Permalänk
Medlem

ATi: Compiz, Spel eller båda?

Jag har compiz-fusion och fgrlx installerat (Radeon 9700 Pro), men nu vill jag spela spel och för att göra det behöver jag Direct Rendering.

Jag har googlat ett tag och inte blivit riktigt klok, vissa ställen säger att man inte kan ha Direct Rendering i XGL men andra säger. En del säger att man kan få det att funka med AIGLX och "radeon" (os) drivarna.

Jag skulle föredra radeon drivarna för att de är open source och gdm fungerar korrekt med dem (jag kan itne logga ut/starta om X, det hänger sig och blir helt svart). Jag skulle kunna logga ut och in utan Xgl, men eftersom fgrlx pajar gdm/x så kan jag inte logga ut och sedan in igen.

Hur är det, kan jag:
1. Fixa fgrlx så att jag kan logga ut och sedan in utan XGL
2. Få igång direct rendering på XGL
3. Köra AIGLX med radeon drivern
4. Köra AIGLX med fgrlx

Tack så mycket
//Robin

Permalänk
Medlem

1. Det där problemet hade jag förut, löste sig med nyare drivrutiner.
2. Ingen aning.
3. Använde http://www.howtoforge.com/ubuntu_feisty_beryl_ati_radeon för att få igång AIGLX med Beryl förut.
4. Går inte, enligt det senaste jag hört ska stöd komma med nästa månads drivrutiner.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

fglrx 8.42 som ska komma i Oktober och som för första gången har stöd AIGLX sägs ha galen prestanda jämfört med tidigare versioner. Om ATI håller vad de sagt kommer Gutsy Gibbon bli en fröjd att installera

Permalänk
Medlem

Det är så att det finns stöd redan nu för AIGLX med radeon drivrutinerna, men bara med de äldre ATI korten. Kommer inte riktigt ihåg vilka det är som fungerar, men något år gamla kort borde det gå att köra med AIGLX på.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag inte riktigt vad du pratar om faktiskt. För att kunna använda Compiz så måste du ju ha 3D-accelerering, dvs. direct rendering. Om du inte hade det skulle effekterna i Compiz vara extremt sega, om de skulle funka över huvud taget.

Permalänk
Medlem

@Talavis
Jag kollade vilken version jag hade (installerad med Ubuntus 'restricted drivers manager') och den var några versioner gammal (8.34.8), ska jag installera den nyaste manuelt eller finns det något 'arkiv' (eller vad man ska kalla det, installationskälla) som inehåller den nyaste?

@perost
Som jag har förstått det 'använder compiz upp' direct rendering-funktionen. Allt skrivs till en buffer som compiz sedan manipulerar och visar, således inte direct rendering för programmen som körs 'på' compiz. Inte helt säker dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av obbin
@Talavis
Jag kollade vilken version jag hade (installerad med Ubuntus 'restricted drivers manager') och den var några versioner gammal (8.34.8), ska jag installera den nyaste manuelt eller finns det något 'arkiv' (eller vad man ska kalla det, installationskälla) som inehåller den nyaste?

Jag körde på att tanka den senaste (vid det tillfället), version 8.38.8 eller ngt sådant, den är inte heller buggfri, men man slipper de eviga utloggningskrasherna iaf. Tankades från ATIs hemsida och följde instruktionerna på http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Feisty_Installation_G... .

Den senaste (8.41.7) ska tydligen fungera främst med HD-korten, men ska gå att använda med äldre också.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av obbin

Som jag har förstått det 'använder compiz upp' direct rendering-funktionen. Allt skrivs till en buffer som compiz sedan manipulerar och visar, således inte direct rendering för programmen som körs 'på' compiz. Inte helt säker dock.

Hmm, låter skumt. Jag använder beryl (i princip samma sak som compiz) på min laptop med intel-grafikkort, och det är inga problem att köra t.ex. OpenGL-program samtidigt. Det funkar även bra om det inte fullskärm, utan ett fönster. Men kolla på ubuntus forum (http://ubuntuforums.org/), det är nog större chans att någon kan hjälpa dig där.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag väntar på 8.42 drivarna, de ska ju vara mycket bättre och kommer inom några veckor. Kör vanliga gnome/metacity med radeon-drivern så länge (compiz funkade half med radeon-drivern, dock var mitt kort på "3d supprot" istället för "Full 3d support")

Tack
//Robin

Permalänk
Medlem

Värst var krångligt det är med xgl, AIGLX och atis drivrutiner någon som kan reda ut det?

jag har ett ATI MOBILITY RADEON X600 i min laptop som ja vill köra compis fusion på med ubuntu gutsy. Det fungerar dock inte även om jag installerar atis ofria drivrutinen.
Är det bara och vänta tills det kommer en bättre ati drivrutin med gutsy eller ska jag fixa något själv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Värst var krångligt det är med xgl, AIGLX och atis drivrutiner någon som kan reda ut det?

jag har ett ATI MOBILITY RADEON X600 i min laptop som ja vill köra compis fusion på med ubuntu gutsy. Det fungerar dock inte även om jag installerar atis ofria drivrutinen.
Är det bara och vänta tills det kommer en bättre ati drivrutin med gutsy eller ska jag fixa något själv?

Stöd för AIGLX ska komma med den ofria drivrutinen denna månad. Det är bara att hoppas...

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Inaktiv

hur dåliga ati grafikkort kan man ha för att köra compiz fusion.. kommer nog över någon riktigt gammal laptop med ATi kort i..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
hur dåliga ati grafikkort kan man ha för att köra compiz fusion.. kommer nog över någon riktigt gammal laptop med ATi kort i..

Du behöver inte ha dåligt kort för den, kör själv gutsy,
installerat drivarna med envy (som går efter man ändrat i en sträng) o sen kört in xgl o det fungerar bra med x1900 kort.
men klart det kommer bli bättre med nästa drivrutin om dem håller vad dem säger så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
hur dåliga ati grafikkort kan man ha för att köra compiz fusion.. kommer nog över någon riktigt gammal laptop med ATi kort i..

Sitter ett X300 i min laptop, inte precis ett mosterkort. Med de fria drivrutiner som finns med AIGLX så flyter det på hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

benjiman:
även i spel?

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
benjiman:
även i spel?

Inte inte spel tyvärr :/