Nästa generation ppu på bild?

Permalänk
Melding Plague

Nästa generation ppu på bild?

Idag har det dykt upp bilder på nästa generations physics processing unit, eller ppu. Kortet kommer från Ageia som är världens enda ppu-tillverkare för tillfället. Prestandamässigt ser det nya kortet mycket biffigare ut än föregående generation.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fysikkort känns så otroligt ointressant för mej. Ännu ett kort som slukar ström och bli varmt samt kostar tusenlappar, tror inte det.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Priset är väl inte helt ointressant heller.. Om ma måste dega liknande som för GPU idag så känns det ju medelintressant...

Visa signatur

1: Win7, i7 920@4GHz, 12GB Dominator, Gainward 4870x2, CM Cosmos, 150GB Raptor + 750GB HDD
2. SuSE 11.1, Q9550@400x8½, 8GB A-Data, GeForce 8500GT, Antec 1200, 4TB HDD

Permalänk

Samma här, fysik-kort måste i så fall revolutionera fysiken i spel. Som hoppet mellan ett integrerat grafikkort till internt. Dessutom så vill man inte ha en allt för strömslukande dator...

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Avstängd

Sugigt att den har fläkt och extra ström.

Blir väl att grafikkorts tillverkarna eller processor tillverkana integrerar fysik funktioner i deras grejer. Orka ytterligare ett kort i datorn.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Hur många är det som stöder fysik genom ATI:s grafikkort?

Permalänk
Medlem

Något som är intressant är att man i GRAW2 (ett av få spel med ageia fysik) kan få igång physx fysik utan en ppu med ett enkelt litet tweak. http://www.ghostrecon.net/forums/index.php?showtopic=45474

Detta kräver visserligen en mycket kraftfull processor men det visar ändå att ppu:s är överflödiga idag. Dom lär knappast bli viktigare i framtiden heller med tanke på att vi hela tiden får snabbare processorer med allt fler kärnor.

Permalänk
Medlem

Överreklamerat. Trodde att Ageia aldrig skulle ha chansen att göra ett nytt chip. Vad höll dem vid liv? Fetta kontrakt på OEM marknaden med förra korte?

Permalänk
Medlem

Unreal Engine 3 stödjer phys-x, så en hel del spel kommer dra nytta av den.

Permalänk
Medlem

Fysikchip känns rätt. Hoppas färgchip, snygga-trädchip och rinnande-vattenchip kommer snart....

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
Fysikchip känns rätt. Hoppas färgchip, snygga-trädchip och rinnande-vattenchip kommer snart....

Fysik är en väldigt stor del av (bra) spel, så att de försöker förstår jag gott och väl. Jag håller visserligen med om att det känns onödigt på många sätt, men att likna fysiksimulering med snygga träd går inte riktigt ihop!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

det gamla physx kortet använder också extern molex

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
Fysikchip känns rätt. Hoppas färgchip, snygga-trädchip och rinnande-vattenchip kommer snart....

Störtskönt

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Läste artickeln Mack90 länkade men jag har fortfarande inte helt klar för mig vad ett sånt här kort gör. Ett hum har jag väll skaffat mig men om någon har en 101 på fysikchips, gärna med lite utan / med bilder så skulle det absolut uppskattas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Läste artickeln Mack90 länkade men jag har fortfarande inte helt klar för mig vad ett sånt här kort gör. Ett hum har jag väll skaffat mig men om någon har en 101 på fysikchips, gärna med lite utan / med bilder så skulle det absolut uppskattas!

Väldigt förenklat så är det fysikkorten som ligger bakom gravitationen för alla spelobjekt. Allt från en död fiende som faller ihop, till en planka som trillar ner från ett tak, och hur ett fordon beter sig eller vad det nu kan vara. Dessa beräkningar är rätt krävande på processorn, och dessa PPU kort är designade för den typen av beräkningar och klarar av dem mycket bättre, så processorn inte behöver belastas så mycket, utan kan jobba med annat, så som AI osv. Så enda egentliga skillnaden är att utan ett fysikchips så skulle det hacka mycket mer, men tack vare vi idag har flera kärnor så krävs det rätt många aktiva fysikobjekt innan det börjar hacka.

Artikeln Mack90 länkade till pratar om en bana i UT3 med en tornado, och hur den drar upp en massa objekt och får dem att snurra omkring. Något som skulle vara väldigt krävande för en vanlig processor.

Alan Wake som är under utveckling använder processorn till fysikberäkningar och de har också en tornado i spelet. De har sagt att köra spelet med en kärna är stort sett omöjligt och att de rekommenderar en processor med 4 kärnor, även om 2 kärnor funkar ok.

Själv är jag fortfarande skeptiskt till Ageia, men efter att ha läst den där artikeln så verkar deras framtid bra ljusare än vad jag trodde. 127 produkter i utvecklig använder deras API som är gratis, medan konkurrentens API (Havok) kostar en massa. Och det var ett bra tag sedan vi hörde något nytt om fysikberäkningar med hjälp av grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Jag tror på fysikkort.
Om nu Ageia påstår att man genom _ett_ spel _kan_ få _uppemot_ 40% högre _fps_ _med_ kortet och påslagna funktioner.. ja då kan man ju _nu_ _hoppas_ på att det ivf inte segar ner i andra _kommande_ titlar.
Å de e ju positivt

Nej, allvarligt.. jag tror faktiskt på fysikkort. Bara en magkänsla som jag för en gångs skull ska hålla på.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Tackar tackar Kazutoyo.

Ska bli intressant att se om ett sånt fysikchips kan göra någon skillnad från en fyrkärning processor. Känner mig fortfarande rätt trygg i min q6600 men framtiden är alltid oviss.

Permalänk
Medlem

Integrera chippet på grafikkorten så blir det mycket mer intressant. Men att folk ska köpa ännu ett kort tror jag inte blir någon succé.

Visa signatur

Intel Core i7 920 - P6T Deluxe V2 - 6gb Corsair Dominator 1600 mhz - XFX Radeon 5870 - Corsair 800D - Corsair H50

Permalänk
Medlem

Problemet är att skillnaden mellan physX och utan physX i dagens spel är bara stora effekter med physX kort och små effekter utan.

I GRAW2 är där dock en bana som är gjord för spelare med physX kort och det är grym skillnad, staket, hus osv går att skjuta sönder, inte som i dom vanliga banorna där tex staket faller samman efter ett givet mönster. Utan brädorna går sönder där kulan träffar och faller samman på ett naturligt sätt.

Visst, man kan sätta på extreme physX i GRAW2 även om man inte har ett physX kort, men det är som sagt bara större effekter man får. Du kan inte spela Aegia island, det finns ett hack för det med, men tro mej det går inte att spela utan physX kort.

En grej som är störande är ju att ingen av konsolerna som gäller just nu har fysik chip av något slag och eftersom det är konsolerna som driver spel marknaden idag så tror inte jag vi kommer att få se mycket mer än experimenterande grejjer på fysik området inom den närmaste tiden.

En detalj som alla verkar vara överens om är att fysik blir viktigare o viktigare i spelen, frågan är bara var chipet ska sitta, på grafik kortet, på moderkortet eller som instickskort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mack90
Problemet är att skillnaden mellan physX och utan physX i dagens spel är bara stora effekter med physX kort och små effekter utan.

I GRAW2 är där dock en bana som är gjord för spelare med physX kort och det är grym skillnad, staket, hus osv går att skjuta sönder, inte som i dom vanliga banorna där tex staket faller samman efter ett givet mönster. Utan brädorna går sönder där kulan träffar och faller samman på ett naturligt sätt.

Visst, man kan sätta på extreme physX i GRAW2 även om man inte har ett physX kort, men det är som sagt bara större effekter man får. Du kan inte spela Aegia island, det finns ett hack för det med, men tro mej det går inte att spela utan physX kort.

En grej som är störande är ju att ingen av konsolerna som gäller just nu har fysik chip av något slag och eftersom det är konsolerna som driver spel marknaden idag så tror inte jag vi kommer att få se mycket mer än experimenterande grejjer på fysik området inom den närmaste tiden.

En detalj som alla verkar vara överens om är att fysik blir viktigare o viktigare i spelen, frågan är bara var chipet ska sitta, på grafik kortet, på moderkortet eller som instickskort.

Enligt vad jag läste så ska Ps3 ha support för ageia fysik
Samt för någon dag sedan läste jag eller om jag var innne på ageias hemsida så hade wiii support för ageia..

Sen så har även ageia support för olika 3d program som Softimage XSI..
Fysiken där är rätt skoj att leka med..

Så det är inte enbart spel marknaden dom har framtiden inom även 3d design..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Geeks
SweClockers

Känns sådär nödvändigt när man har tre kärnor över i de flesta spel.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Vi får väl se hur spel med stöd för aegia-fysik står sig mot andra spel med fysik hanterad av procssorn, t.ex Alan Wake.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Ingen annan som jag som ser vilken urusel kylare de använder? Typ likadan som man hittar på gamla GF4-kort, inte dålig vad det gäller kylning, för det klarar den säkert eftersom de valt den, men de var ju värdelösa i längden, en fjuttig 40mm fläkt och kylfläns innanför som dammade igen så att fläkten inte ens orkade snurra. Hade inget sådant själv, men 4-5 polare hade och alla korten mötte samma öde.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Jag säger det igen, jag hoppas ageia inte får ett enda kort sålt. Detta fysikstöd får antingen grafikkortstillverkarna lägga till eller så slänger man det på CPUn med tanke på SMP läget vi har idag. Jag vill inte ha ett fysikkort till min burk i varje fall. Bästa vore väl om fysik kom med i DX och OpenGL så grafikkortstillverkarna är tvugna att lägga till fysikacceleration på sina grafikkort.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Väldigt förenklat så är det fysikkorten som ligger bakom gravitationen för alla spelobjekt. Allt från en död fiende som faller ihop, till en planka som trillar ner från ett tak, och hur ett fordon beter sig eller vad det nu kan vara. Dessa beräkningar är rätt krävande på processorn, och dessa PPU kort är designade för den typen av beräkningar och klarar av dem mycket bättre, så processorn inte behöver belastas så mycket, utan kan jobba med annat, så som AI osv. Så enda egentliga skillnaden är att utan ett fysikchips så skulle det hacka mycket mer, men tack vare vi idag har flera kärnor så krävs det rätt många aktiva fysikobjekt innan det börjar hacka.

Å andra sidan med fler objekt som skall renderas så blir det mer arbete för grafikkortet vilket sänker frameraten. De flesta sitter med datorer där frameraten begränsas av grafikkortet, inte processorn, och att då öka antalet objekt resulterar i lägre framerate.
Tex en plåt som kan skrynklas på ett naturligt sätt består av oerhört många fler polygoner än en plåt som kan bucklas enligt några få givna mönster.
Ageias problem är att de inte lyckats visa upp något som ger en wow-upplevelse med PhysX, vilket man fick med voodoo-kort 1996. Att de flesta titlar dessutom körs bättre med PhysX avstängt än med PhysX aktivt säljer inte många kort.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Enligt vad jag läste så ska Ps3 ha support för ageia fysik
Samt för någon dag sedan läste jag eller om jag var innne på ageias hemsida så hade wiii support för ageia..

Jupp, men de använder inte hårdvarufysik, utan gör beräkningarna med processorn.

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så förstår säkert ageia hur onödigt det är med fysik-instickskort. De här korten är säkert bara en "plattform" för deras teknologi. Förr eller senare kanske de skaffar ett patent på någonting som gör att en av de större bolagen köper upp dem, skrotar ageia korten och integrerar dess funktioner på deras egen produkt. Då kommer dagens ägare av ageia AB säkert ha fått sig en stor slant med pengar.

Permalänk
Medlem

Får väl se hur det artar sig. När de första 3d korten kom så var de helt kassa, det dröjde tills 3dfx släppte sitt Voodoo innan 3d marknaden fick fart. Så om superrealistisk fysik kräver en annan typ av enhet än generisk CPU för att få maximal prestanda så kan det finnas en marknad. Men då behöver de en bra produkt och flera starka spel som använder den på ett häpnadsväckande sätt för att lyckas.

Permalänk
Medlem

Tycker att de ska:

Integrera det på moderkortet för gamers och utveckla stöd för mer än bara spel för att kunna använda den extra beräkning kapacitet när man inte spelar Ex: rendering av film, matematik-cpu, bittorentklient...

Skulle vara grymt om de också samarbetade med nvida så att det gick att koppla ihop kortet med sitt grafikkort via en SLI-brygga för att maximer prestanda och fördel belastning vid behov.