baldurs gate 2 fråga, dual class.

Permalänk

baldurs gate 2 fråga, dual class.

hej, jag har tagit upp baldurs gate 2 igen och är lite vilsen i mitt första party med dual class karaktärer.

i mitt party så har jag 3 stycken kensai som jag ska dual class'a till 2 kensai/mage och 1 kensai/thief men mitt problem är att jag vet inte vid vilken level jag ska göra det. kan tillägga att jag ska spela igenom throne of bhaal också. så ifall någon har en aning om varför man ska göra det vid vissa levlar och vill dela med sig så blir jag glad:P

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har ingen info på spelet uppe men om jag minns rätt så äär det smartast att välja ny klass vid level 9 eller 13-14, beror lite på också hur länge du orkar vänta på att få dina mage/thief skills

Ett bra ställe att få reda på sådana frågor är http://www.gamebanshee.com/forums/baldurs-gate-ii-shadows-of-...
Se upp för spoilers bara.

Permalänk
Medlem

Som Kensai/Mage bör du dual-classa (ursäkta svengelskan) vid antingen lvl 9 eller lvl 12. Jag skulle rekommendera lvl 9.
Gör du det vid lvl 9 har du möjlighet att få lvl 8 spells när du har lvl 17.
Gör du det vid lvl 12 kan du inte få lvl 8 spells men får istället +1 to hit och
-1 to speed extra och en extra Kai/dag.
Alltså har du att välja på lvl 8 spells eller snäppet bättre på att slåss, ganska lätt val imo.

Edit: fan nu blev man sugen på att soloa. Funderar på att soloa med en Archer, Boots of Speed ftw

Permalänk

okej, nu fick jag lite mer kött på benen iaf:P

fast nu har det dykt upp ett nytt problem, nu när jag har dual class'at min kensai/thief så kan han inte använda varken armor eller gauntlets. trodde att man skulle få tillgång till alla thief abilities genom att köra dual class. dock så kan jag använda till exempel mercykiller ring som bara thiefs kan använda. är väl kanske inte så påläst på reglerna som jag trodde.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Onkel Morra
okej, nu fick jag lite mer kött på benen iaf:P

fast nu har det dykt upp ett nytt problem, nu när jag har dual class'at min kensai/thief så kan han inte använda varken armor eller gauntlets. trodde att man skulle få tillgång till alla thief abilities genom att köra dual class. dock så kan jag använda till exempel mercykiller ring som bara thiefs kan använda. är väl kanske inte så påläst på reglerna som jag trodde.

Har för mig att du 'får tillbaka' det som du lärde dig som kensai när man blir samma lvl som man är som kensai. Dvs. när man klassar om till tjuv så blir du bara en lvl 1 tjuv tills du blir samma lvl med tjuv-delen som med kensai-delan. Men det var ett bra tag sedan jag spelade Baldur så det är möjligt att jag har blandat ihop det med något annat spel. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Rackarns nu blev man ju sugen på att spela.

Permalänk

ja precis men mitt problem ligger i att när jag klassade om till tjuv så fick jag inte tillgång till alla tjuvars abilities till exempel att använda leather armor. kensai'ens restriktioner när det gäller att använda armor och gauntlets ligger kvar fast jag har klassat om. ska det vara så eller har jag missat nåt?

Permalänk
Medlem

det ska väl vara så.. kensai ska inte ha armor, punkt. Annat vore fusk, att dra till med en dualclass lvl och sedan kunna ha armor, låter knepigt.