Permalänk
Medlem

Nätaggregatsfläkten brummar som fan

Hej. Nu har jag plötsligt fått problem med mitt nätaggregat. Fläkten brummar som fan, hela huset skakar nästan. Måste jag köpa nytt eller går det att åtgärda?

Visa signatur
Permalänk

Re: Nätaggregatsfläkten brummar som fan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwoMp
Hej. Nu har jag plötsligt fått problem med mitt nätaggregat. Fläkten brummar som fan, hela huset skakar nästan. Måste jag köpa nytt eller går det att åtgärda?

Det går ju att åtgärda genom att byta fläkt i nätaggregatet, men då ryker garantin. Du bör även byta till en fläkt med ungefär samma luftflöde som den gamla, så att kylförmågan är intakt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

ok. Garantin för datorn gäller ändå inte då jag bytt nästan allt i den, köpte originaldatorn för 3 år sedan av ett företag som gått i konkurs. Så det skiter jag i. Får bara se till o hitta en ny fläkt då tack för rådet

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwoMp
ok. Garantin för datorn gäller ändå inte då jag bytt nästan allt i den, köpte originaldatorn för 3 år sedan av ett företag som gått i konkurs. Så det skiter jag i. Får bara se till o hitta en ny fläkt då tack för rådet

Du kan iofs prova att ta bort damm från kylflänsar och fläktblad i aggregatet först. Det kanske räcker för att få tyst på fläkten.
Om du byter, så får du med stor sannolikht klippa kablarna till den gamla fläkten och löda ihop dem med de från den nya.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

det låter ganska avancerat o byta fläkt. ska prova o damma av flänsarna, fungerar det inte, köper jag nytt. just nu låter den inte alls. kommer ibland o då går det bra o starta om datorn eller köra upp en plastsak i fläkten för o sakta ner den. senaste brummet lät dock som en jordbävning och det lät som att vatten droppa på moderkortet, antagligen så elektriska stötar av nåt slag. Byter nog psu'n så snart jag fått lön

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Brummar? Bamse som sitter på muggen? I nätagget dessutom.
Det kan vara så att fläkten går jäkligt trögt pga av alla damm-avlagringar. skruva isär den och blås rent den med tryckluft. Att blåsa från utsidan brukar sällan göra något under. Funkar inte det så är det nog bara alternativet att byta fläkten. Inget svårt egentligen. Fläkten brukar vara skruvad och kablarna lödade.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

brum brum:)
tack för tipset hakan, ska prova detta.

Visa signatur