Permalänk
Medlem

Wacom a4, a5 eller a5 wide?

Hej
Jag ska snart köpa ett ritbord till datorn, men är lite ställd inför vilket jag ska köpa, Wacom Intous3 serien är ju självklart, men jag vet ej vilken storlek jag ska införskaffa. Förvisso bör ju valet av storlek vara subjektiv och variera mellan individer, Men jag har hört att det är många som "klagar" på att A4 är för stort, att det tar upp för mycket plats på skrivbordet etc.
Vad tycker ni?

Jag håller mest på med Maya, Zbrush och Photoshop om det nu skulle ha ngn inverkan på valet, och priset spelar inte så stor roll.

Som sagt, vilken storlek är bäst?

... Och jag har en 22" Wide skärm ....

Visa signatur

Core i7 920 @ 2.66GHz | Noctua NH-U12F | Asus P6T SE | 12 GB OCZ Platinum Z3 XTC @ 1600 | Gainward "Golden Sample" GTX 260 1792 MB | P182 | Corsair HX 620W|

Permalänk
Medlem

Just A4 är ganska stor, lite mindre än ett normalt tangentbord, men jag tycker de är värt de för de är mycket skönare att arbeta och de känns verkligen som att man ritar på ett papper och man slipper scrolla så mycket =D.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Frågan är hur stor skillnad det blir på den effektiva ytan med, man vill ju generellt mappa plattan mot skärmen i 1:1 så att det man ritar på plattan får samma proportioner på skärmen. Te.x en helt rund cirkel på plattan skall resultera i en helt rund cirkel på skärmen.

Med en A4:a kommer du att få en remsa på plattan som du inte använder isådana fall. Med A5:an som är wide kommer du att kunna utnyttja mer av plattan eftersom den är mer formad som skärmen (även om det inte är exakt samma aspekt ratio.

Det jag försöker komma fram till är att du bör beräkna hur stor yta på plattorna du egentligen kommer kunna utnyttja, för jag tror inte att det är så väldigt stor skillnad på en A4:a och en A5 wide när du har en widescreen-skärm.

*stavfel

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Jag kan inte så mycket om det själv, men en god vän som verkligen kan det där med att rita digitalt menar att en A5 ofta är att föredra framför en A4. Med en A4 blir det lätt att du får måla med hela armen p.g.a den större ytan, medan det räcker med handen på en A5. Men det är säkert mest en smaksak.

Permalänk
Medlem

Jag har en 4:3-platta på jobbet tillsammans med två skärmar, en wide och 4:3. Om man ställer in hela wacomen till att vara aktiv så får man visserligen ett snett proportionsförhållande, men man lär sig att arbeta med det, jag lovar. Förlusten av nästan halva plattan om jag skulle ha den proportionelig är alldeles för stor.

Jag märker ärligt talat inte att det inte är rätt proportioner alls längre.

Jag skulle rekommendera A4:an. Jag har en A3 och den är alldeles lagom för mig. Skulle nog inte tagit A4:an själv, men så stort som möjligt. A5:an är alldeles för liten. Värdelös precision om du har hög upplösning på skärmen. Funkar bra till laptops typ, och om du inte ska göra precisionsarbete utan bara vill ha bättre ergonomi.

Tyvärr vinner du inte så mycket på ergonomin med en liten platta heller, eftersom det är mest handleden som rör sig. Jag arbetar med hela armen på min, visst, varje rörelse tar längre tid, men jag får ett bättre blodflöde och blir inte lika stel.

Permalänk
Medlem

alltså det är lite dumt att vänja sig vid fel proportioner egentligen, särskilt om man målar. Jag kommer inte ihåg hur stor del av plattan jag räkande på som går bort om jag kör wideskärm, men det var en försummbar bit, men det blir lite större när jag mappar mina två 4:3 skärmar till en 4:3 platta helklart.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, vet dock fortfarande inte vilken storlek jag ska ta, men alternativet A5 finns inte längre, då står det mellan A5 Wide och A4.

Den aktiva ytan på en A5 Wide är 271x 159 mm, och på en A4 : 304x 230mm, priskillnaden mellan de båda är ungefär 400 spänn, sårent prismässigt är det nästan ingen skillnad mellan dem, men eftersom att man får en mycket större yta på A4, så ger ju den mer valuta för pengarna (Yta/pengar), men det är ju inte allt som spelar in, som jag nog skrev tidigare så var det många som klagade på att A4 kändes för stort, men frågan är om man helt enkelt inte bara måste vänja sig vid den stora ytan.
Någon som vet vad "proffsen" använder? (Säg inte A3 bara, för det pallar inte kontot med ), för om en övervägande del profissionella användare föredrar A4 före A5 wide, eller vise versa så kan man ju anta att respektive skulle vara bättre ... men det kanske är svårt att ta reda på...

Oavsett, ett alternativ nere

Visa signatur

Core i7 920 @ 2.66GHz | Noctua NH-U12F | Asus P6T SE | 12 GB OCZ Platinum Z3 XTC @ 1600 | Gainward "Golden Sample" GTX 260 1792 MB | P182 | Corsair HX 620W|

Permalänk
Medlem

Köp en A4 då och i värsta fall så får du förminska ytan genom mjukvaran om du tycker den känns för stor.

Vad "proffsen" använder är ganska svårt att säga, jag tror det är väldigt personligt. Somliga gillar små plattor och andra stora.

Jag själv kör med en A5 och tycker den är grymt skön. Har iofs inte provat större men jag känner aldrig att det inte räcker med yta.

Permalänk
Medlem

Alltså, om du inte har problem med att få plats med en större platta eller vill ha en lite smidigare så verkar det väl lika bra att köra A4 om det bara diffar några hundra spänn. Du kan ju alltid mappa om en större platta så att den funkar som te.x en A6, bara att den är mycket osmidigare.

Gjorde en liten snabb jämförelse om man skulle mappa plattorna till maximal yta samt 1:1 om man skulle köra en skärm med proportionerna 16:9. Antagligen är din widescreen inte riktigt 16:9, men iallfall.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Z - det där var precis vad jag har tänkt göra ett tag för att visa folk skillnaden, grymt!

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
Z - det där var precis vad jag har tänkt göra ett tag för att visa folk skillnaden, grymt!

Tack, du får gärna sno den om du vill.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

A3 skulle jag köpa om jag hade råd. Har en A6 hemma och jag har provat en A4 lite grann den senaste tiden och A3 hamnar precis rätt!

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
A3 skulle jag köpa om jag hade råd. Har en A6 hemma och jag har provat en A4 lite grann den senaste tiden och A3 hamnar precis rätt!

Du menar A5?

Visa signatur

Core i7 920 @ 2.66GHz | Noctua NH-U12F | Asus P6T SE | 12 GB OCZ Platinum Z3 XTC @ 1600 | Gainward "Golden Sample" GTX 260 1792 MB | P182 | Corsair HX 620W|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xeromem
Du menar A5?

Haha, A5 naturligtvis A3 vore ju för sig ganska tufft oxå :D:D

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
alltså det är lite dumt att vänja sig vid fel proportioner egentligen, särskilt om man målar. Jag kommer inte ihåg hur stor del av plattan jag räkande på som går bort om jag kör wideskärm, men det var en försummbar bit, men det blir lite större när jag mappar mina två 4:3 skärmar till en 4:3 platta helklart.

Det beror ju helt på vad man gör som sagt. Jag gör ju så mycket mer än att rita med mitt. I ärlighetens namn så ritar jag väldigt sällan. Däremot använder jag bordet till allt. Har ingen mus längre. Och då spelar proportionerna inte så stor roll.

Vår andre designer har samma setup som jag och han ritar en hel del, så att det är proportioneligt är inte det viktigaste. Cirklar gör man ju ändå inte för hand. Och om ett strek inte blir rakt eller så som man vill så finns ju alltid undo

Problemet är att jag fortfarand inte kan ge ett ordentligt råd till trådskaparen. Jag skulle nog valt A4:an ändå. I maya spelar det ingen större roll om proportionerna är rätt, och egentligen inte i photoshop heller, inte i min mening iaf.

Och då menar jag att du ska utnyttja hela bordet. Tror förresten att man kan ställa in det så att man kan byta proportioner med en knapp på bordet, så det torde inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Jo, det verkar som att A4 är det bästa köpet och att det ger mest för pengarna, så jag tror att jag ska ta och köpa ett sådant, tack så hemskt mycket för alla inlägg som har hjälpt mig på vägen ^^

Har kollat runt och detta verkar vara ett ganska vanligt dilemma.

Mn som sagt, tack för hjälpen alla

Visa signatur

Core i7 920 @ 2.66GHz | Noctua NH-U12F | Asus P6T SE | 12 GB OCZ Platinum Z3 XTC @ 1600 | Gainward "Golden Sample" GTX 260 1792 MB | P182 | Corsair HX 620W|