Permalänk
Inaktiv

Hotspots i Göteborg?

Sitter och skriver examensarbete i Göteborg och skulle då behöva ha internetuppkoppling. Jag har bärbar dator med wifikort men vet inte var man kan sitta med det. I Uppsala så har universitetsbiblioteken gratis trådlöst internet, har inte hittat något liknande på Göteborgs universitetsbibliotek.

Så frågan är, finns det bibliotek eller något liknande med gratis eller billig trådlös internetuppkoppling i Göteborg city?

Permalänk
Medlem

http://www.hotspot-locations.de/modules.php?name=HotSpots&op=...
Hehe hittade efter lite gogglande. Dock på tyska men dom anger 2 adresser. Och enligt forum ska man prova nära gymnasium och tågcentralen.
EDIT: Såg nu att alla på sidan var privata.
http://forum.macworld.se/lofiversion/index.php/t15293.html

Visa signatur

________________________
Amd XP 2600+<> 512 DDR<>FX5600ultra 256mb<>120 GB Samsung + 160 GB Seagate Baracuda
Amd XP 2200+<>512 DDR<>80 GB Samsung

Permalänk
Medlem

skriver du ditt examensarbete på GU eller Chalmers?
Om det är så att du är chalmerist så borde du kunna skaffa ett nomad konto (/net konto) med teckning på delar av chalmers (http://www.cdg.chalmers.se/Nomad/index.sv.html). Det verkar finnas vissa utbildningar inom GU där man kan få tillträde till nomad också t.ex. kemi (http://www.chestud.chalmers.se/dator/nomad.html)

Om du läser på GU någon annanstans så vet jag inte.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Bara att gå i närheten av lämpliga bostadshus och söka

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
skriver du ditt examensarbete på GU eller Chalmers?

Skulle inte tro att frågan ställts om personen redan gick på GU eller Chalmers. Normalt sett så gör man sitt exjobb på ett företag, vilket kan ligga i en annan stad än den man studerar i.

Dock kan det kanske vara möjligt att få ett Nomad-konto även som student vid en annan högskola än Chalmers. Man får i så fall vända sig till nätgruppen på Chalmers och fråga. En annan möjlighet är att kolla med Chalmers studentbostäder (www.csbnet.se) som jag också tror jag ett trådlöst nät man eventuellt kan få använda.

Det pågår ett projekt inom SUNET för att användare på olika högskolor och universitet ska kunna logga in och komma åt både lokala resurser, sina hemmadokument och internet vid besök på andra lärosäten. Tanken är att man ska ha ett enda centralt användarnamn och lösenord som är giltigt på alla högskolor i landet som anslutit sig. Vi är dock ännu inte riktigt där i dagsläget.

Permalänk
Avstängd

scandinavium har jag hört ska ha ett kraftigt trådlöst nätverk

Permalänk
Medlem

Det finns väl ett på centralen? Sitter lappar om det precis innanför ingången, till vänster om Xchange.

/Tobbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbev
Det finns väl ett på centralen? Sitter lappar om det precis innanför ingången, till vänster om Xchange.

/Tobbe

Det kostar dock.

Mitt tips är att ha laptopen i väskan, koppla ett par lurar till den och köra igång Netstumbler och söka av lite nätverk. Finns gott om byggnader som har öppet nätverk, fan, tom Läkarhuset på heden var vidöppet. Annars brukar många kafeér ha trådlöst, vet att Cofeé House nära vasaplatsen har gratis trådlöst internet. Aningen tamt att sitta på ett Kafé för att skriva ett examensarbete, men vafan, det är gratis.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Det kostar dock.

Mitt tips är att ha laptopen i väskan, koppla ett par lurar till den och köra igång Netstumbler och söka av lite nätverk. Finns gott om byggnader som har öppet nätverk, fan, tom Läkarhuset på heden var vidöppet. Annars brukar många kafeér ha trådlöst, vet att Cofeé House nära vasaplatsen har gratis trådlöst internet. Aningen tamt att sitta på ett Kafé för att skriva ett examensarbete, men vafan, det är gratis.

Har du lyckats få Netstumbler att fungera med WinXp sp2 ?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk

Sökte runt lite på nätet nyss och har fått reda på att det finns hotspots i samtliga Espresso House i Göteborg och undrar om det är kostnadsfritt? Om det inte är det så undrar jag om någon känner till några andra ställen i centrala Göteborg där det finns hotspots, förutom donken.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s____87
kolla http://www.fon.com

Orka med Fon. Jag vill surfa smärt fritt imorgon när jag är på stan.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem

ehh? varsegod o skaffa ett 3g abonnemang med valfri leverantör....

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk

Det är väldigt fattigt av Stadbiblioteket att inte erbjuda Wlan för deras kunder.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem

Kafé Vanilj på Kyrkogatan 38 har trådlöst nätverk. Dock ej gratis.

Permalänk

Surfade helt gratis på Cafe Eva Peye idag. Ligger diagonalt i korsningen mot 7-eleven på Avenyn. Fungerade faktiskt riktigt bra även om det tog en liten 2-3 att ansluta. Hastigheten var okej och de har en stor uteservering vilket är utmärkt för den som bara vill surfa och inte köpa något från cafet.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80