Permalänk

Patcha firmware -DVD inspelare-

Tjena!

Denna frågan kanske är långsökt, men vet någon här hur man patchar ett firmware för en DVD-inspelare?

Det jag vill göra är att lägga till stöd för nyare skivor, för vår Philips DVDR75 klarar i princip inga skivor alls längre. Har provat med senaste firmware, men inspelaren klarar ändå inte moderna skivor.

OBS! Jag har aldrig programmerat i hela mitt liv, har dock ändrat lite grejer i inställningsfiler i Linux och OSX (men det är det närmaste till programmering jag gjort). Så försök gärna ta det lite lättförklarat

Jag har tillgång till Windows, Linux och OSX -så jag kan använda det systemet ni tycker passar bäst för ändamålet.

Ifall frågan dyker upp, så ja, jag har kollat om det går att byta DVD+RW-enhet i den, men det gick inte då den var mer eller mindre integrerad med logikkortet.

Tackar i förskott för alla svar

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Edit: Såg inte att du testat det redan. Har du testat att rengöra läsaren men nått sånt dära rengörningskit för cd?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Edit: Såg inte att du testat det redan. Har du testat att rengöra läsaren men nått sånt dära rengörningskit för cd?

Tack för det tipset, men grejen är just det att den klarar inte av nya skivor, utan bara gamla. Den verkar inte gilla skivor som är gjorda snabbare bränning än 4X och allt man kan hitta i butik nu är 8X och uppåt (förrutom +RW, men det blir så omständigt när man ska spela in, rippa till datorn, tömma skivan, bränna ut på en annan skiva).

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk

*edit* Jag läste nog fel, du ville alltså ha hjälp med att modifiera firmwaren?
Då kan jag säga att det kan du nog glömma, även om du skulle lära dig assembler och hur apparatens hårdvara fungerar så är det inte ens säkert att det går.
Resultatet blir en väldigt massa nedlagt tid som man med den kunskapen hade kunnat göra annat för med schysst betalning. Som du sedan skulle kunna köpa X-antal nya dvd-inspelare för.
Att någon insatt först köper en sådan dvd-inspelare som du har, sedan lägger ner någon vecka på att försöka lösa problemet kan du nog glömma.
Justera laser-linsen är däremot något man kan testa och kan kanske lösa problemet. Det mest vettiga förutom att först försöka rengöra den såklart.

*edit2* När jag läste nedan så missbrukade jag t.o.m. ordet patcha, som jag nu tar bort.. Jag borde ha läst ditt inlägg bättre som han nedanför sa.

*gamla inlägget*
Du får nog bättre hjälp i Ljud, bild och hemelektronik forumet, här är det mer frågor om hur man modifierar firmwarens binärkoden efter ens önskemål, inte hur man programmerar in det på en viss apparat. Så någon programmerar erfarenhet behöver man inte alls ha.

Men man borde väl flasha den genom att lägga in firmware på en cd/dvd skiva, om det nu inte medföljer någon extern anslutning till datorn? Detta borde stå i readme filen och det är ju den som man skall följa, då tillverkarna löser det på lite olika sätt.
Du skrev sedan att du hade lagt in nyaste firmwaren, då förstår jag inte riktigt vad problemet med att lägga in den är? Osäker på om det blev rätt eller?

Den vanliga firmware som man drar hem är nog främst inte för dvdenheten, men det är inte omöjligt för tillverkaren att flasha dens logic/styrenheter på samma väg om tillverkaren var smart vid konstruktionen. Om inte så blir detta inte något lätt för en vanlig person att göra.
Det finns även en annan lösning och det är att justera linsen till lasern, som vissa gjorde på xboxen för att den skulle kunna läsa brända cdr skivor. Då vissa dvdspelare (philips?) bara tog brända cdrw/dvd.
Detta är dock inget man lätt gör själv, kolla hos en tv-repatör.(jag antar att garantin är slut) Fast frågan är inte om det är mer lönsamt att köpa en ny dvd-inspelare istället, då de sjunker så snabbt i pris.
Annars sök efter fler personer med samma fel som du, hittar du ingen så är det nog ett fel på just ditt exemplar av dvd-inspelaren. Vilket jag mest tror på, för det borde ju vara väldiga diskussioner om detta annars bland ägare av samma modell av dvd-inspelare som du.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Har du testat att uppgradera firmware? Kolla här:
http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpindex.pl?ctn=DVDR...

Vet ej om stöd för ytterligare skivor finns med men det skadar väl inte att pröva.

Edit: Som vanligt läser man inte folks hela inlägg. Såg att du testat senaste fw. Glöm mitt inlägg!

Visa signatur
Permalänk

Okej, tack iaf. Blir väl att köpa en ny apparat när man har råd.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Du kan göra som jag har gjort med min:
Inuti sitter en IDE-kabel och spelaren följer standarden så det var bara att byta läsaren mot en vanlig datorläsare.

Det fungerar bra (firmwaren är ändrad så den är regionsfri, macrovison är avslaget i "moderkortet"). Nackdelen är att jag inte vet hur man får ner hastigheten på läsaren, då den spinner aningen.