Permalänk
Robot

Server-Hustle

Specs:
Backupserver, Brännstation.
AMD Athlon Xp 1800+.
MSI Moderkort.
~512mb ram. (Får se hur mycket jag trycker i)
2x160gb raid0 (när jag nu hittar min andra 160gbare.)
1x7gb till OS.
160w nätagg.
Operativ: Något unix.

Filserver.
AMD Athlon Xp 1500+.
MSI Moderkort.
2x256mb pc2700.
400w Cheftec nätag.
1gbit NIC.
4port S-ATA Kontrollerkort. (Ett till ska köpas så jag får in mer disk.)
2x300gb IDE
2x300gb S-ATA
2x320gb S-ATA
Operativ: Windows Server 2003. Ska bygga om men har ingen lust att formatera 1.7tb data.

Besök albumet: Server-Hustle av [KIL]FarmoR

Permalänk

Ser najs ut! Men du...Athlon Xp? De är ju stekhällar Deluxe (har själv en till utlåning).

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Avstängd

Intel äger.
Jag aldrig ägt en amd processor.

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b3h3moth81
Ser najs ut! Men du...Athlon Xp? De är ju stekhällar Deluxe (har själv en till utlåning).

Dom fungerar ypperligt och går inte över 55 i load, och då är det ändå 25-30grader i lådan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ep_data
Bla bla, Intel äger.

Vad har det med denna tråd att göra? Sen, Hur kan du påstå att AMD är kasst när du inte ens har ägt en sådan, och på så vis inte kunnat testa den. Sen, Intressant att du vill köpa en AMD Athlon Xp 1800+ också.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Intel äger.
Jag aldrig ägt en amd processor.

Ännu ett helt värdelöst inlägg av ep_data.

Nice som fan 8P;)

Permalänk
Medlem

10P riktigt snyggt

Grymt att du har båda datorerna me massor av hd i samma skåp:)

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

vaför har du inte den "starkare cpu i "filserven "som är på 24/7 ?

nice 8p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beweer
vaför har du inte den "starkare cpu i "filserven "som är på 24/7 ?

Det tar ju inte direkt mycket kraft av processorn att agera filserver så det spelar väl ingen direkt roll.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Avstängd

Ojojoj. Jag e förvånad asså! Önskade man kunde ge upp till 20 p. Men det gick inte. Iaf 10 p . Grymt häftigt!

Visa signatur

OBS!Mitt gamla magic_shoot inlogg är borta! Detta är mitt nya. Bara satt du vet! Dator: amd x2 3600+,asus m2npv-vm,aeroengine2,2gb,80gb

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt :). Men en fråga hur har du fäst moderkorten på skåpet. Har du bara satt en skruv rakt igenom skåpet så man ser skruvarna utifrån eller du har gjort nångon annan fräck ide? :)..

MVH Zentix

7p

Visa signatur

[ i7-13700KF || CM MasterLiquid ml360r || Kingston fury 64GB DDR5 6000Mhz || MSI MAG Z970 Tomahawk || KFA2 RTX 3080TI || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem

du har väl, inte tänkt så mycket på fläktarna???

nätagg nr2 och hårddiskfläkt nr3 blåser ju åt olika håll och sitter nära varandra :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zentix
Mycket snyggt :). Men en fråga hur har du fäst moderkorten på skåpet. Har du bara satt en skruv rakt igenom skåpet så man ser skruvarna utifrån eller du har gjort nångon annan fräck ide? :)..

MVH Zentix

7p

Borrade ett litet hål sen skruvade fast distansen bara. Syns inget ifrån utsidan öht.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne92
du har väl, inte tänkt så mycket på fläktarna???

nätagg nr2 och hårddiskfläkt nr3 blåser ju åt olika håll och sitter nära varandra :S

Vet, Spelar ingen roll då det enda fläktarna ska göra är att flytta lite på luften. Så sakerna inte brinner upp. Fungerar perfekt som det är så.
Dom fläktarna som gör det riktiga jobbet ska jag skruva dit så snart som jag har råd. Tänkte sätta 2st på baksidan, en som suger och en som blåser.

Det där med att ha fläktar och den optimala kylningen är aningen överskattat. Komponenterna tål allt bra mycket ändå. Enda jag bryr mig om så är hårddiskarna, och dom får ju faktiskt all kylning dom behöver.

Visa signatur

Permalänk

10 p från mig men jag skulle villa hälst att allt skulle varit i ett chassi eller nått

Visa signatur

[B][Corsair Crystal 570 vit] [Gigabyte z77x-up7] [Intel Core 3770K @4,6GHz 1.3v]
[Corsair 8GB CL9 1600Mhz Dominator Platinum] [SSD Samsung 860 EVO 250GB]
[PSU Corsair HX860I] [GPU GTX 1070 2012Mhz/9300Mhz] [3Dmark spy 6166P]

Permalänk
Medlem

Var hittade du hårddisk "racket"?

Permalänk
Inaktiv

Racket ser lite hemma-meckat ut...kanske inte vackert, men fullt funktionsdugligt.

Jag gillade bygget, helt klart.

Permalänk
Avstängd

Vad för blåser du inte rent delarna med tryckluft? Dom är ju jätte skitiga! -3p för allt damm.

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzve
Ännu ett helt värdelöst inlägg av ep_data.

Nice som fan 8P;)

Eee? Om jag får säga så äger AMD visst core 2 extreme men den kostar banne me 2 datorer med bra prestanda. Amd e myyyycket billigare!

Visa signatur

OBS!Mitt gamla magic_shoot inlogg är borta! Detta är mitt nya. Bara satt du vet! Dator: amd x2 3600+,asus m2npv-vm,aeroengine2,2gb,80gb

Permalänk
Medlem

Permalänk

Vet inte riktigt med 1500-serien, men de Athlon Xp jag haft (1800-2200) har faktiskt presterat riktigt bra! Då mest ur spel-synvinkel dock, blev förvånad att en XP kunde fixa rätt nya applikationer + att den bootade snabbare än min dåvarande Athlon 64, hehe. Skumt.
Det enda som KAN vara bekymmer imo är värmen de genererar... men kul att du kirrar det!

För övrigt har jag haft Intel; Pentium, P2, P3 och C2D, Amd; thunderbird,Xp, 64.
Alla har varit en fröjd att jobba med. Föredrar ingen speciell men har man pengar är ju Intel rätt givet i dagens läge OM man vill ha "overkill"...och det ville jag

Visa signatur

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Avstängd

lazzve: Fööörlååt så himla mkt. Jag citerade fel. Det jag menade asså det var inte dej jag skulle citera! *bank*

Visa signatur

Permalänk

Har själv 3 sånna lådor.
och 3 "öppna"

rät okey hyllor inte de finaste men duger gott

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swerobin91
10 p från mig men jag skulle villa hälst att allt skulle varit i ett chassi eller nått

Jo, Filservern har ju dock varit i ett chassi redan.
Problemet om jag skulle trycka in allt i ett chassi så skulle det krångla eftersom jag planerar att ställa upp det på vinden, och där är det lika kallt/varmt som utomhus. Därför måste jag ha en låda som komponenterna kan allstra sin egen värme när det blir kallt.

Citat:

Vad för blåser du inte rent delarna med tryckluft? Dom är ju jätte skitiga! -3p för allt damm.

Du kan ju själv testa och ta blixt bilder på dina grejor med ett bra kamera.
Spelar ingen roll hur rent det ser ut så kommer det fortfarande se dammigt ut. Fast sen, med tanke på att hela filservern har stått på i 6 månader konstant och aldrig blivit rengjord så tycker jag att det är väldigt lite damm.

Citat:

..
Det enda som KAN vara bekymmer imo är värmen de genererar... men kul att du kirrar det! ..

Mjo mycket möjligt att värmen kan dom genererar kan vara ett problem. Dock tar processorn i sig knappast skada att ligga runt 55 grader max. Så det spelar mindre roll Backup-stationen är faktiskt helt knäpp tyst och sval, då med stanard kylare och allt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR

Mjo mycket möjligt att värmen kan dom genererar kan vara ett problem. Dock tar processorn i sig knappast skada att ligga runt 55 grader max. Så det spelar mindre roll Backup-stationen är faktiskt helt knäpp tyst och sval, då med stanard kylare och allt.

Hehe...en grej som hände mig var att processorn låg på 80 grader, underligt tyckte jag tills jag såg att ena cpu-fläktbladet låg på chassi-golvet...avbrutet :)...WTF!? då var den inte speciellt stabil kan jag säga! Arctic Cooling kylare + att dåvarande dator var en sju-h****es bermuda-triangel ;).

Jag blir helt nostalgisk här, får ringa min polare och säga att jag vill ha tillbaka min gamla rigg! Trots allt en Abit An7, N-force 2 Ultra med ett ATI 9800XT-kort X)

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Hehe...en grej som hände mig var att processorn låg på 80 grader, underligt tyckte jag tills jag såg att ena cpu-fläktbladet låg på chassi-golvet...avbrutet :)...WTF!? då var den inte speciellt stabil kan jag säga! Arctic Cooling kylare + att dåvarande dator var en sju-h****es bermuda-triangel ;).

Jag blir helt nostalgisk här, får ringa min polare och säga att jag vill ha tillbaka min gamla rigg! Trots allt en Abit An7, N-force 2 Ultra med ett ATI 9800XT-kort X)

Hehe, tydligen så hade 3-4 fläktblad gått sönder på den fläkten som satt på också, Så det vibrerade och skakade friskt mycket. Bytte ut den mot en av amds stock fläkt på dom nyare kylarna.

Har ett 9800pro liggandes i lådan här också. Kylarn är dock trasig, men ska nog fixa det sen trycka in det i brorsans dator. Sen givetvis flasha det till xt

Visa signatur

Permalänk

Hdd Racket ser riktigt najs ut. ska bygga ett liknande någon gång när jag ahr lite mer pengar. Jag gillar ditt meck med Mechanot! Jag gör själv liknande saker 10p för det!

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag ska ge för betyg. Idén verkar najs med två datorer "osynliga" i en gammal möbel så borde bli högt för det. Men placering på moderkorten och nätaggen samt håltagningen kunde gjorts mycket snyggare, exempelvis matchat in dom med bakstycket så hålet slopats, så lågt för det. Sätter en 7:a men kunde varit en 10:a med lite mer jobb på baksidan

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Vet inte vad jag ska ge för betyg. Idén verkar najs med två datorer "osynliga" i en gammal möbel så borde bli högt för det. Men placering på moderkorten och nätaggen samt håltagningen kunde gjorts mycket snyggare, exempelvis matchat in dom med bakstycket så hålet slopats, så lågt för det. Sätter en 7:a men kunde varit en 10:a med lite mer jobb på baksidan

Bakstycket ska antagligen bytas ut helt då det är ranglig masonit bara.
Moderkorten sitter ganska bra som dom sitter, vitsen med att jag sätte dom där var för att det skulle vara lätt att kunna byta ut hårddiskar osv.
Ska ska det antagligen in en kvm switch.

Kom och tänka på en sak, jag har en lika dan såndär hurts. Kanske kan ställa den över och ha platt-skärm, tangentbord, mus, swtichar, externa diskar osv i den.

Skulle behöva moderkortsplåtar egentligen. Tål att tänkas på.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag har tycker ditt moder kort ser ut som ett MSI K7T turbo 2, har ett sådant kort ligandes nytt i kartong, vet inte vad jag ska ha det till, jag är ingen AMD människa.

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem
Citat:

Moderkorten sitter ganska bra som dom sitter, vitsen med att jag sätte dom där var för att det skulle vara lätt att kunna byta ut hårddiskar osv.

Okej, I'm lost. På vilket sätt blir det svårare att byta diskar exempelvis ifall dom flyttas bakåt? Lite brötigare att skifta nått av instickskorten blir det väl, men inte mycket.

Citat:

Skulle behöva moderkortsplåtar egentligen. Tål att tänkas på.

Ja, nu fattar du vad jag menar. Och samtidigt vrida om nätaggen samt flytta bak dom med så att baksidan blir som en (2) riktig(a) dator(er). Kan bli ett riktigt kanonbygge. Luftombyte får du då med, men den mängden som redan finns där så är det nog ingen risk för överhettning ändå

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Hedersmedlem

Var kan man köpa ett sånt skåp? Jag tänkte göra likadant med mina servrar nämligen.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan