Permalänk

Hyffsad Speldator

Hejsan
Bakgrund:
Jag älskar att spela spel, det är min stora passion i livet och tillbringar mycket tid vid datorn.
Har haft 2 egna datorer i mitt liv, och båda har jag köpt begagnade och i efterhand känt mig rejält lurad då folk på nätet sagt att jag betalat riktigt överpris för sakerna jag fick.

Jag kan tyvärr inte alls mycket om datorer, kan precis följa en guide för isär och ihopplockning av en dator.

Jag skulle bli överlycklig om någon kunde ge mig tips om vad som är mest prisvärt på marknaden för tillfället.

Prisklass: 10 000- 12 000 (utan skärm, mus, tangentbord och högtalare)
Användning: Nyare spel på marknaden, samt att kunna köra en del program i bakgrunden fast fortfarande ha WoW på max grafik utan laggspikar.

Endel säger att jag ska ha AMD andra Intel, sen verkar det vara antingen GeForce eller ATI (tror ja de hette)

Detta kanske är en självklarhet för de flesta på detta forum, för mig å andra sidan känns allting som en djungel, och jag hoppas kunna göra ett vettigt köp denna gång och få vad jag betalar för pengarna.

Permalänk
Medlem

Vill du bygga ihop den eller ska den vara färdig byggd?

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk

Jag får ursäkta så mycket att jag ej skrev detta.

För mig kvittar det faktiskt, jag kan följa en guide och bygga ihop datorn.
Fast många av dom "kompletta" datorerna(burkarna) man kan köpa verkar följa med mycket saker som jag inte vill ha.

Men det ska vara en Stationär dator
Och vill ej använda mig av integrerade ljudkort och grafikkort då folk sagt att dom generellt inte lever upp till vad som krävs för spel.

Permalänk
Medlem

Vad tycks om detta paket som jag har gjort på datorbutiken.com

http://img241.imageshack.us/my.php?image=dbkoplista2sr7.jpg

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk

Det såg helt ok ut.
Är det GeForce och Intel man ska satsa på allså, som sagt det är till spel främst.

Räcker det med 2gb ram minne.
Brukar ha på winamp, antivirus och lite sånt i bakgrunden medans jag spelar.

Permalänk
Medlem

Man ska ha iallafall ha Intel, sen om man ska ha nVidia eller ATI det är smak tycke. Vill du ha mer än 2GB då ska du ha 4GB och då måste du ha ett operativsystem som kan visa och hantera 4GB och det är i allafall Vista med 64-bitar versionerna som kan visa 4GB.

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk

Jag funderade på Vista 64 bitars versionen, har den kommit ut och är den stabil?

Förr vet jag, att det var mycket folk som sa att AMD var totalt överlägset Intel. Då har intel lyckas komma upp bra på marknaden med andra ord.

Det jag inte vet är om 2gb räcker, med tanke på lite program i bakgrunden samt kanske vista 64-bitars (det kanske tar mycket minne)

8800 gts är det någon bugdetversion? och är det kortet mycket sämre än gtx och allt vad dom heter.

Och tack för att du / ni tar er tid. Betyder oerhört mycket för mig som inte vill bli lurad på data köp en 3e gång.

Permalänk
Medlem

Alla Vista versioner finns i både 32- och 64-bitars version.

AMD ligger ganska långt efter Intel. Intel är just den bästa processor tillverkar till konsumenter.

Nog kommer 2GB minne räcka, om du inte ska använda Windows Vista Aero Glas.

Det finns två olika versioner av 8800GTS, den finns i både 320MB minne och 640MB minne och sen kommer 8800GTX på 768MB minne och sen kommer värstingen av de alla 8800Ultra.

Det du skan använda grafikkortet till, så räcker GTS modellen till dig.

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk

Jag får tacka så hemst mkt
En sista fråga, vad är Windows Vista Aero Glas.
och behöver jag 4gb för detta?
Vad är det för skillnad mot vanliga vista (så man inte går o köper det vanliga sen är Windows Vista Aero Glas bättre)

Permalänk
Medlem

Här har du förklaring till Aero Glass:
http://www.youtube.com/watch?v=1hfKoUWEdHo
http://www.youtube.com/watch?v=uszzfAybmsI

Nästan alla Vista versioner har Aero Glass, men inte Home Basic och Business

För att kunna köra Aero Glass rekommenderar Microsoft 1GB minne, så 2GB minne räcker.

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Medlem

bambi87, varför tar du ett PB5 när det bara stöder en busshastighet upp till 1066MHz samtidigt som du tar en E6550 som har en busshastighet på 1333MHz.

För övrigt är denna dator helt klart det bästa valet.

* Den klarar av mycket överklockning
* Den är SLI kapabel, så att du kan köpa ett likadant kort och få nära dubbla grafikprestandan i vissa spel om du känner att ett kort inte riktigt räcker till.
* Den har ett 8800 GTS med 640MB grafikminne och inte ett med 320MB, och på så vis kan du spela i höga upplösningar utan att grafikminnet tar slut i eldstrider och andra krävande scener.
* Den har ett väldigt kraftfullt och tyst nätaggregat som klarar av 8800 GTS i SLI och ett par hårddiskar utan problem.
* Den har en väldigt tyst och sval hårddisk.
* Den har en DVD-brännare med S-ATA kontakt, så du slipper den stora och fula P-ATA kontakten som tar upp så mycket plats och gör datorn allmänt ful.
* Den kostar 1(1 337):-.

Sen finns det ju ett ljudkort i paketet också, som är väldigt bra, men är enligt mig onödigt så länge du inte är en riktig ljudfantast, då Gigabytes ljudkretsar ska vara väldigt bra för att vara inbyggda.
Men vill du verkligen inte ha ett inbyggt ljudkort, men endå inte riktigt är så kräsen, så kan du köpa detta istället.
Det ger ett helt okej ljud, så länge du då inte är kräsen med ljud.

Edit: Fixat till texten.

Permalänk
Medlem

Det missade jag om busshastigheten. Tur att du upptäckte det Kuzin.

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuziN
bambi87, varför tar du ett PB5 när det bara stöder en busshastighet upp till 1066MHz samtidigt som du tar en E6550 som har en busshastighet på 1333MHz.

För övrigt är denna dator helt klart det bästa valet.

* Den klarar av mycket överklockning
* Den är SLI kapabel, så att du kan köpa ett likadant kort och få nära dubbla grafikprestandan i vissa spel om du känner att ett kort inte riktigt räcker till.
* Den har ett 8800 GTS med 640MB grafikminne och inte ett med 320MB, och på så vis kan du spela i höga upplösningar utan att grafikminnet tar slut i eldstrider och andra krävande scener.
* Den har ett väldigt kraftfullt och tyst nätaggregat som klarar av 8800 GTS i SLI och ett par hårddiskar utan problem.
* Den har en väldigt tyst och sval hårddisk.
* Den har en DVD-brännare med S-ATA kontakt, så du slipper den stora och fula P-ATA kontakten som tar upp så mycket plats och gör datorn allmänt ful.
* Den kostar 1(1 337):-.

Sen finns det ju ett ljudkort i paketet också, som är väldigt bra, men är enligt mig onödigt så länge du inte är en riktig ljudfantast, då Gigabytes ljudkretsar ska vara väldigt bra för att vara inbyggda.
Men vill du verkligen inte ha ett inbyggt ljudkort, men endå inte riktigt är så kräsen, så kan du köpa detta istället.
Det ger ett helt okej ljud, så länge du då inte är kräsen med ljud.

Edit: Fixat till texten.

coolt pris

Permalänk

Tack för alla svar.
Skulle det gynna min dator/prestanda mer med t.ex
2x8800GTS (320mb) (SLI) på mitt gigabyte p35 moderkort
eller 1x8800gtx kort (som kostar lika mkt som 2 st 8800gts(320)

Permalänk
Medlem

Vänta med att köpa ett till 8800GTS 320MB, för vad jag har läst så blir det inte någon stor prestanda ökning. Men jag kan inte svara helt på det.

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop