Permalänk

Sony Vaio?

Hej!

Jag undrar om det är någon som har några erfarenheter av Sony Vaio C-,CR-,FE- eller FZ-serien.

Måste nu inför skolstarten investera i en bärbar dator. Min budget är max 15000:- och jag har fastnat mest för Sony Vaio pga deras utseende och byggkvalitét.

Kravet är att skärmen max får vara 15,4" (helst mindre), 2GB i ram samt ett hyfsat grafikkort.
Det enda som jag kanske stör mig på hos Vaio är att de inte har så superbra grafikkort, eller är jag ute och cyklar nu?

Är student och kör mycket 3D-krävande program såsom SolidWorks osv.

Vore tacksam för några tips samt åsikter och synpunkter om dessa serier.

Permalänk
Medlem

Detta är en snygg och högst portabel VAIO:
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1184516&node=75

Huruvida det kortet klarar SolidWorks är jag inte rätt man att svara på, men det är ju ett s.k externt kort som är helt ok.
2 gig ram sitter det i enligt specen, men i den beskrivande texten står det bara 1 gig..

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk

okej, tack för tipset... det är ju en väldig snygg och protabel VAIO som sagt.. men det känns som som att den är lite klen faktiskt.. hade gärna velat ha minst T7100 prolle.

Vet inte heller hur det där grafikkortet är .. någon annan som vet kanske?

Permalänk
Medlem

jag tycker du ska ta o kika på FZ11S modellen , tror den kan vara nått för dig ... !

Permalänk
Medlem

Jag har införskaffat en FZ11M jag, enda skillnaden från S modellen är egentligen bara Hårddisken som är lite större, (40 gb) och tvåtusen kr..

Denna dator kommer jag själv att cadda på.. Jag kommer även använda den underbara hdmi utgången!.

Visa signatur

//xrg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xrg
Jag har införskaffat en FZ11M jag, enda skillnaden från S modellen är egentligen bara Hårddisken som är lite större, (40 gb) och tvåtusen kr..

Denna dator kommer jag själv att cadda på.. Jag kommer även använda den underbara hdmi utgången!.

Hur upplever du den? Kvalitén, tjaa..skriv om allt du kommer på!
Funderar själv på en sådan eller s-modellen.
S-modellen har även dubbellampskärm vilket ska vara en ganska stor skillnad jämfört med enkellampsskärm som då sitter i m-modellen.
Varför jag fastnat för Sony är väl framförallt skärmen, fastän andra märken idag börjar ha samma fina skärmar.
Annars så är det ju självklart hdmi-utgången och designen som lockar.
Det som egentligen hejdar en är väl alltbloat som SOny stoppar in från början, men det ska ju gå göra en clean install och få till det som man vill.

Permalänk
Medlem

Hittade denna som jag tycker verkar schyst, dock 17"!
http://www.prisjakt.se/produkt.php?e=198430
Den har hdmi utgång och blueray brännare!!

Permalänk
Medlem

Sweet! Blu-Ray brännare, 17" , 8400GT för under 13 000.- är fan inte farligt!
*Edit*-->
Hmm..det är nog prisjakt som fuckat upp sig, för kollar man på info om den hos de som säljer den så står det bara DVD±RW (+R dubbla lager).
Visste väl att det va för bra för att vara sant!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xrg
Jag har införskaffat en FZ11M jag, enda skillnaden från S modellen är egentligen bara Hårddisken som är lite större, (40 gb) och tvåtusen kr..

Denna dator kommer jag själv att cadda på.. Jag kommer även använda den underbara hdmi utgången!.

Ja det är väl den jag har funderat mest på egentligen. Fast den har inte DVI-utgång.. det är lite negativt.. har en bra extern TFT skärm som jag tänkte koppla in när jag är hemma.
I ärlighetens namn så har jag mera börjat fundera på en Asus G1.. riktigt snygga och läste någonstans att det också ska vara ett märke av bra kvalitet.

Den har även något bättre Grafikkort och Processor.
Den väger dock lite mer och är lite dyrare.. men det kanske det är värt? Vad har sony FZ som inte den har?

Länk:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=153221

Permalänk

S modellen har dubbla lampor oxå , så bilden blir lite ljusare o så ..

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem

Var inne på OnOff idag för att köpa FZ11M men fick tänka om då grafikkortet på modellen dom har inne endast hade 64mb dedikerat minne?!?! Innan jag gick in i butiken var jag stensäker på att grafikkortet hade 256mb dedikerat men tji fick jag...

Har jag varit så ute och cyklat eller var har jag fått detta ifrån?

Jag menar om grafikkortet endast har 64mb respektive 128 (FZ11S) så blir väl modellen genast mindre prisvärd?

Permalänk

Har själv en Sony Vaio sedan ett år tillbaka och jag har ingenting att klaga på. Det som jag tycker är viktiga faktorer som stämmer överens med min Vaio så är det byggkvalitén och skärmen, helt klart. Jag har en 15,4" men föredrar nog en något mindre dator som en 15" alternativt 14".

Visa signatur

Nicklas || Dataekonomstudent

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrklonk
Var inne på OnOff idag för att köpa FZ11M men fick tänka om då grafikkortet på modellen dom har inne endast hade 64mb dedikerat minne?!?! Innan jag gick in i butiken var jag stensäker på att grafikkortet hade 256mb dedikerat men tji fick jag...

Har jag varit så ute och cyklat eller var har jag fått detta ifrån?

Jag menar om grafikkortet endast har 64mb respektive 128 (FZ11S) så blir väl modellen genast mindre prisvärd?

Du spelar ändå inte i så hög upplösning att 256mb "behövs". Så 128mb är mer än nog. Dessutom är ju 8400GT inget monsterkort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viklundarn
Ja det är väl den jag har funderat mest på egentligen. Fast den har inte DVI-utgång.. det är lite negativt.. har en bra extern TFT skärm som jag tänkte koppla in när jag är hemma.
I ärlighetens namn så har jag mera börjat fundera på en Asus G1.. riktigt snygga och läste någonstans att det också ska vara ett märke av bra kvalitet.

Den har även något bättre Grafikkort och Processor.
Den väger dock lite mer och är lite dyrare.. men det kanske det är värt? Vad har sony FZ som inte den har?

Länk:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=153221

FZ är enligt mig snyggare och har något bättre skärm?
Annars är resten bättre på G1S (som också har HDMI), grafikkortet är tex betydligt bättre. Men så är den ju dyrare också. Skall själv köpa en dator att ha till studier, kommer nog vänta någon månad och se vad som kommer. Har en budget på 10k men kan tänka mig lägga upp till 15k.

Permalänk
Medlem

I den prisklassen skulle jag köpt en av de äldre FE31M eller FE41M med GeForce 7600 kort och lagt till extra minne själv (som ju är billigt och lätt att installera).

http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010101582&csref...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
Du spelar ändå inte i så hög upplösning att 256mb "behövs". Så 128mb är mer än nog. Dessutom är ju 8400GT inget monsterkort.

Kommer 128mb kortet att klara av några av de tyngre spelen då? t ex BF2?
Du får gärna upplysa mig om vad som är bra att kolla efter istället för minnet. Jag är, som du kanske märker, inte så insatt i hur allting fungerar utan är ganska vilse i laptopdjungeln med 8400GT, GS, M hit och dit.

För att vara säker på att få ett kort som klarar av spel osv, ska man gå på ett 8600GT då? hur stor roll spelar det om det är 128,256 eller 512?

Permalänk
Inaktiv

mrklonk, du får kolla efter klockning på kortet, du får kolla efter vilken typ av minne som är (GDDR2 eller GDDR3 oftast) och även vilken mängd minne...

Och när du frågar om den klarar ett visst spel... jag kan garantera att den startar spelet... men hur FPS och i vilken upplösning du kan spela i... där stora frågan är. Vilka fps och vilken upplösning vill du spela i?

ett 8600GT med 256MB (GDDR3) är bättre än ett 8600GT med 512MB (GDDR2)... så kolla på tester... och stirra dig inte blind på några värden.

GS kort är sämre än GT kort. (vad jag sett iaf?) och M är istället för Go (för bärbara datorer med andra ord)