Permalänk
Medlem

Zepto Znote 3415W?

Sitter o funderar på bärbart och har plockat ihop en Znote, tänkte bara höra vad ni tycker om specsen, och om det går att få ihop ngt bättre till någorlunda samma pris?

15,4" WXGA 1280x800 - 3415W
2.00 GHz Intel® Core™2 Duo T7300 800MHz
2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM, Zepto
NVIDIA® Geforce 8600M GT
100GB 7200rpm SATA Harddisk
9 Cell Batteri till 2x25W/3x15W
Inbyggd Bluetooth
Intel® Turbo Memory 1GB (endast Vista)
Intel Pro/Wireless 4965AGN - 300Mbit
Tangentbord Znote 2x25W/3x15W Svart SE
SAMSUNG DVD-RW DL Brännare 6xx4W/6xx5WD/2xx5W/3x15W
Microsoft® Windows® Vista Home Basic - SE

Är lite fundersam över operativet, men är det värt att lägga på 300 spänn för premium?

Och hur ser tangentbordslayouten ut för Znoten? Har ingen lust med att ha nån Fn-knapp i nedre vänstra hörnet och Ctrl innanför...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Re: Zepto Znote 3415W?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Borgen

Och hur ser tangentbordslayouten ut för Znoten? Har ingen lust med att ha nån Fn-knapp i nedre vänstra hörnet och Ctrl innanför...

Tack på förhand!

Det finns bilder på zeptos hemsida www.zepto.se ...

tex: http://zepto.se/Media/Components/Scaled/1000/100316_11.jpg

det är en 3415, och på det tangent bordet som sitter på den sitter fn längst ut, dock har det ej åäö, så kanske kan variera, fast tror inte det.

annars kan jag väll rekomendera vostro, bra pris och prestanda

Permalänk
Medlem

Re: Re: Zepto Znote 3415W?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
Det finns bilder på zeptos hemsida www.zepto.se ...

tex: http://zepto.se/Media/Components/Scaled/1000/100316_11.jpg

det är en 3415, och på det tangent bordet som sitter på den sitter fn längst ut, dock har det ej åäö, så kanske kan variera, fast tror inte det.

annars kan jag väll rekomendera vostro, bra pris och prestanda

Mmh, okej, vet inte om man lär sig leva med den där Fn-knappen alltså :/ kanske ska ringa dom...

Har tittat lite på en Dell Vostro 1500 också, någon som vet hur är den i jämförelse? Kommer ju iaf ner en del i pris om jag väljer den...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Borgen
Mmh, okej, vet inte om man lär sig leva med den där Fn-knappen alltså :/ kanske ska ringa dom...

Har tittat lite på en Dell Vostro 1500 också, någon som vet hur är den i jämförelse? Kommer ju iaf ner en del i pris om jag väljer den...

Fn-knappen är störigt i 1-2 veckor max. Man kan vänja sig vid allt här i världen.

Vostron är i princip likvärdig med Zepton, förutom att zepton har 512mb minne på grafikkortet, medans Vostron har 256. Zepton får cirka 200p mer i 3dmark06 än Vostron

Permalänk
Medlem

Jag brukar bara säga det som är positivt med 3415W, nu ska jag göra motsatsen. Negativt:

- Minneskortsläsaren som sitter på sidan är dåligt designad, de flesta minneskorten hamnar innanför kanten och är väldigt svåra att få ut.

- Fn knappen längst ner till vänster som på de flesta datorer, letar efter program eller bios som kan byta plats på dem.

- ingen Ps/2 port, kan ej ansluta gamla hederliga tgb från 90-talet.

- översta raden knappar på tgb (esc - pause/break) är lite smal samt att tgb ger lite vika.

Resten är bara positivt, mindre att skriva om jag skrev såhär^^ !

Permalänk
Medlem

det där med PS/2 kan du ju ta bort då jag vet ingen ny laptop som den porten existerar på. Och alla har inte tangentbordsfelet, inte jag iaf.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Nu har jag kanske kommit på det, man kan byta plats på Capslock och Ctrl, fn är en knapp som man bara kan ändra på hårdvarumässigt, den finns inte i windows, ska testa byta och posta om det går!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Fn-knappen är störigt i 1-2 veckor max. Man kan vänja sig vid allt här i världen.

Vostron är i princip likvärdig med Zepton, förutom att zepton har 512mb minne på grafikkortet, medans Vostron har 256. Zepton får cirka 200p mer i 3dmark06 än Vostron

Jävla Fn-knapp :/

Landar på 9200:- ex moms för Vostron, men då med en 5400rpm HDD, och det vill jag inte ha egentligen... Ett plus är ju att man får en sjysstare version av Vista i det priset.

Znoten landar på 10 500 ex moms, snabbare leverans, bättre hdd och grafik, plus lite annat godis som Intel Turbo Memory 1GB t ex...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag brukar bara säga det som är positivt med 3415W, nu ska jag göra motsatsen. Negativt:

- Minneskortsläsaren som sitter på sidan är dåligt designad, de flesta minneskorten hamnar innanför kanten och är väldigt svåra att få ut.

- Fn knappen längst ner till vänster som på de flesta datorer, letar efter program eller bios som kan byta plats på dem.

- ingen Ps/2 port, kan ej ansluta gamla hederliga tgb från 90-talet.

- översta raden knappar på tgb (esc - pause/break) är lite smal samt att tgb ger lite vika.

Resten är bara positivt, mindre att skriva om jag skrev såhär^^ !

Låter som jag kan leva med de problem du nämnt Hoppas du hittar nån bra lösning på Fn

Fattar inte vad som är så bra med CrystalClear heller, jobbigt i solen är det iaf!

Permalänk
Medlem

JAAAAA, jag lyckas fan alltid när det gäller att programmera eller hacka XP/Vista.

Jag har nu bytt plats på CTRL och den meningslösa tangenten CapsLock! Så nu är CapsLock CTRL, (skönt i spel). Vill vem som helst också byta plats (fungerar på windows 2000/XP/Vista, så gör följande,

klicka på "kör" och starta "regedt32.exe"

Gå in på HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Keyboard Layout
högerklicka och skapa ett nytt binärvärde och namnge den "Scancode map"

Dubbelklicka på "Scancode map" och skriv rakt av (utan mellanslag)

00 00 00 00 00 00 00 00 03 00 00 00 3a 00 1d 00 1d 00 3a 00 00 00 00 00

klicka ok och starta om datorn, Och Voílà, nu är Capslock på CTRL och vice versa.

Permalänk
Medlem

Vill man ha en 7200rpm hårddisk till vostro kan man ringa in och beställa istället. Då kan man ändra från Vista buisness till Home premium istället.

Beställde min för 1h sedan och väntar på bekräftelse mailet nu.

Fick:
Intel Core2duo T7300
2 gig ram minne
160GB 7200rpm hårddisk
8600GT 256Mb dedikerat minne
1280x800 w. True Life
4års förlängd garanti med på platsen service

för 10900 inkl moms (hade 5% studentrabatt)

Tyckte priset blev riktigt nice i.o.m. hårddisken samt den förlängda garantin som e guldvärd om man ska sälja datorn vidare.

Visa signatur

Macbook Pro (mid 2009) | Playstation 4 | Wii | Panasonic PX70

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barry_J
Vill man ha en 7200rpm hårddisk till vostro kan man ringa in och beställa istället. Då kan man ändra från Vista buisness till Home premium istället.

Beställde min för 1h sedan och väntar på bekräftelse mailet nu.

Fick:
Intel Core2duo T7300
2 gig ram minne
160GB 7200rpm hårddisk
8600GT 256Mb dedikerat minne
1280x800 w. True Life
4års förlängd garanti med på platsen service

för 10900 inkl moms (hade 5% studentrabatt)

Tyckte priset blev riktigt nice i.o.m. hårddisken samt den förlängda garantin som e guldvärd om man ska sälja datorn vidare.

Låter nice, men varför valde du inte högre upplösning på skärmen? Är efter lite funderingar inte så säker på att jag vill ha en 7200rpm då den blir så varm samt drar ner batteritiden.. Va lite småsugen på dellen, men deras garantier kostar en del, och vet inte om jag känner för den där på-platsen-garantin, verkligen värt 1800SEK?

Är väldigt intresserad av Acer TravelMate 7720G nu, dryga 12'SEK går den på inkl moms, kapar bort den och landar strax under 10'SEK känns ganska värt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
JAAAAA, jag lyckas fan alltid när det gäller att programmera eller hacka XP/Vista.

Jag har nu bytt plats på CTRL och den meningslösa tangenten CapsLock! Så nu är CapsLock CTRL, (skönt i spel). Vill vem som helst också byta plats (fungerar på windows 2000/XP/Vista, så gör följande,

klicka på "kör" och starta "regedt32.exe"

Gå in på HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Keyboard Layout
högerklicka och skapa ett nytt binärvärde och namnge den "Scancode map"

Dubbelklicka på "Scancode map" och skriv rakt av (utan mellanslag)

00 00 00 00 00 00 00 00 03 00 00 00 3a 00 1d 00 1d 00 3a 00 00 00 00 00

klicka ok och starta om datorn, Och Voílà, nu är Capslock på CTRL och vice versa.

Går det att ändra funktion knappen mot ctrl också då?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Går det att ändra funktion knappen mot ctrl också då?

Svaret finner du lite längre upp:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Nu har jag kanske kommit på det, man kan byta plats på Capslock och Ctrl, fn är en knapp som man bara kan ändra på hårdvarumässigt, den finns inte i windows, ska testa byta och posta om det går!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Borgen
Låter nice, men varför valde du inte högre upplösning på skärmen? Är efter lite funderingar inte så säker på att jag vill ha en 7200rpm då den blir så varm samt drar ner batteritiden.. Va lite småsugen på dellen, men deras garantier kostar en del, och vet inte om jag känner för den där på-platsen-garantin, verkligen värt 1800SEK?

Är väldigt intresserad av Acer TravelMate 7720G nu, dryga 12'SEK går den på inkl moms, kapar bort den och landar strax under 10'SEK känns ganska värt.

Skärmen valde jag p.g.a att jag vill spela spel i native upplösningen och att det enligt forumet på www.notebookreview.com varit lite strul med skärmarna som har högre upplösning.

Hade från början inte tänkt ta någon garanti förlängning utan bara uppgradera HDD. Säljaren sa då att uppgradering av hårddisken kostade 500kr. Vilket jag tyckte va lite dyrt. Fick då förslaget att jag fick HDD gratis om jag valde 4års på platsen service. Känns ganska skönt att man e säkrad om något går sönder under 4år. ÄVen om man ska sälja den vidare efter tre så höjer det värdet väsentligt skulle jag tro. Tar ju bort osäkerheten med att köpa begagnat.

Vad jag hört ska inte en 7200rpm disk sänka batteritiden så mycket eftersom den hittar datan som ska laddas in snabbare och särskilt mycket varamare tror jag inte det blir iheller. Vostro och Inspiron ska ju vara riktigt svala.

Acern har ju sämre grafikkort så den hade inte jag valt, men allt beror ju på vad man prioriterar.

För samma pris som den kostar får man ju fyra års förlängd garanti och bättre grafikkort. Är väl bara processorn som skiljer men den skillnaden tror jag inte man märker av vid vanligt användande.

EDIT: Gjorde ett litet tillägg

Visa signatur

Macbook Pro (mid 2009) | Playstation 4 | Wii | Panasonic PX70