Köpråd - uppgradering av dator för musikförmedling/mail/surf/blog!

Permalänk

Köpråd - uppgradering av dator för musikförmedling/mail/surf/blog!

Hej hej!

I samband med köp av laptop till min sambo kände jag att även vår stationära dator behövde en upprustning för att hänga med vid ett eventuellt byte till Windows Vista.
Datorn används numera till mail/surf/blog (eventuellt wordpress-server) samt ordbehandling och musikförmedling ut till musikanläggning i sovrum/vardagsrum. Prisgränsen är flytande, men tänk på vad jag skall använda datorn till och att jag budgeterar för att byta ut någon/några delar i samma takt som innan nämligen ca 1gång/år - därmed är detta 2007 års köp.

Chassi:
Jag tänkte att grunden skall vara ett litet och stilrent chassi där låg ljudnivå och god byggkvalitet värderas högst. Jag har som exempel tittat på Lian Li PC-V600 och Lian Li PC-A05B. Vad gäller tillhörande nätdel vet jag inte hur många watt mitt nya system kan komma att kräva, det vet ni bättre än jag.

Processor:
Jag har försökt läsa på om de olika processorerna (intel vs amd) och det känns som att med mina behov är AMD det som ger mig mest "bang for the buck" men rätta mig gärna om jag har fel. AM2 verkar vara en populär plattform att köra? Kylning till processorn känns sekundärt. Jag ska inte klocka någonting utan vill att det ska vara lugnt och tyst när jag jobbar

Moderkort:
Det senaste jag köpte var innan SLI osv så jag är rätt vilse här, men jag bryr mig inte om överklockningsmöjligheter längre utan vill ha ett stabilt kort som är framtidssäkert och har funktioner/komponenter jag faktiskt har nytta av! Jag har försökt bläddra igenom de olika webshoparna men blir mer vilse än innan.

Minne:
Det finns ju en hel uppsjö av olika minnen men jag tänker mig 2 eller 4Gb beroende på pris.

Grafikkort:
Jag spelar inga spel längre och har således inga krav på häftiga specar, fps eller upplösning. Därmed inte sagt att kortet ska vara skit och skräp.

Hårddisk:
Jag har en S-ATA2-disk som jag tänkte fortsätta använda, men kanske kunde en raptordisk vara något för mig som en hyffsat billig uppgradering?

Jag har alltid fått bra tips här på sweclockers redan på den tiden när jag överklockade och lirade spel dygnet runt, så jag hoppas på detsamma även denna gång! Hoppas jag inte glömt något, men i så fall påminn eller fråga gärna.

Tack på förhand!!

Visa signatur

XP2800+ / ASUS A7N8X-E DELUXE NF2U WIFI / 1024MB / ZALMAN CNPS 7000-B CU / ZALMAN ZM80D-HP

Permalänk
Medlem

Re: Köpråd - uppgradering av dator för musikförmedling/mail/surf/blog!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishmaster
Chassi:
Jag tänkte att grunden skall vara ett litet och stilrent chassi där låg ljudnivå och god byggkvalitet värderas högst. Jag har som exempel tittat på Lian Li PC-V600 och Lian Li PC-A05B. Vad gäller tillhörande nätdel vet jag inte hur många watt mitt nya system kan komma att kräva, det vet ni bättre än jag.

Lian-Li it is! Det blir bra. Jag skulle dock inte välja mellan PC-A05B och PC-V600, utan mellan PC-A05B och PC7B Scand V3. Det beror på hur högt ditt chassi får vara. Det är trevligt med kompakt, men också bra att ha lite rymd och tyst och kallt. Det får du i PC7B Scand V3. Dessutom får du med 4 väldigt tysta fläktar. Du får mycket för pengarna helt enkelt.

http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010111563

Citat:

Processor:
Jag har försökt läsa på om de olika processorerna (intel vs amd) och det känns som att med mina behov är AMD det som ger mig mest "bang for the buck" men rätta mig gärna om jag har fel. AM2 verkar vara en populär plattform att köra? Kylning till processorn känns sekundärt. Jag ska inte klocka någonting utan vill att det ska vara lugnt och tyst när jag jobbar

Grejen är att det gäller att hitta moderkort+processor som tillsammans fyller rätt funktion.

Citat:

Moderkort:
Det senaste jag köpte var innan SLI osv så jag är rätt vilse här, men jag bryr mig inte om överklockningsmöjligheter längre utan vill ha ett stabilt kort som är framtidssäkert och har funktioner/komponenter jag faktiskt har nytta av! Jag har försökt bläddra igenom de olika webshoparna men blir mer vilse än innan.

Jag tog fram ett allround-moderkort som har bar med I/O-utgångar (FireWire, eSATA, många USB, många SATA/PATA osv) som passar till AMD.

Det skulle funka med en AMD X2 6000+, om du vill komma billigt undan, så att säga. Vill du vara mer "framtidssäker" så har priserna precis börjat droppa på Intel Q6600.

Jag lade inte på trådlöst nätverk direkt på moderkortet även om det går att få ett sådant till båda nedanstående alternativ. Behöver du trådlöst?

Alt 1: (3300 kr)
http://www.prisjakt.se/optimize.php?f=2893&e=&p=152409,95072,...

Alt 2: (5000 kr)
http://www.prisjakt.se/optimize.php?f=2893,475&e=&p=86643,146...

Citat:

Minne:
Det finns ju en hel uppsjö av olika minnen men jag tänker mig 2 eller 4Gb beroende på pris.

Ska du inte klocka, så köp "rätt" slags minne, eller "billigaste" minnet (dock inte skräp!)

Dvs, med en C2D som har FSB 266 så kan du ta vanligt 533 MHz, om inte 667 MHz-minnnet är billigare.

Sedan är frågan om du vill köpa på dig 4 Gb minne på en gång, och om du skulle ha Vista?

Citat:

Grafikkort:
Jag spelar inga spel längre och har således inga krav på häftiga specar, fps eller upplösning. Därmed inte sagt att kortet ska vara skit och skräp.

Det finns faktiskt ett fantastiskt bra grafikkort, med passiv kylning, HDMI-utgång 512 Mb minne och fullt H.264-stöd för under 1000 kr. Jag kan inte rekommedera något annat till dig just nu...

http://www.multitronic.se/index.php?prod=CGAX-HP262DD

Citat:

Hårddisk:
Jag har en S-ATA2-disk som jag tänkte fortsätta använda, men kanske kunde en raptordisk vara något för mig som en hyffsat billig uppgradering?

Om du ska sätta uppgradera till Vista, så kan det vara rätt skönt att ha en ny SATA-HDD att lägga operativet på. Raptorn låter däremot mer än jag misstänker att du vill, så antingen får du lägga den i en RaidSonic IcyBox.
http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=425217

Eller så köper du en liten snabb och tyst Seagate eller Hitachi bara för att ha operativet på. Så enorm skillnad kommer du inte att märka. Köp en kylare/dämpare till för några hundra. Det kommer du inte att ångra.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.