Permalänk
Medlem

Bygga router

Tänkte använda min p3a som router, brandvägg, webbserver å eventuelt ftp och undrar hur man ska bygga upp nätverket.

funderar på vilken lösning man ska använda och om det går att bygga såhär.

alt1:
internet -> p3 routern/brandvägg/ftp/web/ -> switch -> datorer och trådlös accesspunkt till bärbar

alt2 om det går att konfigurera så man har 2 nic's på LAN-sidan:
internet -> p3 router/brandvägg/ftp/web/ nic1 till switch å trådbundna datorer å nic2 till trådlös dator.

vilket alt ska man satsa på?
Jag hadde tänkt köra smoothwall på datorn om man kan lägga in 3e parts program för ftp å web i det, om inte, vilket OS rekomenderas??

helt eller nästan helt grafiska configurationer och gärna baserat på linux uppskattas.

Permalänk

ipcop är ett alternativ
http://www.ipcop.org

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

ok man kan inte installera några 3e parts program i smootwall då??

vilket altenativ av bygge är bäst då??

Permalänk

Alt. 1 skulle jag kört.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.smoothwall.org/ - Det är väl i Smoothwall som man kan köra andra grejer också eller?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
http://www.smoothwall.org/ - Det är väl i Smoothwall som man kan köra andra grejer också eller?

Det låter i så fall bra, håller på att installera smoothwall nu så den som lever får se

sen om jag blir nöjd eller inte får jag väl se snart.

så ös på med OS förslag som matchar minna "krav".

Permalänk
Medlem

NetBSD eller Debian Etch skulle jag tagit. Debian (inkl gnome) kör jag nu på en AMD med 512mb ram. Med netinstall och samba + webserver tog det runt 2 ½ timme att bli klar. Hade jag haft bättre uppkoppling (har 1/1) hade det gått snabbare givetvis.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
NetBSD eller Debian Etch skulle jag tagit. Debian (inkl gnome) kör jag nu på en AMD med 512mb ram. Med netinstall och samba + webserver tog det runt 2 ½ timme att bli klar. Hade jag haft bättre uppkoppling (har 1/1) hade det gått snabbare givetvis.

Även om du inte menar det så låter det som att du rekommenderar Debian med Gnome på en router

Ett skönt router-os är http://m0n0.ch/wall/, helt värt att titta på. Den har ett väldigt enkelt och snyggt webinterface, men du kan göra många avancerade inställningar så du behöver inte vara rädd att du växer ifrån den.

Visa signatur

mirkk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radhus
Även om du inte menar det så låter det som att du rekommenderar Debian med Gnome på en router

Ett skönt router-os är http://m0n0.ch/wall/, helt värt att titta på. Den har ett väldigt enkelt och snyggt webinterface, men du kan göra många avancerade inställningar så du behöver inte vara rädd att du växer ifrån den.

eller pfsense?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk

eller så väljer du det bästa, www.clarkconnect.com

Har provat IPcop, smoothwall och allt men alltid hamnat tillbaka till CC.

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för att jag ställer en fråga i tråden men tyckte vi kunde undvika flera liknade i forumet.

Om man nu skall bygga sig en router. Är det då bättre att använda sig av ett trådlöst nätverskort eller skall man bara köpa sig en AP istället?
Om WLAN NIC är vägen att gå vad skall man då satsa på för att få kompabilitet med mjukvaran?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Testat smoothwall nu och det värkat duga för dhcp och routning men jag kan inte komma på nått enkelt sätt att trycka in å köra en apache server på den.

Förslag på hur jag ska gå tillväga eller ett OS där det går att installera apache server i OSet på ett änkelt å smidigt sätt.

Permalänk
Medlem

Jag kör pfsense nu, grymt nöjd..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Vi tar stickfrågan först.

Att bara köra ett nätverkskort för att emulera en accepunkt ger dig max 11 Mbit i det trådlösa nätet. Åtminsteånne när jag har prövat. Med en vanlig accesspunkt så blir det ju 54.

Det är enklast att köra på ett nic för insidan men det är bättre och säkrare (rätt konfat då) att dela upp nätet efter behov.

Nu blir det nog lite tungt för en p3:a men jag skulle nog gärna testa xen eller liknande för att köra några virtuella partitioner för web servern och brandväggen. Gärna då pfsense som brandvägg. Den är bra och lätt att jobba med

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

hmm skulle du kunna lägga upp lite länkar å kanske skriva hur jag sätter upp routern med de OS m.m som du rekomenderade.

Sedan även hur man konfigurerar Brandvägg m.m efter installation.

Permalänk

Om du absolut måste köra webb/ftp/filservertjänster på samma burk så är det ClarkConnect som gäller. I annat fall vidhåller jag att IPCop är det bästa fallet (grym prestanda, hög säkerhet och väldigt lätt administrerat).

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1