Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Nej.
Jag syftade på Zordor.
Varför din dator/system gör så, har jag ingen aning om...:(

Ska testa byta BIOS till F5F.

Någon som har en aning om vad moderkortet kan ge för symptomer om den inte klarar en viss klock? Omstartcykel och automatiska default-inställningar ett alternativ? Inställningar som inte sparas i BIOS brukar väl vara tecken på dåligt batteri, detta moderkort är dock någon vecka gammalt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som kör auto på strömmen?

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lossah
Ska testa byta BIOS till F5F.

Någon som har en aning om vad moderkortet kan ge för symptomer om den inte klarar en viss klock? Omstartcykel och automatiska default-inställningar ett alternativ? Inställningar som inte sparas i BIOS brukar väl vara tecken på dåligt batteri, detta moderkort är dock någon vecka gammalt.

Batteriet kan ju faktiskt vara kasst från fabrik, ett halvdåligt batteri är nog svårt att hitta i kvalitetskontroller för moderkortet.

Omstartscykeln (dual bios funktionen tror jag) är ett tecken på att kortet inte tycker om inställningarna.

Grejen till varför jag satte minnet till 2.0 (1:1) är för att det ger nästan bäst prestanda och dessutom om minnena är under spec så vet du att det inte är de som tar stopp. Altså 2.0 på minnena och sen multi ner till 6 på cpun och sen kan du testa lite hur högt moderkortet går, efter det höjer du cpu multin och ser vad max för cpun är.

Jag har ju som sagt problemet att mina minnen stoppar vid 500MHz fsb.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

men hur ska jag ställa in alla andra minnes inställningar, just nu har ja 5-5-5-16 men alla andra inställningar då ska ja låta dom vara på auto elle?? tror det är dom som spökar nämligen

EDIT
Blubben kan inte du fota dina minnesinställningar eller typ skriva dom så jag kan få se hur du har gjort, vi har juh samma setup juh ^^

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zordor
men hur ska jag ställa in alla andra minnes inställningar, just nu har ja 5-5-5-16 men alla andra inställningar då ska ja låta dom vara på auto elle?? tror det är dom som spökar nämligen

EDIT
Blubben kan inte du fota dina minnesinställningar eller typ skriva dom så jag kan få se hur du har gjort, vi har juh samma setup juh ^^

Vad jag kommer ihåg står allt det mesta på auto, har satt memory optimization till standard och option 2 på en av de andra inställningarna.
Så jag vet inte riktigt.

Men jag kan kolla exakta inställningarna senare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tack så mycket

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Citat:

EDIT

De andra minnesinställningarna, tycker jag du bör ha kvar på Auto.

Testade du dig fram rörande volten...jag tror nog att det är där det "spökar" för dig...

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

aha okej tack så mycket

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Batteriet kan ju faktiskt vara kasst från fabrik, ett halvdåligt batteri är nog svårt att hitta i kvalitetskontroller för moderkortet.

Omstartscykeln (dual bios funktionen tror jag) är ett tecken på att kortet inte tycker om inställningarna.

Grejen till varför jag satte minnet till 2.0 (1:1) är för att det ger nästan bäst prestanda och dessutom om minnena är under spec så vet du att det inte är de som tar stopp. Altså 2.0 på minnena och sen multi ner till 6 på cpun och sen kan du testa lite hur högt moderkortet går, efter det höjer du cpu multin och ser vad max för cpun är.

Jag har ju som sagt problemet att mina minnen stoppar vid 500MHz fsb.

Om omstartscykeln är som du säger så borde ju inte batteriet vara något problem egentligen. Låter mer som att det _ska_ vara så. När datorn startas automatiskt, utan omstartscykel så sparas inställningarna precis som de ska numera.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk

skillnad mellan DQ6 och DS4 ip35

Gigabyte P35-DQ6
Gigabyte P35-DS4 iP35

vad är det för skillnad mellan de 2 moderkorten,förutom att det skiljer 500 kr i pris.

det ända jag hittar som skiljer är
Hårdvaruegenskaper Kylning av värmerörskretsar, Quad BIOS -den dyrare.
Hårdvaruegenskaper DualBIOS, kylning av värmerörskretsar -den billiga.

vad innebär det i praktiken?att bara setup miljön skiljer sig åt? och om ma nska klocka en quad cpu så ska ma nvälja det dyrare kortet?

Permalänk
Medlem

Re: skillnad mellan DQ6 och DS4 ip35

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zipzipzip
Gigabyte P35-DQ6
Gigabyte P35-DS4 iP35

vad är det för skillnad mellan de 2 moderkorten,förutom att det skiljer 500 kr i pris.

det ända jag hittar som skiljer är
Hårdvaruegenskaper Kylning av värmerörskretsar, Quad BIOS -den dyrare.
Hårdvaruegenskaper DualBIOS, kylning av värmerörskretsar -den billiga.

vad innebär det i praktiken?att bara setup miljön skiljer sig åt? och om ma nska klocka en quad cpu så ska ma nvälja det dyrare kortet?

Haha så det kan bli! Hade precis tänkt låna tråden för samma fråga och såg att det redan hade blivit gjort av zipzipzip.

Jag undrar precis samma sak, Står och väljer mellan just dessa två. Jag gjorde en jämförelse här, http://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=334478&sku=334479 och kan inte se stora skillnader, Dock ser jag att Fabriksgarantin är 60 månader på P35-DQ6 och bara 36 månader på P35-DS4 iP35. Varför är det så?

Vad mer är skillnad? Någon som kan ge ett tips, skicka gärna ett PM för att inte gå för mycket offtopic.

Tack // Johan

Permalänk
Medlem

Dq6 har quadbios Ds4 har Dual
Dq6 har 4 e-sata portar istället för 2
Dq6 har större kylning bakom(under) moderkortet
Dq6 skall ha bättre och mer spänningsregulatorer

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk
Medlem

Tack tack, Finns det något mer att säga om DQ6? Annars blir det nog ett sådant kort. Hur är möjligheterna för fläkt placering iochmed Silent Pipen?

Permalänk
Medlem

Samma som Ds4 men du har en liten bökig plåt under kortet också som måste pillas bort.
Skulle rekommendera Ds4:an, tycker inte att Dq6:an är ett prisvärt kort.
Men vill man ha 4 esata så kan man ju ta det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Saken är att jag kör fyra diskar och kommer samtidigt köpa Quad Core - Därför tycker jag det verkar vettigt att satsa på DQ6.

Permalänk
Medlem

Antar att du vet vad Esata är?
Du kan alltså ha 4 diskar utanför chassiet. Du får med en pci plåt med 4 st kontakter istället för 2. I övrigt så har Ds4 och Dq6 lika många sataportar alltså 8 st.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Japp.. tack ändå Du snackade lite om quad och dual bios, är det någon större skillnad? Om jag har pengarna och kommer köra Quad Core och möjligtvis ett par extra diskar bör jag väll satsa på en DQ6. Det tycker jag låter förnuftigt iallafall.

Permalänk
Medlem

Gör ingen större skillnad om inte skall ändra i bios några ggr per dag :).
Har man dualbios så kan man spara olika setups. I quad kan du spara på olika chipp.
Skall du inte ha moderkortet till och klocka cpun till max med tex vattenkylning så tycker jag att ett Ds4 är mycket bättre. Man kan ju ha lika mycket diskar iom att korten har lika många sataportar. Du kan ju lägga dom 500-600 på en riktigt tyst o bra kylning istället :), lr en extra hårddisk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad använder DS4 för minnesvolt? Jag har ju Corsair XMS2 PC6400 CL5 som är rekommenderat 1.9, med hur mycket ska jag öka då i BIOS?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad använder DS4 för minnesvolt? Jag har ju Corsair XMS2 PC6400 CL5 som är rekommenderat 1.9, med hur mycket ska jag öka då i BIOS?

Det är standard DDR2 volt vad trodde du(1.8V)?

Visa signatur

Permalänk

tänkte köpa detta kort och q6600 med Noctua NH-U12F, hoppas bara att det går å trycka fast den relativt lätt.

Visa signatur

:: Gigabyte P35-DS4 iP35 :: Q6600 @ 3,2 :: Corsair 4GB DDR2 PC-6400 :: Gainward GTX 460 GS 1GB:: Western Digital 150GB RaptorX 10000rpm, 500GB 7500rpm :: Corsair HX 620W :: Cooler Master STC-T01 :: razer Barracuda AC-1 ::
Razer Tarantula & Logitech G500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Det är standard DDR2 volt vad trodde du(1.8V)?

Så, vad? Volten ligger på 1.9 standard alltså?

Btw, jag kan inte köra 7*350, då kör den omstartscykeln och den ställer om sig. Får väl testa 6*400 ist.

Visa signatur

Permalänk

tänkte köpa detta kort och q6600 med Noctua NH-U12F, hoppas bara att det går å trycka fast den...

Visa signatur

:: Gigabyte P35-DS4 iP35 :: Q6600 @ 3,2 :: Corsair 4GB DDR2 PC-6400 :: Gainward GTX 460 GS 1GB:: Western Digital 150GB RaptorX 10000rpm, 500GB 7500rpm :: Corsair HX 620W :: Cooler Master STC-T01 :: razer Barracuda AC-1 ::
Razer Tarantula & Logitech G500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GodAmongMen
tänkte köpa detta kort och q6600 med Noctua NH-U12F, hoppas bara att det går å trycka fast den...

Finns säkerligen ngn i denna tråd som har Noctua NH-U12F....
Annars så finns det en tråd som enbart behandlar kylare/fläktar för detta moderkort...http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem
Citat:

Så, vad? Volten ligger på 1.9 standard alltså?

Btw, jag kan inte köra 7*350, då kör den omstartscykeln och den ställer om sig. Får väl testa 6*400 ist.

Nej 1.8...

Så du måste altså höja volten med 0.1 volt för att köra enligt minnenas spec.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite resultat från mitt överklockningsprojekt:

Med multiplier 6 testade jag hur högt jag kunde få FSB utan
att CPU begränsar. Vid 498 MHz tog det stopp, även med
minnestiming 5-7-7-20 (körde 5-5-5-15 upp till 490 MHz).

Med multiplier 8 och 5-5-5-15 kunde jag komma upp till
FSB 476 (3.8 GHz) men stabiliteten var inte så bra.

Jag fick systemet stabilt vid FSB 464 (3.712 GHz) och
kör med den inställningen tills vidare (temp 65 grader
vid 100% load med TAT; lägre med Orthos 55-60 grader).
VCore är 1.575 V

Sammanfattningsvis är jag nöjd - jag hade hoppats nå 3.5 GHz
och det överträffades ju rejält. Mer detaljer finns under tråden
med överklockningsresultat c2d
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=751...

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Lite resultat från mitt överklockningsprojekt:

Med multiplier 6 testade jag hur högt jag kunde få FSB utan
att CPU begränsar. Vid 498 MHz tog det stopp, även med
minnestiming 5-7-7-20 (körde 5-5-5-15 upp till 490 MHz).

Med multiplier 8 och 5-5-5-15 kunde jag komma upp till
FSB 476 (3.8 GHz) men stabiliteten var inte så bra.

Jag fick systemet stabilt vid FSB 464 (3.712 GHz) och
kör med den inställningen tills vidare (temp 65 grader
vid 100% load med TAT; lägre med Orthos 55-60 grader).
VCore är 1.575 V

Sammanfattningsvis är jag nöjd - jag hade hoppats nå 3.5 GHz
och det överträffades ju rejält. Mer detaljer finns under tråden
med överklockningsresultat c2d
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=751...

Riktigt läckert, grattis

Själv kör jag idag med 8x450, stabil i Orthos med en maxtemp på 67

Visa signatur

Permalänk
Medlem

asså det där med timings, är det bara och testa sig fram eller? jag har inte den blekaste hur dom ska stå nämligen :P, vad gör dom btw? ligger nu stabilt i 2.6 ska se om ja kan dra upp den mer idag :P... jo(!) vilken multiplier är bäst?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

asså det där med timings, är det bara och testa sig fram eller? jag har inte den blekaste hur dom ska stå nämligen :P, vad gör dom btw? ligger nu stabilt i 2.6 ska se om ja kan dra upp den mer idag :P... jo(!) vilken multiplier är bäst?

Altså det beror ju på, du måste ta reda på max fsb och minneshastigheter plus max frekvensen på cpun för att veta vilken som är bäst.

T.ex. 6x500=3000MHz, det kanske är max fsb och minneshastigheter(som för mig). Max cpu ligger över det så nu ligger jag på 7x475=3325MHz, cpun klarar mer men jag vill ha låga timings på minnena så därför kör jag på detta.
Så allt beror på vad du har, vad du vill och max gränserna för de olika delarna.

De bästa timings står i spec för minnena, mina går t.ex. i 4.4.4.12 medans standard brukar vara kanske 5.5.5.15(kommer inte ihåg riktigt).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

aha, det blev genast lite klarare i dimman ^^ tackar

Visa signatur