Lägga upp ljudfiler på hemsida??

Permalänk
Medlem

Lägga upp ljudfiler på hemsida??

Skulle vilja lägga upp några ljudfiler (inspelade radiointervjuer) på min hemsida. Hur gör jag detta på bästa sätt?

Ett alternativ jag funderat på är att lägga upp länkar till ljudfilerna i mp3 format. Men de som vill lyssna på filerna får då ladda ner dem först innan dom kan lyssna.

Har också funderingar på ngn form "streaming" lösning. Men det vet jag inte riktigt hur det funkar - någon som kan hjälpa mig med tips? Skulle ju kunna vara smidigt att man kunde klicka på filen på hemsidan och börja lyssna direkt utan att först behöva ladda ner hela filen.

Ngn som kan hjälpa mig med tips och råd om vad som är den bästa lösningen.

Vilket format bör jag välja på filerna. Jag vill att så många som möjligt ska kunna lyssna på filerna utan allt för mycket krångel.

Kan man förhindra/minska risken för att ljudfilerna kopieras eller är det svårt?

Permalänk
Medlem

Är <embed> vad du söker? Filformat på radiointervjuer - då är väl wav eller mp3 bäst... tror jag? Minska risken för kopiering - Copyright? Sen kan du ju luska lite med något serverside språk som php för att dölja vart filen finns

Permalänk

<embed src="ljudfilen.mp3" autostart="yes" visible="no">

har jag för mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonsas
Sen kan du ju luska lite med något serverside språk som php för att dölja vart filen finns

Hur då?

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrikposse
<embed src="ljudfilen.mp3" autostart="yes" visible="no">

har jag för mig.

Skulle nog vara bättre med <embed src="ljudfilen.mp3" autostart="no" visible="yes">. För då så startar den inte själv utan spelas upp när man vill det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Hur då?

header('Content-type: audio/mpeg'); readfile('fil.mp3');

Det döljer bara var filen är, som Lonsas sade att man kan. Det hindrar dock ingen från att ladda ner filen, vilket jag förmodar att trådskaparen vill. Det är i princip omöjligt eftersom klienten måste ta emot datan för att kunna spela upp den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Skulle nog vara bättre med <embed src="ljudfilen.mp3" autostart="no" visible="yes">. För då så startar den inte själv utan spelas upp när man vill det.

Har testat detta men får det inte riktigt att fungera. ven om jag skrivit som ovan autostart = "no" så körs filen igång automatiskt när man laddar sidan. Vad kan det bero på?