Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Och hur går det om mn pratar om något sekretessbelagt med sin doktor osv. då bryter de som registrerar/tjuvlyssnar på samtalet mot sekretesslagen som det brukar vara väldigt stänga straff på.

Förut på landsbygden när ens telefon ringde, så var det redan två som pratade med varandra i telefonen utan att de hade ringt upp en. Detta fenomen inträffar än idag för vissa personer, dock inte lika ofta.
Nu är det dock inte någon myndighet som kan avlyssna en utan bara någon slumpvald snubbe på samma ort. Tur att alla på samma ort som en har skrivit på tystnadsplikt för alla felinkommande samtal.

Så man pratar inte om hemliga saker i telefonen, eftersom den makapären inte är att lita på. Och problemet med att myndigheter kan läcka information tycker jag ej är farligt, då systemet redan ej är säkert uppbyggt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Förut på landsbygden...

Det har faktiskt hänt liknande flera gånger hemma hos mig.
Man lyfter luren och ska ringa så är det någon där? Utan att det kom signal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Om jag är en lokal liten terrorist, hur får jag plötsligt råd att kunna komma undan högteknologiska poliser. Finns det måhända nåt bidrag som hjälper mig att köpa avancerad utrustning?
...

Den avancerade utrustningen? Menar du en AMD athlon som står och tuggar 2048bitars RSA? Jadu, jag tror faktiskt att vilken källarterrorist som helst kan få fram 500:-.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Tills vi sitter i en ickedemokrati så får vi acceptera demokratiska regler och förordningar och tills dess finns det inte så mkt att gnälla på. Hitler kunde inet stoppats från att bli demokratiskt vald heller och givetvis måste även oskyldiga övervakas om det skulle vara så lätt att de skyldiga har på sig en röd mössa så kanske vi skulle slippa det.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Låt oss göra ett litet tankeexperiment. Nytt scenario:

Nu har regeringen bestämt att obligatorisk videoövervakning ska införas i samtliga hushåll i Sverige. Alla rum ska förses med en videokamera som filmar dygnet runt. Informationen kan sedan granskas av den svenska säkerhetspolisen SÄPO. Filmerna sparas i ett år.

Står du fortfarande för det du skrev ovan?

Nu är väl det inte riktigt samma sak va? Att komma med ett sådant här argument, är bara att sänka sig själv riktigt lågt.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Nu är väl det inte riktigt samma sak va? Att komma med ett sådant här argument, är bara att sänka sig själv riktigt lågt.

Vad är problemet? Du har väl ingenting att dölja?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathsearcher
Du vet inte vad rätt du har! Vi Kristna skapelsetroende sitter risigt till när det slutligen blir dags att göra upp räkningen med oss homo-fobiska, anti-semitiska, ointelligenta, ovetenskapliga, samhällstörtande fanatiker som media beskriver oss.

Tro inte jag hyser några illusioner om att vi kommer att få verka fritt särskilt länge till. Därför vill jag inte ha några register som leder polisen rätt in i mitt hem. Kanske kan jag få någon dag till i frihet om vi slipper dessa pöbelns redskap.

Du har helt rätt. Kreationistiska, homofobiska, pseudovetenskapliga, pseudotroende, antiinetelktuella, islamofobiska och antisemitiska knäppgökar som du ska bekämpas med information och upplysning, inte med buggning, skuggning och åsiktsregistrering.

Tro inte jag hyser några illisioner om att ni tar åt er ljuset och upplysningen, indoktrinerade som ni är. Men de som inte redan är indoktrinerade kanske är mottagliga för förnuftet, ty förnuftets, frihetens och toleransens låga brinner än.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtok
Vad är problemet? Du har väl ingenting att dölja?

Klippt ur första inlägget, jag har för enkelhetens skull sorterat bort en del strötext.

Citat:

...

Med start vid midnatt registreras allt privat användande av telefoner och internet.

...

Genom direktivet förband sig medlemsländerna att införa lagstiftning som tvingar teleoperatörer att spara information om sina kunders trafik.

...

Det som ska lagras rör både fast telefoni, mobiltelefoner, IP-telefoni och internetanvändning.
För telefonsamtal loggas automatiskt numret som ringer, numret som rings upp och hur länge samtalen pågår. Gäller det mobilsamtal loggas även telefonens id-nummer (IMEI) samt vilka mobilmaster som används.
Även sms-trafik loggas.
För e-post lagras avsändarens och mottagarens adresser och datorernas IP-nummer. Och när danskarna surfar på internet kommer i fortsättningen såväl deras val av hemsidor som datorns id-nummer (MAC-adress) att registreras.
Uppgifterna kommer att sparas i ett år.

Exakt var står det någonting om kameraövervakning i bad-/sov-/vardagsrum

Om ni skall argumentera för/emot så håll er inom ämnet, och börja inte sväva ut med massa påhittat trams. Den här tråden börjar spåra ur mer och mer.

Och det står inte heller att folket kommar att övervakas, det står att uppgifter om tele-/datatrafik skall lagras. Inte fan skall det anställas 5 miljoner utomstående, som skall sitta dygnet runt och lyssna på samtal och läsa SMS/e-post.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Du har helt rätt. Kreationistiska, homofobiska, pseudovetenskapliga, pseudotroende, antiinetelktuella, islamofobiska och antisemitiska knäppgökar som du ska bekämpas med information och upplysning, inte med buggning, skuggning och åsiktsregistrering.

Tro inte jag hyser några illisioner om att ni tar åt er ljuset och upplysningen, indoktrinerade som ni är. Men de som inte redan är indoktrinerade kanske är mottagliga för förnuftet, ty förnuftets, frihetens och toleransens låga brinner än.

Förnuftets, frihetens och toleransen låga brann ut för länge. De var sådana som du som släckte den.

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem
Citat:

Klippt ur första inlägget, jag har för enkelhetens skull sorterat bort en del strötext.

Om ni skall argumentera för/emot så håll er inom ämnet, och börja inte sväva ut med massa påhittat trams. Den här tråden börjar spåra ur mer och mer.

Och det står inte heller att folket kommar att övervakas, det står att uppgifter om tele-/datatrafik skall lagras. Inte fan skall det anställas 5 miljoner utomstående, som skall sitta dygnet runt och lyssna på samtal och läsa SMS/e-post.

nej nej, givetvis ska man genast tolka det som att staten vill installera en kamera i ändtarmen på dig. Det är den enda självklara fortsättningen, det förstår du väl. Fullständigt logiskt. Här ska vi inte störas av det sunda förnuftet och annat skitsnack. Det hela handlar givetvis om en hemlig ondsint konspiration som är ute efter världsherravälde. Tro inget annat för då är du en av dem! Jag har min foliehatt här! Jag råder dig att göra din annars är du också rökt. Direkt när det handlar om övervakning så är alla tänkbara scenarion fullständigt självklara och förnuftiga. Det finns inga begränsningar!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du tycker kanske inte att det är samma sak, men om du tänker efter lite så finns det många likheter.

Om övervakningsfilmerna från ditt hem endast skulle få användas i brottsutredningar så vore det väl inga problem. Om du inte misstänks för något brott, så tittar polisen över huvud taget inte på filmerna. Har du inget att dölja, så har du inget att frukta.

Men du vill inte ha kameror i hemmet i alla fall, eller hur? För du litar inte på myndigheterna. Databaser kan läcka, information kan hamna i orätta händer, personal kan mutas osv. Det enda sättet att undvika detta är att låta bli att filma från första början.

På samma sätt är det med den information om danska medborgare som nu ska sparas. Det är känslig information, och den kan läcka ut. Givetvis tycker de flesta inte att det är lika farligt att datauppgifter loggas som att bli kameraövervakad i hemmet, men principen är densamma. Man ger myndigheterna tillgång till information som aldrig borde ha spelats in över huvud taget.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Garanterat likadana diskussioner bland bönder och löst folk när sverige införde personnummer systemet. "Tänk vi blir registrerade av den onda staten för att de ska hålla kolla på oss" "Guuuuud så hemskt! Borgarsvin!!"

Ponera att staten får tillgång till information för att fälla absolut alla piratkopierare i hela sverige. Vad ska de med den informationen till. Det gäspas och ojas och så läggs det i en mapp. Där får det ligga för rättväsendet har varken tid eller ork att engagera sig i såna larviga små ärenden. Så viktiga är alla eventulla småbrott de skulle kunna märka.

*** EDIT ***

Alla borde säga "Höna av en fjäder" högt 3ggr efter varandra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Du tycker kanske inte att det är samma sak, men om du tänker efter lite så finns det många likheter.

Om övervakningsfilmerna från ditt hem endast skulle få användas i brottsutredningar så vore det väl inga problem. Om du inte misstänks för något brott, så tittar polisen över huvud taget inte på filmerna. Har du inget att dölja, så har du inget att frukta.

Men du vill inte ha kameror i hemmet i alla fall, eller hur? För du litar inte på myndigheterna. Databaser kan läcka, information kan hamna i orätta händer, personal kan mutas osv. Det enda sättet att undvika detta är att låta bli att filma från första början.

På samma sätt är det med den information om danska medborgare som nu ska sparas. Det är känslig information, och den kan läcka ut. Givetvis tycker de flesta inte att det är lika farligt att datauppgifter loggas som att bli kameraövervakad i hemmet, men principen är densamma. Man ger myndigheterna tillgång till information som aldrig borde ha spelats in över huvud taget.

Möjligtvis väldig vaga likheter...
Det är på gång i danmark kan närmast beskrivas som att staten regsistrerar hur jag rör mig i hemmet... och hur farlig är det då? Men dessa två fall kan ju inte jämföras överhuvud taget, då det rör sig om två helt olika principer.

Visa signatur

Min webbsida!

Permalänk
Medlem

Alla som tror staten blir Darth Vader bara för detta får gärna vidareutveckla det. Staten har en otrolig makt över era enskilda liv redan idag. Varför terroriserar de inte enskilda individer redan nu. Det är inte precis svårt att få någon av er gripen för någon skitsak och slagen både gul och blå med den makt staten redan har. Varför händer inte detta? Och är ni konstant rädd för sådant redan nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Som du själv skrev:

Citat:

Nu är det väl ändå så att det måste föreligga misstanke om brott, för att uppgifterna överhuvudtaget skall komma på fråga att granskas. 99,9...% av uppgifterna kommer aldrig någonsin att läsas.
Om man inte har någonting att dölja så har man ingenting emot uppgiftslagring/bevakning/m.m.
Så med andra ord har du troligtvis något att dölja...

Kameraövervakning i hemmet skulle kunna användas till att lösa en massa brott. Varför har du ett problem med det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Som du själv skrev:

Kameraövervakning i hemmet skulle kunna användas till att lösa en massa brott. Varför har du ett problem med det?

För att kameraövervakning i hemmet kan du själv reglera och tillhandahålla. Det finns inget som hindrar dig från att göra detta redan nu. Och det är ju utmärkt som det är alltså. Kunde vara en sak som staten kunde sponsra däremot. Låter jättebra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frågan är hur dom ska kunna sortera fram informationen som ska hjälpa dom.. Ska dom söka på ord som "bomb" och "mord" och sen läsa igenom alla som innhåller det eller?

Har svårt att tro att en seriös terrorist-grupp skickar sms till varandra där de förklarar precis vad dom ska göra. Dom kan ju bara byta ut ord som bomb till apelsin.. "Idag har jag fått 3kg apelsin, kom över lite så får vi se vad vi kan hitta på att laga med dom! =)"

Det enda jag skulle kunna se att dom använder informationen till är EFTER det att bomben har smällt, som någon också påpekade i tråden. Då kan dom kolla vart han ringt och smsat, och läsa hans mail.. Men att hitta och förebygga terrorister tror jag inte dom kommer lyckas med.

Visa signatur

*-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReDog
Frågan är hur dom ska kunna sortera fram informationen som ska hjälpa dom.. Ska dom söka på ord som "bomb" och "mord" och sen läsa igenom alla som innhåller det eller?

Har svårt att tro att en seriös terrorist-grupp skickar sms till varandra där de förklarar precis vad dom ska göra. Dom kan ju bara byta ut ord som bomb till apelsin.. "Idag har jag fått 3kg apelsin, kom över lite så får vi se vad vi kan hitta på att laga med dom! =)"

Det enda jag skulle kunna se att dom använder informationen till är EFTER det att bomben har smällt, som någon också påpekade i tråden. Då kan dom kolla vart han ringt och smsat, och läsa hans mail.. Men att hitta och förebygga terrorister tror jag inte dom kommer lyckas med.

Just att hitta de skyldiga är ju något detta fungerar ypperligt till och det är givetvis också en del av detta.

Sen att man primärt ska försöka förhindra är ju självklart. I slutändan blir ju även detta ett avskräckande moment att man kan åka dit för det lättare.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Alla som tror staten blir Darth Vader bara för detta får gärna vidareutveckla det. Staten har en otrolig makt över era enskilda liv redan idag. Varför terroriserar de inte enskilda individer redan nu. Det är inte precis svårt att få någon av er gripen för någon skitsak och slagen både gul och blå med den makt staten redan har. Varför händer inte detta? Och är ni konstant rädd för sådant redan nu?

Det handlar inte i första hand om misstro till staten eller rättsväsendet, utan misstro till motivet att övervaka och misstro till nyttan av det.

All säkerhet är en kompromiss, alltid. En bra lösning är en som har fler fördelar än nackdelar. Nackdelarna mot generell övervakning är större än fördelarna. Återigen, det är inte så man stoppar terrorism och organiserad brottslighet.

Ingen kan förutspå nästa terrorattack. Det man kan göra är att arbeta preventivt och ha god generell beredskap. Samma sak är det med de idiotiska regler på vad man får och inte får ta med i flygplan. Det är planering av specifika fall av terrorism. Tror du verkligen att någon kan förutse planeringen så noga att man förbjuder A, men tillåter B för att terroristerna använder sig av A. Då använder sig bara terroristerna av B i stället.

Prevention gör man med polisiärt arbete, men infiltration, skuggning, buggning och liknande. När en attack kommer, är det beredskap, inte kameror, som räddar liv. Beredskapen måste vara generell i form av infrastruktur, inte specifik. Det är rent ut sagt idiotiskt att planera för scenario X. Det kallas för "movie plot security", och det finns ett pris att vinna för den som kommer på det fånigaste scenariet som innebär att myndigheter "måste" t.ex. förbjuda Ipods på flygplan eller nallebjörnar på tåg.

Klart att staten kan utöva maktmissbruk närsom helst. Det händer ju ibland också. Men generell övervakning ("wholesale security") är ett enda ständigt massmissbruk och ständig integritetskränkning. Inte stoppar det någon från att begå brott eller terrordåd heller.

Dessutom har Storbrittanien visst en effektiv säkerhetstjänst, och kameror har faktiskt betydligt mindre betydelse än vad du tror. Framförallt har det inte stoppat något terrordåd. Men det är inte främst kameror jag vänder mig emot. Kameror har sin plats, sin specifika plats. Det är när det går på slentrian och man har massövervakning med kameror och sms-läsing, epost-läsning o.dyl, som det kan bli farligt.

Farligt blir det inte främst för att staten ska komma och slå dig, det gör den ju redan om den vill, som du säger. Farligt är det för att data kommer att hamna i orätta händer. Dataläckage har hänt och kommer att hända.

Denna typ av övervakning är, än en gång, något som politiker föreslår för att framstå som potenta och kraftfulla. Inte för att det ger någon bättre säkerhet eller rättsskydd. Tvärt om.

Deathsearcher:
Förnuftets, frihetens och toleransen låga brann ut för länge. De var sådana som du som släckte den.

Förnuft vill inte säga att någon subjektiv tolkning av en bok med hundratals källor är den rätta. Frihet vill inte säga att bara en livsåskådning är den rätta. Tolerans vill inte säga att man (säger att Gud) påstår att homosexualitet, judendom, islam och vetenskap är förkasligt. Nej, Förnnuft vill säga att saker vi kan mäta, räkna och väga finns och säger oss något. Frihet vill säga att alla har rätt till en religiös uppfattning, och inte att någon har tolkningsföreträde. Tolerans vill säga att man tolererar andras religiösa liv och livsföring i allmänhet. Jag bara tänkte säga det, eftersom du inte tycks veta vad orden betyder. Vågar jag hoppas på några rykande färska bibelcitat? Ehh, ja just det, boken skrevs för flera tusen år sedan. Tänkte inte på det...

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

För att kameraövervakning i hemmet kan du själv reglera och tillhandahålla. Det finns inget som hindrar dig från att göra detta redan nu. Och det är ju utmärkt som det är alltså. Kunde vara en sak som staten kunde sponsra däremot. Låter jättebra!

Och du kan inte logga din internettrafik?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det handlar inte i första hand om misstro till staten eller rättsväsendet, utan misstro till motivet att övervaka och misstro till nyttan av det.

All säkerhet är en kompromiss, alltid. En bra lösning är en som har fler fördelar än nackdelar. Nackdelarna mot generell övervakning är större än fördelarna. Återigen, det är inte så man stoppar terrorism och organiserad brottslighet.

Ingen kan förutspå nästa terrorattack. Det man kan göra är att arbeta preventivt och ha god generell beredskap. Samma sak är det med de idiotiska regler på vad man får och inte får ta med i flygplan. Det är planering av specifika fall av terrorism. Tror du verkligen att någon kan förutse planeringen så noga att man förbjuder A, men tillåter B för att terroristerna använder sig av A. Då använder sig bara terroristerna av B i stället.

Prevention gör man med polisiärt arbete, men infiltration, skuggning, buggning och liknande. När en attack kommer, är det beredskap, inte kameror, som räddar liv. Beredskapen måste vara generell i form av infrastruktur, inte specifik. Det är rent ut sagt idiotiskt att planera för scenario X. Det kallas för "movie plot security", och det finns ett pris att vinna för den som kommer på det fånigaste scenariet som innebär att myndigheter "måste" t.ex. förbjuda Ipods på flygplan eller nallebjörnar på tåg.

Klart att staten kan utöva maktmissbruk närsom helst. Det händer ju ibland också. Men generell övervakning ("wholesale security") är ett enda ständigt massmissbruk och ständig integritetskränkning. Inte stoppar det någon från att begå brott eller terrordåd heller.

Dessutom har Storbrittanien visst en effektiv säkerhetstjänst, och kameror har faktiskt betydligt mindre betydelse än vad du tror. Framförallt har det inte stoppat något terrordåd. Men det är inte främst kameror jag vänder mig emot. Kameror har sin plats, sin specifika plats. Det är när det går på slentrian och man har massövervakning med kameror och sms-läsing, epost-läsning o.dyl, som det kan bli farligt.

Farligt blir det inte främst för att staten ska komma och slå dig, det gör den ju redan om den vill, som du säger. Farligt är det för att data kommer att hamna i orätta händer. Dataläckage har hänt och kommer att hända.

Denna typ av övervakning är, än en gång, något som politiker föreslår för att framstå som potenta och kraftfulla. Inte för att det ger någon bättre säkerhet eller rättsskydd. Tvärt om.

trevligt, nån som har en bra motivering till skillnad mot att man bara tjatar om att plötsligt dagen efter så kommer vi vara i en diktatur och alla ska piskas till lydnad! Bra argument också , men jag tycker fortfarande att övervakning i större utsträckning än idag är bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"He who would give upp a little liberty, to gain a little security, deserves neither and will lose both"
Satt nyss och spelade Civilization IV

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Citat:

trevligt, nån som har en bra motivering till skillnad mot att man bara tjatar om att plötsligt dagen efter så kommer vi vara i en diktatur och alla ska piskas till lydnad! Bra argument också , men jag tycker fortfarande att övervakning i större utsträckning än idag är bra.

"Större utsträckning"? Tja, det kan väl jag också tänka mig. Men det ska vara nytta med det. Det måste ställas krav på att det lönar sig (= sparar liv och egendom), vara rättsäkert och framförallt inte göras på slentrian.

Att sätta upp fler kameror, avlyssna tele- och internet-trafik generellt är att göra det på slentrian och ger inte tillfredsställande skydd. Nackdelarna överväger fördelarna. Jag vet inte om du missade mina tidigare inlägg, men där finns bra länkar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
"He who would give upp a little liberty, to gain a little security, deserves neither and will lose both"
Satt nyss och spelade Civilization IV

“All that is necessary for the triumph of evil is that good men do nothing.” (Edmund Burke)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Som du själv skrev:
*CITERING*
...
*SLUT CITERING*

Det är fortfarande inte kameraövervakning i folks hem som är det aktuella ämnet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReDog

Om du, och alla andra kunde läsa igenom första inlägget ordentligt så står det där att trafiken skall loggas. Inte själva datan som skickas. Det som loggas är vem som ringer till vem. Detta för att kunna knyta ihop eventuella kriminella kopplingar. Ingen avlyssning kommer att förekomma, som minst hälften av de som argumentarar emot verkar tro.

Visa signatur

Min webbsida!

Permalänk
Avstängd
Citat:

“All that is necessary for the triumph of evil is that good men do nothing.” (Edmund Burke)

Ingen har väl sagt att man inte ska göra någonting? Klart man ska göra någonting, men det måste vara vettigt. Generell övervakning är det inte.

I sammanhanget passar den upplyste Benjamin Franklin som Alakai citerade ovan, bättre än Burke. Inget om om Burke, men din citering är bara malplacerad.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Surveillance 'is a threat to UK'

The UK is in danger of becoming a "surveillance society ruled by the technology and the politics of fear", the Liberal Democrats have warned.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk_politics/7004485.stm

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

MBY, sluta hoppa på oss kristna, det är islamisthotet detta handlar om.

9/11, Madrid och London var bara början. Islam kommer att sätta världen i brand. Med terror, ett extremt effektivt vapen mot öppna, fria samhällen. Och mot detta har våra civiliserade demokratier att sätta emot - vad?

Civiliserade demokratier, där mänskliga rättigheter respekteras, åsiktsfrihet och tolerans råder. Gemensam nämnare? I väst är det KRISTENDOMEN. Ingenstans på jorden är det islam. Så sluta hacka.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias

9/11, Madrid och London var bara början. Islam kommer att sätta världen i brand. Med terror, ett extremt effektivt vapen mot öppna, fria samhällen. Och mot detta har våra civiliserade demokratier att sätta emot - vad?

Civiliserade demokratier, där mänskliga rättigheter respekteras, åsiktsfrihet och tolerans råder. Gemensam nämnare? I väst är det KRISTENDOMEN. Ingenstans på jorden är det islam. Så sluta hacka.

Det är rätt svårt att ta dina argument på allvar när du kör så här löjeväckande argumentation.

1. Detta är en demonisering, från sådana brukar det väldigt sällan komma bra lösningar.
Förövrigt är dina argument dåliga, ifall vi i öppna demokratier börjar bete oss som de vi ska skydda oss mot har vi redan gett upp det vi ska skydda oss mot.

2. Detta är ett post hocargument. Hur vet vi att kristendomen är det som orsakar öppenhet och demokrati? Se t.ex. att vattentemperatur och antalet piratdåd stämmer rätt bra överens. Betyder det att vattentemperaturen orsakar piratdåd?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias

Skitprat. Jag vet exakt vem och vad jag hackar på, och varför. Jag trampar inga religiösa på tårna. Jag är tolerant, vilket man inte kan säga om dig. Det jag inte tolererar som tolerans, är intolerans. Kreationism är en sådan form av intolerans. Det är en fundamentalistisk hållning som är ett hån mot alla kristna. Dogmatisk bokstavstro är ett jäkla översitteri, ett "jag är närmare Gud än du"- eller "jag tolkar bibeln mer rätt än du"-resonemang. Det kallas för "dålig teologi". Inte nog med detta, det är pseudovetenskap också. Du är inte ett dugg mer kristen än någon annan som kallar sig så, och du har inget tolkningsföreträde.

Men det är inte vad tråden handlar om, utan om övervakning. Den handlar inte om "islamisthotet", utan om (bl.a) terrorhotet. Visst råkar det vara så att terrordåd i väst den senaste tiden uteslutande begåtts av islamister. Men det betyder inte att terror generellt är det, eller att övervakning skulle hjälpa mot detta specifika hot. På 70-talet hade vi vänsterterrorister och i Nordirland har vi ju som bekant IRA och kristen terrorism. Neonazistisk terror har hänt i USA för inte alltför länge sedan. Kristen fundamentalism har lett till mord på läkare i nämda land.

Du argumenterar mot fel sak. Var någonstans har jag sagt att terrorhot inte ska tas på allvar? Var någonstans har jag uttryckt en flathet jämtemot hotbilden? Ingenstans. Jag vill, precis som du, att alla terrorister ska hamna bakom lås och bom, eller elimineras innan de kan utföra sina dåd.

Men det råkar ju vara så, som jag skrivit några gånger, att det inte finns några belägg för att generell övervakning gör just det: stoppar terror.

Vi kan aldrig stoppa terrorn helt, utan vi måste - i stället för generell övervakning - ha ett genrellt buffertsystem som kan hantera assymetriska hot hur och när det än inträffar. "Movie plot security" hjälper ingenstans. Vidare måste man ha bra responsmöjligheter för att kunna rädda liv, efter att dådet inträffat.

Så kom inte och säg att jag inte tar hotet på allvar, islamistisk fundamentalism är ett hot. Men det gäller all form av fundamentalism. Du verkar dock inte ta hotet på allvar, eftersom du sympatiserar med verkningslösa "kraftåtgärder" som bara på ytan ser ut att göra nytta. Politisk populism är vad det är. Riktig säkerhet är inte sällan helt transparent jämtemot befolkningen, och den är riktad mot en hotbild, samtidigt som den är generell nog att uppsnappa nya och oväntade hot.

Vidare är det helt historielöst att tacka kristendomen för all vår frihet, tolerans och demokrati. Den har sin roll i det hela, men den är långt ifrån avgörande. Dessutom har du inget till övers för tolerans och demokrati, utan du är intolerant, odemokratisk och ser nog helst någon form av kristen teokrati. Det lyser igenom på dina inlägg rent allmänt på forumet. Hycklar, är vad du gör.

Visa signatur