Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
MBY, sluta hoppa på oss kristna, det är islamisthotet detta handlar om.

9/11, Madrid och London var bara början. Islam kommer att sätta världen i brand. Med terror, ett extremt effektivt vapen mot öppna, fria samhällen. Och mot detta har våra civiliserade demokratier att sätta emot - vad?

Civiliserade demokratier, där mänskliga rättigheter respekteras, åsiktsfrihet och tolerans råder. Gemensam nämnare? I väst är det KRISTENDOMEN. Ingenstans på jorden är det islam. Så sluta hacka.

om det e religionerna som e felet så bör du betänka:

1: islam är en 600år yngre än kristendomen

2: avskaffa all form av religion?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Och jag som faktiskt gillade danmark
Och jag är dessutom grymt besviken att man fortfarande får se "har du ingenting att dölja"-argumentet... Jag trodde folk var smartare än så men tydligen så har jag återigen överskattat mina medmänniskor.

Övervakning av gemene man har som enda syfte och mål att vara just det, ett verktyg för staten att använda mot just gemene man, inte mot brottslingar, terrorister eller annat. Det här är dessutom fel på så många andra sätt, inte minst för att det använder sig av av "straffa alla och hoppas på att de som förtjänar det också vart straffade"-mentalitet, vilket är så fel som det bara kan bli.

Citat:

9/11, Madrid och London var bara början. Islam kommer att sätta världen i brand. Med terror, ett extremt effektivt vapen mot öppna, fria samhällen. Och mot detta har våra civiliserade demokratier att sätta emot - vad?

Civiliserade demokratier, där mänskliga rättigheter respekteras, åsiktsfrihet och tolerans råder. Gemensam nämnare? I väst är det KRISTENDOMEN. Ingenstans på jorden är det islam. Så sluta hacka.

Folkmord, tyrrani, förtryck, anti-demokratiska värderingar och åsikter, motståndare till åsiktsfrihet och mänskliga rättigheter. Gemensam nämnare? Kristendomen.

Religion, vilken som helst, har aldrig fört med sig annat än misär, delning och isolering för folk. Mest för de som står utanför vilken religion man nu än talar om, men även för många inom den, så att prata om Islam som någon stort och ondskefullt hot utan att inse att alla andra religioner även dem delar samma drag måste ju vara det mest naiva jag sett på länge. Vill du ha en värld där folk inte fjantar runt på grund av religion så bör du kämpa för avskaffandet av religion, ALL religion.

Att använda religionen som en anledning till att låta våra egna styren bryta ner våra rättigheter är bara dumheter. Det finns inget vett i att sätta sig själv i en bur med ett lejon, låsa buren och slänga ut nyckeln i hopp om att lejonet är ens vän, även om det kanske är jättesnällt så länge man har mat så det räcker. Inget styre i världen idag är baserat på folkets bästa, utan på styrets bästa (vilket förhoppningsvis och vanligtvis brukar sammanfalla med folkets bästa, men inte alltid). Men även om saker verkar vara frid och fröjd så ska man alltid minnas att det är styret som har makten, det är dem som bestämmer och det finns ingenting vi som folk kan göra åt det, speciellt inte om vi redan i förväg gett upp alla de saker som skall ge oss ens en chans att göra någonting.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

"Tens of thousands of CCTV cameras, yet 80% of crime unsolved" - om Londons kameraövervakning:
http://www.thisislondon.co.uk/news/article-23412867-details/T...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
"Tens of thousands of CCTV cameras, yet 80% of crime unsolved" - om Londons kameraövervakning:
http://www.thisislondon.co.uk/news/article-23412867-details/T...

Läste du även:

"Hackney has the most cameras - 1,484 - and has a better-than-average clearup rate of 22.2 per cent. "

Och:

"The true number, once privately run units and CCTV at rail and London Underground stations are taken into account, will be significantly higher."

Kan du ta fram siffror om brottsbekämpning i sverige också? Kan knappast gå sämre för svenska polisen med kameraövervakning.

20% brott avklarade med hjälp av kamerorna alltså. Imponerande!

*** EDIT ***

Det är väl ingen som förväntade sig 100% avkastning pga kamerorna, det vore ju absurt mycket. Givetvis kan man inte använda alla bilder och alla filmer för att identifiera folk. 20% av bilderna är ju en enormt bra siffra ändå. Trodde inte det handlade om mer än 10% med tanke på vad kan ta upp för brottslighet på en kamera. Riktigt bra!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Du har inte hört om Nordirland va?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Läste du även:

"Hackney has the most cameras - 1,484 - and has a better-than-average clearup rate of 22.2 per cent. "

Och:

"The true number, once privately run units and CCTV at rail and London Underground stations are taken into account, will be significantly higher."

Kan du ta fram siffror om brottsbekämpning i sverige också? Kan knappast gå sämre för svenska polisen med kameraövervakning.

*** EDIT ***

Det är väl ingen som förväntade sig 100% avkastning pga kamerorna, det vore ju absurt mycket. Givetvis kan man inte använda alla bilder och alla filmer för att identifiera folk. 20% av bilderna är ju en enormt bra siffra ändå. Trodde inte det handlade om mer än 10% med tanke på vad kan ta upp för brottslighet på en kamera. Riktigt bra!

Och läser man resten av artikeln, så observerar man att artikelförfattaren mycket riktigt påpekar att det inte finns något samband åt något håll.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Ibland så underlättar det rejält med förklarandet att kunna länka till en artikel, gärna från en hyffsat seriös (seriös för en svensson, dvs. inte seriös utan snarare "jag har hört talas om aftonbladet, därför är det som står i AB sant") sida. Är det någon som har några bra exempel på artiklar som är starkt mot övervakning, och som går igenom nackdelarna med det och varför det inte fungerar? Gärna ur ett grundläggande perspektiv, så att även oinvigda kan få en överblick över hemskheterna galningar som EU, USA, Beatrice Ask & co försöker införa i Sverige och rent allmänt i västvärlden.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Läste du även:

Och:

*** EDIT ***

Läste vi samma artikel?

20% av brotten är ingalunda avklarade med hjälp av kamerorna, utan genom hederligt polisarbete. Säkerhet är en avvägning mellan nytta och skada. 200 miljoner pund hade man fått betydligt bättre utredningskapacitet för än tusentals kameror. Därtill hade det inte varit lika itegritetskränkande. Vidare har jag sagt att kameror har sin plats.

"By contrast, boroughs such as Kensington and Chelsea, Sutton and Waltham Forest have fewer than 100 cameras each yet they still have clear-up rates of around 20 per cent."

Tydligt är att det inte finns något samband mellan antalet kameror och antalet uppklarade brott. Vidare, huvudämnet för denna tråd, finns det inget samband mellan antalet kameror och antalet förhindrade terrordåd. Däremot finns det en samband mellan effektiv underrättelsetjäns och skydd mot terror. Må vara att detta samband är kvalitativt och därmed svårt att sätta kvantitativa siffror på.

Vidare, det du citerar:
...handlar inte om att antalet uppklarade brott väntas öka signifikant, utan att antalet trackingar av redan kända brottslingar. Det är en annan sak.

Några jämförbara siffror för Sverige torde inte vara svåra att hitta, men det är givetvis mer intressant med länder där denna typ av 'wholesale surveillance' redan tillämpas. Brå har en sökmotor: http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=21&module_ins...
SCB: http://www.scb.se/templates/Product____198771.asp

Tråden handlar ju inte blott om kameror, utan snarare om integrationen mellan kameror, signalspaning en masse och allmän "förebyggande" integritetskränkning som massiv trafikanalys. Trafikanalys är integritetskränkande inte för att någon vet vad som sägs, utan det räcker med att någon vet vem som pratar med vem. Och det är ett jätteproblem. Inte minst rättsligt. Nämligen säger faktiskt inte trafikdata något om vem som pratat med vem, utan bara vilka datorer och mobiler som pratat med varandra. Personerna bakom har inga spårbara IP-adresser. Trafikdata är väldigt svårt att filtrera och viktiga kontakter dränks bland nonsenskontakter och spam-kontakter och botnets. Trafikanalys är värdelöst om man inte på förhand vet vilken typ av trafik man är intresserad av.

Detta gör att 'wholesale surveillance' är ett extremt resursslöseri. Säkerhetsfolk ser ingen nytta med det. Återigen är det frågan om populism från politiker - man vill ge sken av att ta krafttag. Bättre vore förstås om man tog krafttag i stället.

http://www.schneier.com/blog/archives/2007/08/on_the_ineffect...
http://gritsforbreakfast.blogspot.com/2005/03/safer-with-came...
http://gritsforbreakfast.blogspot.com/2005/06/where-can-you-b...
http://gritsforbreakfast.blogspot.com/2005/03/why-surveillanc...
http://www.schneier.com/essay-124.html

En balanserad men optimistisk syn på ökat antal kameror:
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=67&module_ins...

Random-person: Det handlar inte i första hand om "galningar med deras hemskheter", utan mest om okunskap och vilja väl. Precis vad man ska göra för att förhindra terrorism är det naturligtvis ingen som riktigt vet. Men däremot kan man säga att man inte vet att generell övervakning hindrar terrorism. Däremot vet man att klassiskt polisarbete och underrättelseverksamhet gör det.
Ett bra ställe att börja på för att läsa om detta och liknande saker är Bruce Schneiers hemsida: www.schneier.com. Läs hans essäer och länkar till andra essäer. Han har också publicerat ett antal böcker, både om kryptografi och om säkerhet rent generellt. Hans mest kända böcker torde vara "Beyond Fear" och "Secrets & Lies: Digital Security in a Networked World". Min favorit är "Applied Cryptography", men denna har inte mycket med trådens ämne att göra.

"How To Not Catch Terrorists":
http://www.schneier.com/essay-163.html

Kaleid: Visst finns en hel del matnyttigt på "http://www.stoppa-storebror.se/", men jag hittar inte mycket forskning på sidan, och den har ett litet märkligt "vi och dom"-perspektiv. Att demokrati befinner sig mellan anarki och polisstat är ju bara bra mycket förenklat. Men som sagt, en del matnyttigheter finns där ändå, t.ex. rena tips.

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Läs lite på här vad t.ex. maktpersonerna har sagt om varandras program:
http://www.stoppa-storebror.se/

"Ett integritetsintrång utan motstycke"
Justitieminister Beatrice Ask om Mikael Odenbergs förslag till FRA-övervakning (innan hon bytte åsikt).

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Är det INGEN som läst det smarta jag skrivit och spunnit vidare på det? Nu blir jag nästan förolämpad.. eller.. totalt.. ignorerad.. av er.. dumma..

Med en sådan oerhörd mängd information, så detaljerad, så organiserad (well.. det återstår att se), vad skulle inte terroristen kunna göra med den informationen?

Hela spektaklet är ett tveeggat svärd, man slår framåt men räknar knappast med att det kan slå tillbaka, då är man klippt och skuren så att säga.
Någonstans måste denna information sparas, någon kommer att hantera den informationen. Förmodligen är någon en människa och det jag vet om människan är att hon är en dator. En dator kan man programmera om, man kan även programmera en dator att se snäll ut men vara jättedum (som en dell med oem windows ungefär..).
Jag hoppas för de korkade danskarnas skull (åja, vi är inte bättre vi..) att de har koll på vem som sitter på nyckeln till valvet.
Jag skulle då inte lite på vem som helst som lätt tar reda på vem jag har ringt och planerat statskupp med.

Skulle jag vara terrorist, så skulle jag snarast möjligt se till att få in en av de mina i det nätverket. Jag skulle lägga ner bra mycket resurser på det, för vilken guldgruva jag skulle sitta på! Jag skulle typ.. få statsministerns vänstra öga och öra och mycket mer.

Det är ju som om hela danmark blivit flytande och jag kan lägga ifrån mig hackan och dra upp ett sugrör och suga i mig istället.
Gräddglass istället för isglass (gillar gräddglass bättre).
Ett helt land där befolkningen runt ettiden går med lapp på pannan som talar om var de åt lunch någonstans.
Statsministerns nya kläder är genomskinnliga.
Bankmännens kontakters namn projicerade på himmelen.

Min tama terrorist här i mitt knä spinner av välbehag. Kan snart inte hålla i henne..

Åh, btw.. håll religion borta från tråden tack. Det har nada med något att göra och det klipper bara av den intressanta röda tråden i små stumpar som jag inte orkar hålla reda på så att ögonen för hit och dit och jag får ont i huvudet.
För min skull, snälla?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
...
Är det någon som har några bra exempel på artiklar som är starkt mot övervakning, och som går igenom nackdelarna med det och varför det inte fungerar? Gärna ur ett grundläggande perspektiv, så att även oinvigda kan få en överblick över hemskheterna galningar som EU, USA, Beatrice Ask & co försöker införa i Sverige och rent allmänt i västvärlden.

Är det inte bättre om man då länkar till en fullständigt objektiv artikel? Om oinvigda skall ha en chans att göra en egen bedömning, och inte bara trycka i dem en massa propaganda.

Du med flera andra som är totalt emot lagring av uppgifter, m.m. och kallar det för ett diktatoriskt samhälle, ni talar ju emot er själva. Det du försöker göra nu, är ju kort och gott att opinionsbilda. Om man skall hårddra det, brott mot åsiktsfriheten som vi har i vårat avlånga land, men det kanske du har missat? Dubbelmoral när den är som bäst!

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Det du försöker göra nu, är ju kort och gott att opinionsbilda. Om man skall hårddra det, brott mot åsiktsfriheten som vi har i vårat avlånga land, men det kanske du har missat? Dubbelmoral när den är som bäst!

Vänta lite nu... Försöker du påstå att opinionsbildning är ett brott mot åsiktsfriheten?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Är det inte bättre om man då länkar till en fullständigt objektiv artikel? Om oinvigda skall ha en chans att göra en egen bedömning, och inte bara trycka i dem en massa propaganda.

Du med flera andra som är totalt emot lagring av uppgifter, m.m. och kallar det för ett diktatoriskt samhälle, ni talar ju emot er själva. Det du försöker göra nu, är ju kort och gott att opinionsbilda. Om man skall hårddra det, brott mot åsiktsfriheten som vi har i vårat avlånga land, men det kanske du har missat? Dubbelmoral när den är som bäst!

Jag undrar precis samma sak som Jerka^. Vad försöker du säga, att opinionsbildning är ett brott mot åsiktsfrihet? Svammel...

Och vadå "fullständigt objektiv artikel"? Det här är en fråga som kan undersökas vetenskapligt, det är inte tillämpligt med någon objektivitet i vanlig bemärkelse här. Det handlar inte om argument hit och argument dit och någon sorts mittemellansanning. Det är precis som att vara "objektiv" i frågan om skolmedicin vs homeopati eller objektiv i frågan om Jorden är sfärisk eller platt. Det är ingen fråga där man ska ta till sig argument från båda sidor och välja en uppfattning som passar. Det här rör rena sakförhållanden. Stoppar man terror med generell övervakning ja eller nej. Givetvis kan man vara mer objektiv när det gäller kvalitativa frågor som "är det integritetskränkande, ja eller nej". Men de flesta frågorna rör om data kan missbrukas, vilket det kan, eller om data kan läcka, vilket det gör, etc.

Det handlar inte så mycket om objektiv eller subjektivt, utan om fakta eller fördom.

Visa signatur

Permalänk

Det handlar om att försvåra brottsliga gärningar och inte helt hindra. Precis som alla andra lagar vi har, det är t.ex. inga problem att köra fortare än tillåten hastighet fast det finns fartkameror lite varstans. Samma sak med skjutvapen, nu köper bara de som vill ha dem illegalt istället.

Genom att tvinga kriminella internet-användare att dölja sig bättre, så innebär detta samtidigt att trollen och sabotörerna(bl.a. sprida virus och trojaner) får större möjligt att jävlas mot dem. Om alla använder proxy på forum, vad är det då för mening med varningar och banningar?
Detta hindrar inte men det försvårar och försämrar för ljusskygga personer på internet. Liksom som våra vapenlagar enbart försvårar för folk att skaffa vapen.
För när fler döljer sig kommer bättre & enklare verktyg för detta komma, dessutom går det inte som idag säga att någon troligtvis är ett troll bara för den kör genom en proxy.
Hårdare krav för att blir medlem (t.ex. invites), ja då minskas skaran användare rejält.

Och övervakning är som sagt bra till efter dåd, då det gäller att gripa gärningsmännen så de inte gör om något liknande. En massa kameror på stan innebär att gärningsmännen får lägga ner mer arbete på att kunna komma undan. Vilket kan innebära att han helt enkelt inte gör gärningen.
-Många terrordåd görs inte för att det är för jobbigt och inte p.g.a. brist på vilja att göra dem, skulle varenda ungdom sitta med sprängämnen under sängen så skulle det allt hända fler sprängdåd. Samma sak gäller med skjutvapen hos ungdomar.
*edit*
Även vid köp av olika olagliga saker via internet, så är det inte lika roligt att göra det mot en som döljer sig. Samma sak vid köp på gatan, då det är inte roligt att göra affär med en kriminell i skogen för att vara säker på att inte bli tagen på en kamera. Det handlar som sagt om att försvåra för kriminella..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tänk vad mycket man skulle försvåfra genom att förbjuda knivar!

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]

Även för matlagning.

Men man kanske kan lägga 18års åldergräns på större knivar, likaså ha en lag som säger att man inte får bära med sig dem på stan hur som helst. (som vi har gjort)
Visst detta hindrar inte att ungdomar under 18år går med större knivar på stan, men det blir svårare för dem att göra varje dag utan behöva vara rädd för polisen.

Bära kniv är ju skitlätt att göra ändå, likaså köra genom proxy. Men många gör det inte idag för att slippa krångel. Proxy segar bl.a. ner, ej heller helt säkert med enbart en, vilket segar ner ännu mer.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är ju förbjudet att ha knivar på allmän plats av just den anledningen.

På tal om större knivar så har vi ju tillägget i knivlagen som lyder:

"Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter
eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år. Lag (1990:413)
"

och det är väl lite av en liknande tanke bakom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Även vid köp av olika olagliga saker via internet, så är det inte lika roligt att göra det mot en som döljer sig. Samma sak vid köp på gatan, då det är inte roligt att göra affär med en kriminell i skogen för att vara säker på att inte bli tagen på en kamera. Det handlar som sagt om att försvåra för kriminella..

Finns en stor miss i det där.
Drar man sig inte för att göra affärer med en kriminell i mörka gränder på stan så lär man nog inte dra sig för att göra det en bit utanför staden heller. Visst skulle kameror minska ner områdena där detta kan ske och därmed göra det hela mer omständigt och krångligt, men de riktigt farliga sakerna sker redan utom synhåll från omvärlden och det kommer inte förändras för att man sätter kameror på de platser där det ändå inte sker. Du lär ju t.ex. inte hitta någon som går och viftar med det illegala vapnet han ska sälja på öppen gata, och om nu någon gör sådana affärer i det öppna så lär det ju vara noga maskerat så övervakningen kommer inte kunna användas i allafall.

Möjligen att man får fast fler småbrottslingar och kan övervaka brott bland vanligt folk så som någon misshandel, kanske någon liten langare eller ficktjuv och liknande, men de sakerna som används som ursäkt för ökad övervakning d.v.s. terrorism, organiserad brottslighet och andra riktigt grova saker kommer inte påverkas. Och vilken nytta kameror gör om någon skulle knata in på ett fullsmockat Sergels torg och blåsa sig själv i luften undrar jag faktiskt väldigt mycket över.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

TtompaA - Eh? Det är väl klart som fan att jag har rätt att ge människor den information som jag finner är bäst? Propagandera är något alla gör. Det räcker med att jag säger min åsikt i en fråga för att progagandera för/mot något.

[cyb] - Tur nog så är ju också knivar förbjudna på allmän plats. Så något nytt sådant förbjud behövs inte.

Skulle samma lag genomföras i Sverige så skulle ännu fler än idag börja kryptera och anonymisera sina meddelanden, och därmed skulle även lättare kriminella i större grad anonymisera sin information. Brottsligheten kan mycket väl öka p.g.a. detta, likaså kan det bli svårare för polisen att få fast några alls - eftersom fler gömmer sin information då ännu fler lär sig hur man gör.

Många verkar tro att det är svårt att kryptera och/eller anonymisera information, något som givetvis är helt fel. Jag skulle på tio minuter kunna lära tio personer hur man krypterar vilken fil som helst till den grad att ingen säkerhetspolis i hela världen skulle kunna få upp den inom det närmaste året med 90%+ säkerhet. det är så enkelt.

SÄPO säger redan idag själva öppet att de inte har en chans att läsa meddelanden som exempelvis extrema djurrättsorganisationer skickar till varandra - eftersom meddelanden är krypterade och allt är anonymiserat. Det enda som funkar för att få fast dessa grupperingar är infiltration. Att övervaka nätet är lönlöst i många fall.

Jag är övertygad att utökad övervakning av internet mycket väl kan innebära att polisen får det svårare att fånga tunga brottslingar, även om arbetsbördan att kolla upp alla "intressanta matchningar" lades på några andra än polisen.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är ju förbjudet att ha knivar på allmän plats av just den anledningen.

På tal om större knivar så har vi ju tillägget i knivlagen som lyder:

"Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter
eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år. Lag (1990:413)
"

och det är väl lite av en liknande tanke bakom.

Jag menar förbjuda knivar, totalt. Inte säljas, inte tillverkas, inte innehas. Tänk vad mycket brott som kunde förhindras!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade varit lite roligt nu om nästintill alla brott blev lösta i Danmark nu

Då hade ni suttit där och suttit lite snopna..
(inte för jag direkt tror det kommer hända men en rolig tanke.. )

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag menar förbjuda knivar, totalt. Inte säljas, inte tillverkas, inte innehas. Tänk vad mycket brott som kunde förhindras!

Jo jag misstänkte det, det är ju däremot helt onödigt med tanke på att knivlagen fungerar mycket bra och är tänkt att hindra exakt detta. Tycker inte det är ett bra exempel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen dör ju folk av knivar ändå...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jajamen! folk dör uppenbarligen pga de blir mördade också, trots att det är olagligt. Vart försöker du komma?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Men det är mindre folk som bär sig med kniv ute tack vare denna lag.

Innan det svenska folket fick internet så begicks alla? brott, som hårdare tag mot internet skulle kunna påverka. Så även om våra politiker bestämmer sig för att släcka ner "modeflugan internet" , så har de varenda brottstyp kvar som de hade innan. Så att stänga ner internet räcker alltså inte ens för att förhindra brotten, det enda det påverka är att göra det svårare för folk att få tag på olagliga saker från okända. Och till viss del problematisera nya kontakter med likasinnade kriminella.

Känner de redan varandra då behöver de inte ens kommunicera via internet och det är ju förbaskat lätt att kryptera sina meddelande som flera har sagt.

*edit* Samma sak gäller telefonen, då brotten kan begås utan den. Men det är smidigare att använda telefon och finns telefonlistor sparade så går det spåra upp medbrottslingar efter att ett brott har begåtts. Även om de kör mobil med betalkort, så går det se vilka telefoner som de tillsammans har ringt till och pejla in dem var ungefär de har befunnit sig.
*edit2*
Det där sista att de flesta ungdomar i sverige dagligen bär om kring på en slags positionsangivare (mobil) är intressant och lite integritetskränkande om det missbrukas.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Re: Danmark goes totalitär.

Citat:

http://www.kvp.se/nyheter/1.840829/overvakade
http://swartz.typepad.com/texplorer/2007/09/vi-srjer-danmar.h...

Det här är mycket allvarligt, vi pratar om ett land med 5½ invånare, granne med Sverige, som sammarbetar med Svenska polisen. Onekligen så kommer vi i Sverige att påverkas åt fel håll av detta.

Skulle detta system införas i Sverige skulle detta innebära att varje SMS du kommer att skriva, information om varje telefonsamtal du gör, information om varje email du skickar, information om varje hemsida du någonsin kommer besöka med mera kommer att ges och lagras direkt till staten och din ISP, och via ohederliga statstjänstemän/ISP-ansvariga att säljas vidare till exempelvis kriminella.
Inte "det kanske kommer", utan "det kommer". Det är omöjligt att hålla så pass mycket data (vi pratar om verkligt enorma mängder data) hemligt för alla utom "snälla människor som bara vill gott".

Påverka människor! Sprid länkarna/övrig information om detta till vänner och bekanta. Det som gör att det går bakåt i många avseenden även här i Sverige gällandes detta är att för få vet vad det är som egentligen händer.

Hur anser ni att vi bör sprida information kring detta ämne till fler personer? Hur får man fler personer att aktivt gå emot dessa förslag när de kommer upp i Sverige? Gärna ur ett icke-politiskt perspektiv också, att påverka människor genom "vanlig partipolitik" kan skrämma bort en hel del människor.

Har du varit nedsövd? så är det redan i sverige! danskarna är ju som vanligt på efterkälken....

På tal om kontroll stat alla som är födda 1975 och framåt är ju finns ju i dna register! fråga era föräldrar om dom blev tillfrågade det vid er födelse!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Re: Danmark goes totalitär.

Citat:

5½ invånare

Att kalla dvärgen för halv är bara elakt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Har du varit nedsövd? så är det redan i sverige! danskarna är ju som vanligt på efterkälken....

På tal om kontroll stat alla som är födda 1975 och framåt är ju finns ju i dna register! fråga era föräldrar om dom blev tillfrågade det vid er födelse!

Jag är ej registrerad. Ej heller mitt DNA.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Alakai
Jag är ej registrerad. Ej heller mitt DNA. [/QUO

hur vet du det?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av judge
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Alakai
Jag är ej registrerad. Ej heller mitt DNA. [/QUO

hur vet du det?

[/QUOTE]

För att jag frågat.

Visa signatur