Permalänk
Medlem

C2D E6600 blir alldeles för varm

Klockade min processor i går kväll till 3 GHz men märkte att den blev väldigt varm (50 grader idle). Har klockat den en gång innan till 3 GHz men då va värmen uppde i 35 grader idle kanske. Nu har jag klockat den till normal klock igen (2,4 GHz) men processorn är alldeles för varm fortfarande, tempen är mellan 40-45 grader på idle vilket är för varmt då innan låg den på 25-30 grader i idle oklockat. Temperaturen i rummet är knappt 20 grader så de borde inte vara för varmt.

Tog en liten bild på CPU-z om det kan va till nytta: http://s194.photobucket.com/albums/z24/Gujukal/?action=view&c... (notera dock att den klockar ner sig till 1605 MHz när den inte använder så mkt processor kraft, tror heller inte volten stämmer då den ligger på 1.2 V i andra program.

Hjälp uppskattas

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem att den sjönker m.m. :/

Permalänk

Rengör CPU-kylaren?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PirAteN88
Jag har liknande problem att den sjönker m.m. :/

du menar att den växlar ner till en lägre multipel vid idle? stäng av speedstep (eist) i bios om du inte vill använda den funktionen.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Rengör CPU-kylaren?

Jo när jag öppnade datorn och blåste på CPU fläkten kom det rejält med damm som sitter i flänsarna, någon idè på att få väck dammet på ett effektivt sätt utan att dammsuga då det bildas statisk elekricitet som kan skada komponenterna.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Permalänk

Jag har dammsugit mina datorer i över 5 år.. ingenting som gett med sig än och skulle det göra det.. äh, den risken finns inte

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

har samma problem, jag klockade mig dator till max, sen klockade jag ner den(sommarvärmen) och då är den fortfarande varm, har en Noctua NH-U12F med 3 st 120mm fläktar på, den ligger 41-42 grader idle med orginalklock på en 4600+ ! Har orginal vcore och allt!

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk

Även jag har dammsugit min dator i ... fler än 7 år och aldrig fått ngt problem pga. det. Skitsnack det där om statisk elektricitet och dammsugare.. :S

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, får väll ta o dammsuga den när jag orkar ;P

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

min processor ligger idle på 55 grader, men den ökar inte när jag belastar den.
innan jag bytte moderkort låg den på ca 30-35 grader.

men det verkar inte som den vantrivs på något sätt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredPeace
Även jag har dammsugit min dator i ... fler än 7 år och aldrig fått ngt problem pga. det. Skitsnack det där om statisk elektricitet och dammsugare.. :S

låter du katten glida in i datorn och softa också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gujukal
Jo när jag öppnade datorn och blåste på CPU fläkten kom det rejält med damm som sitter i flänsarna, någon idè på att få väck dammet på ett effektivt sätt utan att dammsuga då det bildas statisk elekricitet som kan skada komponenterna.

Jag fattar inte hur fan ska det kunna bli statiskt när dom flesta dammsugarmunstycken är i PLAST!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sewe
Jag fattar inte hur fan ska det kunna bli statiskt när dom flesta dammsugarmunstycken är i PLAST!!!

ehm... va? brukar du ha stora problem med statiskt laddad metall eller?

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
ehm... va? brukar du ha stora problem med statiskt laddad metall eller?

Va???

Quotar detta:Jo när jag öppnade datorn och blåste på CPU fläkten kom det rejält med damm som sitter i flänsarna, någon idè på att få väck dammet på ett effektivt sätt utan att dammsuga då det bildas statisk elekricitet som kan skada komponenterna.

Å därför säger jag dom flesta munstycken e i plast=inge statiskt ,även om du är statisk laddad så kan inte det överföras till dammsugarmunstycken som är i plast...comprende........

Permalänk

testa att kamma ditt hår med en plastkam. kamma ganska rejält. vad händer? jo, kammen blir statiskt laddad. vad var kammen gjord av? plast.

jag tror inte att du vet vad statisk laddning är för någonting, tyvärr. det uppstår när två material gnids mot varandra så att elektroner lossnar från det ena och förs över till det andra. på så sätt uppstår ett överskott eller underskott av laddning, även kallad statisk electricitet.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
testa att kamma ditt hår med en plastkam. kamma ganska rejält. vad händer? jo, kammen blir statiskt laddad. vad var kammen gjord av? plast.

Fan det har du rätt i ......nu fick jag ge mig...:)

Men det händer bara om du som du skriver "kamma rejält" så dammsugning borde iaf inte vara ett problem, har själv gjort det i flera år utan problem å jag vet att fel pga statiskt kan visa sig mycke senare enl vissa så kommer jag iaf dammsuga min burk..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sewe
Fan det har du rätt i ......nu fick jag ge mig...:)

Men det händer bara om du som du skriver "kamma rejält" så dammsugning borde iaf inte vara ett problem, har själv gjort det i flera år utan problem å jag vet att fel pga statiskt kan visa sig mycke senare enl vissa så kommer jag iaf dammsuga min burk..

vad gäller dammsugning av datorer så har jag ingen aning om huruvida man riskerar skada eller inte. jag antar att det man oroar sig för är att man dammsugit en matta eller liknande innan så att munstycket är statiskt laddad och sedan kommer man åt någon komponent som får en ESD-chock. jag tror inte att munstycket kan laddas upp bara genom dammet som passerar genom det, men jag kanske har fel.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Men om man inte nuddar komponenterna med dammsugaren borde det inte va några problem väll?

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gujukal
Men om man inte nuddar komponenterna med dammsugaren borde det inte va några problem väll?

teoretiskt sett kan en statisk laddning hoppa utan kontakt men jag tror det är osannolikt i sammanhanget då differansen i laddning inte borde vara så stor och därmed inte attraktionen så stark.

om du oroar dig, varför inte bara skippa dammsugaren och använda t ex komprimerad luft? en burk kostar typ 100 kr och räcker i en evighet.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Har dammsugit nu men det blir knappt någon skillnad. Vill fan ha en ny prolle av netgiganten.se

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Det är knappast din processors fel, och om du inte märker av nån skillnad i stabilitet eller så, så ser jag ingen anledning att klaga :>

Antingen har ditt moderkort eller processor börjat VISA fel temperatur (kanske kollar du med ett annat program nu än då?), eller så har kontakten mellan processor och kylare blivit sämre kanske.. Testa montera om den (tvätta bort gammal kylpasta och ha på ny)

Edit: angående statisk elektricitet så kan detta vara skadligt för elektroniken även om den laddade saken (t ex dammsugarens munstycke) inte ens är nära att röra vid elektroniken. Det handlar om fält av statisk laddning tror jag.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Den är väldigt stabil så då är väll det du säger, men är det svårt att sätta på kylpasta, för jag är lite av en n00b när det gäller sånt.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sewe
Fan det har du rätt i ......nu fick jag ge mig...:)

Men det händer bara om du som du skriver "kamma rejält" så dammsugning borde iaf inte vara ett problem

Nänä.. Som vi alla vet så är fenomenet statisk elektriciet intimt förknippat med när just swelockare kammar sig och inget annat tillfälle alls här världen

Permalänk
Medlem

kul.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Avstängd

Ska vi snacka teoretiskt så är det inte säkrare att använda en burk med komprimerad luft. Eftersom den statiska elektriciteten kan uppstå på grund av dammpartiklarna man avlägsnar. =/

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
Jag har dammsugit mina datorer i över 5 år.. ingenting som gett med sig än och skulle det göra det.. äh, den risken finns inte

Du har aldrig haft några "konstiga" hårdvarufel? Grejer som inte går att få att fungera eller som lägger av plötsligt. Det kan t.ex. vara ett minne som börjar krångla eller några portar på moderkortet som lägger av.
Det är typiska "dammsugar"-problem.

Permalänk
Avstängd

Re: C2D E6600 blir alldeles för varm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gujukal
Klockade min processor i går kväll till 3 GHz men märkte att den blev väldigt varm (50 grader idle). Har klockat den en gång innan till 3 GHz men då va värmen uppde i 35 grader idle kanske. Nu har jag klockat den till normal klock igen (2,4 GHz) men processorn är alldeles för varm fortfarande, tempen är mellan 40-45 grader på idle vilket är för varmt då innan låg den på 25-30 grader i idle oklockat. Temperaturen i rummet är knappt 20 grader så de borde inte vara för varmt.

Tog en liten bild på CPU-z om det kan va till nytta: http://s194.photobucket.com/albums/z24/Gujukal/?action=view&c... (notera dock att den klockar ner sig till 1605 MHz när den inte använder så mkt processor kraft, tror heller inte volten stämmer då den ligger på 1.2 V i andra program.

Hjälp uppskattas

Hmm den verkar inte trivas med din cpu kylare kanske? Testa att byta till en annan temporärt och se hur det blir..

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Ska vi snacka teoretiskt så är det inte säkrare att använda en burk med komprimerad luft. Eftersom den statiska elektriciteten kan uppstå på grund av dammpartiklarna man avlägsnar. =/

fast då tror jag att du glömmer bort att ta sannolikheten i beräkning. mindre risk = säkrare.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gujukal
Klockade min processor i går kväll till 3 GHz men märkte att den blev väldigt varm (50 grader idle). Har klockat den en gång innan till 3 GHz men då va värmen uppde i 35 grader idle kanske. Nu har jag klockat den till normal klock igen (2,4 GHz) men processorn är alldeles för varm fortfarande, tempen är mellan 40-45 grader på idle vilket är för varmt då innan låg den på 25-30 grader i idle oklockat. Temperaturen i rummet är knappt 20 grader så de borde inte vara för varmt.

Tog en liten bild på CPU-z om det kan va till nytta: http://s194.photobucket.com/albums/z24/Gujukal/?action=view&c... (notera dock att den klockar ner sig till 1605 MHz när den inte använder så mkt processor kraft, tror heller inte volten stämmer då den ligger på 1.2 V i andra program.

Hjälp uppskattas

Hur klockar du din burk, är det via bios eller program?
Vad står det för volt på CPUn i bios, eller är den inställd på Auto?
Vilken utav versionerna utav Ausus P5B har du?

Jag tror jag läst någonstans att P965 älskar värme...

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|