Permalänk
Medlem

Pixelfel? [haha]

Tjena, en av mina skärmar håller på att dö nu, har ingen aning om vad det kan vara för fel men något säger mig att den är dödligt sjuk.. Och garantin som precis gick ut..

Någon som har varit med om något som detta?

Här har ni ett par bilder...:D

http://img227.imageshack.us/my.php?image=pixelfel1rb0.jpg

http://img219.imageshack.us/img219/303/pixelfel2hg7.jpg

Nere till höger ser ni också "det svarta hålet"

/Joki

Permalänk
Medlem

Den måste ju fått världens smäll eller något om en sådan "fläk" ska uppstå.

Den är nog dessvärre dags att köpa en ny skärm i vilket fall.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

när köpte du den e den 3år? för annars har ju konsumenverket sagt att det är 3år på ursprungligt fel så vi säger din skärm är 1 år även om den garantin har gått ut har du 2 år kvar enligt svensk lag såvida att det är ett fabriksfel alltså om du inte gjort nåt så det har blivit sådär så är det ett sk fabriksfel upp till din återförsäljare att bevisa att det är ditt fel

Permalänk
Medlem

Haha, ser nästan ut som blod i mitten på skärmen. Har du bankat huvudet mot den?

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk

Det svarta hålet ser ut som minimappen i valfritt RTS.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

Närå, den har stått i ett rum på samma plats i snart 2 år, kanske katten kommit in o pissat på den :).. 3 år säger ni??? Men om det nu var katten som pissade på den så gäller ju inte garantin ändå

Permalänk
Medlem

Shit va sjukt med svartahålet

Put him out of his misery ;/

Permalänk
Medlem

det borde väl lukta lite skumt ifall katten har pissat på skärmen, om inte annat så borde du ha märkt ifall det är katten, eller...tycker iaf att du ska testa att ringa/lämna in den, som sagt, sjukt svart hål haha

lycka till iaf Tjo Flöjt!

Visa signatur

# MSI MAG Forge 100M Temp Chassi # MSI MAG 650W 80 Plus # MSI MPG B550 GAMING PLUS # AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz # Be Quiet Pure Rock 2 FX ARGB # Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3200 (2X8GB) # PowerColor Fighter AMD Radeon RX 6650 XT 8GB GDDR6 # WD BLACK SN770 1TB SSD PCIe Gen4 NVMe # AOC 24" LED IPS 165HZ #

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lordmax
när köpte du den e den 3år? för annars har ju konsumenverket sagt att det är 3år på ursprungligt fel så vi säger din skärm är 1 år även om den garantin har gått ut har du 2 år kvar enligt svensk lag såvida att det är ett fabriksfel alltså om du inte gjort nåt så det har blivit sådär så är det ett sk fabriksfel upp till din återförsäljare att bevisa att det är ditt fel

Fel.

Felet måste upstått under garanti året. Även fabriksfel. Om det inträffar 1 år efter garanti tiden gått ut gäller det inte. Det gäller bara om t.ex. det uppståt under garanti tiden men ej fått det åtgärdat genom felaktiga reparationer t.ex. el dyl.

Så tro inte att de 2 åren med reklamations rätt är 2 års "garanti" efter garantin.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Fel.

Felet måste upstått under garanti året. Även fabriksfel. Om det inträffar 1 år efter garanti tiden gått ut gäller det inte. Det gäller bara om t.ex. det uppståt under garanti tiden men ej fått det åtgärdat genom felaktiga reparationer t.ex. el dyl.

Så tro inte att de 2 åren med reklamations rätt är 2 års "garanti" efter garantin.

Du måste ha meddelat dem om felet innan garantitiden tar slut också.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Mysko fel, måste jag säga, att pixlar dör kan ju hända, men inte hundratalet pixlar samtidigt, och inte i ett sånt oregelbundet mönster heller!
Ser ut som det kan ha kommit in vatten typ i mitten av skärmen, fast det blir mest logiskt om skärmen skulle stått upponer.

Om du nu inte har nån garanti kvar skulle jag nog skruva upp skärmen och kika om det finns nåt som inte ska vara där löst. Och typ torka särmen?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Haha, hur vet du att katten har vart och pissat på den? Det vet du inte la?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det kanske inte var katten utan nätdelen, precis när jag satte in kontakten igen så gick proppen samt att jag hörde ett långt knaster från nätdelen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
Det kanske inte var katten utan nätdelen, precis när jag satte in kontakten igen så gick proppen samt att jag hörde ett långt knaster från nätdelen.

Oh, sicken jädrans otur. Men nu vet u i alla fall vad det är som orsakat det. Dock vet jag ej om du får ut det på garanti. De beror så klart på hur ärlig du är också.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
Närå, den har stått i ett rum på samma plats i snart 2 år, kanske katten kommit in o pissat på den :).. 3 år säger ni??? Men om det nu var katten som pissade på den så gäller ju inte garantin ändå

Iaf en anledning att köpa TFT; svårare för katten att urinera på!

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q8200 : Sapphire Radeon HD4850X2 2Gb : Gigabyte P35-DS3 : 4*1024 Mb DDR2 6400 : WD Raptor 74 Gb : Maxtor 200 Gb : Samsung Spinpoint 250 Gb : X-Fi XtremeGamer Fatal1ty : Logitech G5 : Silverstone TJ09 : Corsair CMPSU-750TX : Benq G2420HDBL@1920*1080

Permalänk
Medlem

Såna grejer går knappast på garanti däremot på hemförsäkringen. Det ser inte heller ut att vara nån fabrikationsfel.

Kan vara så att "nån (läs kattens)" vätska hamnat på skärmen och orsakat detta. Den svarta bubblan ser ut att vara utbränd film och beror förmodligen på kortslutning vid panelen. Dvs nån vätska har förmodligen kommit in i skärmen inte bara utanför.

Det skulle också förklara felen i mitten där nere då vätskan suggits upp från skärmens kant uppåt mellan panelen och dess skydd vilket resulterar i liknande missfärgningar då vätskan bryter ljuset annorlunda.

sgt_tonga tråden handlar om en tft skärm också

Permalänk

Har en tft här hemma som antagligen bränt sönder, får skumma ränder uppe i ena hörnet efter ett tag, sen blir den varm i det området resten är svalt..

Vad kan det vara? kan man ta det på hemförsäkringen(Drulle?

kanske ska tillägga att skärmen är över 2 år (26mån)

/Danne

Permalänk
Medlem

Usch va läskig skärm du har. ^^ Speciellt dedär "Svarta hålet" ser väldigt läskigt ut tycker jag.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
Usch va läskig skärm du har. ^^ Speciellt dedär "Svarta hålet" ser väldigt läskigt ut tycker jag.

Eller hur.. det jag tänker på är att det kryper ut någon form av "The ring" chick och skrämmer livet ur en. Eller varför inte en fet anacondaorm som är smal via hålet men blir Gigantisk när den är ute, fan den äter upp en och så.

Oh, sorry. Jag är nog trött.

Hoppas det ordnar sig med skärmen på något sätt. Försök med hemförsäkring som Artman skrev.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

"The ring" chick A.N'doja ? .... i alla fall, skaffa en TFT nu :p.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Fel.

Felet måste upstått under garanti året. Även fabriksfel. Om det inträffar 1 år efter garanti tiden gått ut gäller det inte. Det gäller bara om t.ex. det uppståt under garanti tiden men ej fått det åtgärdat genom felaktiga reparationer t.ex. el dyl.

Så tro inte att de 2 åren med reklamations rätt är 2 års "garanti" efter garantin.

Fel.

Du har alltid 3 års reklamationsrätt, dvs du kan klaga på varan om du anser att den har ett fel inom 3 år från att du mottagit varan. Efter 6 månader från inköpsdatumet så har du själv bevisbördan på dig att visa på att det är ett fel som fanns redan när du köpte varan (har du garanti-tid kvar behöver du inte bevisa att det var ett ursprungligt fel).

Reklamationen skall dock göras inom "skälig tid" från att du upptäcker felet, annars kan den bli ogiltig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt_tonga
Iaf en anledning att köpa TFT; svårare för katten att urinera på!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan

sgt_tonga tråden handlar om en tft skärm också

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
"The ring" chick A.N'doja ? .... i alla fall, skaffa en TFT nu :p.

lol?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

du inser att din skärm fått pixelpesten va?
det kommer att sprida sig!!

mark my words

gör dig av med den innan det är för sent

skämt å sido, jobbar i en datorbutik och vi fick in en skärm med liknande det som du har på din skärm, kontaktade tillverkaren och dem bytte den... så gör ett försök iaf..
skärmar brukar ha 3-års garanti i sverige så kolla med försäljaren såvida det inte är datorbutiken vill säga

Permalänk
Medlem

någon som har varit hungrig och tagit en bit där på kanten

Visa signatur

Antec 900, Asus M3A79-T, AMD Phenom 9950BE 2.6GHz 125w, OCZ Reaper 2x2 1066MHz, Powercolor 4870x2, Corsair 650W, Western Digital Caviar 500GB