (samma sak med grafikkortet).

Så please hjälp mig annars kommer jag att få en sol till burk.

Permalänk

Kan vara så att du har monterat kylaren konstigt eller att heatspreadern helt enkelt är buktig (får dålig kontakt). Verkar ju i och för sig konstigt att temperaturen har ökat på de övriga komponenterna också. Kanske är det så att luftgenomströmningen blev sämre efter att du satte tillbaka alla kablar (kablar som blockerar luftflödet i lådan).

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag satte in en ny kylare (Zalman CNPS8700 LED) i min dator, men intet hände med tempen. Funderade på om jag hade rundgång på luften därinne. Satte i en fläkt bak i chassit (Scythe S-FLEX SFF21D 120mm 8.7dBA - dödstyst, rekommenderas) och sedan hände allting. CPU-tempen sjönk åtta grader på CPU och ännu mer på hårddiskarna. Allt detta på LÄGSTA kylarhastigheten. 1000 varv något.
Sätt alltså in en kylarfläkt bak, och kolla så att det finns hyfsad möjlighet att suga in genom fronten helst.
Lycka till!

Visa signatur

Bodum.Pressocoffee.3,5dl|AMDAthlon64.3200+2.0GHz.Socket939,512KB|1,5GbPC3200|WinXPsp2|ATI.RadeonX550.256Mb.PCIe|nForce4.Epox EP-9NPA7I|InWin.C588.MidiTowerATX,350W|

Permalänk
Medlem

Rundgång på luften! :>

Nej men som jlundh säger så se till att du har ett bra luftflöde genom datorn, helst in längst ner i fronten och ut längst bak längst upp.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk

Tack för tipsen, så jag har nu satt in en 120 mm fläkt där bak och hade en fläkt där fram redan.
Har rensat dam från både grafikkortet och cpu:n men det vart bara skillnad på 1-2 grader.