Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av impera
Synd att man alltid hör samma visa om och om igen när något riktigt hemskt händer personer som på något sätt misshandlat/kränkt/mobbat någon. DÅ är det alltid: "De har aldrig haft en chans i samhället. Det är samhällets fel att de inte fått den vård de så väl behöver"

Dom har ju uppenbarligen inte fått den vård eller uppfostran som behövs, och det är ju jättesynd eftersom man ser vad det kan leda till för konsekvenser för alla parter. Sedan finns det allt för många fall då inget av det hjälper ändå, helt klart. Att dom aldrig har fått en chans i samhället är ju lite bullshit, och som tur är har jag inte läst någon som skrivit så än, vilket det kändes som att du hade gjort? Man skapar ju i alla fall till viss del sina egna förutsättningar, är vad jag tror. Samtidigt ska man dömma från fall till fall, och det är ännu svårare när man inte känner till bakgrunden. Hm, ja, har nog inget mer att tillägga än vad jag redan skrivit. Gå in djupare på okänd mark känns farligt.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Och ungarna kunde skitit i att komma dit över huvud taget? Om jag drar vapen mot polisen är det mitt fel att jag blir skjuten. Samma sak här. Vi har ansvar för våra handlingar. Ungdomarna inkräktade på PRIVAT egendom och hotade de som bodde där. Då skiter jag fullständigt i vad som händer dem. Deras problem ifall de blir ihjälskjutna osv. Ungdomarna borde fått hjälp innan detta hände dock, typ sluten psykvård.

Vad har ditt inlägg med mitt att göra? Du har enligt lagen rätt att använda så mycket våld som nöden kräver. Att skjuta ihjäl någon är det mest extrema du kan göra, hade killarna skjutvapen? Nej, enligt de uppgifter vi har hade de påkar som mest, alltså använde mannen för mycket våld. Vill minnas en kille som sköt en annan kille som rånade den förste killens juvelbutik (i Solna tror jag det var), han blev straffad för våldet han brukade i situationen. Vi lever inte i USA. Att samhället skulle agerat tidigare håller jag dock med om.

Klart du skiter i killen som dog, han är för dig helt okänd. Inte riktigt min syn på saken däremot, men det är inte helt ovanligt med folk som bara läser in det omedelbara utan att ta hänsyn till omständligheter. Tänka utanför lådan är inte fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
En 50årig gubbe kanske inte är någon match för 5-6 tonåringar med tillhyggen?

nej, och lämpligt nog har ju ett annat fall under samma tid visat vad en sån grupp kan ställa till med i skadeväg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Jag tror inte direkt att det handlar om aggressiva gener utan om att det är ovanligt korkade människor utan tillräcklig förmåga att visa respekt och hänsyn. Och vård hade inte hjälpt, snarare ordentlig uppväxt och ett kok stryk med jämna mellanrum om vanlig uppfostran inte fungerade. Men det går inte med föräldrar som tydligen inte vet hur man uppfostrar sina ungar. Man kan spekulera i varför de gjorde som de gjorde men naturligt urval var isåfall att de gick under för att idioter inte är lämpade att föra sina gener vidare. Synd bara att oskyldiga ska råka illa ut i processen.

det är ju just naturligt urval som var problemet här, när indvider av olika anledningar förlorar förståelse eller rot i samhället är detta det naturliga betende som kan ta över. och det här gänget har sannolikt bra med chanser att föra vidare gener. (de överlevande)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Dålig uppfostran av sina barn kan leda till hjärtesorg för föräldrarna. Tycker ju egentligen aldrig synd om de som dör och det göär jag inte nu heller. Men det är ju tråkigt för nära och kära. Förhoppningsvis var det de drivande i gänget som dog också. Visst de behöver säkert vård och så vidare. men inte mycket av den vård som personer har fått tycker jag verkar hjälpa?

Dessa ungdommar hade tagit detta till ett helt nytt steg och gör även de något brottsligt. Tror hela sanningen kommer komma fram så småningeom då dessa levande ungdommar kommer bryta ihop och berätta allt.

Sen är det klart att farsan kommer att bli straffad för detta. då de inte lyckas hävda att han helt tappade besinningen och inte kunde styra tänka. typ. Men vet inte vad jag själv hade gjort i ett sånt här läge. Hade jag haft vapen så hade jag klart haft med mig det ut. Nu är ju å frågan om jag hade skjutit dem direkt? NJä jag hade skjutit i luften. Hade inte det hjälpt så hade jag nog bara försökt skada dem. Men nu var han nog riktigt jävla förbannad. Och vem har aldrig varit det och tappat fattningen lite? Och den kände han nog även att lagen svek honom och ingen gjorde nåt vilket säkert även det hjälpte till det hela. Vad gör dessa ungdommars föräldrar? Aldrig någon som ifrågasätter deras fel? Om detta hade pågått länge så borde de väl ändå göra något åt det? Eller tycker dom ja men pojkar är ju pojkar och sket i det?

Tycker själv att det ändå är föräldrarna som har mycket ansvar om vad deras barn gör. Tycker synd om Den utsatta familjen ingen annan faktiskt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

gärningsmannen kommer, baserat på de uppgifter som framkommit i media, enligt min gissning dömas till tre eller fyra års fängelse för grovt vållande till annans död. alternativt, om hotbilden inte var så stark som media påstår så blir det sex års fängelse för dråp.

lade också märke till att det skrevs om "trespassing" etc i tråden. att de aktuella ungdomarna gjort sig skyldiga till hemfridsbrott råder det knappast någon tvekan om. emellertid är det nog inte en alltför vild gissning att tänka sig åtalsunderlåtelse med tanke på låg ålder och det trauma de varit med om.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Enligt tidningarna har mannen sökt hjälp hos polisen ett flertal gånger men inte fått hjälp.

Tydligen är inte polisen hjälpsam mot alla människor. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article957082.ab

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Vad har ditt inlägg med mitt att göra? Du har enligt lagen rätt att använda så mycket våld som nöden kräver. Att skjuta ihjäl någon är det mest extrema du kan göra, hade killarna skjutvapen? Nej, enligt de uppgifter vi har hade de påkar som mest, alltså använde mannen för mycket våld. Vill minnas en kille som sköt en annan kille som rånade den förste killens juvelbutik (i Solna tror jag det var), han blev straffad för våldet han brukade i situationen. Vi lever inte i USA. Att samhället skulle agerat tidigare håller jag dock med om.

Klart du skiter i killen som dog, han är för dig helt okänd. Inte riktigt min syn på saken däremot, men det är inte helt ovanligt med folk som bara läser in det omedelbara utan att ta hänsyn till omständligheter. Tänka utanför lådan är inte fel.

Enligt lagen ja, men det är ju där det blir fel. Pappan har ett gevär, skjuter i luften. Ungarna blir sura och slår han och familjen sönder och samman. Och de skulle sedan få ungdomsvård. Pappan valde istället att på riktigt sjuta, antingen var tanken att skrämma eller vådaskjuta, eller så var det för att ha ihjäl, ingen vet. Hur som haver skyddade han sig och sin familj, en kille dog, men skall pappan hållas skyldig för det? Tycker vi borde ändra mer till amerikanska lagar, folk som begår våldsbrott får skylla sig själva om de blir skjutna, de var ju själva ute efter att skada/mörda nån. Den som ger sig in i leken får leken tåla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
gärningsmannen kommer, baserat på de uppgifter som framkommit i media, enligt min gissning dömas till tre eller fyra års fängelse för grovt vållande till annans död. alternativt, om hotbilden inte var så stark som media påstår så blir det sex års fängelse för dråp.

lade också märke till att det skrevs om "trespassing" etc i tråden. att de aktuella ungdomarna gjort sig skyldiga till hemfridsbrott råder det knappast någon tvekan om. emellertid är det nog inte en alltför vild gissning att tänka sig åtalsunderlåtelse med tanke på låg ålder och det trauma de varit med om.

Precis, dock borde våra lagar förändras lite. Tycker vi kan kolla på det stora landet i väst i vissa fall för att få reda på lite mer om till vilken grad man får skydda sin egna mark och hus.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Enligt lagen ja, men det är ju där det blir fel. Pappan har ett gevär, skjuter i luften. Ungarna blir sura och slår han och familjen sönder och samman. Och de skulle sedan få ungdomsvård. Pappan valde istället att på riktigt sjuta, antingen var tanken att skrämma eller vådaskjuta, eller så var det för att ha ihjäl, ingen vet. Hur som haver skyddade han sig och sin familj, en kille dog, men skall pappan hållas skyldig för det? Tycker vi borde ändra mer till amerikanska lagar, folk som begår våldsbrott får skylla sig själva om de blir skjutna, de var ju själva ute efter att skada/mörda nån. Den som ger sig in i leken får leken tåla.

Precis, dock borde våra lagar förändras lite. Tycker vi kan kolla på det stora landet i väst i vissa fall för att få reda på lite mer om till vilken grad man får skydda sin egna mark och hus.

Jag fattar fortfarande inte varför du citerade mig från första början och vad du ville få sagt. Vadå "det är ju där det blir fel"? Tror du verkligen att 15-16-åringar inte skiter i byxan om de får ett varningsskott av ett hagelgevär? Jag kan inte se vad du argumenterar emot när det gäller det jag sagt. Han skulle skjutit ett varningsskott, det vill säga i luften.

Att du bara nickar "precis" när du citerar headcleaner gör din debatt med mig ännu mer oförståelig... Seriöst, nu när jag läser om dina inlägg så blir jag bara förvirrad. Läs igenom det jag skrivit, och det du själv skrivit och återkom sedan för jag förstår ingenting.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Jag fattar fortfarande inte varför du citerade mig från första början och vad du ville få sagt. Vadå "det är ju där det blir fel"? Tror du verkligen att 15-16-åringar inte skiter i byxan om de får ett varningsskott av ett hagelgevär? Jag kan inte se vad du argumenterar emot när det gäller det jag sagt. Han skulle skjutit ett varningsskott, det vill säga i luften.

Att du bara nickar "precis" när du citerar headcleaner gör din debatt med mig ännu mer oförståelig... Seriöst, nu när jag läser om dina inlägg så blir jag bara förvirrad. Läs igenom det jag skrivit, och det du själv skrivit och återkom sedan för jag förstår ingenting.

Du sa från början att han borde skjutit i luften, och ja sa att ungarna borde inte varit där heller. Och nej, jag tror inte de skulle skitit i byxan då dessa ungdomar verkar ha grava psykiska störningar. Man hotar inte en familj under en längre tid utan störningar. Och nej, jag tycker inte han borde skjutit i luften.

Varför jag sa precis till headcleaner var eftersom hon som vanligt skriver hur lagen ser på saker på ett bra vis och ville instämma, men att jag tyckte vissa saker borde förändras.

Förstår dock inte hur du inte kan följa debatten. Dock återkommer du tillbaka till vad lagen säger hela tiden, lagen i denna debatt är rätt oviktig, då varenda människa vet vad den säger, den stora frågan är hurvida lagen är korrekt eller ej.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Jag fattar fortfarande inte varför du citerade mig från första början och vad du ville få sagt. Vadå "det är ju där det blir fel"? Tror du verkligen att 15-16-åringar inte skiter i byxan om de får ett varningsskott av ett hagelgevär?

Knappast med tanke på att familjen blivit mordhotad och att de säger att de bara ska öka trakasserierna och det efter att en i gänget blivit dödad och en annan svårt skottskadad.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article955036.ab

Det här gänget verkar ju ha hållit hela samhället i skräck, varit och härjat på ålderdomshem så de var tvungen att hyra vakter. Undrar hur många liv de förstört eller gjort sura? De hade också trakasserat denna utvecklingsstörda pojke och hans familj i flera år. Samhället hade tydligt visat att de inte tänkte göra något efter mannen polisanmält gång på gång. Så samhället gör inget och han ska inte göra något själv? Han ska bara ta skiten år efter år? Ja, han försökte men klarade det bara i ett par år sedan brast det.

Vad skulle han ha gjort? Han var desperat, vilken vanmakt att inte ens kunna freda sin familj och sitt hem, att tvingas se sin utvecklingsstörde son mobbas dag efter dag. Skulle han ha "slagit ner dem"? En 50 årig sjukpensionär mot 5 15-åringar med påkar? Vi har ju nyligen sett vad sådana här ungdomsgäng kan göra. Denna situation eskalerade bara, vad hade hänt annars? Mor ser sin utvecklingsstörda son bli dödad framför hennes ögon? 50-årig sjukpensionär dödad av ungdomsgäng framför sin utvecklingsstörda son och sin familj? Vad hade gänget fått för straff för något sådant?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=612450
En 47-årig trebarnspappa dödades på en skolgård i Fittja i september förra året. På onsdagen kom domen mot de fyra åtalade tonårspojkarna: en döms för dråp till sluten ungdomsvård i sex månader, en döms för misshandel till ungdomsvård och två frikändes helt.

Visst är det olyckligt att någon dog men att denna man fick nog är inget att förvånas över. De lyckades knäcka honom, grattis. Vad var deras slutgiltiga mål? Vad trodde de skulle hända? Fadern driven till självmord där han kanske tar sin familj med sig? Hade varit bra roligt va. Sonen dödad av gänget? Att sonen tar självmord? Men tyvärr för gänget gick det inte som de ville.

Permalänk
Medlem

Har absolut ingen sympati för den döda och skadade, men därimot föräldrarna(till gänget) ska ta mig fan skäma ögonen ur sig att dom inte gjorde något tidigare. Ifall jag var 15-16år och hade ett antal anmälningar mot mig (jo föräldrarna visste om det) hade morsan låst in mig tills jag var 18, jag skyller detta direkt på 16åringens föräldrar och dom borde bli dömnd till dråp också för dom har en indirekt medverkan i 15årigens död för dom inte kunde tygla sin skithög till son.

Permalänk
Medlem

Pressmeddelande från familjen:

Bakgrund
Sedan över två år tillbaka började trakasserierna mot familjen ta form av ren förföljelse. Det inleddes med ständigt upprepade nattliga telefonsamtal där förnedring och hot var återkommande inslag. Situationen eskalerade genom att någon började sprida samma budskap på Internet. Man skapade exempelvis användarnamn på Lunarstorm som överensstämde med den nu anklagade 50-åringen och dennes hustrus identiteter. I deras namn publicerades förnedrande påståenden om familjemedlemmarna. Familjens telefonnummer uppgavs och andra uppmanades att ringa dit och skrika om nätterna. Mannen i familjen ville försöka nonchalera händelsen i hopp om att antagonisterna skulle tröttna och efter en tid togs användarnamnen bort av Lunastorm.
Situationen har därefter förvärrats ytterligare för samtliga i familjen, men även deras vänner och bekanta som på ett aggressivt sätt uppmanats att sluta umgås med familjen. Man har mottagit meddelanden om att ”alla handikappade skall utrotas” etc.
Den 19-årige sonen kan vittna om otaliga tillfällen av inte bara verbala utan även fysiskt hotfulla händelser då mopedgänget förföljt honom, uppträtt hotfullt genom att preja honom och försökt få honom att välta med mopeden genom att knuffa honom.
Efter den händelsen vågade man inte låta sonen färdas själv ute på vägen. När hustrun vid ett tillfälle eskorterade sonen och hans kompis blev de ifattkörda av några mopedister som, prejade hennes bil och slet upp bakdörren. När de stannade körde mopederna runt dem i cirklar.

Upprepad skadegörelse
Den nattliga skadegörelsen på familjens egendom kunde bestå i klotter, sabotage av fordon, stölder av bland annat en moped och uppklippta fårstängsel. Familjens brevlåda har tömts på försändelser samt saboterats så många gånger att man gett upp försöken att ha en egen låda. Numera tvingas familjen ha sin post eftersänd till en annan adress.
Under de drygt två åren som trakasserierna pågått mot familjen har situationen för familjen blivit allt mer ansträngd och pressad. Dessutom har man känt sig frustrerade av att inte bli tagna på allvar och att polis och andra myndigheter inte har agerat efter de anmälningar som gjorts. Under perioder har familjen känt sådan uppgivenhet att man avstått från att anmäla inträffade incidenter då man upplevt att det ändå inte leder till något.
Sonen har den senaste tiden haft allvarliga planer att flytta från gården för att han inte vågar bo kvar där på grund av, som de uttrycker det ”den terror som de hela tiden utsätts för”. Han känner sig inte längre trygg i sitt hem, en situation som givetvis känns enormt frustrerande för föräldrarna. Det enda man velat är att få vara ifred.

Händelseförloppet natten mot lördagen den 6 oktober
Upptakten till det tragiska händelseförloppet natten mot lördagen inleddes redan tidigare under dagen. Vid ett tillfälle var den nu häktade mannen ute och körde bil ihop med ena dottern. Tre ungdomar på en moped körde i hög fart upp längs bilen och slet upp förardörren. I situationen tappade mannen för tillfället kontrollen på bilen och kom över på andra körbanan. Situationen upplevdes som mycket hotfull och obehaglig.
Senare på dagen var mamman inne i byn för att träffa en person. Mopedgänget fick syn på fordonet som förföljdes, man körde om samtidigt som en spark riktades mot bilen samt försökte blockera vägen framför dem. Passagerarna som färdades med mamman i bilen kunde uppfatta hur verbala hot riktas mot dem.

Ytterst hotfull situation
Senare på kvällen blir sonen i familjen uppringd ett flertal gånger och hotad till livet av en ur mopedgänget. En vän till familjen som befann sig i huset höll utkik efter gänget. Vid halv-ett-tiden får han plötsligt syn på dem då de välter soptunnan ute på gården och fortsätter in i trädgården. Något ljud från mopeder hade man inte uppfattat.
Vid denna tidpunkt dyker mamman upp och ska parkera bilen. En medföljande passagerare ser då minst två personer som befinner sig i trädgården varpå mamman i stället väljer att köra in i på tomten. Mot bilen kommer då en av ynglingarna beväpnad med en planka varpå mamman känner sig hotad, får i backen på bilen och lyckas köra iväg från platsen. Hon ringer 112 och blir kopplad till en telefonkö, där hon får vänta som hon upplever det ”en evighet” tills hon får prata med en polis.
- Jag berättar att det finns folk i trädgården med tillhyggen, att jag inte vågar gå in och att barnen befinner sig i huset, säger mamman som ber polisen att skicka en patrull till gården.
Polisen lovar att skicka en bil och uppmanar henne att hålla sig därifrån varpå hon fortsätter köra i riktning från gården.

Sonen som befinner sig inne i huset kontaktar ungefär samtidigt polisen som lovar att skicka en bil och håller fortsatt telefonkontakt med honom. Gänget är högljudda och är på väg mot huset med tillhyggen. Situationen upplevs ytterst allvarlig och hotfull. Pappan, den nu häktade 50-åringen, som har lagt sig för natten hör oväsendet och kommer till undsättning och går ut...
Med hänsyn till kommande rättegång går vi inte in på detaljerna kring hans medverkan. Det kan dock konstateras att han efter en stund kommer in, tar över telefonen och säger till polisen att han skjutit två personer.

En polispiket kommer efter cirka 20 minuter. Under tiden går sonen ut och tar hand om den skadade pojken, hjälper honom att andas och sitter hos honom i väntan på att ambulansen ska anlända. För närvarande vistas familjen på annan ort för att bearbeta händelsen och försöka få lite lugn och ro. De känner stor sorg inför det inträffade och uttrycker stark sympati för de drabbade pojkarnas familjer.

Hotelser har fortsatt att uttalas mot familjen under helgen ifrån personer som uttryckt att de skall hämnas. Dels att deras släkt ska utraderas och att gården ska brännas ned. Familjens bil som stod innanför polisens avspärrningar har vandaliserats och någon har skrivit meddelanden med sprayfärg inne på gården.

"Man har mottagit meddelanden om att 'alla handikappade skall utrotas' etc."
"...uppträtt hotfullt genom att preja honom och försökt få honom att välta med mopeden genom att knuffa honom."
"När hustrun vid ett tillfälle eskorterade sonen och hans kompis blev de ifattkörda av några mopedister som, prejade hennes bil och slet upp bakdörren."
"Tre ungdomar på en moped körde i hög fart upp längs bilen och slet upp förardörren. I situationen tappade mannen för tillfället kontrollen på bilen och kom över på andra körbanan."
"Senare på kvällen blir sonen i familjen uppringd ett flertal gånger och hotad till livet av en ur mopedgänget."
"Mot bilen kommer då en av ynglingarna beväpnad med en planka varpå mamman känner sig hotad, får i backen på bilen och lyckas köra iväg från platsen."
"Gänget är högljudda och är på väg mot huset med tillhyggen."

Och det var bara på några dagar.

Permalänk
Medlem

Antagligen var fadern rädd att familjen skulle råka illa ut. En familjefar gör allt för att skydda sin familj. Hade jag haft egna barn som är hotade till livet skulle jag enkelt kunna ta 5 års fängelse om det nu skulle vara sista utvägen att döda någon. Enligt tidningen var ju moppegänget ökända i byn, så han visste nog vad ungdomarna var kapabla till, tänk er själva när de står med mopederna på gården och gasar med slagträn i högsta hugg. Usch så tragiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles

Jag försvarar självklart inte pappans val att skjuta mot dom, det är helt fel. Ett varningsskott hade nog räckt gott och väl som någon tidigare skrev. Man får väl sammanfatta det som en tragedi...

Självklart är det en tragedi. Enligt fadern var inte hans uppsåt att döda eller skada pojkarna, men (baserat på mediernas uppgifter) stod ungdomarna relativt nära entren och faderns gevär var ett hagelgevär. Under de omständigheterna är risken överhängande att träffa ungdomarna stor -även om man skjuter ett varningsskott.

Mvh

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jucce

Hotelser har fortsatt att uttalas mot familjen under helgen ifrån personer som uttryckt att de skall hämnas. Dels att deras släkt ska utraderas och att gården ska brännas ned. Familjens bil som stod innanför polisens avspärrningar har vandaliserats och någon har skrivit meddelanden med sprayfärg inne på gården.

Ursäkta mig, måste få svara på det här.
Vilka helt jävla förbannat intelligensbefriade idioter! Hur i helvete kan det första man tänker på i en situation där en kompis blivit ihjälskjuten vara att utkräva hämnd och vandalisera?
Att dessa människor (ja, jag tvekar på att använda det uttrycket) helt ostraffat kan uppehålla sig på gator och torg är inget annat en ett komplett misslyckande från både samhällets och deras föräldrars sida. Jag blir rent utsagt rädd när jag läser detta. Inser de inte att de gör fel? Har de inget samvete öht? Fy fan!

Mvh

Edit2: Hela pressmeddelandet väcker starka känslor hos mig. Hade jag varit i deras situation hade jag antagligen lackat ur riktigt ordentligt långt innan denna händelse. Hade inte tvekat att köra över de med bil etc. Vilka förbannade nötter det finns här i Sverige!

Mvh

Visa signatur

Man kan inte få allt här i världen... men det vore ju dumt att inte försöka.

Permalänk
Medlem

Kan som de flesta andra härinne inte tycka speciellt synd om om "offren" för den plågade fadern.
Ok, naturligtvis ska det inte vara lagligt att skjuta ihjäl någon sådär och han får ta sitt straff (som jag hoppas inte blir alltför stort).

För mig känns det iallfall bra att några odågor fått sota för sina svinaktigheter. Världen är alldeles för full av sådana kräk som saknar all form av medkänsla för andra och bara är ute för att djävlas.
Det är kanske inte helt legitimt att känna så, men om fler följde faderns exempel och sköt av några sådana svin så skulle jag bara känna världen hade blivit en bättre plats...

Logiskt sett så inser jag dock att det inte är hållbart och att sådant beteende inte ska uppmuntras.
Jag blir dock väldigt beklämd över polisens oförmåga att göra något åt sådana gäng innan det går för långt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Förhoppningsvis får det här statuera som exempel på vad som kan hända när man går över gränsen.
Man är inte okränkbar bara för att man inte är riktigt vuxen än, det fick förhoppningsvis de killarna lära sig the hard way.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skjutvapen är inte den enda formen av vapen. Ett vapen är det du kan åsamka dödlig skada med, skjutvapen är helt enkelt effektivare.

Gubbens gräns blev nådd när 6 ungdomar med det som kan klassas som vapen dyker upp i hans egna hem kl 2 på natten. Gränsen nåddes för att han inte fick någong hjälp.

Så enkelt är det...

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Hedersmedlem

Efter att ha läst den där texten verkar det som pappan gjort världen en stor tjänst, det tackar vi för! Genpoolen blev iaf lite bättre. Om inte polisen kan/vill hjälpa en måste man naturligtvis få försvara sitt hem och sin familj. Tänk på att de drabbade ungdomarna valde helt själva att åka till gården för att hota och förstöra.

För övrigt bör Blekinges polischef Anders Karlsson avgå omdelbart efter detta uttalande:

Citat:

Men det är svårt att göra något åt de ungdomar som ställer sig vid sidan av samhället. Visst kan vi låsa in dem i sluten ungdomsvård. Men då rymmer de bums.

Man tar sig för pannan, sån dumhet! Hävdar han på fullaste allvar att det inte är värt att göra något åt brottslingar, för de rymmer ändå bara!?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Förstår dock inte hur du inte kan följa debatten. Dock återkommer du tillbaka till vad lagen säger hela tiden, lagen i denna debatt är rätt oviktig, då varenda människa vet vad den säger, den stora frågan är hurvida lagen är korrekt eller ej.

Ja, det var ju lagen jag diskuterade från första början (när småknattar börjar häva ur sig tuffa svar som att han inte ska dömas alls), du vill tillämpa amerikansk lag. I mina ögon är lagen korrekt, det är de som arbetar inom rättsväsendet som har en skyldighet att se till att den uppfylls.

I övrigt har jag inte någonstans uttryckt oförståelse för att han agerade, bara [b]hur.

Jucce, han kunde fortfarande ha skjutit ett varningsskott, huruvida han fick hjärnsläpp eller ej (vilket inte är helt konstigt i en sådan situation) och helt sonika skjöt ner grabben kan inte vi inom rimlighetens gränser veta.

Jag kan garantera att polisen hade blivit inblandad vid skottlossning även utan personskador, tror du inte det? Dessutom hade familjen haft kvar sin far i det fria (om han nu döms för säg grovt vållande till annans död), vilket är nog så viktigt.

Jonasy, så du tycker inte att fadern ska få någon påföljd för det han gjort? Håller med om vad du säger om polischefen däremot, galet uttalande och borde få sig en reprimand från högre ort.

Slutligen tycker jag att JesperT sammanfattar det ganska bra i sina två sista rader:

Logiskt sett så inser jag dock att det inte är hållbart och att sådant beteende inte ska uppmuntras.
Jag blir dock väldigt beklämd över polisens oförmåga att göra något åt sådana gäng innan det går för långt.

Permalänk
Medlem

Pressreleasen kommer från familjen så den är ju inte opartisk. Men den lär ju stämma i grova drag, och om det var sådär det gick till så kan man bara konstatera att gänget måste ha förstått att det bara kunde slutat med våld. Så jävla meningslöst att bara trakassera människor, helt slumpmässigt.
Hade min familj varit utsatt för samma sak och jag hade ett hagelgevär hemma vet jag inte om jag hade kunnat behärska mig bättre än 50-åringen. Synd att det förstör hans liv också, för även om han inte skulle få något jättelångt fängelsestraff kommer han ändå må riktigt dåligt över det (så länge han inte är psykopat men det har jag svårt att tro).

Värre är den där hillbilly-ungdomslynchmobben inte ens fattar att de ska lägga av när folk blir skjutna. Jävla moppemusche-50cc-Hells Angels-wannabe:s.
Nu måste i alla fall polisen och socialen ta sådana här problem på allvar. Hoppas jag.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Jucce, han kunde fortfarande ha skjutit ett varningsskott, huruvida han fick hjärnsläpp eller ej (vilket inte är helt konstigt i en sådan situation) och helt sonika skjöt ner grabben kan inte vi inom rimlighetens gränser veta.

Visst, han agerade inte optimalt. Men vi kan ju bara bedöma vad han gjorde inte sitta i efterhand och resonera om hur han skulle ha gjort. Efter åratal av trakasserier och då bägaren till slut rinner över agerar man inte perfekt. Men de hade aldrig behövt åka dit från första början.

Gängets handlingar drev ju fram denna situation. Ska en vanlig medborgare behöva få sitt liv förstört för att han inte kunde agera perfekt efter att ha blivit trakasserad i åratal? Hur mycket ska man behöva ta? Denna man ville aldrig det här, han ville bara leva sitt liv i trygghet med sin familj.

Permalänk

Jag, som även många andra, tänkte i början att han borde ha skjutit ett varningskott först. Har dock efter att ha läst mer och grubblat på detta mer ändrat mig och tycker att han gjorde helt rätt.

Om vi leker med tanken på att han skjutit ett varningskott i luften, och ungdomarna faktiskt blivit rädda och stuckit, så skulle det ju ändå bara kommit tillbaks nästa natt med ännu mer agressioner och större tillhyggen, kanske också tänt eld på huset. Ungefär lika dumt som att vådaskjuta en björn, den blir ju inte rädd, den blir arg.

Verkar ju dock som att detta inte fått något slut ännu, då nya hot fortsätter att komma. men man kan ju alltid skjuta resten om de fortsätter...de kan ju inte säga nu iaf att de inte blivit varnande. Hoppas att åklagaren lägger ner åtalet och att mannen får behålla vapenlicensen. Isf, ställer jag själv upp och sponsrar med ammuntion till resten.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jucce
Visst, han agerade inte optimalt. Men vi kan ju bara bedöma vad han gjorde inte sitta i efterhand och resonera om hur han skulle ha gjort. Efter åratal av trakasserier och då bägaren till slut rinner över agerar man inte perfekt. Men de hade aldrig behövt åka dit från första början.

Gängets handlingar drev ju fram denna situation. Ska en vanlig medborgare behöva få sitt liv förstört för att han inte kunde agera perfekt efter att ha blivit trakasserad i åratal? Hur mycket ska man behöva ta? Denna man ville aldrig det här, han ville bara leva sitt liv i trygghet med sin familj.

Sen måste man tillägga att man som vanlig person inte precis är drillad i hur man ska hantera situationer som nått en så kritisk punkt. Poliser? Visst de SKA skjuta varningsskott... men de är tränade att tänka kallt, inte kan man förvänta sig detta av en vanlig pappa???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Om vi leker med tanken på att han skjutit ett varningskott i luften, och ungdomarna faktiskt blivit rädda och stuckit, så skulle det ju bara kommit tillbaks nästa natt med ännu mer vrede och större tillhyggen, kanske också tänt eld på huset. Ungefär lika dumt som att vådaskjuta en björn, den blir ju inte rädd, den blir arg.

Håller med. Andra gången hade de inte visat sig utan bara dödat dom i sömnen på ett eller annat sätt.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Efter att ha läst den där texten verkar det som pappan gjort världen en stor tjänst, det tackar vi för! Genpoolen blev iaf lite bättre. Om inte polisen kan/vill hjälpa en måste man naturligtvis få försvara sitt hem och sin familj. Tänk på att de drabbade ungdomarna valde helt själva att åka till gården för att hota och förstöra.

Håller absolut med!
Och håller med de flesta som skrivit i tråden.
Jag tycker personligen inte att pappan borde få ett straff, utan snarare en medalj.

Ett lokalt svin blev mördad för någon månad sedan här, och jag (och flera andra) är väldigt glada över det. Våldtäkter, misshandel, stölder, vandalisering, drogförsäljningen (...etc) kommer högst troligen sjunka pga. utav detta. Är inte det värt ett liv, med tanke på hur många han förstört?
Är det inte samma sak i detta fall?

(Fotnot: Givetvis behandlar media den avlidne jag skriver om som ett helgon, som aldrig gjort något fel)

Visa signatur

---

Permalänk

Från http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=701679
En polistalesman säger:

Citat:

- I augusti gjordes en ny anmälan. 19-åringen hade knuffats omkull på sin moped och utsatts för andra mobbingssaker. Polisen förhörde då den nu skottskadade 16-åringen. Han var redan dömd för grövre brott. Åklagaren lade därför ner åtalet mot honom eftersom detta nya brott inte skulle ökat det straff han redan var dömd för.

Så om man avtjänar ett straff kan man inte bli dömd för nya mindre allvarliga brott? Något är sjukt här.

Permalänk

Jag misstänker att han var dömd till skyddstillsyn och skulle i.o.m. en ny rättegång bara blivit dömd till "fortsatt skydstillsyn". Dels är det ju sjukt att man inte kan få mer straff, särskilt när det är våldsbrott det gäller, men dels så tycker jag att åklagaren skulle åtalat i vilket fall som helst, om inte annat så för att förlänga straffregistret hos den dömde.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Så om man avtjänar ett straff kan man inte bli dömd för nya mindre allvarliga brott? Något är sjukt här.

naturligtvis kan man det. om det nya brottet inte ökar straffet (orkar inte förklara reglerna kring när, hur och varför nu) och det inte finns något påfallande samhälleligt intresse i att brottet bestraffas så är det brukligt att åtal underlåtes. det är hur som helst upp till åklagaren i det specifika fallet. det finns också en samhällsekonomisk aspekt som kretsar kring frågan varför man ska hålla en dyr rättegång när straffet inte kan bli hårdare.

motsatsvis kommer den händelse att en livstidsdömd begår ett mord med största sannolikhet leda till rättegång, trots att straffet naturligtvis inte kan bli hårdare (i och för sig kan en framtida tidsbestämning bli längre), då man får anse att det generellt finns ett stort samhälleligt intresse i att mördare ställs inför rätta.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Det sjuka är ju ändå att man som ung kan göra nästan vadsomhelst utan riskera något större. Precis oms jag tänkte när jag var 14. Vad gör det om jag åker moped nu? Jag kan ju inte åka fast och lämpet blir ju inte indraget längre än max 2 år i vilket fall. De tar för jävla lätt på alla dessa jävla kriminella kidsen. Pappan gjorde världen en tjänst helt klart. jag hade nog inte ens orkat med så länge som han trots allt gjorde.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Geeks
SweClockers

Utan att veta mer om fallet än det som skrivs i slaskmedia är min spontana reaktion att pappan borde få medalj av kungen. Går det inte starta någon stödfond?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Pappan har gjort ett förtjänst för världen och genpoolen.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."